Discus Aquarium (van een Rio 450 naar 200x80x70) (NielsW)


Ja, zelfs even helemaal gestopt met diepvries voer te geven en 100% granulaat, in het begin ook even gestopt met het hard ontdooien en ontdooien in het water zelf.
 
Nu weer een wat langere tijd geleden en ook weer wat problemen die ik heb gehad later toch maar weer actief geworden op dit mooie forum.

Even een recap tot nu toe. Na echt heel veel problemen met mijn vissen moet ik toegeven dat ik er echt klaar mee was, Veel beginnersfouten weer gemaakt in een soort paniekmodus en daarmee helaas ook veel vissen verloren. Of het eigen schuld is geweest of samenloop van omstandigheden weet ik niet maar wil mijn verhaal wel kwijt in de hoop dat iedereen hier van leert.

Ik sukkelde door met de discussen en probeerde echt te achterhalen wat ze nu mankeerden, heb er alles aan gedaan wat ik kon en regelmatig met kwekers en experts in gesprek over wat er nu precies aan de hand kon zijn.
Sympomen bleven vreemd en na 1 discus zelfs microscopisch te hebben laten onderzoeken zou dit niets anders dan een bacterie kunnen zijn geweest en was een zware bactopur direct kuur gedurende bijna 14 dagen de enige oplossing die werd voorgesteld (wat me een groot aantal pillen heeft gekost).
Ik begon de hoop en passie echt te verliezen en zat zelfs na te denken om er helemaal mee te stoppen, de vissen te verkopen en er maar een leuke Lnummer bak van te maken.... Tot ik bij aqua amazon bij Dennis stond te "buurten" en ik eigenlijk ook wel weer de voorliefde voor de hobby begon te voelen.

Afijn, we praten nu ongeveer oktober dit jaar en ik ben me langzaam weer gaan verdiepen in de vissen, er waren er nog 4 over waarbij 1 echt last had van Flagellaten en zelfs gaten begon te krijgen. Ik kreeg weer energie om het aan te pakken!
Heb van mijn fouten geleerd door
- Observeren, observeren, observeren : Vermoed je kiewworm, kijk dan naar de symptomen, niet 1 keer maar meerdere keren, zelfde blij Flagellaten, behandel de vis die last heeft.
- Medicatie : Ik heb een grote fout gemaakt hier door mijn hoofdtank te behandelen tegen van alles en nog wat van Mennhaus en hier staat duidelijk een max op. Gezien ik hier overheen ga met mijn bak moet je de zieke dieren dus in quarantaine brengen en behandelen, ik heb tot mijn grote spijt de hoofdbak teveel behandeld (noem het paniekreacties :S). Dit heeft me een paar mooie Lnummers en waarschijnlijk ook andere vissen gekost.
-Quarantaine : Tsja, sommige roepen doe het niet, maar mijn discus met Flagellaten ging dus netjes in quarantaine en heb ik gedurende 2 weken behandeld door temperatuur op te voeren en Metro toe te voegen bij de behandeling. De vis knapte echt op en begon weer te eten en is nu echt aan het genezen.
- Onderhoud : En dit is echt een domme, domme fout geweest. Ik heb (te) veel hout in mijn aquarium waardoor onderhoud een tijdrovende klus wordt, al helemaal als je dat niet zo nauw neemt en met name ververst maar niet goed schoon maakt, hier heb ik mijn inziens 2 fouten gemaakt :
- Achterwand : Daar zat toen ik het aquarium kocht echt veel, maar dan ook echt HEEL veel troep achter en dit lekt dan langzaam in je bak. Zo'n plek is een broeihaard voor bacteriën en ik vermoed dan ook dat hier een gedeelte van mijn probleem is begonnen. gaten geboord, uitstroom van de pomp achter de wand geplaatst, andere pomp gekocht met meer kracht (Jebao DCP -4000) en eigenlijk geporbeerd het schoon te krijgen. nu zelfs onlangs een gat aan de bovenkant gemaakt zodat ik vers water kan toevoegen zelfs aan de achterwand.
- Doore de vele stukken hout/Stenen etc. kan ik er gewoonweg niet goed bij zonder alles er uit te halen en dit is een pain in the *** met 80 diep. Dit heb ik niet genoeg gedaan waardoor er onder het hout veel rotzooi bleef liggen wat ik niet goed schoon kreeg.
- CO2 : Dat was voor mij geen succes merkte ik, bij een redelijk hoge KH en een PH van 8.2 moest de CO2 fles veel werken en zo jaagde ik de ene na de andere fles er doorheen. Ook hier veel advies ingewonnen en een PH van 8.2 is prima voor nakweek gezien die nu op leidingwater zitten van tussen de 7 en 8.5 zonder problemen. Dus hier tijdelijk maar mee gestopt en het overlijden stopte ook voor een gedeelte leek wel.

Zover de grote fouten die ik heb gemaakt die ik eigenlijk opsom in de hoop dat mensen dit lezen en er iets van leren of ze tot nadenken zet. Uiteraard mag ieder mij benaderen voor details :).

Nu vooruit kijken!!!
 
Iedereen maakt fouten Niels in de hobby. Dat hoort ook een beetje bij het leerproces. Goed dat je in de hobby bent gebleven en alles observeert en mogelijk daarna rustig handelt naar wat nodig is.

Ben je van plan je visbestand weer wat uit te breiden als de problemen verholpen zijn?

Gr. Ed
 
In de tussentijd wat aanpassingen doorgevoerd aan de bak en ik ben nog niet klaar merk ik met name ervoor zorgend dat de combinatie "gemak" hand in hand in hand gaat met comfort voor de dieren :

20211223_212555.jpg


1: Op advies destijds Warm en koud water toegevoegd onder het aquarium en eigenlijk nooit spijt van gehad, om de dag zet ik tijdens het eten de warmwaterkraan op 29.5/30 graden open en stroomt het zo de bak in aan de rechterkant.
2: Er ligt een extra pomp in (de oude Aquamedic) die naar het eerste vak gaat, mocht ik echt hard onderhoud moeten plegen blijft de bioloog in zichzelf doordraaien.
3: Met dank aan Dennis van Aqua Amazon zit er nu ook een overloop in mijn bioloog. Een paar keer echt natte voeten gehad door stroomuitval en zelfs door een Helena slakje in de pomp...... Nu een mooie overloop richting het riool waardoor ik dus de kraan aan kan zetten, water komt via de overloop naar de bioloog, stroomt door de vakken en gaat erna richting het riool. Soms zet ik achter 1 de kogelkraan open en dan stroomt het vanuit de overloop ook meteen het riool in, maar altijd handig deze optie erbij en zo staat de bioloog nooit te lang stil.
4: de CO2 reactor zit er nog tussen, dit mocht ik ooit weer beginnen met CO2 en het zit er tussen gelijmd dus ook niet practisch om er tussenuit te halen.
5 : Een extra aansluitting op het riool waarbij ik de slang waarmee ik de bodem afhevel hier in steek voor gemak.

Wat je verder niet ziet is een beveiligd stroompunt met losse aan en uitschakelaars per contact, een Inkbird voor de 2 thermostaten en de PH meter van Denerle. Aan de andere kant hangen de 4 trafo's van mijn verlichting die allemaal zijn aangesloten op Smartplugs om ze zo te kunnen schedulen op timers.

20211223_212738.jpg


Bovenop dus vers water die ik soms achter de achterwand steek waar ik bovenin een gat heb gemaakt (en op het einde een paar boorgaten waar straks een roostertje voor gaat, daarover meer later). Maar meestel steek ik deze direct in het aquarium en haal ik ook weer los om zo geen constante waterverbinding te houden.
De grote grijze buis is de extra toestroom die achter de achterwand uitkomt om zo stroming achter de wand te creëren.

20211223_212651.jpg


In de Bioloog zelf :
1e vak vol met matten en er komt nog een stuk tussen met filterwatten wat ik nog moet maken.
2e vak bioballen en kaldness (k1 en 2) waar ik een stromingspompje op heb gezet voor circulatie en daaronder een beetje siporax (en eerst grind) dit vak gaat straks nog 2,2 kilo siporax Pond in.
3e vak zit vol met Siporax regulier
4e vak de thermostaten en de pompen, al denk ik dat ik op voorbeeld van Raoul ga kijken of ik de thermostaten tussen de vakken kan plaatsen.

Dit is wat ik tot nu toe heb gedaan, vissenbestand is nadat ik weer energie er van kreeg uitgebreid met 10 Royal blue discus visjes van Joop (discus Brabant, hobbykweker) en daar ga ik nu goed voor zorgen. Totaal zit er in :

- 14 discussen waarvan 4 grote en 10 van ongeveer 9 a 10 CM). (gaan straks wel in quarantaine maar daarover meer later).
- 1 grote snowball L en 1 kleine
- 2 Golden Nuggets L
- 1 Green Pahntom L
- 1 Zebra L046
- 2 Blue Phantoms L
- 2 L333
- Teveel garnalen
- Teveel Helena slakken (daarover meer morgen ;))
- ongeveer 40 kardinaal tetra's
- ongeveer 25 Roodneuszalmpjes
- 15 Coridora's Sterbai

En het is tijd om het beter te doen en daarover meer morgen over de plannen die ik heb om eens een hele verse reset te maken in het aquarium, heb dit bij Raoul zijn verhaal gezien en heb de moed verzameld om aan de slag te gaan. Meer hierover later dus ;)

Vragen/opmerkingen/ideeën altijd welkom :)
 
Ok laat ik beginnen met de huidige inrichting en wat er nu niet lekker lijkt te lopen :
1640344440867.png


Na alle aanpassingen heb ik aan de achterwand op het einde vd stroming een paar gaten geboord en die ga ik vervangen door een roostertje waarmee de stroming beter moet verlopen hiermee dus geen stilstaand water meer achter de wand en een gegarandeerde stroming.
Ook is het aquarium (vindt ik) erg druk geworden met planten, stenen, verschillende soorten hout en wil ik meer rust gaan inbouwen zodat de vissen meer "zwemruimte" hebben en minder ruimte om te schuilen.
Alle losse stukjes hout (donkere wolkjes) zorgen er ook voor dat onderhout (Hahaha) moeilijker wordt en ook dat wil ik verminderen.

De planten links in de bak zorgen ook voor wat kopzorgen, de vallisneria gigantea groeit goed in die hoek maar komt daardoor regelmatig tegen de overloopkammen aan waardoor die dicht komen te zitten en met een hoop geklots loopt de waterstand op.
Het is mooi dat de vissen veel schuilruimte hebben, maar daardoor zie je ze dus ook veel minder.
Ook zit er echt een Helena Slakkenplaag in de bak en enorm veel garnalen, het ruimt natuurlijk lekker op maar met name de Helena's zitten ook op het voer wat voor andere vissen is bedoelt.

Ook heb ik door de medicatieproblematiek en de troep achter de achterwand een gevoel dat het geen kwaad kan de zandbodem eens te vervangen (filterzand --> Filterzand) en eens een echte reset te maken, ook omdat ik op sommige plekken teveel zand zie liggen en ook bellen en zwarte vlekken wat zou kunnen duiden op bodemrot.
Soms moet je even resetten om weer door te kunnen.
Het Donkere hout/ Mangrove hout gaat er dus uit en uiteindelijk wil ik naar dit idee :
1640344859999.png

Het kienhout blijft (slachttand model) en wat kleine plantjes er omheen Achter bij de wand komen de drijfplanten (HN en Valisneria) en bij de uitstroming komen ze ook terug. In die hoek wil ik met het wortelhout wat ik heb gekocht een beeld maken wat lijkt op wortels van een boom die in het water komen te staan (zullen de L nummers leuk vinden).
Zoals ik al aangaf een roostertje in de achterwand en met name alles goed schoonspuiten.

Zodra alles er uit is ga ik het schoonmaken en zorgen dat zowel de bioloog als de bak helemaal clean zijn.
Met andere woorden een reset. Tot die tijd gaan de discusvrienden naar deze bak :
1640345227454.png

Waar ze in quarantaine gaan voor een paar weken op hogere temperatuur allemaal met toevoeging van mineralen, maar daar ben ik nu een heel plan voor aan het maken, maar daarover meer later vandaag.
 
Goed dat je er weer zin in heb gekregen. Vallen en opstaan hoort erbij.

Ik wens je in ieder geval veel succes met je nieuwe plannen (y)
 
Even je topic doorgelezen, flinke tegenslagen gehad. Jammer om te lezen, maar fijn dat je de energie hebt om door te gaan. Niks leuker dan een bak opstarten en inrichten toch?! Succes, aan de voorbereiding kan het niet liggen
 
Thnx en idd Het heeft echt tegen gezeten, al helemaal als je niet helemaal snapt waar het door komt dan zit je op een gegeven moment met de handen in het haar :S.
 
Hier de aanvliegroute en alle tips zijn meer dan welkom gezien ik dit ook niet iedere dag doe :D.

22-12-2021 : Gestart met een Baktopur Direct kuur op de hele bak, sommige vissen gaven echt blijk van iets wat op een bacterie lijkt. De hele bak aan de Baktopur Direct pillen. Vanaf nu het licht uitgedaan maar blijf wel 2x per dag voeren.
24-12-2021 : 1e keer 25% ververst en Baktopur aangevult.
25-12-2021 : juwel Rio opstarten met de binnenfilter en een paar kleine visjes (kardinalen er in). Hout in een speciekuip om te weken.
26-12-2021 : 2e keer 25% verversen en Baktopur aanvullen.
28-12-2021 : 3e keer 25% verversen en Baktopur aanvullen,
30-12-2021 : Einde baktopur kuur en 80% verversen, nu gaan de discussen naar de Rio 210 om daar op 30 graden te mogen rondzwemmen. ondertussen liggen de Sera Siporax POND hier op de bodem op te starten. In deze bak ga ik iedere dag 40% verversen en aanvullen met discus mineralen om de vissen sterker te maken. Eten ze goed dan ook 3 a 4x per dag voeren.
31-12-2021 : temperatuur Qbak naar 31 graden
01-01-2022 : temperatuur Qbak naar 32 graden
02-01-2022 : Alle vissen er uit, hoofdaquarium schoonmaken, bioloog schoonmaken, hout er uit planten er uit, overige vissen tijdelijk in een andere bak (ikea), gat maken in de achterwand en kijken of ik alles schoon krijg achter de achterwand en nieuw hout er in etc. Een nieuw jaar en een drukke dag dus. Als alles schoon is en nagelopen Corydoras, LNummers etc allemaal terug in de bak. Temperatuur Qbak naar 33 graden. Nu gaat ook de Siporax Pond naar de hoofdbak en moet de RIO het doen met de binnenfilter.
03-01-2022 : Q bak naar 33.5/34 graden de max die de Eheim thermostaat aan kan.

Vanaf dit moment de beide aquariums goed in de gaten houden, regelmatig testen met strip of druppeltesten en zeer frequent verversen, met name de hoofdbak goed in de gaten houden.
Als alles gaat zoals ik hoop en ze vissen gezond zijn en goed eten dan gaan ze de 9e weer terug naar het hoofdaquarium, mocht ik nog twijfelen dan zet ik nog een week door en probeer ik de vissen beter te maken.

Mijn doel is dan ook om met de combinatie van een verse start, nieuwe bodem/schoonmaak ik alle troep er uit haal en echt een frisse start kan maken voor mijn dieren, kost wat geld/tijd maar dat moet je er maar voor over hebben toch. Grote vraag blijft de achterwand er uit of niet, nu vind ik het nog heel mooi maar zoiets is en blijft een broeihaard voor bacteriën.

Tips of ideeën zijn altijd welkom!!
 
Vandaag weer veel kennis en inspiratie opgedaan bij Rjoemman! Bedankt voor de gastvrijheid en ik heb zojuist de EC meter besteld ;)
Maar ook gezien hoe mooi het is als je bak netjes afgewerkt is aan de bovenkant en hier kan ik nog zeker wat verbeteren.

Dus naast de vissen weer op de rit krijgen ga ik ook aan de slag een mooie afdekkap maken van alupanelen platen wat ik nu dus ga uitzoeken hoe ik dat voor elkaar ga krijgen.
Als iemand nog tips heeft altijd welkom, ik ben nu met een soort constructietekeningetje bezig maar ben er nog niet helemaal uit.

1640646465962.png


Ik heb dus een houten ombouw er al omheen zitten, hier wil ik voor de alupanelen dus hoekprofielen opzetten en aan de kant waar het komt te staan op de steunbalken wil ik aan de onderkant dopjes vastkitten/lijmen (andere kant is vlak), die dan op de balk steunen. De glasplaten aan de bovenkant haal ik helemaal weg dan en laat de lampen in dat geval ook steunen op de dwarsbalken. Hiermee is het mooi dicht dan.
 
Laatst bewerkt:
Hoekprofielen, steuntjes en platen zijn besteld, alleen de middelste plaat is 1 van 40 en 1 van 30 geworden voor het eten van de vissen.

Ondertussen iets voor op schema de vissen in de Rio gedaan en zojuist op advies (wederom bedankt Raoul :D) handdoeken over de RIO gedaan en Tropical Sanital zout toegevoegd, dit gezien we 2 rondstuiterende tieners hebben.
Merk dat ik dit toch wel heel spannend vindt, 14 discussen in een RIO210 voelt als tegen je natuur en wat het beste voor je dieren is in, maar het doel is duidelijk, de bak opnieuw opstarten en zo er meer plezier van hebben en dat de vissen zich goed voelen.

1 discus heeft echt heel veel last van gaten, maar zie geen sporen van flagelaten dus ik vermoed dat dit van "hiervoor nog was" en dat hij echt nog moet genezen.
 
Zo, alles is binnen dus ga nu langzaam aan de slag met de lichtkap op het aquarium. qua prijs viel het me allemaal 100% mee moet ik toegeven en nadat ik besteld had kwam ik er achter dat discuszolder ongeveer hetzelfde heeft gedaan nog niet zo lang.

Ik moet toegeven dat ik bijna was afgehaakt bij kunstofplatenshop omdat de "expert" aan de telefoon maar bleef benadrukken dat de alupanelen (dibond) in het midden moeten worden ondersteund. Na 3x uitleggen dat het voor een aquarium was en dit niet kon twijfelde ze of dit materiaal wel daarvoor gebruikt kon worden.
Proef op de som en dit spul is keihard dus laat je niks wijs maken. Prima spul voor je lichtkap.
Even passen of alles compleet is en nu aan de slag met in elkaar zetten/boren/zagen :)

20211230_154434.jpg


De handgrepen die er op komen die komen volgende week pas maar dat is helemaal prima.

De vissen zijn nu al 2 dagen aan het genieten van hun tijdelijke onderkomen, de komende weken blijven ze hier in zitten en de combi met mineralen/zout lijkt ze goed te doen. ze zijn nog wel schrikkerig als je aan de bak komt maar verder is dit al vele malen beter dan in het hoofdaquarium.
20211230_130514.jpg


Toch begin ik wel mijn vraagtekens te zetten bij kiewworm, ik zie ze soms (een paar, niet allemaal) langs de siporax "schuren" en geeuwen. Dit in combinatie met schrikkerig gedrag kan duiden op kiewworm, maar ben wel huiverig om zomaar te gaan gooien met medicijnen. Is er een andere manier om hier achter te komen?
 
Ja op zich wel. Maar hoe laat je zo'n onderzoek doen? Wattenstaafje of hoe dan En waar doe je dat?
 
Ja op zich wel. Maar hoe laat je zo'n onderzoek doen? Wattenstaafje of hoe dan En waar doe je dat?

Een koi dealer/centrum kunnen dit vaak wel. Er zal een vis mee moeten. Ze strijken met een glaasje in/bij de kieuwen en leggen dit onder de microscoop en kunnen ze zo zien.


Info en goede lijn medicatie. Is wat duurder maar gezien de plons water op termijn goed betaalbaar.
 
Thnx Michelle,

Ik ken Manaus goed qua medicatie maar heb er zelf wat minder goede ervaring mee. Al hun spullen zijn tot max 1000 liter en laat ik nu net aan de 1250 zitten. Daarnaast heeft de bilocil me een aantal L nummers gekost omdat je dan weert de sensitive moet hebben (en dat ook maar net moet weten).
Zelf positievere ervaring met Sera medicatie eerlijk gezegd.
 
Mijn kap is zo goed als klaar!!!
De zijbalken zijn niet nodig omdat het spul echt heel licht is, ik heb besloten alles op pootjes te zetten op de ondersteuningsbalken:
20211231_151203.jpg


Nu nog greepjes maar die komen volgende week pas binnen, al met al happy met het resultaat!
20211231_151901.jpg


Daarnaast moet ik ook nog iets hebben voor de achterkant, daar verlies ik nu veel warmte en gezien dat langs de muur is kan dat ook vervelende gevolgen hebben voor de muur/verkleuring.
 
Gisteren dus een hele dag genomen om het aquarium eens goed aan te pakken.
Na al het gedoe met medicatie etc. Was een reset zoals bij Raoul de beste keuze dit hebben we gisteren dus ook mar gedaan. En nu we toch bezig zijn meteen de achterwand maar eens gefixed.
Belangrijkste was om minder drukte in de bak te krijgen zodat de vissen vrijer rond kunnen zwemmen maar ook dat het onderhoud beter te doen is. Zoals hierboven te zien is lag er heel veel hout in de bak, op zich prima, maar qua onderhoud een nachtmerrie omdat er heel veel troep onder komt te zitten die je bijna niet weggezogen krijgt.
Ook de stenen horen er niet echt in.
Eerst even zoals het er uitzag inclusief de bioloog, ook deze is helemaal opgeruimd en helemaal leeggemaakt en gespoeld om iedere vorm van negatieve bacteriën te verwijderen. Een echte reboot.
20220101_134853.jpg


Ondertussen houden de vissen alles goed in de gaten en gaan ze eind Januari weer terug naar het hoofdaquarium als alles goed gaat. (Begin feb komen er 6 snakeskin Red Turquoise als alles goed gaat).
20220101_150316.jpg


Ondertussen na een paar uur werken, vissen vangen etc. De bioloog weer aan het opbouwen :
20220101_150342.jpg


1: Hier zitten de matten in voor het grove vuil wat regelmatig moet worden schoongemaakt.
2: Hier zit met name K1, K3, mechanische ballen, en "overig" filltermateriaal in met een stroming pompje voor de K1/K3.
3: Gezien bij Raoul leek me dit een perfecte plaats voor de verwarmingen, die zijn dus verplaatst uit het laatste vak, naar de tussenschotten.
4: Zit vol met siporax regulier en pond, een vak vol!
5: Hier zit de DCP-4000 opvoerpomp naar het aquarium in.

Alles netjes schoon, de vissen er uit dus op naar de volgende stap, en dat is het zand er uit halen met wat hulp :)
20220101_175346.jpg


Daarna met een gatenboor in de achterwand een gat gemaakt voor een rooster, maar dit ging niet met gemak en heb ik echt onderschat. Achteraf ben ik niet blij het het resultaat en moet ik zeker nog wat kitten om het goed vast te krijgen maar die had ik helaas niet meer.
Deze zal dus later worden vastgekit (onderwaterkit). Het laatste wat je wilt is vissen achter je achterwand omdat een vis het toevallig los weet te tikken.
20220101_170203.jpg


Zand er uit (wat stonk dat erg!!!!), nieuw zand er in en langzaam aan het hout wat we mooi vinden terug er in. met dank (alweer :p) aan Raoul voor zijn stuk wortelhout wat mooi staat met het stuk wat ik eerder had gekocht. Aan de andere kant een stuk mangrovehout en verder helemaal niks meer. Eens kijken hoe dat er uitziet.
20220101_194521.jpg


Al met al een hoop werk maar is het zeker waard geweest, een mooi geheel geworden wat meer rust uitstraalt dan de drukke bak die het eerst was. Maar hopen dat de discussen dit ook kunnen waarderen ;).
De L nummers in ieder geval wel:
20220101_220810.jpg


En de grootste (snowball) en kleinste (Zebra) zochten elkaar alweer op :):
20220101_220816.jpg


Nu de discussen goed aan laten sterken en eens kijken wanneer ze terug gaan naar de hoofdbak en weer kan gaan genieten van deze hobby.
Alles is opnieuw opgebouwd en morgen komen de greepjes voor de platen binnen die ik nog vast moet maken en dan is de "nieuwe" opzet klaar!
 

Bijlagen

  • 20220101_124427.jpg
    20220101_124427.jpg
    345.4 KB · Weergaven: 74
Wat een werk al die discus aquariums maar het resultaat is er ook naar. Fijn hulptroepen die in het aquarium passen om stinkend zand te verwijderen :DD
 
Thnx Michelle,

Ik ken Manaus goed qua medicatie maar heb er zelf wat minder goede ervaring mee. Al hun spullen zijn tot max 1000 liter en laat ik nu net aan de 1250 zitten. Daarnaast heeft de bilocil me een aantal L nummers gekost omdat je dan weert de sensitive moet hebben (en dat ook maar net moet weten).
Zelf positievere ervaring met Sera medicatie eerlijk gezegd.

Oei dat is minder leuk van de L nummers maar inderdaad moet je dit net weten. Ik gebruik voor wormen de cypricil en de trichosal vind ik ook niets.

Inderdaad SERA heeft ook wat goede producten. Laten we hopen je heb voorlopig niets meer nodig.
 
Thnx, ben ook heel blij met het resultaat en zo zie je maar dat soms minder alleen maar beter is. Het was gewoon te vol allemaal
 
Nu een week verder en het gaat steeds beter met de vissen, steeds minder schrikachtig en ik zie ze steeds meer rondzwemmen. Sterker nog.... Dit was vorige week nog ondenkbaar:
20220103_172307.jpg


Nog niet allemaal, van de 14 zie je er gewoon 10 echt op het voer afvliegen en de rest blijft nog wat hangen.
Nu eens goed nadenken of ik de quarantaine nog een week aanhou, of ze dit weekend over gaan naar de discus bak. Vooralsnog denk ik ze nog even in quarantaine te houden, just te be sure.
 
Wel jammer trouwens, de snakeskin red turqoise kleintjes komen helaas niet :(
Bij de discus kweker had gisteren de pa alle larfjes opgegeten en waren ze vandaag alweer de kegel aan het voorbereiden.
Jammer, maar we wachten geduldig af
 
Geen nieuwe discussen voorlopig, dan maar een paar leuke Sterbai (15x) en Swartzi (1x) erbij :)
20220105_195020.jpg

Altijd leuk om die kleintjes te zien bij die grote sterbai :D
 
Heb het idee dat je ook wat julli/trilineatus erbij hebt zwemmen? Recht boven de voorste vis als het ware, met die zwarte rugvin
 
Klopt, ooit van iemand gekregen die zei dat het een Sterbai was :D.
Maar de rest zijn toch echt Sterbai ;)
 

Terug
Bovenaan