Wat is er nieuw

Dennerle Nano Cube 30 van Luca

• Onderwerp starter Onderwerp starter luca
  • Startdatum Startdatum
Ik knijp ze in de regel ook met de vingers af en gebruik geen schaar. Laat staan dat ik ze schuin afknip 😉.

En een zakje Pokon gebruik ik natuurlijk ook niet (grapje) 🙄.

Eten de rasbora's naar jullie ervaring alleen kleine garnaaltjes of willen ze ook wel eens gemeen doen tegen de volwassen vuurgarnalen?

Heb zojuist van het belgisch groen de topjes er af gehaald, het groeit als kool!

Ook de rest van de planten lijkt het heel aardig te doen, de rotala is ook al een beetje gegroeit en ik begin nu een heel klein beetje rode topjes te ontdekkken. Dit is alleen nog niet echt te zien op de foto 🙂

836737luca_0_84_20160819_111843.jpg

798154luca_0_84_20160819_111836.jpg

Ik ben heel blij met de vorderingen tot nu toe. Is het verstandig om de monte carlo nog wat lager te knippen zodat hij meer horizontaal gaat groeien? Of is dat een kwestie van afwachten..

De rasbora doen niets tegen de grote garnalen.
Enkel de hele jonge garnalen kunnen ze opeten.

Sinds ze eruit zijn, overleven er meer jongen.
Ook heb ik nu watervlooien in de cube. Die aten ze ook.

Als ze het enkel bij de jongen laten vind ik het niet heel erg als ze het garnalenaantal een beetje in toom houden. Ik heb niet de intentie om er een speciaal garnalen-kweek bakje van te maken dus ik hoef niet binnen een paar maanden 40 garnalen rond te hebben lopen.

Misschien een beetje wreed wel..

Ik heb nog een vraagje, twee bladen van de javavaren hebben wel wat donkere vlekken, dit hadden ze al toen ze kwamen. Kan ik deze beter afknippen of zal dit nog wegtrekken?

Wat een mooie bak heb je daar! Daar zul je vast blij mee zijn 🙂

luca zei:
Ik heb nog een vraagje, twee bladen van de javavaren hebben wel wat donkere vlekken, dit hadden ze al toen ze kwamen. Kan ik deze beter afknippen of zal dit nog wegtrekken?

Als je het niet mooi vind, gewoon wegknippen. Wel bij de steel. Niet zomaar stuk blad afknippen.

Het bakje draait nu bijna twee weken in. Vooral de rotala is hard gegroeid de afgelopen tijd. Ook het belgisch groen kwam aardig de pan uit, maar de blaadjes onderaan werden gelig en vielen er af. Ik heb het belgisch groen eergister helemaal er uit gehaald, gehalveerd en de topjes opnieuw geplant. Hopen dat dat dus ook een beetje aan gaat slaan!
De javavaren en de anubias staan er ook prima bij, nog niet veel groei gesignaleerd maar dat verwacht ik ook niet bij deze plantjes.

Het enige plantje wat op zich laat wachten is de Monte Carlo. Het is niet zo dat hij wegkwijnt, maar groeien doet hij ook niet. Ik hoop dat dit nog gaat komen..

De temperatuur in de bak is de afgelopen weken nogal uit de hand gelopen met de hitte golf.. Op zijn hoogst stond de bak op 31 graden.... Had er bijna een zak ijs ingegooid.

255995luca_0_84_20160829_182743.jpg

233961luca_0_84_20160829_182749.jpg

637674luca_0_84_20160829_182758.jpg

Op deze foto is goed te zien dat het water aardig verkleurd is door het hout. Ik hou het voorlopig op 1x per week 25% verversen maar denk niet dat ik voorlopig van deze verkleuring af kom.
539673luca_0_84_20160829_191657.jpg

Verder gelukkig nog helemaal geen last van algen, behalve wat bruine uitslag in de sproeibuis. Deze binnenkort maar even schoonmaken, net als de slangen waar de aan- en afvoer naar de pomp door loopt.

Staat er erg netjes bij!
Heb jij het water bewust zo laag staan?

Bedankt allemaal! 🙂

De laatste waterwissel was woensdag, dus in deze week is er ook wel weer een centimeter verdampt. Verder vind ik het wel fijn als hij niet tot helemaal bovenaan vol staat, als ik er dan nog een keer met mijn hand in moet komt niet gelijk al het water over de rand heen zetten.

Leuk ingericht hoor en ik heb net als Marcel het water zo n 1-1,5cm onder de glasrand. Hoger doe ik niet want als je onderhoud pleegt dan gaat het over de rand heen.

Bedank!

Ik ga vandaag water verversen dus dan zal ik hem nog een stukje extra aanvullen. Nog een vraagje, hoe vaak moet ik de filterwatten schoonmaken? Ze zijn namelijk al aardig bruin geworden.

Vandaag draait de bak 2 weken, oftewel we zijn op de helft 🙂 Nog even en de bewoners komen!

Vervangen? Is uitspoelen in aquariumwater niet beter? Anders ben ik meteen al mijn goede bacteriën kwijt dacht ik..

Ik twijfel steeds meer of ik er niet toch een bettabakje van wil maken. De oppervlakte-stroming een beetje verminderen, wat drijfplantjes er in en dan op zoek naar een mooi mannetje. Dat begint toch steeds aantrekkelijker te worden..

bacterieen zitten in je andere filter materiaal, watten zijn er puur alleen voor het zichtbare vuil eruit te filteren.

Daar is hij dan!

Gisteren in Hilversum bij de Rifwachter (wat een ontzettend mooie winkel..) mijn allereerste betta uitgezocht. Wel twintig minuten voor al die mooie betta's gestaan, niet wetend welke. Maar deze had iets waar ik niet omheen kon.

Dus dat is hem geworden! Na een rit van 30 minuten waren zowel meneer Betta als ik blij dat hij eindelijk in het aquarium hing.

796861luca_0_84_20160910_161450.jpg

En nog drie kwartier later was het dan zover! Vrijheid.

523854luca_0_84_20160910_163504.jpg

Nog wat onwennig en schuw, maar wel direct op onderzoek uit.

897615luca_0_84_20160911_141945.jpg

Maar na een poosje liet hij zich toch even in volle pracht zien.

593521luca_0_84_20160910_162824.jpg

Ik ben heel blij met mijn nieuwe kamergenoot 🙂

Filterwatten van de buitenfilter vervang ik ongeveer eens per 2-3 weken (of spoel ze uit) en bij de binnenfilters spoel ik de sponsjes licht uit als ik merk dat de stroming minder wordt.

Dat is overigens een mooie Betta.

Mooie Betta zeg! Leuk dat zijn voorste vinnen rood zijn 🙂

Prachtige Betta!
De cube is ook mooi ingericht.

Leuk daar ga je plezier aan hebben.

Een update!

Het gaat heel goed met mijn nieuwe Betta! Hij heeft onlangs wat mede-bewoners gekregen, namelijk een groepje vuurgarnalen. Dit was natuurlijk een grote gok, maar tot nu toe gaat het goed! Meneer was erg nieuwschierig in het begin en ging er soms nog wel achteraan maar dat was na een dag eigenlijk al voorbij. De garnalen verstoppen zich wel heel veel maar dat is logisch.

Totaaltje:
997535luca_0_84_20160920_215615.jpg

De planten doen het allemaal erg goed en ik heb vrij weinig last van algen. Ook de micranthemum monte carlo doet het eindelijk goed en begint de bodem al aardig te bedekken. Ik voeg elke dag 0.5ml EasyCarbo toe en wekelijks 2.5ml Profito, de verlichting staat nu van 14.00 tot 22.00 aan.

479254luca_0_84_20160920_215648.jpg

Een van de vuurgarnaaltjes:

388941luca_0_84_20160920_215736.jpg

Blijft lastig om het drukke mannetje op de foto te zetten, dit is de best-gelukte foto!

618434luca_0_84_20160920_214126.jpg

Mooi hoor, denk dat de garnalen genoeg verstopplekken hebben zo 🙂

Mooie Betta zeg. Heb je er ook last van dat die nogal veel rust door de lange vinnen??

Bedankt allemaal 🙂

Overdag of 's avonds zie ik hem eigenlijk niet veel rusten en zwemt hij actief rond. Wel merk ik dat als ik 's ochtends wakker wordt (het aquarium staat naast mijn bed) hij wel stil bij de bodem zweeft en niet zwemt. Dan doe ik het licht in de kamer aan en komt hij heel langzaam op gang. Alsof hij ook echt even wakker moet worden. Dus ik ga er van uit dat hij 's nachts een stuk minder actief en dan zijn rust pakt.

Nog een vraagje, ik wil heel graag nog een aantal Anetoma Helena slakken in mijn bakje houden. Nu heb ik niet heel veel slakjes in mijn aquarium die ze kunnen opeten. Ik weet dat ze ook overleven op alg en afval maar ik zat te denken om soms wat slakjes van het enorme aquarium van mijn oom in mijn bakje te gooien. Zo blijven ze lekker actief en blij 🙂

Is dit een goed of slecht idee? Hoeveel Helena's kunnen er ongeveer in mijn cube?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan