Ricardo1983
Well-known member
- Lid geworden
- 12 september 2025
- Leeftijd
- 42
Vroeger had ik al eens aquariums, maar na een tijd was ik er wel weer klaar mee.
Maar je weet hoe het gaat, het blijft kriebelen, maar kon mezelf steeds tegenhouden om weer iets te nemen.
Tot mijn zoontje 3 axalotl's kreeg.
Met een open bak, dus dat was een groot succes met de kat.
Hiervoor dus een 80cm bak aangeschaft van aquatlantis.
Wel 2e hands, en met een superfish ledstrip (orgineel was kapot) maar voor die beestjes meer als genoeg.
Helaas voor mijn zoontje, waren ze al ouder, en stierven ze 1 voor 1....
De bak goed schoongemaakt, en alsnog een aquarium opgestart.
Wat hout gekocht, wat plantjes en zo begonnen we.

*Sorry voor de weerkaatsing.
Hierna op zoek gegaan naar een betere lamp.
Mijn oog was gevallen op een Chihiros, maar die paste niet in deze kap (met de orginele looks).
Toch maar opzoek gegaan via marktplaats, om eventueel wat aanpassingen te doen (dan liever goedkoper als onherstelbaar beschadigen).
Zo in contact gekomen met een man, die een 3 maanden oude lamp te koop had.
Ik deed een bod, en kreeg een reactie met zijn telefoonnummer.
Ik belde hem, en hij zei me dat hij ook nog een 3 maanden oude Co² set van Chihiros had staan met een bijna volle kg fles.
De interesse was er, maar wat was de schade?
Voor 160 euro mocht ik het komen ophalen.
Nou dat zeggen we geen 2x en dus stapte ik s'avonds in de auto om 85km te gaan rijden (enkele reis) 😉
Daar aangekomen, kreeg ik meteen te horen waarom het weg ging (helaas gezondheids redenen).
Dus ik vroeg, op welk aquarium de lamp had gezeten, en dat was een Lido200.
Meteen kreeg ik de vermelding, als je die wilt hebben, moet je hem naar beneden sjouwen anders gaat de hamer er door binnenkort.
Dit moet je geen 2e keer zeggen, en dus ging de bak ook mee naar capelle.
De rekening:
Co² + Lamp (beide 3 maanden oud) en een Lido200 met kast voor 160 euro 😀 ik was grote blij...
Mijn vrouw minder, want die zag alweer een ruimte probleem.
De dag erna, de oude bak leeg getrokken, en de nieuwe opgezet.

Foto is van 24-10-2025
De planten en het hout kwamen uit de oude bak, dus het begin was er.
Daarna in de weken wat lopen schuiven met inrichtingen en een aantal planten toegevoegd.
Na een aantal weken en een flinke algen-pesterij, had ik het eindelijk onder controlle.
Ook had ik bij Vivarium 2 bossen "Rotala Blood Red" mee genomen en de EI set van Plantedbox.

Foto is van 11-11-2025
Intussen heb ik ook een doseerpomp van Chihiros gekocht, dat de plantenvoeding toevoegd.
Macro's: Dinsdag, Donderdag, Zaterdag
Micro's: Woensdag, Vrijdag, Zondag
Met de Maandag als "reset" dag, dus de 50% wissel dag 😉
Vandaag kreeg ik de stekjes Bucephalandra binnen van forumlid "Lysia" waarvoor veel dank, deze meteen geplaatst.

Waardoor het geheel er nu zo uit ziet:

Foto van 02-12-2025 (helaas weerkaatsing, dus komt nog een betere foto).
Dit is de 1e keer dat ik met (voor mij) High-tech werk, dus hier en daar zullen er best nog wel wat instellingen te tweaken zijn, maar aldoende leert men.
De oude pomp (eheim 4+) is inmiddels vervangen voor een Oase Biomaster 600 thermo, zodat ook de verwarming de bak uit is.
De diffusor is vervanger voor een inline, maar op mijn lijstje staat nog een reactor.
Ook wil ik de in-uitvoer gaan vervangen voor RVS met skimmer.
Voor zover, mijn foto boekje vanaf het begin tot vandaag 02-12-2025 😀
Ik zal proberen een beetje up-to-date te blijven.
Greetzzz 😀 😀
Maar je weet hoe het gaat, het blijft kriebelen, maar kon mezelf steeds tegenhouden om weer iets te nemen.
Tot mijn zoontje 3 axalotl's kreeg.
Met een open bak, dus dat was een groot succes met de kat.
Hiervoor dus een 80cm bak aangeschaft van aquatlantis.
Wel 2e hands, en met een superfish ledstrip (orgineel was kapot) maar voor die beestjes meer als genoeg.
Helaas voor mijn zoontje, waren ze al ouder, en stierven ze 1 voor 1....
De bak goed schoongemaakt, en alsnog een aquarium opgestart.
Wat hout gekocht, wat plantjes en zo begonnen we.

*Sorry voor de weerkaatsing.
Hierna op zoek gegaan naar een betere lamp.
Mijn oog was gevallen op een Chihiros, maar die paste niet in deze kap (met de orginele looks).
Toch maar opzoek gegaan via marktplaats, om eventueel wat aanpassingen te doen (dan liever goedkoper als onherstelbaar beschadigen).
Zo in contact gekomen met een man, die een 3 maanden oude lamp te koop had.
Ik deed een bod, en kreeg een reactie met zijn telefoonnummer.
Ik belde hem, en hij zei me dat hij ook nog een 3 maanden oude Co² set van Chihiros had staan met een bijna volle kg fles.
De interesse was er, maar wat was de schade?
Voor 160 euro mocht ik het komen ophalen.
Nou dat zeggen we geen 2x en dus stapte ik s'avonds in de auto om 85km te gaan rijden (enkele reis) 😉
Daar aangekomen, kreeg ik meteen te horen waarom het weg ging (helaas gezondheids redenen).
Dus ik vroeg, op welk aquarium de lamp had gezeten, en dat was een Lido200.
Meteen kreeg ik de vermelding, als je die wilt hebben, moet je hem naar beneden sjouwen anders gaat de hamer er door binnenkort.
Dit moet je geen 2e keer zeggen, en dus ging de bak ook mee naar capelle.
De rekening:
Co² + Lamp (beide 3 maanden oud) en een Lido200 met kast voor 160 euro 😀 ik was grote blij...
Mijn vrouw minder, want die zag alweer een ruimte probleem.
De dag erna, de oude bak leeg getrokken, en de nieuwe opgezet.

Foto is van 24-10-2025
De planten en het hout kwamen uit de oude bak, dus het begin was er.
Daarna in de weken wat lopen schuiven met inrichtingen en een aantal planten toegevoegd.
Na een aantal weken en een flinke algen-pesterij, had ik het eindelijk onder controlle.
Ook had ik bij Vivarium 2 bossen "Rotala Blood Red" mee genomen en de EI set van Plantedbox.

Foto is van 11-11-2025
Intussen heb ik ook een doseerpomp van Chihiros gekocht, dat de plantenvoeding toevoegd.
Macro's: Dinsdag, Donderdag, Zaterdag
Micro's: Woensdag, Vrijdag, Zondag
Met de Maandag als "reset" dag, dus de 50% wissel dag 😉
Vandaag kreeg ik de stekjes Bucephalandra binnen van forumlid "Lysia" waarvoor veel dank, deze meteen geplaatst.

Waardoor het geheel er nu zo uit ziet:

Foto van 02-12-2025 (helaas weerkaatsing, dus komt nog een betere foto).
Dit is de 1e keer dat ik met (voor mij) High-tech werk, dus hier en daar zullen er best nog wel wat instellingen te tweaken zijn, maar aldoende leert men.
De oude pomp (eheim 4+) is inmiddels vervangen voor een Oase Biomaster 600 thermo, zodat ook de verwarming de bak uit is.
De diffusor is vervanger voor een inline, maar op mijn lijstje staat nog een reactor.
Ook wil ik de in-uitvoer gaan vervangen voor RVS met skimmer.
Voor zover, mijn foto boekje vanaf het begin tot vandaag 02-12-2025 😀
Ik zal proberen een beetje up-to-date te blijven.
Greetzzz 😀 😀