Discus aquarium - energie besparen ?


Compenseren met een zonnepanelen piek nu er gewoon een 100% salderings regeling is maakt echt nul uit. Das leuk vanaf 2025
 
* Mijn bak staat tegen een buitenmuur, maar ondanks dat het huis goed geisoleerd is heb ik de achterzijde van, en de zijkant welke ook tegen een muur staat (bak staat in een hoek), voorzien van radiatorfolie. Je ziet er niets van, maar elk beetje helpt dank ik dan maar.
Die radiatorfolie gaat je niet helpen. De folie is bedoelt om straling te reflecteren en met name effectief bij kortgolvig infra rood. Zowel bij een radiator als bij een aquarium is geen sprake van kortgolvig infrarood straling.
De overige maatregelen zijn wel effectief.
 
Lees en hoor vaak dat mensen nog steeds denken dat als je zelf stroom opwekt dat dit weggeschreven word tegen je verbruik.
Adviezen om meer op te wekken dan je huidige verbruik is mi niet rendabel.
De stroom die je overdag opwekt moet je direct consumeren aangezien we nog niet met accu’s werken om het op te slaan.
De overige stroom lever je terug voor een paar centen.
Heeft weinig zin om meer te gaan opwekken dan je verbruikt is mijn mening.

Snacht heeft het aquarium ook stroom nodig dus die haal je van het net tegen een dure prijs aangezien je Savonds / snachts geen stroom opwekt.

Het is niet zo simpel dat als je jaarverbruik 5000kwh is en je met panelen 5000kwh per jaar opwekt dat je rekening 0 is
 
Lees en hoor vaak dat mensen nog steeds denken dat als je zelf stroom opwekt dat dit weggeschreven word tegen je verbruik.
Adviezen om meer op te wekken dan je huidige verbruik is mi niet rendabel.
De stroom die je overdag opwekt moet je direct consumeren aangezien we nog niet met accu’s werken om het op te slaan.
De overige stroom lever je terug voor een paar centen.
Heeft weinig zin om meer te gaan opwekken dan je verbruikt is mijn mening.

Snacht heeft het aquarium ook stroom nodig dus die haal je van het net tegen een dure prijs aangezien je Savonds / snachts geen stroom opwekt.

Het is niet zo simpel dat als je jaarverbruik 5000kwh is en je met panelen 5000kwh per jaar opwekt dat je rekening 0 is
Op dit moment is dat wel zo door de salderingsregeling. Als die afgebouwd word is dat inderdaad niet meer zo.
 
Met de huidige energiekosten is veel rendabel. Sowieso kun je nog 3 jaar salderen. Daarna wordt het niet in een keer afgeschaft, maar stap voor stap afgebouwd. Je kunt zonnepanelen nu al in 3-4 jaar terugverdienen. Daarna verdien je nog altijd je eigen verbruik terug.
En zo'n accusysteem zal dan waarschijnlijk ook lonen. Maar dat weet je als we over twee jaar zien wat dan de prijzen voor stroom zijn.
 
Bij ons komen ze in november panelen leggen wat ik er van begreep is dat als je panelen 70% van je verbruik dekken dat dat het rendabelst is ivm de terug verdientijd en de korte tijd van de salderingsregeling.
Kan er ook weinig aan veranderen want met 16 panelen is er ook geen extra ruimte meer op het dak.
 
Hangt een beetje van je verbruik af. Je betaalt eerst voor dat ze op je dak gaan, de kabel en de converter aanleggen en daarna per paneel. Panelen kosten doorgaans rond €200 per stuk. Een beetje extra geld levert dus soms best wel wat op.
 
Een aantal jaren geleden heb ik me ook met het energieverbruik van mijn woning bezig gehouden en het aquarium was een grote slokkop.
Ik heb over al mijn ingrepen uitvoerig geblogd (https://onshuisje-bouwmee.blogspot.com/p/energiedossier.html)

Enkele artikelen die met het aquarium te maken hebben en semi-wetenschappelijk onderbouwd zijn met data uit het domotica-systeem:
  1. De impact van dekruiten boven het aquarium
  2. Aquariumverwarming 1 graad lager
  3. Nieuwe aquariumverlichting
Spoiler alert: dekruiten is een no-brainer om je energieverbruik voor aquariumverwarming te halveren.

En met het oog op de nieuwe woning die we destijds gingen bouwen, heb ik ook een experiment gedaan om het aquarium te verwarmen met 'overtollige' zonnestroom van de zonnepanelen. Daar is in dit topic ook één en ander over terug te vinden.
Hopelijk heb je er iets aan!
 
Een aantal jaren geleden heb ik me ook met het energieverbruik van mijn woning bezig gehouden en het aquarium was een grote slokkop.
Ik heb over al mijn ingrepen uitvoerig geblogd (https://onshuisje-bouwmee.blogspot.com/p/energiedossier.html)

Enkele artikelen die met het aquarium te maken hebben en semi-wetenschappelijk onderbouwd zijn met data uit het domotica-systeem:
  1. De impact van dekruiten boven het aquarium
  2. Aquariumverwarming 1 graad lager
  3. Nieuwe aquariumverlichting
Spoiler alert: dekruiten is een no-brainer om je energieverbruik voor aquariumverwarming te halveren.

En met het oog op de nieuwe woning die we destijds gingen bouwen, heb ik ook een experiment gedaan om het aquarium te verwarmen met 'overtollige' zonnestroom van de zonnepanelen. Daar is in dit topic ook één en ander over terug te vinden.
Hopelijk heb je er iets aan!
Super om het zo wetenschappelijk te benaderen! Enige waar je geen rekening mee hebt gehouden is dat het warmteverlies van het aquarium ten goede komt van de warmte in de woonkamer. Die warmte hoeft niet meer door de centrale verwarming geleverd te worden. Maar dat is erg lastig exact te bepalen en ook sterk afhankelijk van de delta T ten opzichte van de buitenlucht.
 
  • Leuk
Waarderingen: CVS
Dat klopt Xammy.
Het warmteverlies van het aquarium wordt gebruikt om de kamer op te warmen, waardoor het temperatuursverschil tussen de ruimte en het aquarium kleiner wordt. Mijn experiment had echter niet de intentie om de totale energie nodig voor verwarming van de volledige woning (inc. aquarium) naar beneden te halen. Het experiment werd uitgevoerd toen aardgas nog veel goedkoper was dan elektriciteit. Misschien dat een ander experiment op dit moment relevanter is.

Daarnaast is de luchtvochtigheid in de ruimte bij gebruik van dekruiten ook lager dan wanneer er geen dekruiten gebruikt worden en ook dat heeft waarschijnlijk invloed op de benodigde hoeveelheid energie om de ruimte op te warmen.

Er zijn trouwens wel meer factoren waar ik geen rekening mee gehouden heb hoor, want uiteraard is er op een zonnige dag ook opwarming door de invallende zonnestralen, met als gevolg dat de delta T tussen ruimte- en aquariumtemperatuur daalt. Maar dit was zowel in de situatie vóór als na het aanbrengen van de dekruiten het geval en zou bij min of meer gelijkblijvende weers- en verwarmingsomstandigheden in beide gevallen een gelijkaardige invloed op het resultaat moeten hebben gehad.
Als het experiment zou hebben aangetoond dat er slechts enkele procenten winst te behalen viel, zou dit 'toevallig' kunnen zijn, maar de resultaten gaven een heel duidelijk beeld dat de besparing ongeveer de helft was en dit bleef ook zo gedurende de jaren sinds de dekruiten erop lagen.

Voor hetgeen ik wilde aantonen vond ik de semi-wetenschappelijke benadering meer dan voldoende ;)
 
Je kunt zonnepanelen nu al in 3-4 jaar terugverdienen. Daarna verdien je nog altijd je eigen verbruik terug.
Hier zelfs in 2,6 jaar volgens de offerte die we onlangs gekregen hebben. Kon het bijna niet geloven, maar nagerekend en het klopt inderdaad (enige onzekerheid zijn de prijzen, mochten die sterk dalen dan is de terugverdientijd langer).
Bij ons komen ze in november panelen leggen wat ik er van begreep is dat als je panelen 70% van je verbruik dekken dat dat het rendabelst is ivm de terug verdientijd en de korte tijd van de salderingsregeling.
Kan er ook weinig aan veranderen want met 16 panelen is er ook geen extra ruimte meer op het dak.
Als de keuze en mogelijkheid er zou zijn zou ik altijd voor minimaal 100% van het huidige gebruik (en liefst een stuk hoger) nemen.
Zonnepanelen brengen ieder jaar een kleine procent minder op, over 10 jaar heeft het gros één (of meerdere) elektrische auto's, airco, etc.
Mijn advies zou zijn om het dak vol te leggen (zoals Ice78 ook doet).
 
Hier zelfs in 2,6 jaar volgens de offerte die we onlangs gekregen hebben. Kon het bijna niet geloven, maar nagerekend en het klopt inderdaad (enige onzekerheid zijn de prijzen, mochten die sterk dalen dan is de terugverdientijd langer).

Als de keuze en mogelijkheid er zou zijn zou ik altijd voor minimaal 100% van het huidige gebruik (en liefst een stuk hoger) nemen.
Zonnepanelen brengen ieder jaar een kleine procent minder op, over 10 jaar heeft het gros één (of meerdere) elektrische auto's, airco, etc.
Mijn advies zou zijn om het dak vol te leggen (zoals Ice78 ook doet).
Dat heeft geen zin, ook zonnepanelen gaan niet oneindig mee. Daarbij moet ik het eerst nog zien of alles over 10 jaar elektrisch is. Om zover te komen moeten er nogal wat problemen overwonnen worden en gaan er bij de politiek misschien ogen open voor betere alternatieven. Alhoewel ik dat laatste nog moet zien, mijn vertrouwen in de politiek is op een schaal van 1 tot 10 ongeveer -11.
 
Lees en hoor vaak dat mensen nog steeds denken dat als je zelf stroom opwekt dat dit weggeschreven word tegen je verbruik.
Adviezen om meer op te wekken dan je huidige verbruik is mi niet rendabel.
De stroom die je overdag opwekt moet je direct consumeren aangezien we nog niet met accu’s werken om het op te slaan.
De overige stroom lever je terug voor een paar centen.
Heeft weinig zin om meer te gaan opwekken dan je verbruikt is mijn mening.

Snacht heeft het aquarium ook stroom nodig dus die haal je van het net tegen een dure prijs aangezien je Savonds / snachts geen stroom opwekt.

Het is niet zo simpel dat als je jaarverbruik 5000kwh is en je met panelen 5000kwh per jaar opwekt dat je rekening 0 is
in Nederland is het wel degelijk zo dat er elk jaar een streep wordt getrokken waarbij het opgewekte stroom van het gebruikte stroom wordt afgetrokken.
je betaald enkel het verschil of als je per saldo hebt opgewekt ontvang je hiervoor een kleine vergoeding.
er waren schijnbaar enkele leveranciers dit dit anders deden maar afgelopen week is het oficeel gemaakt dat de afrekening per jaar moet.

Dit kan dat enkel bestaan bij een beperkt aantal opwekkers hoe meer panelen er komen hoe minder houdbaar die regel is
wij betalen deze gunstige regeling met zijn alle mensen die geen panelen kunnen worden hierdoor behoorlijk benadeeld


in belgie is dit anders geregeld daar zijn ze ook veel verder met thuisbatterijen enzo.
 
Je hebt exact hetzelfde gedaan als wat wij ook gedaan hebben, cv ketel, lucht lucht warmte/koude pomp (soort van airco idee) en zonnepanelen.
Op gas besparen kan redelijk simpel door korter te douchen, scheelt al behoorlijk wat.

Voor stroom i.c.m aquaria kunnen de heaters soms uit en of paar graden naar beneden en anders als mogelijk je aquarium bewoners beter op elkaar afstemmen.
Jup hier ook de maatregel ingevoerd dat de vrouw vanaf nu samen met me Moet douchen... .... ;)
 
in Nederland is het wel degelijk zo dat er elk jaar een streep wordt getrokken waarbij het opgewekte stroom van het gebruikte stroom wordt afgetrokken.
je betaald enkel het verschil of als je per saldo hebt opgewekt ontvang je hiervoor een kleine vergoeding.
er waren schijnbaar enkele leveranciers dit dit anders deden maar afgelopen week is het oficeel gemaakt dat de afrekening per jaar moet.

Dit kan dat enkel bestaan bij een beperkt aantal opwekkers hoe meer panelen er komen hoe minder houdbaar die regel is
wij betalen deze gunstige regeling met zijn alle mensen die geen panelen kunnen worden hierdoor behoorlijk benadeeld
Waar een wil is is een weg. Het is zeker mogelijk om het net te verzwaren en om minder energie op te wekken in centrales als de panelen vol leveren. Zelfs centraal energie opslaan zou mogelijk moeten zijn. Dit vraag natuurlijk wel investeringen. Maar met die vette accijnzen die we betalen mag je ook wat verwachten, lijkt me.
 
Dat heeft geen zin, ook zonnepanelen gaan niet oneindig mee. Daarbij moet ik het eerst nog zien of alles over 10 jaar elektrisch is. Om zover te komen moeten er nogal wat problemen overwonnen worden en gaan er bij de politiek misschien ogen open voor betere alternatieven. Alhoewel ik dat laatste nog moet zien, mijn vertrouwen in de politiek is op een schaal van 1 tot 10 ongeveer -11.

Meeste hebben al 25 jaar garantie op 95% opbrengst hoor dus das best een tijdje.

Geen nieuw huis heeft nog gas hoor en de warmtepompen e.d. zijn allemaal uit verkocht dus het gaat hard....
 
@GeertAki Heb je gekeken of isolatie d.m.v. tempex van de bodem aan de buitenkant van de bak nog enigzins nuttig is? Ik zou mijn kast (waar de bioloog ook staat) vrij eenvoudig kunnen isoleren namelijk.

Graadje lager scheelt ook een jas inderdaad!
 
Ik heb daar geen specifiek onderzoek naar gedaan, maar het aquarium van de test had een interne achterwand en twee zijwanden waarvan de basis uit piepschuim en PUR-schuim bestond.

Dat zat dus al in orde, maar ik denk wel dat alles wat makkelijk geïsoleerd kan worden zichzelf vrij snel terug verdient, zeker als het met goedkope materialen of 'overschotjes' van bouwwerken kan...
 
Meeste hebben al 25 jaar garantie op 95% opbrengst hoor dus das best een tijdje.

Geen nieuw huis heeft nog gas hoor en de warmtepompen e.d. zijn allemaal uit verkocht dus het gaat hard....
Allemaal leuk en aardig, 25 jaar garantie maar wie kijkt 25 jaar vooruit? Bestaat de leverancier van die panelen over 25 jaar nog wel? Woon je er nog over 25 jaar? Bij dergelijke investeringen is 5 jaar vooruitkijken vrij normaal.
Tot het moment dat er te weinig elektriciteit voorhanden is, dat is een probleem dat er al een paar jaar aan zit te komen maar waar de politiek zich niet mee bezig houdt.
 
Allemaal leuk en aardig, 25 jaar garantie maar wie kijkt 25 jaar vooruit? Bestaat de leverancier van die panelen over 25 jaar nog wel? Woon je er nog over 25 jaar? Bij dergelijke investeringen is 5 jaar vooruitkijken vrij normaal.
Tot het moment dat er te weinig elektriciteit voorhanden is, dat is een probleem dat er al een paar jaar aan zit te komen maar waar de politiek zich niet mee bezig houdt.

Verdiep je even hoe garanties werken en wat voor partijen je van koopt.

Stroom net problemen is sowieso in de randstad geen issue en ook voor merendeel van de particulieren geen puntje.

Maar goed geen zin in dit soort onderbuik welles en nietus discussies.

In mijn ogen zijn zonnepanelen momenteel de beste investering die je kunt doen. Van mij er al bijna uit na 3,5 jaar.
 
In mijn ogen zijn zonnepanelen momenteel de beste investering die je kunt doen. Van mij er al bijna uit na 3,5 jaar.
Voor velen erg rendabel maar ja voor veel huurders niet en dan ben je afhankelijk van de verhuurder. Wij hebben geluk dat we er deze maand 6 krijgen via de woningbouw.
 
  • Leuk
Waarderingen: CVS
Voor ons waren zonnepanelen alleen rendabel wanneer we voor onze verwarming zouden overschakelen naar elektriciteit. Anders was ons verbruik te laag.

Dat gezegd hebbende, wij hebben onze thermostaat (in de bak) aangepast van 22 naar 20 graden en dat heeft al een significant effect op het stroomverbruik. Ik moet er eigenlijk niet aan denken dat ik een groot aquarium nu op 30 graden zou moeten houden.

Veel succes met de isolerende maatregelen.
 
Verdiep je even hoe garanties werken en wat voor partijen je van koopt.

Stroom net problemen is sowieso in de randstad geen issue en ook voor merendeel van de particulieren geen puntje.

Maar goed geen zin in dit soort onderbuik welles en nietus discussies.

In mijn ogen zijn zonnepanelen momenteel de beste investering die je kunt doen. Van mij er al bijna uit na 3,5 jaar.
25 jaar is lang, in die tijd kan er veel veranderen, dat is wat ik bedoelde met mijn opmerkingen daarover.
En dat stroomtekort is geen 'onderbuik welles nietes' discussie maar een reëel probleem waar ook particulieren en ook de randstad mee te maken heeft. De elektrificatie is een ambitieus plan waarbij het elektriciteitsnet 4 keer de capaciteit moet hebben om het werkelijk te realiseren. De netwerkbeheerders staan al jaren met de bel te rinkelen dat het een probleem is, de overheid daarentegen besteed er nauwelijks aandacht aan en is vooral bezig het probleem groter te maken door ons te dwingen aan de warmtepomp, keramische kookplaat en elektrische auto te gaan. Feitelijk gaat de omschakeling verkeerd om, eerst omschakelen en daarna de ontstane (capaciteits) problemen oplossen in plaats van eerst zorgen dat alles er klaar voor is en dan pas omschakelen.
 
Die radiatorfolie gaat je niet helpen. De folie is bedoelt om straling te reflecteren en met name effectief bij kortgolvig infra rood. Zowel bij een radiator als bij een aquarium is geen sprake van kortgolvig infrarood straling.
De overige maatregelen zijn wel effectief.
Radiatorfolie met noppen kan zeker wel helpen! Stilstaande lucht is een prima isolator!
 
Radiatorfolie met noppen kan zeker wel helpen! Stilstaande lucht is een prima isolator!
Zeker, alleen hoef je daar geen folie voor te gebruiken, piepschuim voldoet daar ook prima voor. Radiatorfolie wordt verkocht met het argument dat je stralingswarmte reflecteert, alleen geven radiatoren nauwelijks stralingswarmte af.
 
Waar een wil is is een weg. Het is zeker mogelijk om het net te verzwaren en om minder energie op te wekken in centrales als de panelen vol leveren. Zelfs centraal energie opslaan zou mogelijk moeten zijn. Dit vraag natuurlijk wel investeringen. Maar met die vette accijnzen die we betalen mag je ook wat verwachten, lijkt me.

Er wordt ook minder energie geproduceerd als er veel zonnen of windenergie beschikbaar is.
soms is er zoveel beschikbaar dat de stroom letterlijk gratis is op de internationale markt
Maar als het verbruik maal 4 en dat het grootste gedeelte van de tijdt wordt afgedekt door prive panelen kan je niet verwachten dat een bedrijf gaat investeren in een centrale die maar 10% van de tijd aan moet om dagen zonder zon en wind te kunnen opvangen.
stroom opslaan in hoeveelheden waar je wat mee kunt en over een lange periode zeg een half jaar is nog niet mogelijk met de huidige accu's

een tesla powerwall slaat ongeveer 13kwh op een huishouden met warmtepomp zonder gas gebruikt ongeveer 9000kwh per jaar.
 
Ik denk dat de dienst dan gewoon verschuift naar iets anders. Waar je vroeger vooral energie opwekte verschuift nu de focus naar opslaan. Ja, het is even iets anders. Maar als er vraag naar is dan is er geld te verdienen.
 
Interessant en relevant topic...
Ik zit ook naar mijn 2m aquarium te kijken en te bedenken wat ik kan doen om enigszins de stroomrekening naar beneden te krijgen.

* Kun je bijv beter een 500W of een 100W verwarmings element in de bak hangen? Zou de bak dan sneller warm zijn in kortere tijd?
* Kun je beter een externe verwarming nemen, zodat die in de slang is opgenomen en je verwarming optimaal al het water verwarmt - itt een verwarmingselement in het hoekje van de bak?

* Je zou eigenlijk je buizen van je radiatoren achter en onderlangs je bak moeten kunnen laten lopen he. Als je op één of andere manier een lus kunt maken van je leidingwerk - profiteer je 100% van deze warmte.

Maar zijn er geen andere methoden om aquarium water te verwarmen naast de conventionele manier van een verwarmingselement op stroom?
* Want de 'gangbare' tips zijn eigenlijk nog tips die aan het eind van de streep nog niet 100% voldoening geven.
Hoe doen kwekers dit? Die echt 100 bakken hebben staan?
 
* Kun je bijv beter een 500W of een 100W verwarmings element in de bak hangen? Zou de bak dan sneller warm zijn in kortere tijd?
* Kun je beter een externe verwarming nemen, zodat die in de slang is opgenomen en je verwarming optimaal al het water verwarmt - itt een verwarmingselement in het hoekje van de bak?

* Je zou eigenlijk je buizen van je radiatoren achter en onderlangs je bak moeten kunnen laten lopen he. Als je op één of andere manier een lus kunt maken van je leidingwerk - profiteer je 100% van deze warmte.
Of je nou een 100 of 500W element gebruikt maakt niet uit in de hoeveelheid energie die nodig is om het water op temperatuur te houden. De 500W zal 1/5 van de tijd van de 100W aan staan. Het rendement van iedere elektrische verwarming is vrijwel 100% dus daar zul je geen winst halen.
Je CV leidingen langs je aquarium laten lopen kan, al zul je van die twee leidingen weinig vermogen af kunnen nemen, beter is dan om een warmtewisselaar op je CV aan te sluiten en die in je bak te monteren. Maar ook hier geldt dat nog steeds eenzelfde hoeveelheid energie nodig is. Bij de huidige gasprijzen zul je met een gasgestookte CV wellicht zelfs meer geld kwijt zijn.
De beste manier is om je aquarium, filter en bijbehorende leidingen goed te isoleren, zorg dat je zo min mogelijk warmte verliest. s' Nachts een piepschuim plaat strak tegen de voorruit zetten kan ook helpen, wel zorgen dat er geen lucht tussen de ruit en de plaat kan stromen, dan is al je isolatie waardeloos.
Vergeet ook niet dat de warmte die je aquarium afgeeft niet door je CV installatie hoeft te worden geleverd, de kosten zijn daarmee minder hoog dan je op het eerste gezicht denkt.
 
Of je nou een 100 of 500W element gebruikt maakt niet uit in de hoeveelheid energie die nodig is om het water op temperatuur te houden. De 500W zal 1/5 van de tijd van de 100W aan staan. Het rendement van iedere elektrische verwarming is vrijwel 100% dus daar zul je geen winst halen.
Dit is natuurlijk maar relatief, een 100 wattelement zal een 2 meterbak niet op temperatuur kunnen brengen na verversen en zal dus continu aanstaan en dus meer energie verbruiken over de hele dag dan een 500 wattelement
 
Dit is natuurlijk maar relatief, een 100 wattelement zal een 2 meterbak niet op temperatuur kunnen brengen na verversen en zal dus continu aanstaan en dus meer energie verbruiken over de hele dag dan een 500 wattelement
Nee, dat is niet waar. Om een X hoeveelheid water 1ºC in temperatuur te verhogen heb je een bepaalde hoeveelheid energie nodig. Als een 100W element te weinig vermogen heeft om de ingestelde temperatuur te bereiken zal die continu aan staan en zo continu 100W verbruiken. Een 500W element zal het water wel op temperatuur krijgen en daar ook meer energie voor verbruiken, simpel omdat er meer dan 100W nodig is, ook als die niet continu aan staat.
 
Nee, dat is niet waar. Om een X hoeveelheid water 1ºC in temperatuur te verhogen heb je een bepaalde hoeveelheid energie nodig. Als een 100W element te weinig vermogen heeft om de ingestelde temperatuur te bereiken zal die continu aan staan en zo continu 100W verbruiken. Een 500W element zal het water wel op temperatuur krijgen en daar ook meer energie voor verbruiken, simpel omdat er meer dan 100W nodig is, ook als die niet continu aan staat.
Maar dat 500 wattelement heeft de bak in 1 uur op temperatuur en heb je dus 500 watt verbuikt, dat 100 wattelement krijgt de bak niet op temperatuur en staat 24 uur de boel te verwarmen en heb je dus 2400 watt verbruikt
 

Terug
Bovenaan