Wat is er nieuw

De terugkeer in de Aquariumhobby van Ricardo1983

Ricardo1983

Well-known member
Lid geworden
12 september 2025
Leeftijd
42
Vroeger had ik al eens aquariums, maar na een tijd was ik er wel weer klaar mee.
Maar je weet hoe het gaat, het blijft kriebelen, maar kon mezelf steeds tegenhouden om weer iets te nemen.

Tot mijn zoontje 3 axalotl's kreeg.
Met een open bak, dus dat was een groot succes met de kat.

Hiervoor dus een 80cm bak aangeschaft van aquatlantis.
Wel 2e hands, en met een superfish ledstrip (orgineel was kapot) maar voor die beestjes meer als genoeg.
Helaas voor mijn zoontje, waren ze al ouder, en stierven ze 1 voor 1....

De bak goed schoongemaakt, en alsnog een aquarium opgestart.
Wat hout gekocht, wat plantjes en zo begonnen we.
Afbeelding van WhatsApp op 2025-11-06 om 00.00.31_f9dbd603.jpg
*Sorry voor de weerkaatsing.

Hierna op zoek gegaan naar een betere lamp.
Mijn oog was gevallen op een Chihiros, maar die paste niet in deze kap (met de orginele looks).
Toch maar opzoek gegaan via marktplaats, om eventueel wat aanpassingen te doen (dan liever goedkoper als onherstelbaar beschadigen).

Zo in contact gekomen met een man, die een 3 maanden oude lamp te koop had.
Ik deed een bod, en kreeg een reactie met zijn telefoonnummer.
Ik belde hem, en hij zei me dat hij ook nog een 3 maanden oude Co² set van Chihiros had staan met een bijna volle kg fles.
De interesse was er, maar wat was de schade?
Voor 160 euro mocht ik het komen ophalen.
Nou dat zeggen we geen 2x en dus stapte ik s'avonds in de auto om 85km te gaan rijden (enkele reis) 😉

Daar aangekomen, kreeg ik meteen te horen waarom het weg ging (helaas gezondheids redenen).
Dus ik vroeg, op welk aquarium de lamp had gezeten, en dat was een Lido200.
Meteen kreeg ik de vermelding, als je die wilt hebben, moet je hem naar beneden sjouwen anders gaat de hamer er door binnenkort.

Dit moet je geen 2e keer zeggen, en dus ging de bak ook mee naar capelle.
De rekening:
Co² + Lamp (beide 3 maanden oud) en een Lido200 met kast voor 160 euro 😀 ik was grote blij...
Mijn vrouw minder, want die zag alweer een ruimte probleem.

De dag erna, de oude bak leeg getrokken, en de nieuwe opgezet.
Afbeelding van WhatsApp op 2025-10-24 om 19.41.15_5fe009d7.jpg
Foto is van 24-10-2025

De planten en het hout kwamen uit de oude bak, dus het begin was er.
Daarna in de weken wat lopen schuiven met inrichtingen en een aantal planten toegevoegd.

Na een aantal weken en een flinke algen-pesterij, had ik het eindelijk onder controlle.
Ook had ik bij Vivarium 2 bossen "Rotala Blood Red" mee genomen en de EI set van Plantedbox.
Afbeelding van WhatsApp op 2025-11-11 om 20.39.15_b6d7c6c7.jpg
Foto is van 11-11-2025

Intussen heb ik ook een doseerpomp van Chihiros gekocht, dat de plantenvoeding toevoegd.
Macro's: Dinsdag, Donderdag, Zaterdag
Micro's: Woensdag, Vrijdag, Zondag
Met de Maandag als "reset" dag, dus de 50% wissel dag 😉

Vandaag kreeg ik de stekjes Bucephalandra binnen van forumlid "Lysia" waarvoor veel dank, deze meteen geplaatst.
WhatsApp Image 2025-12-02 at 16.11.19 (1).jpeg

WhatsApp Image 2025-12-02 at 16.11.19 (2).jpeg

WhatsApp Image 2025-12-02 at 16.11.19 (3).jpeg

WhatsApp Image 2025-12-02 at 16.11.19 (4).jpeg

WhatsApp Image 2025-12-02 at 16.11.19 (5).jpeg

Waardoor het geheel er nu zo uit ziet:
WhatsApp Image 2025-12-02 at 16.11.19.jpeg
Foto van 02-12-2025 (helaas weerkaatsing, dus komt nog een betere foto).

Dit is de 1e keer dat ik met (voor mij) High-tech werk, dus hier en daar zullen er best nog wel wat instellingen te tweaken zijn, maar aldoende leert men.

De oude pomp (eheim 4+) is inmiddels vervangen voor een Oase Biomaster 600 thermo, zodat ook de verwarming de bak uit is.
De diffusor is vervanger voor een inline, maar op mijn lijstje staat nog een reactor.
Ook wil ik de in-uitvoer gaan vervangen voor RVS met skimmer.

Voor zover, mijn foto boekje vanaf het begin tot vandaag 02-12-2025 😀
Ik zal proberen een beetje up-to-date te blijven.

Greetzzz 😀 😀

Mooi geregeld en veel plezier van de bakken.

fraai bakkie zo en voor mooi prijsje, veel plezier ermee :thumbs:

Inmiddels was de weerkaatsing weg, en kon ik even een nieuwe foto nemen.
Het licht was inmiddels wel al deels gedempt, maar het is een duidelijkere foto als die met de weerkaatsing 😀
Hopelijk gaan de "Rotala Blood Red" snel verkleuren, en slaan de stekjes Bucephalandra goed aan.
Gisteren was (door tijdsnood ivm ziekenhuis) maar 50 liter vervangen, dus ongeveer 25%.
Vandaag ongeveer 80 liter vervangen omdat ik de Bucephalandra ging plaatsen, dus de 50% is deze week ook ruim ververst.

Hopelijk komt 1 dezer dagen mijn nieuwe Co² meter binnen, die ik er net wat netter uit vind zien als de huidige.
de bak is redelijk naar mijn zin, alleen ben ik op zoek naar een manier om de "Monte Carlo" te kunnen begrenzen zodat deze niet door de "Rotala" heen groeit, tenzij dit geen kwaad kan, want dan vind ik het wel mooi.
Maar neem aan dat de "Rotala" dan kan verstikken (of maak ik me druk om niets).

Mocht de "Monte Carlo" goed doorgroeien, gaan alle planten aan de rechterkant eruit, zodat ik aan de voorzijde een mooi tapijtje heb.

WhatsApp Image 2025-12-02 at 22.01.08.jpeg

• Leuk
Waarderingen: TLS
De Monte Carlo zal uiteindelijk wat omhoog willen groeien als hij de Rotala raakt. Je kan het dan snoeien en de grotere snoeisel aan de rechterkant steken eventueel. Ook kan je overwegen de Rotala nog iets naar achteren te zetten, je creëert zo mogelijk een driehoek vanuit de linkerkant. Persoonlijk vind ik de rechterkant wel wat hebben, houdt de bak speels zeg maar. Maar uiteindelijk jou bak he 😉.

Verder een leuke bak zo 👌.

De Monte Carlo zal uiteindelijk wat omhoog willen groeien als hij de Rotala raakt. Je kan het dan snoeien en de grotere snoeisel aan de rechterkant steken eventueel. Ook kan je overwegen de Rotala nog iets naar achteren te zetten, je creëert zo mogelijk een driehoek vanuit de linkerkant. Persoonlijk vind ik de rechterkant wel wat hebben, houdt de bak speels zeg maar. Maar uiteindelijk jou bak he 😉.

Verder een leuke bak zo 👌.
Helaas heb ik achterin eigenlijk geen ruimte meer.
De Sessiflora, neemt de hele hoek in, en inmiddels ook langs de achterwand.

Mocht de Rotala echt gaan aanslaan, kan ik altijd nog beslissen de Sessiflora aan de linkerzijde te verwijderen en de Rotala meer naar achter te plaatsen.
Nadeel is ook wel dat er 2 flinke stukken hout in staan, achteraf was 1 stuk misschien genoeg geweest, maar om nou weer de boel te gaan verbouwen...
Het mos enzo zit nu mooi vast, zou zonde zijn als ik dat nu weer zou verzieken.

Daarom ☺️, het is jou bak. Je kan mogelijk ook je Rotala wat schuin oplopend naar achteren snoeien voor meer diepte werking en hij wordt dan voller 😉. Allemaal overwegingen.

Daarom ☺️, het is jou bak. Je kan mogelijk ook je Rotala wat schuin oplopend naar achteren snoeien voor meer diepte werking en hij wordt dan voller 😉. Allemaal overwegingen.
Daar heb ik inderdaad wel aan lopen denken, even barbiertje spelen als alles goed vol gegroeid is.
Maar voorlopig moet de Rotala dan wel aan slaan en van emmers naar submers veranderen.
Het lijkt erop dat de transformatie nu rustig op gang komt, dus even afwachten.
Zou het wel leuk vinden, wat kleur in de bak.

Daarna kijken wat voor vissen ik er bij doe als hoofd bewoners.

Er zitten nu guppen in, dus als het iets is wat de jonkies een beetje kan beperken zou het fijn zijn.
Maar het moet weer niet ten koste gaan van mijn japonica's 😛
En ze moeten ook weer niet te groot worden voor het aquarium.
Een cm of 5/6 vind ik wel het max, en dan nog kijken, zijn het banen-zwemmers of rustigere vissen, want voor banen, is de bak gewoon weer te klein.

Voor iedereen die dit leest, nog de beste wensen 😀

Voor kerst heb ik van mijn dochter een druppeltest gehad (hoe ze wist dat ik die nodig had, i dont know).
Helaas door omstandigheden, pas vandaag kunnen gebruiken.

De test gaf de volgende waardes aan:
NH3 - 0,0mg/l
NO3 - 10mg/l
PO4- 2mg/l
NO2 - 0,0mg/l
KH - 7DH
GH - 8DH
PH - 7.0

Volgens mij is alles goed, al lijkt de PO4, mij iets te hoog, dacht dat deze rond de 1mg/l moest zitten, of heb ik dat mis?
Door de omstandigheden helaas geen tijd gehad om te snoeien.
En heeft iemand de gouden tip om de Rotala Blood Red ook echt rood te gaan krijgen (misschien aan de hand van de watertest, of moet ik mijn verlichting gaan aanpassen)?
Ik kreeg ook de tip om de Rotala te snoeien tot een cm boven de bodem, maar durf dit niet echt aan op 1 of andere manier...

Verlichting Chihiros WRGB700 settings:
-Rood 95
-Groen 65
-Blauw 20
-Wit 110

Deze instelling kreeg ik als richtlijn van iemand die veel planten had, maar geen rode planten, dus wie weet kan ik hier ook nog iets winnen.

Foto van 25-11:
WhatsApp Image 2025-11-25 at 19.59.25.jpeg

Foto van 01-01:
WhatsApp Image 2026-01-01 at 19.27.47.jpeg

En heeft iemand de gouden tip om de Rotala Blood Red ook echt rood te gaan krijgen (misschien aan de hand van de watertest, of moet ik mijn verlichting gaan aanpassen)?

Op hoeveel lm/L (Lumen per Liter) zit je nu met jouw verlichting, verwacht dat je minimaal 30lm/L moet hebben maar waarschijnlijk veel meer voor diep rood kleuren

Op hoeveel lm/L (Lumen per Liter) zit je nu met jouw verlichting, verwacht dat je minimaal 30lm/L moet hebben maar waarschijnlijk veel meer voor diep rood kleuren
hoe reken ik zoiets uit?
Zie geen procenten helemaal niets.

hoe reken ik zoiets uit?
Zie geen procenten helemaal niets.
Het gaat dus om de Chihirios WRGB 700 zoals gemeld in jouw topic.
https://aquaforum.nl/threads/nieuwe-verlichting-voor-de-lido-200.185840/post-2574514

Over jouw kleurinstellingen kan ik weinig zeggen.

https://www.aquaplantsonline.nl/chihiros-universal-wrgb-700.html
  • Lumen (helderheid):2613 lm

Als jij deze op 100% hebt staan op een 200L bak (Lido 200) dan zit je op maximaal
2613lm / 200L = 13lm/L en met ook nog dimmen gaat deze evenredig oplaag

Dat is heel erg weinig en geschikt voor planten in de categorie Easy (weinig lichteisende planten)
IMG_0613.jpeg

Rotalia Blood Red heeft veel verlichting nodig voor optimale roodkleuring (categorie Advanced)
https://www.aquaplantsonline.nl/rot...MIqJOQ1I_rkQMVS6qDBx2wsjrfEAAYASAAEgIA3_D_BwE
  • Lichtbehoefde:Veel

Met zo weinig licht heb je “normaliter” ook geen “aanvullende” CO2 nodig, idem “complexe” EI/AIO bemesting.

IMG_0614.jpeg

Overigens is in de link naar jouw topic hierover al meer over geschreven/geadviseerd

Laatst bewerkt:
Het gaat dus om de Chihirios WRGB 700 zoals gemeld in jouw topic.
https://aquaforum.nl/threads/nieuwe-verlichting-voor-de-lido-200.185840/post-2574514

Over jouw kleurinstellingen kan ik weinig zeggen.

https://www.aquaplantsonline.nl/chihiros-universal-wrgb-700.html
  • Lumen (helderheid):2613 lm

Als jij deze op 100% hebt staan op een 200L bak (Lido 200) dan zit je op maximaal
2613lm / 200L = 13lm/L en met ook nog dimmen gaat deze evenredig oplaag

Dat is heel erg weinig en geschikt voor planten in de categorie Easy (weinig lichteisende planten)
Bekijk bijlage 393690

Rotalia Blood Red heeft veel verlichting nodig voor optimale roodkleuring (categorie Advanced)
https://www.aquaplantsonline.nl/rot...MIqJOQ1I_rkQMVS6qDBx2wsjrfEAAYASAAEgIA3_D_BwE
  • Lichtbehoefde:Veel

Met zo weinig licht heb je “normaliter” ook geen “aanvullende” CO2 nodig, idem “complexe” EI/AIO bemesting.

Bekijk bijlage 393691

Overigens is in de link naar jouw topic hierover al meer over geschreven/geadviseerd

Aanvulling
Foto van 01-01:

Ook aan de grote afstand (stengel) tussen de rosetten (bladeren) is te zien dat je veel te weinig licht hebt, de plant wil te snel naar het licht groeien om aan zijn behoefde te voldoen.
(zo heb ik het altijd begrepen)

Bij voldoende licht zal de stengelplant(en) compacter groeien

Laatst bewerkt:
Theoretisch beide.

Lichtintensiteit verhogen is de standaardprocedure om de rode planten intenser te laten kleuren. Maar je belichting heeft te weinig vermogen voor je bak om dat te realiseren.
Met voeding kan je ook invloed forceren dmv een nitraatbeperking. Daar is een Blood Red gevoelig voor en dat is zo rond de 5ppm.
Maar aangezien je een inerte bodem hebt lijkt me dat nogal risicovol op tekorten. En daarbij onmogelijk te realiseren omdat je volgens de EI methode voeding geeft. Dwz je doseert alle NPK in 1x met een AIO,

Dus de wens op knalrode planten kun je in principe vergeten

Vreemd, want toen ik andere voeding gebruikte, en minder Co² toevoegde, kreeg ik juist de tip om meer toe te gaan voegen ivm de algen die ik kreeg door de tekorten...
Maar als ik je zo begrijp, is het eigenlijk gewoon zonde van mn geld om het toe te voegen.
En zou ik zelfs met een 2e led-balk niet de juiste lichtsterkte bereiken.

Dan trek ik binnenkort die Rotala eruit, en hou ik het wel op groene planten.
Erg jammer dat ze op de beurs zeiden dat het prima zou gaan met mijn setup, omdat de Blood Red, juist perfect zou gaan op iets lagere omstandigheden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan