Wat is er nieuw

Dennerle Nano Cube 30 van Luca

• Onderwerp starter Onderwerp starter luca
  • Startdatum Startdatum
L

luca

Guest
Hoi allemaal!

Sinds een weekje ben ik de trotste eigenaar van een nieuwe Dennerle Nanocube 30. Het is jaren geleden dat ik voor het laatst een aquarium had, en als je nagaat dat ik nu 17 ben zegt dat misschien iets over de manier waarop ik toen over aquaria dacht.. 😉

Maar dit keer heb ik het totaal anders aangepakt. Ik ben me al een hele poos aan het voorbereiden, en heb me veel ingelezen over de aquariumhobby. Ik hoop dat mijn eerste aquariumpje een succes wordt, en wie weet hoeveel er dan nog volgen 🙂

Mijn nanocube:
Verlichting: Dennerle Power-LED 5.0
Filter: Eden 501 Externe Filter
Verwarming: Superfish Smart Heater 55w
CO2: JBL ProFlora Bio80

Bodem: 1kg Deponitmix, 2 zakken Sulawesi Black gravel

Decoratie: Stuk kienhout + Seiryu rocks

Ik ben nog een beetje met de inrichting aan het veranderen maar dit is hoe het er nu bij staat:

Vooraanzicht:
725719luca_0_84_20160810_100530.jpg

Bovenaanzicht:
829637luca_0_84_20160810_100206.jpg

Ook heb ik al veel nagedacht over het plantenbestand, in dit gaat er als volgt uitzien:

- Voorgrond: Micranthemum sp. Monte Carlo
- Midden: Anubias nana (tussen steen en hout)
- Achterlinks: Rotala Walichii
- Achterrechts: Javavaren
- Javamos op hout (of riccia)

Ik heb me een beetje uitgeleefd met snapchat en daar kwam dit kunstwerk uit 😀

934412luca_0_84_snapchat6251143495100893568.jpg

Dit is tot nu toe het plan, waarschijnlijk ga ik vandaag de plantjes bestellen en zullen ze er aan het eind van de week in zitten!

Ik hoor graag wat jullie er van vinden, of jullie nog tips hebben voor de inrichting of het plantenbestand of wat dan ook 🙂

Leuk bakje hoor en heb je al een idee wat de bewoners gaan worden? Persoonlijk vindt ik het hout wat groot maar smaken verschillen natuurlijk 😉.

Ziet er al leuk uit. Stuk hout zal wel wat wegvallen met de planten ed

Ik denk dat een klein stukje spiderwood ook erg leuk zou staan en daar kun je ok makkelijk een plantje opbinden.

Leuk om te volgen! Mooie bakjes zijn dat altijd van Dennerle.

Ik ben net ook weer een nieuw bakje aan het opstarten en kwam erachter dat je Riccia Fluitans of als drijfplantje houdt, of enorm goed vastgebonden op steentjes. Het hecht zich blijkbaar niet vanzelf aan het hout of steen.

Hier een filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=Ntkbq8VzU1A

Wat voor garnaaltjes? ga je erin houden?

Je javavaren heb je in de grond getekend, (mooi kunstwerk trouwens 😉 ). Deze mag alleen niet met de wortelstok in de grond en kun je het beste op hout o.i.d. binden.

Ik ben wel nieuwsgierig naar je keuze om voor Co2 te gaan.

Leuk bakje! Al een leuke inrichting al ben ik het net John eens dat een stukje spiderwood echt mooi zou staan!

Sanneke80 zei:
Ik ben net ook weer een nieuw bakje aan het opstarten en kwam erachter dat je Riccia Fluitans of als drijfplantje houdt, of enorm goed vastgebonden op steentjes. Het hecht zich blijkbaar niet vanzelf aan het hout of steen.

Als je het opbindt moet je het wel kort houden middels snoeien anders komt het los van datgene waar je het op opgeboden hebt ;-)

Ontopic:

Volgens mij kan je de spraybar ook prima op de achterwand bevestigen. Dat oogt in ieder geval beter (IMHO)

Goed dat je het zegt Alwin. ik had net wat opgebonden in de bak met visdraad. ik heb dat op een garnalenflatje gelegd en het zo dus vastgezet.

Prima idee lijkt mij zo, maar houd er wel rekening mee dat de Javavaren niet in de grond moet staan met de wortelstok, anders zal deze kunnen gaan rotten, beter om deze op hout of steen te binden, of overwegen om daarvoor Vallisneria te nemen.

jessicapilon zei:
Goed dat je het zegt Alwin. ik had net wat opgebonden in de bak met visdraad. ik heb dat op een garnalenflatje gelegd en het zo dus vastgezet.

:thumbs: :thumbs: :thumbs: :thumbs:

Het hout oogt inderdaad groot, maar het kan je blikvanger zijn, het startpunt van je kijkrichtingen. Daarnaast is het natuurlijk een prachtige plek om als garnaal op te zitten.

Hout wel even in een bak met water gehad om te kijken of het zinkt?

TonHageraats zei:
Prima idee lijkt mij zo, maar houd er wel rekening mee dat de Javavaren niet in de grond moet staan met de wortelstok, anders zal deze kunnen gaan rotten, beter om deze op hout of steen te binden, of overwegen om daarvoor Vallisneria te nemen.

Ik heb het op een Lavasteen opgebonden en daar hecht het prima op en de plant groeit goed. Zoals Ton al aangeeft moet de wortelstok niet in de bodem.

Bedankt voor al jullie reacties! 🙂 Ik zal er op letten dat ik de javavaren dus niet in de grond steek maar op hout of steen vastbindt.

@John, er komen garnaaltjes in, welke soort dat weet ik nog niet
maar daar is natuurlijk nog genoeg tijd voor.

@Niwla de spraybar past helaas niet op de achterwand.. hij is 30 cm lang maar
de aanzuigbuis zit ook linksachterin dus dat zit elkaar in de weg. Ik stoor me er
verder gelukkig niet aan.

Ik ben vanmiddag nog een ander mooi stuk hout tegengekomen en ben weer heel wat
met mijn inrichting gaan schuiven.. Het is geen spiderwood maar Mangrove..

Ik heb het hout op een stuk steen geplaats om zo een soort bruggetje te
cre�ren.

193575luca_0_84_20160810_181056.jpg

344789luca_0_84_20160810_180711.jpg

De foto's zijn niet super duidelijk maar zo heb je dus zowel voor als achter meer ruimte voor planten.

Ikzelf twijfel nog een beetje, ben dan ook benieuwd wat jullie van deze inrichting vinden 🙂

Ik heb ook een vraagje, klopt het dat mangrove hout zorgt voor een bruine verkleuring in het water? Kan ik dit voorkomen of verminderen?

het meeste hout zorgt wel voor verkleuring, sommig hout waar mangrove ook onder valt alleen wat meer.

je kan m gewoon laten zitten en paar maanden wachten tot het minder word.

je kan hem uitkoken, hierdoor zal de kleur er sneller uittrekken.
niet iedereen is hier voorstander van omdat het de celstructuur van het hout kapot zou maken.

hetgene wat ik altijd doe is het hout in een emmer waar die volledig inpast. en 2-3x per dag het water vervangen met kraanheet water. kan wel 2weken duren dan voordat je merkt dat het minder word.

Gelet op het formaat van het hout zal de verkleuring wel meevallen denk ik. Ik zou net als Rich zegt hem inwateren en dan dagelijks dat water verversen. Zelf heb ik net een behoorlijk stuk Spiderwood in de 80cm gedaan en heb dit 1 week ingewaterd op deze manier en ik zie amper verkleuring in het water. Maar ja, ieder stuk kan anders uitpakken natuurlijk.

Het hout heb ik vanmiddag in een bak kraanheet water gezet, de eerste keer verversen na een paar uur was het water aardig verkleurd, maar bij de tweede keer zojuist was het al een stuk minder. Dat scheelt weer! Nog een paar dagen inwateren en daarna de plantjes er in 🙂

Ook heb ik nog een vraag, ik zag bij de aquariumspeciaalzaak het visje Microrasbora cf. rubescens. Daar werd mij verteld dat dit visje geschikt was voor nano-aquaria. Toch lees ik hier veel verschillende meningen daar over. Vaak lees je dat mensen het afraden, maar ook zie je veel bakjes waar over gezegd wordt dat het heel goed gaat met een klein groepje rasbora's. Ik was benieuwd naar jullie mening hierover.

als je de regel baklengte = minimaal 10x de lengte van de vis aanhoud dan kan het, dit is een beetje een algemene regel.

zover ik heb begrepen zijn juist deze kleinere visjes erg actieve zwemmertjes. daarom word ook alsnog het liefst vanaf 60cm aangeraden.

alles kan, als jij een vis van 20cm erin wilt houden kan dat ook, maar wil je dat die vis en jezelf aandoen is de vraag, zo moet je dat een beetje zien.

Moiie bakken die nano cubes.

Je al een mooie hardscape. Nu de planten nog.

Met die externe filter, kan de glasplaat er dan nog op?

Gisteren zijn dan eindelijke de plantjes gearriveerd!

Het plantenbestand bestaat uit:
- Javavaren
- Belgisch Groen
- Rotala Wallichii
- Micranthemum Monte Carlo
- Anubias Nana Mini

Het vooraanzicht:
371416luca_0_84_20160817_095519.jpg

Vanaf de zijkant:
598872luca_0_84_20160817_095536.jpg

Van bovenaf:
156921luca_0_84_20160817_095555.jpg

Nog een foto van de anubias
847261luca_0_84_20160817_095527.jpg

De verlichting staat voorlopig aan van 16.00 tot 22.00, wat ik rustig ga opbouwen naar 14.00 tot 22.00. Ook heb ik vandaag een dosis profito en easycarbo toegevoegd.

Ik hoop dat alles goed aan gaat slaan, en dan over een maandje komen de bewoners 🙂

Tips zijn van harte welkom!

Ziet er al mooi uit!

Ben wel benieuwd hoe sommige plantjes het gaan doen onder de 5W. Dit lijkt mij zo weinig boven een 30l bakkie.
Ik heb ooit ook eens de Rotala in een van men bakjes gehad en die had toch wel vrij veel licht nodig wat ik me meen te herinneren.

houd je rekening met het slakkengif dat op de plantjes zit?

nu zitten er nog geen bewoners in maar toch zou ik tot die tijd wel regelmatig een groot deel van het water verversen om het eventuele gif eruit te krijgen.

RichD1011 zei:
houd je rekening met het slakkengif dat op de plantjes zit?

nu zitten er nog geen bewoners in maar toch zou ik tot die tijd wel regelmatig een groot deel van het water verversen om het eventuele gif eruit te krijgen.

De planten zijn niet cabomba oid dus valt het wel mee.
Ik ververs in de opstart elke weel 20% en zo zijn de eventuele gifstoffen genoeg verdunt.

Ik vind je inrichting enorm mooi! Nu inderdaad maar hopen dat het aanslaat 😉

Dat heb je heel erg mooi gemaakt!
Nu lekker groeien en kijken of het aan slaat.

Bedankt voor jullie reacties!

Ik was inderdaad van plan om eens per week zo'n 20% te verversen, dus ik hoop dat dat genoeg is om eventuele giftige stoffen uit het aquarium te krijgen.

Ik heb het idee dat het belgisch groen nu al 3 cm gegroeid is, maar dit zal misschien ook komen doordat de pant zich naar het licht toe heeft gericht. Hij staat nu nog maar 1cm onder het wateropppervlak, kan ik gewoon een aantal cm eraf knippen als hij er boven groeit?

Bedankt! 🙂

luca zei:
Bedankt voor jullie reacties!

Ik was inderdaad van plan om eens per week zo'n 20% te verversen, dus ik hoop dat dat genoeg is om eventuele giftige stoffen uit het aquarium te krijgen.

Ik heb het idee dat het belgisch groen nu al 3 cm gegroeid is, maar dit zal misschien ook komen doordat de pant zich naar het licht toe heeft gericht. Hij staat nu nog maar 1cm onder het wateropppervlak, kan ik gewoon een aantal cm eraf knippen als hij er boven groeit?
Stengelplanten uit de bodem halen, onderaan schuin afknippen en terug in de bodem steken.
Wanneer je hem vanboven gaat afknippen gaan er 2 scheuten komen.

Je kan zowel de onderkant als de bovenkant gebruiken van de stengel. Uit de onderkant zal na het afknippen/toppen zich weer nieuwe stengels gaan vormen. Zelf plaats in meestal alleen de toppen weer terug.
Weet je al wat je hierin wil gaan houden??

Ok�, bedankt!
ik wacht nog even met het snoeien want ik ben bang dat als ik nu stengeltjes uit de grond ga halen, ik per ongeluk alles weer los woel.

Er komen vuurgarnaaltjes in, en verder twijfel ik nog of er misschien ook een groepje boraras maculatas in komt.

Ik heb met garnalen de Rasboras de ervaring dat ze graag de hele kleintjes opeten dus dan moet je wel veel verstopplekken in je bakje maken. Zelf heb ik om die reden dan ook geen vissen meer bij de garnalen. Vuurtjes kweken wel snel dus dat scheelt wel, maar je zal waarschijnlijk minder garnalen overhouden dan wanneer je ze alleen in het bakje hebt.

De Rode Sakura is ook een mooie kleurvariant van het Vuurtje vindt ik persoonlijk.

Nemesis20 zei:
Stengelplanten uit de bodem halen, onderaan schuin afknippen en terug in de bodem steken.
Wanneer je hem vanboven gaat afknippen gaan er 2 scheuten komen.

Het zijn geen snijbloemen hoor! Al knijp je ze met de vinger af, dan nog groeit het weer verder.

Trouwens heel mooi bakje!

jessicapilon zei:
Ik heb met garnalen de Rasboras de ervaring dat ze graag de hele kleintjes opeten dus dan moet je wel veel verstopplekken in je bakje maken. Zelf heb ik om die reden dan ook geen vissen meer bij de garnalen. Vuurtjes kweken wel snel dus dat scheelt wel, maar je zal waarschijnlijk minder garnalen overhouden dan wanneer je ze alleen in het bakje hebt.

De Rode Sakura is ook een mooie kleurvariant van het Vuurtje vindt ik persoonlijk.

Die ervaring heb ik ook!!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan