Diamond Aquarium van Felereca


F

Felereca

Guest
Na een hoop tegenslagen en narigheid met mijn vorige inrichting was ik er eerlijk gezegd een beetje klaar mee.
Ik had last van blauwalg en kroos, kroos was nog wel te verwijderen maar het blauwalg was gewoon niet weg te krijgen.
Heb door middel van meerdere black-outs pogingen gedaan om van het blauwalg af te komen maar zonder succes.
Uiteindelijk had ik de bak een beetje verwaarloosd wat natuurlijk niet zou mogen, maar door al die tegenslagen zag ik het eerlijk gezegd niet meer zitten voor een tijdje.

Natuurlijk betekend niet dat dit het einde was, ik ben in de tijd dat ik niet meer zo actief ben op het forum bezig geweest met het bedenken van ideeën voor mijn nieuwe inrichting.
in die tussen tijd heb ik mijn bak buiten gezet, achterwand eruit gehaald en alles ook helemaal goed gereinigd en weer netjes terug op zijn vertrouwde plek gezet.

Aquascapes zijn voor mij altijd al een grote inspiratie geweest dus ik kon het er niet bij laten om het ook een poging te geven.
Ben bereid om alles gelijk goed te doen dus had ik de beslissing genomen om te gaan werken met aquasoil, prijzig... maar met zulke goede reviews moest ik het gewoon zelf proberen!
Ook heb ik bij de lokale tuincentrum lava stenen gehaald, had zo'n 15 KG voor €2,45!

Toen ben ik begonnen met inrichten, na het veel verplaatsen van stenen ben ik uitgekomen op het volgende resultaat.
20170625_000006.jpg


Hier ben ik super tevreden over, morgen krijg ik eindelijk mijn planten binnen die eigenlijk vandaag al binnen moesten zijn maar wegens vertraging morgen pas arriveren.
natuurlijk ga ik hier weer een foto plaatsen als alles erin staat.
over de techniek spreek ik later nog, aangezien ik nog bezig ben om de techniek netjes weg te werken wil ik dat graag vermelden als ik daar een foto van plaats.

Alle tips zijn welkom, want dit is natuurlijk pas mijn eerste keer dat ik aan een aquascape ga beginnen :D
en let niet op de BBQ doos die daar onder op de foto staat :juggle:
 
Ziet er al erg mooi uit Vooral met die mooie grote stenen.
Toen ik je foto zag en je tekst nog niet gelezen had dacht ik in eerste instantie dat je er een cichliden aquarium van ging maken :p
Ik ben erg benieuwd naar de complete inrichting met planten.
Wel zou ik persoonlijk de achterkant nog zwart maken evenals de zijkant die tegen de muur staat. Dit zou je al simpel kunnen doen met zwarte plakfolie.
Zo zullen straks je planten en vissen meer opvallen is mijn idee.
Weet ook niet of er al water in het aquarium zit want mocht dit niet het geval zijn kun je het aquarium nu nog makkelijk naar voren halen om dit te doen, straks als er eenmaal water in zit zal dit allemaal niet meer zo makkelijk zijn :thumbs:
Voor de rest ga ik dit zeker volgen want zoals eerder gezegd ben ik benieuwd naar het eindresultaat.

Gr. Kevin
 
Ziet er mooi uit zo hoor en ik ben benieuwd naar de rest.
 
Deze ga ik bijhouden!
 
Ziet er al erg mooi uit Vooral met die mooie grote stenen.
Toen ik je foto zag en je tekst nog niet gelezen had dacht ik in eerste instantie dat je er een cichliden aquarium van ging maken :p
Ik ben erg benieuwd naar de complete inrichting met planten.
Wel zou ik persoonlijk de achterkant nog zwart maken evenals de zijkant die tegen de muur staat. Dit zou je al simpel kunnen doen met zwarte plakfolie.
Zo zullen straks je planten en vissen meer opvallen is mijn idee.
Weet ook niet of er al water in het aquarium zit want mocht dit niet het geval zijn kun je het aquarium nu nog makkelijk naar voren halen om dit te doen, straks als er eenmaal water in zit zal dit allemaal niet meer zo makkelijk zijn :thumbs:
Voor de rest ga ik dit zeker volgen want zoals eerder gezegd ben ik benieuwd naar het eindresultaat.

Gr. Kevin
Ik zat inderdaad erg te twijfelen tussen zwart en witte folie, er zit momenteel dat wazige folie op dat je ook normaal gesproken voor op het raam gebruik.
Waarom ik voor dit heb gekozen is omdat de bodem natuurlijk ook al erg donker is en dat het anders allemaal iets te donker wordt.
Natuurlijk gaat de bodem bedekt worden met een mooi tapijtje maar ik denk dat de folie die ik er momenteel op heb zitten ook wel erg mooi zal staan, gelukkig is het geen permanent iets dus kan het altijd nog veranderen naar zwart :D
 
Zojuist weer een pakketje binnen gekregen, helaas nog niet de planten maar wel iets wat erg belangrijk is voor de plantjes!

De EI methode van planted-box ga ik toevoegen aan mijn bak, hiervoor heb ik gebruik gemaakt van de vloeibare AIO van planted box en daar was ik ook erg tevreden over, vandaar de keuze nu aan de EI van planted box

20170630_115158.jpg
 
Ik heb die box destijds ook gekocht en was daar ook tevreden over hoor. Het is iets meer werk maar ja wat maken die paar minuten meer of minder uit;).
 
Ik heb die box destijds ook gekocht en was daar ook tevreden over hoor. Het is iets meer werk maar ja wat maken die paar minuten meer of minder uit;).
Precies, en staat zo goed aangeschreven dat ik het niet kon laten om er ook aan te beginnen :rolleyes:
 
Plantjes zijn ook zojuist binnen gekomen dus ben weer helemaal blij!

20170630_140207.jpg
20170630_140216.jpg
 
Nou, jij hebt weer wat te doen!
 
Nou, jij hebt weer wat te doen!
Ik ben in iedergeval de hele avond nog zoet ja! Leuk om bij de staurogyne repens stekjes te maken. Elke keer het topje eraf halen en de twee onderste blaadjes eraf scheuren om te zorgen dat ze daar wortels gaan schieten.
 
Ik ben in iedergeval de hele avond nog zoet ja! Leuk om bij de staurogyne repens stekjes te maken. Elke keer het topje eraf halen en de twee onderste blaadjes eraf scheuren om te zorgen dat ze daar wortels gaan schieten.
Wat leuk, ik heb dit plantje ook besteld en komt volgende week binnen
 
Mooi aquarium! Ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken :)
Bedankt, zodra die gevuld is zal ik weer een foto plaatsen. Gister helaas de tijd er niet meer voor gehad omdat ik om 23:00 pas klaar was om de 'Hemianthus callitrichoides' te verdelen in stekjes van 9, en dat doen met 15 potjes :juggle:
 
Wat leuk, ik heb dit plantje ook besteld en komt volgende week binnen
Zeer leuk plantje als ze aanslaan! Alleen het nadeel is dat als je ze wilt stekken door de onderste blaadjes eraf te scheuren waar ze vervolgens wortels schieten, ze nog geen houvast hebben in het grind. Voor de rest echt een mooie plant! :thumbs:
 
er zit momenteel dat wazige folie op dat je ook normaal gesproken voor op het raam gebruik

Ik heb het vroeger ook gebruikt en vond dat erg mooi. Ik had geelwit/oranje verlichting achter de bak en het was net alsof de ondergaande zon scheen door en achter de Vallisneria.
 
Ik heb het vroeger ook gebruikt en vond dat erg mooi. Ik had geelwit/oranje verlichting achter de bak en het was net alsof de ondergaande zon scheen door en achter de Vallisneria.
Dat lijkt mij een erg mooi gezicht ja, ik heb zelf achter een balk met rood/witte leds zitten dus het is wat feller. Maar ben er toch wel tevreden mee en daar gaat het uiteindelijk om toch :D
 
Tot gisteravond 23:00 bezig geweest met het planten van alles.
Het ergste klusje was nog 15 potjes Hemianthus callitrichoides te verdelen in 9 kleine stekjes per potje, oftewel ik had 135 stekjes.

De bak heel vochtig gemaakt gisteravond en een klein laagje water in laten lopen om uitdroging van de planten te vermijden.
Zo ziet het er momenteel uit, achter de rotsen staan nog wat stekjes 'rotala' die uiteindelijk 20-40 lang gaan worden.
Op de rotsen zelf ligt nog 'Hydrocotyle tripartita "Japan"' in de hoop dat ik hiermee een overhangend effect kan maken over de rotsen.
20170701_133806.jpg


20170701_133819.jpg
 
Goed bezig en ziet er al goed uit. Hier de bak van een zwarte achterkant voorzien en vind het juist niet donker. Bak lijkt een stuk groter en vooral de groene planten knallen er van af. Ik heb zo geen foto op deze computer staan (upload normaal vanaf mijn telefoon), maar in mijn handschrift staat wel een linkje naar mijn bak. Donker grind, diamantzwart van dennerle, met een zwart geverfde achterkant. Is met acrylverf gedaan en zoals ook te zien in mijn topic vrij eenvoudig te verwijderen mocht je dat willen. Vind het persoonlijk rustgevend en denk dat je vissen dit ook fijner gaan vinden dan wit. Keuze voor de verf gemaakt omdat dit mooier is dan zwart folie, krijg ik nooit zo strak op de bak :oops:
 
Goed bezig en ziet er al goed uit. Hier de bak van een zwarte achterkant voorzien en vind het juist niet donker. Bak lijkt een stuk groter en vooral de groene planten knallen er van af. Ik heb zo geen foto op deze computer staan (upload normaal vanaf mijn telefoon), maar in mijn handschrift staat wel een linkje naar mijn bak. Donker grind, diamantzwart van dennerle, met een zwart geverfde achterkant. Is met acrylverf gedaan en zoals ook te zien in mijn topic vrij eenvoudig te verwijderen mocht je dat willen. Vind het persoonlijk rustgevend en denk dat je vissen dit ook fijner gaan vinden dan wit. Keuze voor de verf gemaakt omdat dit mooier is dan zwart folie, krijg ik nooit zo strak op de bak :oops:
Daar heb je wel een punt inderdaad, heb het nooit geprobeerd dus dacht in eerste instantie aan wit. Maar als dit mij niet bevalt zou ik het altijd tijdens een waterwissel nog zwart kunnen maken.
Gelukkig dat ik dan de EI methode ga volgen, dan zit er niet meer zoveel water in de bak en is het makkelijk te verschuiven.
Maar ik ga eerst kijken hoe dit oogt en later zou ik het altijd nog kunnen veranderen. :rolleyes:
 
Bak uiteindelijk gevuld!
Alleen natuurlijk kan het nooit verlopen zonder problemen.
Mijn PH-Elektrode heeft het in al die tussentijd zomaar begeven, had hem netjes in water gezet maar geeft telkens opnieuw een error aan bij de kalibratie van 4 Ph.

Momenteel pers ik er Co2 in doormiddel van een timer, alleen aangezien ik het nooit op de manier heb gedaan, zijn er tips hoe je dit het beste kan doen?
Zoals wanneer zet je de Co2 aan, als de lampen aan gaan of daarvoor?
Wanneer moet die weer uitgaan? Een uur nadat de lichten uit zijn?
Alle tips hierover zijn welkom want hier ben ik niet zo thuis in, ben altijd verwend geweest met een controller :sorry:
20170701_165652.jpg
 
Leuk hoor, ben benieuwd hoe het gaat groeien allemaal! Dat overhangende ben ik wel benieuwd naar, zou gaaf zijn als dat lukt!

Je CO2 zou ik anderhalf / twee uur voor het licht aan gaat aanzetten, en ook zoiets weer uit voordat het licht uit gaat. Dat is wat de meesten doen zonder controller.
 
Ik heb helaas geen ervaring met co2 toevoegen en wil enkel zeggen dat je bak er echt al super bijstaat!
 
Laatst bewerkt:
Je bent er goed en gedreven bezig, ik blijf volgen, succes.
Inderdaad, de Co2 word vaak een uurtje voor het licht aangaat aangezet en een uurtje voor het licht uitgaat afgezet, je kan het volgen als je een dropchecker hebt.
 
Leuk hoor, ben benieuwd hoe het gaat groeien allemaal! Dat overhangende ben ik wel benieuwd naar, zou gaaf zijn als dat lukt!

Je CO2 zou ik anderhalf / twee uur voor het licht aan gaat aanzetten, en ook zoiets weer uit voordat het licht uit gaat. Dat is wat de meesten doen zonder controller.
Bedankt voor de tip! Dan stel ik dat gelijk in, ook hou ik de continue test in de gaten.
Dat overhangende effect hoop ik echt te gaan bereiken, de planten schieten vaak wortels en met de hoop dat die zich gaan hechten aan de lavastenen.

Ik heb helaas geen ervaring co2 toevoegen en wil enkel zeggen dat je bak er echt al super bijstaat!
Bedankt voor de leuke reactie! Hoop dat het alleen maar mooier wordt vanaf nu ;)
 
Eerste waterwissel vind nu plaats, met aquasoil word aangeraden om de eerste weken veel water te verversen.
20170702_123845.jpg
 
Leuk ingericht hoor en hier gaat de co2 ook zo n anderhalf uur voor het licht aangaat aan. En bij het uitgaan van het licht ook weer anderhalf uur daarvoor uit.
 
Leuk ingericht hoor en hier gaat de co2 ook zo n anderhalf uur voor het licht aangaat aan. En bij het uitgaan van het licht ook weer anderhalf uur daarvoor uit.
Heb hem momenteel ingesteld op een uur van te voren aan en een uur van te voren uit. Ik hou de dropchecker goed in de gaten nu, en als er een te grote schommeling is dan probeer ik de tijd ook wel naar anderhalf uur te veranderen.
 
Ziet er veelbelovend uit zeg!! :D Gaat als het allemaal meezit lekker dichtgroeien haha:p
Ik snap de keuze voor een lichtere achterwand wel als je het zo uitlegt. Het is vaak ook een persoonlijke keuze natuurlijk :p
Ik vind het zelf mooier als de achtergrond zwart is zo krijg je meer diepgang en springen de vissen er echt uit maar wit/doorzichtig zal ook zeker zijn voordelen hebben :p
Ik liet mijn Co2 inderdaad ook een uur voor het licht aan ging aanspringen en een uur voor het licht uitgaat liet ik de Co2 toevoer stoppen. Nooit problemen door gehad.
Je bouwt namelijk voordat je verlichting aangaat al een buffertje Co2 op en voor dat de verlichting uitgaat is in dat uur ervoor de meeste Co2 al weer opgebruikt aangezien planten snachts niks opnemen.
In de gaten houden is inderdaad wel belangrijk want ik had een bak met ontzettend veel planten dus kan per bak anders zijn.

Gr. Kevin
 
Ik vind dat je met relatief eenvoudige stenen een mooie layout hebt gemaakt. :thumbs:Toch wat goedbedoelde opmerkingen:

'Hydrocotyle tripartita "Japan gaat alleen hangen met erg veel licht en veel CO2. Anders gaat ie alleen maar omhoog.

Ik weet niet welke aquasoil je hebt?
Als je die van Ada hebt zou ik dit waterververs-schema aanhouden:
1e week iedere dag de helft van het water verversen
2e week iedere 2 dagen de helft
3e week iedere 3 dagen de helft
4e week beginnen met afbouwen naar iedere week 10-50% water verversen.

Bij soil van Tropica hoef je bij de start minder vaak een waterwissel te doen.

Ik zie dat je poeders gaat gebruiken van Gilles: in het begin rustig aan met doseren! Zeker icm met een ADA-soil kan dit wel eens voor problemen zorgen.
 
Mocht je trouwens willen kijken of je zwart wat vind; plaats tijdelijk wat zwarte vuilniszakken achter de bak. Kost vrijwel niks, is eenvoudig te plaatsen (mss niet zo strak als je wilt maar het geeft een beeld) en weer te verwijderen. Kun je wel kijken of je het witte wat je nu hebt, of zwart mooier vind.
 
Hahaha dat ik daar niet op gekomen was :D
Inderdaad simpele test wat je mooier vind :p
 
Ik vind dat je met relatief eenvoudige stenen een mooie layout hebt gemaakt. :thumbs:Toch wat goedbedoelde opmerkingen:

'Hydrocotyle tripartita "Japan gaat alleen hangen met erg veel licht en veel CO2. Anders gaat ie alleen maar omhoog.

Ik weet niet welke aquasoil je hebt?
Als je die van Ada hebt zou ik dit waterververs-schema aanhouden:
1e week iedere dag de helft van het water verversen
2e week iedere 2 dagen de helft
3e week iedere 3 dagen de helft
4e week beginnen met afbouwen naar iedere week 10-50% water verversen.

Bij soil van Tropica hoef je bij de start minder vaak een waterwissel te doen.

Ik zie dat je poeders gaat gebruiken van Gilles: in het begin rustig aan met doseren! Zeker icm met een ADA-soil kan dit wel eens voor problemen zorgen.
Heb inderdaad gelezen dat het plantje pas gaat hangen bij veel licht en veel Co2, hopelijk scheelt het dat het plantje dicht bij de oppervlakte zit. Co2 bouw ik ook zachtjes op zodat de dropchecker mooi groen is.

Ik maak inderdaad gebruik van aquasoil van ADA en ben bewust van de waterwissels, ik hou dat schema precies aan, ben nu ook momenteel bezig met een waterwissel van 50%.

Kwa dosering ben ik uitermate voorzichtig, voeg dagelijks een heel klein beetje voeding toe (1/7) van wat je wekelijks moet geven.
Neem aan dat dit geen kwaad kan, zo wel laat mij dat even weten. Merendeels word de volgende dag er natuurlijk weer uit gehaald door een grote waterwissel.
 
Mocht je trouwens willen kijken of je zwart wat vind; plaats tijdelijk wat zwarte vuilniszakken achter de bak. Kost vrijwel niks, is eenvoudig te plaatsen (mss niet zo strak als je wilt maar het geeft een beeld) en weer te verwijderen. Kun je wel kijken of je het witte wat je nu hebt, of zwart mooier vind.
Goede tip inderdaad! Ga ik zeker proberen, hoe zo'n makkelijk iets een oplossing kan bieden :D wij denken waarschijnlijk vaak te moeilijk.. Oops:eek:
 
Heb inderdaad gelezen dat het plantje pas gaat hangen bij veel licht en veel Co2, hopelijk scheelt het dat het plantje dicht bij de oppervlakte zit. Co2 bouw ik ook zachtjes op zodat de dropchecker mooi groen is.

Ik maak inderdaad gebruik van aquasoil van ADA en ben bewust van de waterwissels, ik hou dat schema precies aan, ben nu ook momenteel bezig met een waterwissel van 50%.

Kwa dosering ben ik uitermate voorzichtig, voeg dagelijks een heel klein beetje voeding toe (1/7) van wat je wekelijks moet geven.
Neem aan dat dit geen kwaad kan, zo wel laat mij dat even weten. Merendeels word de volgende dag er natuurlijk weer uit gehaald door een grote waterwissel.
Dan gaat het hoogst waarschijnlijk de goede kant op :thumbs:
 

Terug
Bovenaan