Dik glas, waar te vinden?

  • Onderwerp starter john plankton
  • Startdatum

Hoi John
enige stijfheid dat zeg je goed een HEB160 is in zwakste richting net iets minder stijf dan een HEA100 in zijn sterke richting.

In de bouw worden de buitenste lagen van gelamineerd glas vaak niet mee genomen voor de sterkte in verband met de veiligheid voor glasbreuk.
een enkele laag glas is niet bestand tegen een punthamertje en kan breken door een zandkorrel onder een naaldhak.
het glas is verder gewoon het zelfde.
De totale stijfheid/sterkt hang af van de maten van samenwerking die er bereikt wordt met de folie, die is nooit 100%

Als er wordt uitgegaan van geen samenwerking
schiet lamineren inderdaad helemaal niet op aangezien de dikte er tot de derde macht in zit bij de stijfheid berekening

12^3 = 1728
30^3=27000

dat is bijna een factor 16
Als ik in mijn tabellenboekje zie zijn nochtans de traagheid en weerstand van een HEB 160 profiel in zwakke richting toch nog een pak hoger als een HEA 100 profiel in sterke richting. Hoe dan ook, ik zag geen andere oplossing en het is niet zo dat een glazen plat geen weerstand bied tegen vervorming (of ben ik hier in mis?) . De sponning ga ik maken van een zwaar L profiel dat ik las op de HEB profielen, dat zal de boel dus ook nog ietsje verstevigen.

Ik vond het ook heel eigenaardig dat 72mm gelaagd glas maar even sterk zou zijn als 30 cm enkelvoudig, maar het staat er echt. Ik heb het document waar ik dit gelezen toegevoegd.

Volgens dit document zou ik, als de bak half gevuld is, echter ook nog steeds een plaat nodig hebben van om en bij de 40mm dik. Ik stel me echter vragen bij de correctheid van dit document als ik zaken zoals dat zwak gelamineerd glas lees. Of zou de maximale spanning van 6N/mm² in het glas te streng zijn?

In navolging van het regenwater dat hier werd aangehaald : persoonlijk vind ik het water hier niet echt duur, maar ik weet misschien gewoon niet beter :). Ik heb wel echter 2 kranen voorzien met respectievelijk regenwater en kraantjeswater, dus daar kan ik nog alle kanten mee op. Het voornaamste waar ik nu wel met bezig ben is welke glasdikte ik nu best neem, zodat ik mijn sponning daar op kan afstemmen. Binnen 2 weken beginnen we de woonkamer te pleisteren, en dan wil ik uiteraard achteraf er niet meer moeten gaan lassen.
 

Bijlagen

  • glasenwaterdruk.pdf
    190 KB · Weergaven: 190
Heb er zelf voor gekeken (in NL) maar met 5000L ondergrondse opslag kwam ik op mijn daken uit op 100 kuub per jaar ongeveer.
Met een kostenpost excl graven van €4500 zat ik aan een terugverdien tijd van over de 30 jaar.
Heel spijtig dat het niet aantrekkelijker is..
Ik heb hier 3 ibc containers van elks een 1200 liter…dus 3600 liter in totaal.
Kostprijs 150€ voor de 3 ibc en 50€ voor de dakgoot en leidingwerk.
Deze opvang voldoet ruimschoots voor de waterverversing van de 10kuub bak.
Deze ingreep koste een dagje werk en dus 200€.
Op minder dan een jaar heb ik deze “investering” er dus dubbel en dik uit.
 
Hoe ga je de bak waterdicht maken ?
Polyester, Polyurea of epoxy ?
Hier is de 10kuub bak in polyester, daar ben ik heel tevreden over.
Afhankelijk van de aansluiting met de voorruit zou ik eerst de coating aanbrengen, dus gelijk over het profiel waar de voorruit in gaat komen.
De voorruit dan gelijk over de coating kitten. De kans op lekken is dan nihil.
De coating dan wel eerst opruwen met bv. p400 schuurpapier en ontvetten met aceton.
De ruit plaatsen onder druk met bv. schoren zodat de kit helemaal aangedrukt wordt.
Het is dan zaak om de afstand coating en glas zo klein mogelijk te maken.
Verlijming dus zo dun mogelijk.
 
Ik heb hier 3 ibc containers van elks een 1200 liter…dus 3600 liter in totaal.
Kostprijs 150€ voor de 3 ibc en 50€ voor de dakgoot en leidingwerk.
Deze opvang voldoet ruimschoots voor de waterverversing van de 10kuub bak.
Deze ingreep koste een dagje werk en dus 200€.
Op minder dan een jaar heb ik deze “investering” er dus dubbel en dik uit.

uit interesse: doe jij nog wat met het regenwater? filter je dit eerst nog?
 
uit interesse: doe jij nog wat met het regenwater? filter je dit eerst nog?
Regenwater komt via de dakgoot in een mechanische voorfilter, loopt dan naar een 100 liter bezinkton, waar het dan 10cm onder de waterlijn naar de eerste ibc loopt.
De ibc tanks staan in verbinding met een 32mm pvc-buis. En deze verbindingen staan op 30cm van de bodem. Eventueel bezinksel blijft dus steeds op de bodem achter. Eens om de tijd zet ik de bolkraan op de bodem van de ibc even open zodat er nooit bezinksel kan blijven staan.
De pomp staat in de laatste ibc en die druppelt het water de bak in.
Elke week pomp ik 500 liter extra naar de bak, dus los van de druppelaar.
Deze constructie krijgt geen licht, er is dus ook geen algvorming.
Hier werkt dat perfect en maakt dat ik heel goedkoop een 10kuub aquarium kan onderhouden.
 
Ik heb hier 3 ibc containers van elks een 1200 liter…dus 3600 liter in totaal.
Kostprijs 150€ voor de 3 ibc en 50€ voor de dakgoot en leidingwerk.
Deze opvang voldoet ruimschoots voor de waterverversing van de 10kuub bak.
Deze ingreep koste een dagje werk en dus 200€.
Op minder dan een jaar heb ik deze “investering” er dus dubbel en dik uit.
Moet je wel de ruimte hebben dit te kunnen plaatsen.
Ik kan geen IBCs bovengronds plaatsen zonder klachten helaas anders had ik het wel geweten
 
Moet je wel de ruimte hebben dit te kunnen plaatsen.
Ik kan geen IBCs bovengronds plaatsen zonder klachten helaas anders had ik het wel geweten
die ibc komen gewoon met een stalen kooie da kan denk echt wel werken. gewoon plastic pellets er om heen zetten dan kan dan prima in de grond
 
die ibc komen gewoon met een stalen kooie da kan denk echt wel werken. gewoon plastic pellets er om heen zetten dan kan dan prima in de grond
Het kan idd in de grond maar…
-het gat is te klein om als mangat te dienen, je kan er dus niet in om het schoon te maken
-IBC is niet sterk genoeg om overheen te straten dus moet er een constructie komen waarop ik wel kan lopen zonder op de IBC zelf te staan
-de afsluiter is dan onder de grond dus zal dan een wanddoorvoer moeten maken om er water uit op te pompen etc
 
Als ik in mijn tabellenboekje zie zijn nochtans de traagheid en weerstand van een HEB 160 profiel in zwakke richting toch nog een pak hoger als een HEA 100 profiel in sterke richting. Hoe dan ook, ik zag geen andere oplossing en het is niet zo dat een glazen plat geen weerstand bied tegen vervorming (of ben ik hier in mis?) . De sponning ga ik maken van een zwaar L profiel dat ik las op de HEB profielen, dat zal de boel dus ook nog ietsje verstevigen.

Ik vond het ook heel eigenaardig dat 72mm gelaagd glas maar even sterk zou zijn als 30 cm enkelvoudig, maar het staat er echt. Ik heb het document waar ik dit gelezen toegevoegd.

Volgens dit document zou ik, als de bak half gevuld is, echter ook nog steeds een plaat nodig hebben van om en bij de 40mm dik. Ik stel me echter vragen bij de correctheid van dit document als ik zaken zoals dat zwak gelamineerd glas lees. Of zou de maximale spanning van 6N/mm² in het glas te streng zijn?

In navolging van het regenwater dat hier werd aangehaald : persoonlijk vind ik het water hier niet echt duur, maar ik weet misschien gewoon niet beter :). Ik heb wel echter 2 kranen voorzien met respectievelijk regenwater en kraantjeswater, dus daar kan ik nog alle kanten mee op. Het voornaamste waar ik nu wel met bezig ben is welke glasdikte ik nu best neem, zodat ik mijn sponning daar op kan afstemmen. Binnen 2 weken beginnen we de woonkamer te pleisteren, en dan wil ik uiteraard achteraf er niet meer moeten gaan lassen.
6 is erg streng voor gewoon glas.
45N/mm2 is ongeveer de breukstekte
15 lijkt mij een redelijk realistische waarde er van uitgaande dat je de randen laat slijpen (de afwerking van de randen is erg belangrijk daar beginnen bij overbelasting de scheuren

voor het berekening van de optredende spanning in jouw ruit is de makkelijkste methode de plaat even in een platenprogramma in te voeren .
met de hand een onvolledige driehoeksbelasting is best lastig
wat de profielen betreft heb ik inderdaad niet helemaal goed in de tabel gekeken
 
Hoe ga je de bak waterdicht maken ?
Polyester, Polyurea of epoxy ?
Hier is de 10kuub bak in polyester, daar ben ik heel tevreden over.
Afhankelijk van de aansluiting met de voorruit zou ik eerst de coating aanbrengen, dus gelijk over het profiel waar de voorruit in gaat komen.
De voorruit dan gelijk over de coating kitten. De kans op lekken is dan nihil.
De coating dan wel eerst opruwen met bv. p400 schuurpapier en ontvetten met aceton.
De ruit plaatsen onder druk met bv. schoren zodat de kit helemaal aangedrukt wordt.
Het is dan zaak om de afstand coating en glas zo klein mogelijk te maken.
Verlijming dus zo dun mogelijk.
Sowieso dacht ik eerst alle betonwanden van de bak te bezetten met een waterdichte cementeringslaag van circa 1cm, zo zijn de muren netjes uitgevlakt en zijn de muren al Ietjes meer beschermd tegen het water. Daarna dacht ik inderdaad met polyester te werken, epoxy lijkt me moeilijker en scheurgevoeliger (of is dit maar een zot gedacht?), polyurea ken ik niet eens Je zegt echter wel om de coating tot over de profielen te laten komen. Bedoel je dan zoals in onderstaande schets? Deze summiere schets stelt de doorsnede van de balken met sponning voor. Kom je dan niet in de problemen om de glasplaat te bevestigen? Ik bedoel hiermee : is je polyestercoating vlak genoeg om een zo dun mogelijke lijm/kitlaag te realiseren?

Stel dat ik een glasdikte van 25 mm zou nemen, hoe breed zou de sponning dan tussen de 2 l-profielen moeten worden? Als de polyesterlaag + kitten ertussen nog moeten, veronderstel ik dat je er met 30 mm niet meer komt?

6 is erg streng voor gewoon glas.
45N/mm2 is ongeveer de breukstekte
15 lijkt mij een redelijk realistische waarde er van uitgaande dat je de randen laat slijpen (de afwerking van de randen is erg belangrijk daar beginnen bij overbelasting de scheuren

voor het berekening van de optredende spanning in jouw ruit is de makkelijkste methode de plaat even in een platenprogramma in te voeren .
met de hand een onvolledige driehoeksbelasting is best lastig
wat de profielen betreft heb ik inderdaad niet helemaal goed in de tabel gekeken
Wat bedoel je met platenprogramma? Ontwerpsoftware zoals Solidworks of toch nog iets anders? Ik heb al wat contact gehad met wat plaatselijke glasleveranciers, glas van meer dan 20 mm is voor de meeste precies al een probleem. De sites die hierboven door jullie werden aangehaald ga ik dit weekend aanschrijven.

1625832221007.png
 
De ruit altijd langs de binnenkant plaatsen.
En het polyester inderdaad zoals in de schets aanbrengen. Epoxy en polyester kan je relatief vlak aanbrengen met een roller. Bij polyester na het aanbrengen met een speciale roller met rondellen, de aanwezige lucht uitrollen. Bij epoxy met een gasbrander de lucht laten ontsnappen. Filmpjes zijn te vinden op YouTube.
 
Met een platen programma bedoel ik eindige elementen software zoals bijvoorbeeld diana of esa prima win.

als je de exacte maten en de waterhoogte even hier neerzet wil ik die plaat wel even voor je invoeren
 
De ruit altijd langs de binnenkant plaatsen.
En het polyester inderdaad zoals in de schets aanbrengen. Epoxy en polyester kan je relatief vlak aanbrengen met een roller. Bij polyester na het aanbrengen met een speciale roller met rondellen, de aanwezige lucht uitrollen. Bij epoxy met een gasbrander de lucht laten ontsnappen. Filmpjes zijn te vinden op YouTube.
Dus je bedoelt eerst de ruit tegen de buitenste sponning monteren en dan pas de binnenste? Dit wist ik niet. Dan zit ik wel met een aantal vragen/problemen
  1. Hoe kan je dan de polyester over de binnenste sponning laten doorlopen tot tegen de ruit. Deze sponning moet dan vastgebout worden als de ruit al geplaatste is, dan geraak je er toch niet meer tussen?
  2. in dit geval moet de binnenste sponning vastgebout worden, dit zal dus ook zichtbaar zijn in de polyester, de schroefkoppen gaan duidelijk zichtbaar zijn. Lijkt me ook niet zo handig om waterdicht af te werken.
  3. Ik was initieel van plan de ruit op zijn plaats te zetten met een "genie" werktuig voorzien van vacuüm zuignappen. Als echter de buitenste sponning is vastgelast zal deze er schuin en gekanteld doorgestoken moeten worden. Lijkt me veel moeilijker dan dat ze er gewoon voorwaarts ingezet zou kunnen worden.
  4. Is het niet belangrijker dat de binnenste sponning 100% waterdicht afgewerkt moet zijn? Daar zit immer het water.
Met een platen programma bedoel ik eindige elementen software zoals bijvoorbeeld diana of esa prima win.

als je de exacte maten en de waterhoogte even hier neerzet wil ik die plaat wel even voor je invoeren
Leuk mocht je dit even willen doen. De binnenafmetingen van de rode kader zijn 347cm lengte en 140cm hoogte. Mocht het niet teveel moeite zijn, kan je het dan eens laten doorlopen voor een vulhoogte van 70, 100 en 140 cm? Het laatste is dus volledig gevuld. Hoogte waarschijnlijk hou ik het bij 70 cm, de andere zijn louter uit interesse.
 
En wat als je de binnenste sponning laat vervallen?
Je last dan de buitenste op zijn plek, trekt je polyester door tot over de buitenste sponning en kit vervolgens je glas erin.

of zeg ik dan wat geks?
Ik ben namelijk niet gehinderd door enige vorm van kennis op dit gebied
 
Dit is geen standaard frame bak die monteer je van binnen uit omdat die bakken daarop gebouwd zijn.
bij een frame als dit is van buiten af net zo sterk en veel makkelijker
je kit pas als het raam op zijn plek staat en de hoekstalen vast zitten.
het is wel belangrijk dat het glas rondom voldoende ruimte heeft
 
Bijgaande de beschouwing zoals beloofd.
normaal reken ik aan staal en beton voor glas heb ik geen controle tools dat moet handmatig.
ik heb een plaat van 10mm dik ingevoerd en voor de omrekening een tabel uitgewerkt in Excel.

gebruik is vanzelfsprekend geheel voor eigen risico
 

Bijlagen

  • glasdikte.pdf
    834.2 KB · Weergaven: 123
De ruit op deze manier plakken.
Dus langs de binnenkant en dus over de coating.
 

Bijlagen

  • 6D60D976-6B07-48F1-A161-254473C8C0EB.jpeg
    6D60D976-6B07-48F1-A161-254473C8C0EB.jpeg
    165.1 KB · Weergaven: 105
Bijgaande de beschouwing zoals beloofd.
normaal reken ik aan staal en beton voor glas heb ik geen controle tools dat moet handmatig.
ik heb een plaat van 10mm dik ingevoerd en voor de omrekening een tabel uitgewerkt in Excel.

gebruik is vanzelfsprekend geheel voor eigen risico
Enorm bedankt voor deze berekening. Ik ga hoe dan ook bij de bestelling van het glas deze nog eens laten doorrekenen door een specialist ter zake, maar met dit kan ik mij toch al een beeld vormen van de grootteorde.
Je sprak over het voldoende ruimte laten rondom het glas, hoeveel wordt hiervoor zoal genomen? 3.47m op 1.40m is de binnenmaat van het (perfect haakse) kader, zou een glas van 3.45m op 1.38m dan goed zijn?
Welke ruimte dien ik te houden voor de kit? Stel hypothetisch dat ik een glasdikte van 20mm neem, wat is dan de afstand tussen de 2 hoekprofielen waar het glas tussen gemonteerd wordt

En wat als je de binnenste sponning laat vervallen?
Je last dan de buitenste op zijn plek, trekt je polyester door tot over de buitenste sponning en kit vervolgens je glas erin.

of zeg ik dan wat geks?
Ik ben namelijk niet gehinderd door enige vorm van kennis op dit gebied
De ruit op deze manier plakken.
Dus langs de binnenkant en dus over de coating.
Probleem is dat dit een zeer zware plaat is. Als je de enkele sponning gebruikt en deze vastlast, moet je de plaat al schuin houden en "scheef doorsteken) om ze in de bak te zetten. Lijkt me erg complex. Ik vermoed ook dat je alvorens de plaat vast te kitten, deze op stelblokjes moet plaatsen. Dan blijven er zone's over waar nauwelijks of zelfs geen kit aangebracht kan worden. Uitvoertechnisch gezien lijkt dan ook de dubbele sponning me een pak werkbaarder, maal als dit geen goede oplossing is zal ik het nog eens moeten herzien Als je de plaat eerst fixeert met blokjes tussen beide sponningen en dan volledig opspuit met kit, zou dit dan kwalitatief ook niet goed zijn?

Ik heb trouwens contact gehad met een glashandel die beloopbaar glas voorstelde als plaat. Deze bestaan doorgaans uit 3laags glasplaten. De buitenste laag hiervan is gehard, de andere 2 niet. Diktes zijn leverbaar tot 48mm. Kan dit, los van de dikte gezien, dienen als aquariumplaat of zijn hier optisch of technisch gezien beperkingen mee?
 
dat zei ik “niet gehinderd door enige vorm van kennis”
@bart125 heeft mijn idee/theorie al ontkracht en aangeven dat jouw originele plan beter is
 
5 mm ruimte rondom lijkt me voldoende om te voorkomen dat het glas klem komt te zitten bij temperatuur veranderingen.
de kitvoeg moet dik genoeg zijn om hem goed te kunnen aanbrengen dat betekend 3 a 4 mm

regel een kitspuit op lucht of accu dat werkt een stuk gelijkmatiger dan met de hand en zorg dat je ruim voldoende kit hebt
het best kit je rondom in 1 keer achter elkaar af.
 
Laatst bewerkt:
5 mm ruimte rondom lijkt me voldoende om te voorkomen dat het glas klem komt te zitten bij temperatuur veranderingen.
de kitvoeg moet dik genoeg zijn om hem goed te kunnen aanbrengen dat betekend 3 a 4 mm

regel een kitspuit op lucht of accu dat werkt een stuk gelijkmatiger dan met de hand en zorg dat je ruim voldoende kit hebt
het best kit je rondom in 1 keer achter elkaar af.
Bedankt iedereen voor de hulp. Nog een paar laatste vraagjes en ik kan dan wel voort denk ik :
  • De glaskit dient dus als ik het goed begrijp overal in de sponning te zitten, dus ook vol opgespoten onder het glas (zie schets onderaan)
  • Om de afstand met de onderste ligger te bewaren zal ik afstandsblokjes moeten voorzien. Die zouden dan blijven zitten aangezien het glas erop steunt. Kan dit kwaad of moet dit anders? (zie schets onderaan)
  • Hoe hoog zou ik de randen van de sponning nemen? Ik dacht aan 50mm, of is dit al wat te veel?

1626708128680.png
 
constructief glas krijgt normaal een oplegging van 1,5* de glasdikte.
 

Terug
Bovenaan