Wat is er nieuw

Dikke gourami en cory sterfte

Ik twijfel ook wel heel erg dat het van de bodem zou komen. Als het aan de bodem zou liggen zou ik zeggen dat de panda's eerst last zouden krijgen en je zou waarschijnlijk al een paar dode panda's gehad hebben.

Weet ook dat niet alle corydora's even grote en dikke snorren hebben. Het scheelt van soort tot soort en zelfs onderling scheelt het ook.

Wij hebben ook eens last gehad van vinrot en wilde toen ook esha gaan halen. Dit werd on afgeraden in de viswinkel. Volgens de verkoper werd esha al heel lang gebruikt en zijn verschillende ziekte er al resistent tegen geworden. Daarom zei hij als je het toch echt wil gebruiken raad ik een hogere dosis aan ( hij zei exact hoe maar ik weet het niet meer ). Hierna rade hij ons omnipur aan van sera en met de omnipur hebben wij wel succes gehad met de vinrot ( esha nooit geprobeert ). Ik dacht dat het de koper was in de esha waar de garnalen en slaken niet tegen kunnen en omnipur bevat geen koper ( ik kan ook bevestigen dat omnipur garnaal safe is )

Maar ik zou nu gewoon de kuur afdoen en niet van medicatie gaan wisselen.

Deze video is ook wel interessant in verband met de snorren van de corydoras

En als laatse wil ik je toch nog 1 ding vragen. Is er stress of agressie ofzo geweest naar de nieuwe corydora's door een gourami of een andere vis ofzo?

Ik kan me voorstellen dat dat bij verschillende vissen en kwaaltjes een imuun opgebouwd is, maar bij vinrot spelen 2 dingen. De oorzaak en het gevolg. De oorzaak zal misschien niet verholpen worden door die opgebouwde tollerantie, maar esha 2000 zou wel eventueel kunnen helpen met het genezen van de vinnen. Ik vond namelijk dat tijdens de behandeling de genezing van wat wondjes erg snel gingen namelijk en de vinrot van mn gup verdween 😄

Als je via google jbl manado problems corydoras opzoekt krijg je engelse en franse forums ( ik spreek geen frans maar google blijkbaar wel 😉 ). In deze forums kan je lezen dat de bodem wel oke is voor corydoras omdat de bodem vrij licht is en niet al te scherp is. Nu aangeraden word er overal zoals hier fijn niet scherp zand.

Wat wel opmerkelijk was en wat ik ook niet wist was dat lange neus corydoras meer last hebben van dit probleem dan korte neus corydoras omdat de lange neus varianten juist dieper in de bodem gaan zoeken naar eten.

Ook zou de hoeveelheid bacterien in de bodem parte spelen hoe meer bacterien en hoe scherper de bodem hoe sneller een infectie.

Je kan er zand over heen doen, het is wel echt bewezen dat corys zand nodig hebben, en zoals nicolientje zegt ook de juiste zand (schelpenzand en speelzand bevatten veel scherpe delen bijvoorbeeld) maar besef dankzei haar bericht hier ook dat dat voor corys geld. Ik denk dat iets wat erg verstandig is, wat zand over je bestaande bodembedekking te doen zodat de corydoras enigzins hun kieuwen met zand kunnen zuiveren om ontstekingen te voorkomen.

Op die manier kan je ook uitsluiten dat het wel of niet met het zand temaken heeft voor je allemaal middeltjes zou toevoegen die misschien meer kwaad dan goed zullen zijn. Ik heb horen zeggen dan zand over je bestaande bodemdekking doen niet voldoende is omdat dit naar beneden zinkt. Hoewel ik van mening ben dat een volledige zandbedekking niet nodig zal zijn of er moet mij het tegendeel bewezen kunnen worden.

Ook heb ik gevallen gezien waar de zandbedekking boven het grovere juist een positief effect kan hebben voor de planten aangezien ze door het grove materiaal beter hun wortels kunnen laten groeien, terwijl het zand bovenop weer voor stevigheid bied. Het is erg goed van je dat je zelf ook op internet kijkt, op deze manier kan je goed je eigen mening vormen en doen wat het beste voor je voelt dus ik ben blij om te horen dat je daar de tijd voor neemt 😄
Ik kan kijken of ik een zand hoekje kan maken ofzoiets
Zand over deze bodem heen lijkt mij geen goed idee. Deze bodem is zo licht dat hij nog net niet drijft. Als er zand overeen gaat dan zinkt dat direct naar de bodem en ligt deze er weer boven op. Als ik daar voor ga dan zou deze bodem er geheel uit moeten.

Ik kan kijken of ik een zand hoekje kan maken ofzoiets
Dit zal niet lang stand houden. Binnen de paar dagen hebben de corydora's alles mooi gemixt 😋

Ik twijfel ook wel heel erg dat het van de bodem zou komen. Als het aan de bodem zou liggen zou ik zeggen dat de panda's eerst last zouden krijgen en je zou waarschijnlijk al een paar dode panda's gehad hebben.

Weet ook dat niet alle corydora's even grote en dikke snorren hebben. Het scheelt van soort tot soort en zelfs onderling scheelt het ook.

Wij hebben ook eens last gehad van vinrot en wilde toen ook esha gaan halen. Dit werd on afgeraden in de viswinkel. Volgens de verkoper werd esha al heel lang gebruikt en zijn verschillende ziekte er al resistent tegen geworden. Daarom zei hij als je het toch echt wil gebruiken raad ik een hogere dosis aan ( hij zei exact hoe maar ik weet het niet meer ). Hierna rade hij ons omnipur aan van sera en met de omnipur hebben wij wel succes gehad met de vinrot ( esha nooit geprobeert ). Ik dacht dat het de koper was in de esha waar de garnalen en slaken niet tegen kunnen en omnipur bevat geen koper ( ik kan ook bevestigen dat omnipur garnaal safe is )

Maar ik zou nu gewoon de kuur afdoen en niet van medicatie gaan wisselen.

Deze video is ook wel interessant in verband met de snorren van de corydoras

Sorry ik had het al wel gelezen, maar nog geen tijd gehad om te reageren.

Wat een ontzettend interessant filmpje! Heel erg bedankt voor het delen. Daar kan ik goede informatie uit halen.

En als laatse wil ik je toch nog 1 ding vragen. Is er stress of agressie ofzo geweest naar de nieuwe corydora's door een gourami of een andere vis ofzo?
Nou daar zeg je wat, want mijn vriend zei laats ook al zoiets.
Ik heb de panda's als eerste gehaald. Daarna wilde ik er nog een paar bij en zag ik de trilineatus. Ik heb gevraagd in de winkel of ze samen schoolden, en die zeiden dat ze dat wel zouden doen.
De panda's zaten alleen maar verstopt en de trilineatus zag je heel veel rondzwemmen. Dus ik dacht nog, nou die panda's zijn ook niet leuk je ziet ze nooit.
Maar vlak daarvoor had ik ook flink verbouwd in het aquarium, dus misschien waren ze geschrokken.
Maar nu is er nog maar 1 trilineatus en nu zie ik de panda's weer vrolijk rond zwemmen. Toen zei mijn vriend misschien is het wel een terretorium dingetje...
Ik heb inmiddels wel al 3 baby Panda's geteld, dus misschien had dat er ook mee te maken. Ik moet echt het gedrag nog een beetje leren kennen...

Annie ziet er inmiddels wat beter uit, ze heeft nog 1 dikke kieuw die andere ziet er al gezonder uit. Ze heeft nog wel steeds dat soort weefsel/pluis uit haat kieuwen steken.
Is dit normaal? En zo niet weet iemand wat dit kan zijn?

Over anderhalve week doe ik nog een keer de behandeling voor de wormen, om ook de uitgekomen eitjes te behandelen.
Misschien tussendoor nog een keer met ESHA aangezien dat ook een goed effect leek te hebben op de kieuwen van Annie.

20221103_192220.jpg

Laatst bewerkt:
Wat een ontzettend interessant filmpje! Heel erg bedankt voor het delen. Daar kan ik goede informatie uit halen.
Graag gedaan.

Nou daar zeg je wat, want mijn vriend zei laats ook al zoiets.
Ik heb de panda's als eerste gehaald. Daarna wilde ik er nog een paar bij en zag ik de trilineatus. Ik heb gevraagd in de winkel of ze samen schoolden, en die zeiden dat ze dat wel zouden doen.
De panda's zaten alleen maar verstopt en de trilineatus zag je heel veel rondzwemmen. Dus ik dacht nog, nou die panda's zijn ook niet leuk je ziet ze nooit.
Maar vlak daarvoor had ik ook flink verbouwd in het aquarium, dus misschien waren ze geschrokken.
Maar nu is er nog maar 1 trilineatus en nu zie ik de panda's weer vrolijk rond zwemmen. Toen zei mijn vriend misschien is het wel een terretorium dingetje...
Ik heb inmiddels wel al 3 baby Panda's geteld, dus misschien had dat er ook mee te maken. Ik moet echt het gedrag nog een beetje leren kennen...
Het zou kunnen terretorium zijn soorten onderling maar normaal geeft dit geen probleem. Maar verbouwings werken kunnen misschien wel een oorzaak zijn. Als een corydora te hard gestrest geraakt kan hij zichzelf vergiftigen.

Ps proficiat met de 3 baby panda's

Nadat ik weer een zieke cory had met beschadigde neus/ schimmel heb ik de overstap gemaakt naar zand.
Inmiddels had ik nog maar 3 volwassen vrouwtjes over en 3 baby's (die de moeders behoorlijk aan het belagen zijn) Dus vandaag 4 nieuwe cory's gehaald.

Wat zie ik.... allemaal geen baarddraden. Helemaal tot het bekkie weg.

En nu? Moet ik terug? groeit dit weer aan?
Ik wil ze eigenlijk helemaal niet terug brengen, ik heb ze al een forever home beloofd :smitten:

20221229_161548.jpg

20221229_162702.jpg

Terug brengen want dit is niet zoals het hoort

Heb je ze van een winkel of heb je ze van iemand overgenomen?

Heb je ze van een winkel of heb je ze van iemand overgenomen?
Uit de winkel

Dan hebben ze bij die winkel niet goed gezeten, ze horen wat baardharen te hebben.

Ik wil ze eigenlijk helemaal niet terug brengen, ik heb ze al een forever home beloofd :smitten:
Lijkt me een lastige keuze dit... Vooral als je weet wat ze met afgekeurde vissen doen 🙁

Ik ben vooral benieuwd. Is er iemand die uit kan leggen wat de consequenties zijn nu ze geen baardharen hebben?
Zoals ts al vroeg.. groeien ze terug?
Kunnen ze ook overleven zonder baardharen?
Gaan ze extra zorgen en complicaties krijgen of hoeft dat niet zo te zijn?

Ik vind de instelling die @RezaRose heeft geweldig. Het zijn tenslotte geen producten maar levende wezentjes.
Ik krijg gewoon een warm gevoel er van als ik het lees. Je twijfelt ondanks de risicos niet er aan dat je ze een fijn huisje wilt geven. Echt mooi om te zien, een keer wat anders 😊

Ik zou er in ieder geval de LFS wel op aan spreken. Het is hun taak om te zorgen dat ze gezonde dieren leveren, dat die dieren in orde zijn en dat ze zo goed als mogelijk onder de omstandigheden van de winkel huisvesten. Kennelijk is dat niet gebeurd.
Of dit direct de levensduur van de ze visjes beïnvloedt, durf ik niet te zeggen.
Of baardharen terug groeien: geen idee, maar de voelsprieten van maanvissen herstellen zich na beschadiging. De staartpunten van Farlowella's groeien terug als die door water van mindere kwaliteit 'gekrompen' (afgevallen??) zijn. Ik heb dus het vermoeden dat dat voor baardharen van cory's op den duur ook wel het geval zal zijn. Maar er is vast iemand die dat met meer zekerheid kan zeggen.

Overigens is de lengte van de baardharen van de ene cory niet die van de andere. In mijn bak zit er ook verschil tussen de ene vis en de andere en de ene soort en de andere. Die worden in één bak gehouden en scharrelen in één groep, dus het is niet waarschijnlijk dat een lengteverschil zuiver en alleen van de omgeving komt, maar ook wel enige individualiteit zal hebben.

En nu? Moet ik terug? groeit dit weer aan?
Als ze verder gezond ogen is het okee. 👍De baarddraden kunnen in de loop der tijd (gedeeltelijk) weer aangroeien. Maar ook zonder kunnen ze zich waarschijnlijk prima redden. Ze zijn dan wellicht ietsje gehandicapt. 🙂 In gevangenschap niet zo snel een probleem.

ben vooral benieuwd. Is er iemand die uit kan leggen wat de consequenties zijn nu ze geen baardharen hebben?
Zoals ts al vroeg.. groeien ze terug?
Kunnen ze ook overleven zonder baardharen?
Gaan ze extra zorgen en complicaties krijgen of hoeft dat niet zo t
Ik denk dat het herstel ervan afhangt hoe uitgebreid de schade is geweest, en hoe de waterkwaliteit is. Als ik kijk naar mijn groepje C. leopardus (heb ik nu 1,5 jaar), daar heb ik de meeste van gekocht met beschadigde/ontbrekende baarddraden. Geen idee wat die meegemaakt hebben, sommige hebben ook een permanent beschadigde aarsvin bijv. en eentje een ontbrekende buikvin... Anyhoo. Het water bij mij zal best redelijk van kwaliteit zijn en toch zijn de baarddraden slechts gedeeltelijk teruggekomen. Beetje stompjes zijn het geworden bij de meesten.

Ik neem aan dat het ze wat minder goed maakt in rondsnuffelen maar verder weten ze zich schijnbaar prima te redden. Ook met de concurrentie erbij van de goudvissen (de varkens van de vissenwereld) weten ze op tijd hun eigen kostje bij elkaar te scharrelen.

Als ze verder gezond ogen is het okee. 👍De baarddraden kunnen in de loop der tijd (gedeeltelijk) weer aangroeien. Maar ook zonder kunnen ze zich waarschijnlijk prima redden. Ze zijn dan wellicht ietsje gehandicapt. 🙂 In gevangenschap niet zo snel een probleem.

Ik denk dat het herstel ervan afhangt hoe uitgebreid de schade is geweest, en hoe de waterkwaliteit is. Als ik kijk naar mijn groepje C. leopardus (heb ik nu 1,5 jaar), daar heb ik de meeste van gekocht met beschadigde/ontbrekende baarddraden. Geen idee wat die meegemaakt hebben, sommige hebben ook een permanent beschadigde aarsvin bijv. en eentje een ontbrekende buikvin... Anyhoo. Het water bij mij zal best redelijk van kwaliteit zijn en toch zijn de baarddraden slechts gedeeltelijk teruggekomen. Beetje stompjes zijn het geworden bij de meesten.

Ik neem aan dat het ze wat minder goed maakt in rondsnuffelen maar verder weten ze zich schijnbaar prima te redden. Ook met de concurrentie erbij van de goudvissen (de varkens van de vissenwereld) weten ze op tijd hun eigen kostje bij elkaar te scharrelen.
Ja ze zullen het voornamelijk gebruiken bij fourageren maar in gevangenschap is er voldoende voedsel. In dat geval zullen ze het minder missen. Buiten dat steken ze toch ook hun hele kop in het zand als ze iets willen 😂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan