Design aquarium met garnalen


Inderdaad kruipen de garnalen massaal in dat filterhuis, heb ik zelf ervaren met Japonica's. Moet wel zeggen dat dat na een tijdje niet meer gebeurde, maar het is naar als ze erin zitten en je moet je filter er voor onderhoud uit gaan halen, grote kans dat je ze dan plat drukt.

Ik vraag me ook af waarom je het verwarmingselement niet in het filterhuis hebt gestoken? Welke reden had je daarvoor?

Heel eerlijk, gebaseerd op mijn eigen ervaringen met de Home 80; Verwijder het filterhuis en hang er een garnalenproof sponsfilter in. Aquael heeft fijne.
Ik denk dat je spijt gaat krijgen als je het filterhuis laat zitten, het is best een operatie om het te verwijderen en het is makkelijker als je bak nog geen bewoners heeft.

Hier kun je zien hoe het filterhuis zit vast gekit.

Bekijk bijlage 246656 Bekijk bijlage 246657

De bak oogt dan ook in een keer een stuk ruimer :)

De verwarming is een sf 100w combi heater, besteld bij online aquarium spullen. Het blijkt helemaal niet te werken... en het past niet in dat filterhuis helaas.. door die protector. In het boek dat ik heb meegekregen staat er dat ze je een 100w verwarming aanraden van sf.. Ik dacht deze dus. Het is die andere
 
Ik heb het al gebruikt, volgens mij geven ze geen nieuwe dan ?
 
Gebruikt maar het werkt niet normaal minstens 1 jaar garantie dus ...
 
Een vraagje, soms is het aquarium erg warm????? Komt dit toch door de verwarming? Ik snap het niet meer hoor.. gister was het water heletijd koud, daarnet opeens warm weer. De verwarming van het huis staat ook niet aan.. maar als het toch komt door de verwarming waarom brandt het lampje dan niet ?
 
Hang er eens een thermometer in. Als jij het koud hebt voelt water warmer dan wanneer jij het warm hebt. Ondanks dat dit water misschien dezelfde temperatuur heeft. Met een thermometer, gewoon zo'n simpel ding kun je veel wijzer uit worden. Zou het raar vinden als die soms wel aanslaat je verwarming en soms niet
 
Het blijkt helemaal niet te werken... en het past niet in dat filterhuis helaas.. door die protector

De protector kun je verwijderen hoor ;)
Die is met name zinvol als je de thermometer niet in het filterhuis hangt, maar ik denk dat de meesten van ons ook geen protector gebruiken als de verwarming ergens los in de bak hangt.
 
Weten jullie maybe wat dit zijn? Het lijken wormen en ze hebben een zwarte punt.. Ik kan echt niet tegen ongedierte in een aquarium.. vooral planaria. Het lijken geen planaria? Maar als het opstartwormen zijn maakt het dan niet. Als het iets anders is moet ik ze wel deruit krijgen

20180324_163328.jpg
20180324_163401.jpg
 
Ik vind het lastig te zeggen op basis van deze foto's, helaas. Misschien dat bij anderen we meteen een lichtje gaat branden.
 
Ik heb het deruit gehaald, iets beter mag ik hopen nu ? Je ziet de worm met een zwart hoofd

20180324_173354.jpg
20180324_173342.jpg
 
Ik zie het, Planaria kunnen zich wel heel lang maken maar hebben volgens mij niet zo'n zwart hoofd, wel twee stipjes waar hun ogen zitten maar die zitten een beetje naar achteren.

Hopelijk reageert nog iemand anders, anders even een topic openen onder "plagen", https://www.aquaforum.nl/forums/plagen.68/

Daar zullen veel meer mensen je vraag zien.
 
Een vraagje? M'n planten krijgen overal steeds wortels, kunnen jullie mij advies geven wat ik kan doen?

20180325_171209.jpg
20180325_171231.jpg
20180325_171242.jpg
 
Sommige planten doen dat altijd en soms maken planten boven de bodem extra wortels aan als er in de bodem te weinig voeding is bv

Ik vind het sneu dat er heelas geen voedingsbodem is voor de planten. :(

Maar als die planten zulke wortels aan de zijkant krijgen, dan kan je nieuwe in de grond zetten toch ?
 
Er zijn ook planten die enkel hun voedsel uit het water halen bv en voor de planten die het uit de bodem halen kan je een voedingsbolletje bij de wortels in de bodem doen.
Zou zelf niet aan de wortels zitten om ze in de bodem te stoppen want dat regelt de plant zelf allemaal! ;)
 
Jongens ik wil iets vragen, Ik heb echt nog geen ervaring maar ik probeer wel mijn best te doen. Ik heb helemaal geen verstand van waterwaarde maar het water in Rotterdam is een ph van 8.5. Dat is te hoog voor de vissen, en ik heb al water in het aquarium. Hoe kan ik het verlagen? Het aquarium draait al weekje, blijft de ph waarde hetzelfde? Of wordt het lager.
 
Je kan eventueel het wat turf in een pantykous in je filterhuis doen en dat verlaagd ook de ph.
 
Jongens ik wil iets vragen, Ik heb echt nog geen ervaring maar ik probeer wel mijn best te doen. Ik heb helemaal geen verstand van waterwaarde maar het water in Rotterdam is een ph van 8.5. Dat is te hoog voor de vissen, en ik heb al water in het aquarium. Hoe kan ik het verlagen? Het aquarium draait al weekje, blijft de ph waarde hetzelfde? Of wordt het lager.


Welke vissen wil je dan want er zijn er zat die gewoon op Rotterdams leidingwater kunnen hoor.
 
Heey aquarianen, mijn plant heeft de top bereikt. Er gebeurd opeens iets raars, de top wordt rood en blijft klein. Vandaag stond de plant ook echt aan de top, toen ik terugkwam van school leek het iets lager te zitten. Kan ik deze planten stekken? Ze krijgen ook erg veel licht volgens mij haha

20180329_193843.jpg


20180329_193848.jpg
 
Dit komt door je licht, niks ergs hoor. Je kan stengelplanten gewoon afknippen en de top terugplanten. De onderkant kan je laten staan, maar dit hoeft niet. Ligt eraan of je je stengels wilt verdubbelen of niet zegmaar :p
 
Het aquarium is opeens beetje wazig geworden, is er een probleem wat ik kan verhelpen? Ik vind het niet zo mooi staan. Maybe heb ik het mis en is het opstart water ofso wat de meeste zeggen. Maar in het filterhuis zaten nog van die zandkorreltjes. Maybe doordat ? Die planten worden ook rood vanaf de helft al ipv de top.

20180402_132352.jpg


20180402_132402.jpg
 
Het was eerst zo, prachtig helder water. Bak draait inmiddels nu 3 weken

20180326_001132.jpg
 
Dit is normaal Jordy, dit is bacteriebloei. Niets aan doen, het trekt vanzelf weg. Dit kan met 24 uur, maar kan in het ergste geval een paar weken duren. Meestal duurt het maar kort hoor. Vooral geen waterwissels doen.
Dan je planten vanaf de helft rood kleuren wil zeggen dat het licht diep genoeg reikt om ze tot de helft te laten kleuren, ook geen probleem :)
 
Ziet er al heel aardig uit .
Nog een beetje geduld en dan kunnen de diertjes erin .
 
Bak draait inmiddels al 4/5 weken. Water is in orde ;)

20180408_162230.jpg


20180408_162257.jpg


20180408_162305.jpg


20180408_162359.jpg
 
Jongens er gebeuren steeds rare dingen in het aquarium, Ik begrijp het helemaal niet zo goed. Er zwemmen steeds hele kleine beetjes in het aquarium... het waren eerst weinig nu zie ik zoveel. Ze zitten tegen het glas aan, op de bodem en boven water worden ze weggefilterd. De verwarming deed het wel, maar het is nu stuk. Ik vond iets ook heel vreemd. Ik ging de planten verplaatsen en stekken. Het water was heel wazig geworden, daarvoor was het al een beetje wazig. Opeens na 2 dagen was het water kraak helder maar echt super helder ik laat foto's zien. Heeft het maybe met de beestjes te maken ?

20180421_113354.jpg


20180426_185225.jpg


20180426_184933.jpg
 

Terug
Bovenaan