Dit bedoel je?Ik krijg het niet echt gevonden op internet.
Oké dankjewel! Ik heb rootsticks van easy life en vloeibare Plantenvoeding all in one van dennerle. En dus deze tabletjes.Kijk das dan weer handig dat ik nog wel is een bijsluiter bewaar, had die van de E15 nog liggen zie foto hieronder. Ik gebruikte tot voor kort. Ben nu geheel overgestapt naar poeders icm rootsticks bij de wortels. Maar goed zoals je het doet doe je het goed. Het idee erachter is dat je een geleidelijke toestroom van opneembaar ijzer hebt. IJzer oxideert in het water en schijnt dan niet bruikbaar te zijn voor de planten.
Gr
Stefan
Je kan heel eenvoudig en goedkoop je eigen bemesting samenstellen:Oké dankjewel! Ik heb rootsticks van easy life en vloeibare Plantenvoeding all in one van dennerle. En dus deze tabletjes.
Wat zijn poeders dan? Ik ben hier helemaal nieuw in en kreeg gewoon deze tabletjes aangeraden. Want vloeibare ijzervoeding zal dan wel direct vervagen?
En is de dosering nu eens per vier weken of per twee?
Ik ververs mijn 30 liter aquarium eens per week (30-50%) dus dan zal er weinig ijzer over blijven? Ik hoop zo dat met mijn nieuwe aquarium (70 liter) ik minder vaak hoef te verversen. Eens per maand vind ik meer dan voldoende 😛
Ik heb een rode tijgerlotus en die heeft dus extra ijzer nodig. Zou ik een half tabletje bij zijn wortels kunnen steken?
Ik heb er even de site op nagekeken. En idd, wat @Stefan Akerboom zegt.... https://dennerle.com/de/produkte/aquaristik/pflanzenpflege/systemduengung/e15-feractivHoi allemaal,
Ik heb van Dennerle E15 ijzer tabletjes. Ik gooi deze altijd gewoon in het water, maar nu vraag ik me af, klopt dat wel? In de aquarium zaak is me dat zo verteld.
| Anwendung | Dosierung |
|---|---|
| Alle 4 Wochen (z.B. immer am 15. des Monats) | 1 Tab E15 FerActive je 100 Liter |
Een rode tijgerlotus neemt vooral voeding op via de wortels.Ik heb een rode tijgerlotus en die heeft dus extra ijzer nodig. Zou ik een half tabletje bij zijn wortels kunnen steken?
Ik heb de all in one van dennerle. Maar ik merkte in mijn kleine bakje dat mijn Braziliaanse klimop het echt niet deed, deze is nu ook gewoon weg. Elke keer rotte blaadjes eruit gehaald totdat er niets meer van over was. Aquarium zaak dacht ijzer tekort (gele, glasachtige blaadjes).Ik denk dat je vaak het probleem al kan tackelen door goede vloeibare plantenvoeding te gebruiken. Er zijn denk ik weinig leden die apart nog ijzer toevoegen.
Wel zou ik wekelijks zo n 20% verversen want zo voer je ook afvalstoffen af.
Oké dankjewel! Ik heb rootsticks van easy life en vloeibare Plantenvoeding all in one van dennerle. En dus deze tabletjes.
Wat zijn poeders dan? Ik ben hier helemaal nieuw in en kreeg gewoon deze tabletjes aangeraden. Want vloeibare ijzervoeding zal dan wel direct vervagen?
En is de dosering nu eens per vier weken of per twee?
Ik ververs mijn 30 liter aquarium eens per week (30-50%) dus dan zal er weinig ijzer over blijven? Ik hoop zo dat met mijn nieuwe aquarium (70 liter) ik minder vaak hoef te verversen. Eens per maand vind ik meer dan voldoende 😛
Ik heb een rode tijgerlotus en die heeft dus extra ijzer nodig. Zou ik een half tabletje bij zijn wortels kunnen steken?
Deze tabletjes van Dennerle zijn voor planten die de voeding via de wortels opnemen. In tegenstelling tot rootsticks van Easy-Life maandelijks een tabletje bij de wortels werken deze 6 maanden. 1 à 2 tabletten bij de wortels.Een rode tijgerlotus neemt vooral voeding op via de wortels.
Ik weet niet hoe die tabletten die je nu hebt werken in de bodem of dat kan 🤔
Zelf geef ik de planten die voeding uit de bodem halen een osmocote capsules bij de wortels en een kleibolletje (van dennerle). Voor de rest geef ik een vloeibare AIO plantenvoeding. Daar zit ook ijzer in 🙂
Twee, drie weken tussen een waterwissel is nogal lang. Ik zou elke week 10% verversen.Dankjewel allemaal! Ik lees op mijn doosje eens per twee weken toevoegen of per vier weken als je nog andere producten van die lijn toevoegt.
Waterwissel doe ik nu eens per week in de 30 liter. Is ook nodig. Maar bij de 70 liter wil ik dat eerst aankijken hoe dat gaat. Misschien kan ik het af met eens per twee/drie weken. Eens per week vind ik behoorlijk veel en verstoort toch ook elke keer het evenwicht?
Waterwissel wordt elke week gedaan.Twee, drie weken tussen een waterwissel is nogal lang. Ik zou elke week 10% verversen.
Ik denk dat je niet goed gelezen hebt.Twee, drie weken tussen een waterwissel is nogal lang. Ik zou elke week 10% verversen.

Ik lees hier volgens mij toch echt bij een 70 liter bak waterwissel misschien eens in de 2 á 3 weken. Eens per week vindt Bunblebee - trouwens leuke gebruikersnaam, erg origineel - te veel voor het evenwicht, balans (?)......Dankjewel allemaal! Ik lees op mijn doosje eens per twee weken toevoegen of per vier weken als je nog andere producten van die lijn toevoegt.
Waterwissel doe ik nu eens per week in de 30 liter. Is ook nodig. Maar bij de 70 liter wil ik dat eerst aankijken hoe dat gaat. Misschien kan ik het af met eens per twee/drie weken. Eens per week vind ik behoorlijk veel en verstoort toch ook elke keer het evenwicht?
Ohja een optie voor de 70liter iddIk lees hier volgens mij toch echt bij een 70 liter bak waterwissel misschien eens in de 2 á 3 weken.
Waarom zou 1 keer per week het evenwicht meer verstoren dan eens per twee/drie weken?Misschien kan ik het af met eens per twee/drie weken. Eens per week vind ik behoorlijk veel en verstoort toch ook elke keer het evenwicht?
Misschien heeft @Nicolientje-W wat hoornblad voor je. Naast het water verversen heeft deze drijfplant erg goede eigenschappen voor balans in je bak.Ohja een optie voor de 70liter idd
Waarom zou 1 keer per week het evenwicht meer verstoren dan eens per twee/drie weken?
Wanneer je minder vaak ververst krijg je juist meer ophoping van voedingstoffen waardoor het juist de boel meer kan verstoren volgens mij.
Als je bang bent voor de stabiliteit kun je beter vier dagen in de week bijvoorbeeld 15% verversen zodat je wekelijks op zo'n 40% zit.
(Geen zin om het precies uit te rekenen, maar je ververst ook steeds schoon water mee waardoor meerdere kleinere waterwissels minder efficiënt zijn dan 1 grote. Twee keer een waterwissel van 50% is feitelijk ook 'maar' een waterwissel van 75%).
Als ze geduld heeft wel, het groeit hier zeer goed maar komende zondag gaat er een grote bos naar een andere aquariaanMisschien heeft @Nicolientje-W wat hoornblad voor je. Naast het water verversen heeft deze drijfplant erg goede eigenschappen voor balans in je bak.
Ligt eraan. Als je hetzelfde aantal vissen heb dat in de kleine bak zat in de grote bak doet wellicht wel. Meestal zitten er in een grote bak ook weer wat meer vissen waardoor de verhouding van vervuiling hetzelfde blijft.Zo al die aannames... Ik vroeg me gewoon af of ik ook minder kon verversen.
Gezien iedereen alsmaar loopt te roepen: hoe groter de bak, hoe minder vaak verversen.
In principe kun je dat niet zo zeggen. Als je een kleine bak hebt met een lage bezetting zal die minder snel bevuilen dan een grote bak met een hoge bezetting. Een percentage water wisselen blijft een percentage is in aantal liters uiteraard minder bij een kleine bak dan bij een grote. Voor de stabiliteit geeft 1x 20% verversen in 2 weken een grotere verandering in één keer dan 1x 10% per week. Hoeveel en hoe vaak ligt er puur aan hoe groot je bezetting is, hoeveel plantvoeding je toevoegt etc en zul je dan proefondervindelijk moeten nagaan. Je kan altijd je water testen natuurlijk. Verder zou ik het mezelf niet zo aantrekken als ik jou was als je een keer een wat minder leuke opmerking krijgt want dat komt overal wel voor 😉 .Zo al die aannames... Ik vroeg me gewoon af of ik ook minder kon verversen.
Gezien iedereen alsmaar loopt te roepen: hoe groter de bak, hoe minder vaak verversen.
Blijkbaar niet het juiste forum voor mij als er direct geroepen wordt dat ik geen tijd heb.
Ik ben het helemaal met Stefan eens: je kan hier veel van elkaar leren!In principe kun je dat niet zo zeggen. Als je een kleine bak hebt met een lage bezetting zal die minder snel bevuilen dan een grote bak met een hoge bezetting. Een percentage water wisselen blijft een percentage is in aantal liters uiteraard minder bij een kleine bak dan bij een grote. Voor de stabiliteit geeft 1x 20% verversen in 2 weken een grotere verandering in één keer dan 1x 10% per week. Hoeveel en hoe vaak ligt er puur aan hoe groot je bezetting is, hoeveel plantvoeding je toevoegt etc en zul je dan proefondervindelijk moeten nagaan. Je kan altijd je water testen natuurlijk. Verder zou ik het mezelf niet zo aantrekken als ik jou was als je een keer een wat minder leuke opmerking krijgt want dat komt overal wel voor 😉 .
Gr
Stefan
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.