Discus Aquarium (van een Rio 450 naar 200x80x70) (NielsW)


Laatste loodjes quarantaine en het zag er vorige week goed uit :

20220107_130735.jpg


2 van de oudjes doen nog een beetje moeilijk maar na een flinke warmtekuur, behandeling tegen wormen/kiewwormen, mineralen en zout moeten ze goed genoeg zijn aangesterkt om weer los te laten.
Inmiddels eten ze allemaal goed en werd het afgelopen vrijdag dus tijd om de quarantaine af te breken en weer te verhuizen.

Nu de afgelopen dagen alles goed in de gaten houdend gaat het iedere dag beter, de "oudjes" doen nog steeds moeilijk, maar de nieuwe groeien als kool!!
20220105_195035.jpg

20220116_140044.jpg


20220116_180219.jpg


20220116_180233.jpg
 
Thnx! iedereen.
Het gaat ook met veel zorg maar ook met experimenteren steeds beter en ik wil ook het beste voor mijn dieren :)
20220123_194252.jpg


Ondertussen groeit alles als kool en met een beetje geluk heeft de kweker waar mijn 10 kleintjes vandaan komen nog een 5 a 6 tal snakeskins in de opgroei. Dus dan zit ik op het aantal wat ik wil en daarmee wil ik meteen een stuk verder automatiseren zodat ik verder kan genieten van de hobby.

Ik heb hier namelijk een redelijk hoge PH (8.1/8.2) voor dit type vissen en ook al doen ze het steeds een stukje beter is het altijd goed om het nog beter te maken.
Na met Raoul gesproken te hebben over zijn drip systeem heb ik het volgende aangeschaft en bedacht:

Osmose.JPG


De Gardena computer sluit ik aan met een wasmachineslang op mijn huidige kraan (die ik voor dit systeem wel op koud ga zetten!!) en laat het systeem 2x per dag gedurende 3 uur verversen door A) vers water erin te laten druppen en B) osmosewater toe te voegen.
Verhouding tussen die 2 moet ik wel nog goed uitzoeken en ik ga een "bak" maken mocht het systeem knappen dat ik geen natte voetten heb :D.
Hiermee wil ik de PH naar beneden krijgen samen met de KH naar zo'n 7.5 en een KH van 4 a 5. Eens kijken hoeveel ik van welke combi nodig heb eerst met een emmer en dan meten.
Hierdoor ververs ik continue, en hebben de vissen nooit een PH shock gezien dit geleidelijk naar beneden gaat. Dan voeg ik iedere week nog een lepel mineralen toe voor de jongens (en ook dit meet ik dan geregeld).


Idee is om iedere week dit verder op te bouwen 9eerst 2x 1 uur, daarna 2x 2 uur en een week later 2x 3 uur) om zo ook het effect te zien.
Hoop dat mijn vissen het zo weer nog iets beter gaan doen dan nu :). Zit alleen wel te worstellen met de verhouding PH/KH/Co2 gezien die laatste een gevolg is van de combi maar toch ook in een zekere mate het beinvloed.

Tips of ideeen (of de melding dat ik gek ben :D) altijd welkom, osmoseapparaat heb ik nog niet gekocht overigens, eerst eens beginnen met druppelen!
 
Nog tips/adviezen/gedachtes van iemand op bovenstaande?
 
Door veel koud water toe te voegen moet je dit natuurlijk wel weer elektrisch verwarmen. Is het niet een optie om osmose koud toe te voegen maar de rest wel warm?
 
Hey Belly, nee dat gaat niet komt uit dezelfde kraan onder het aquarium. en daarnaast 3 uur lang druppelend water toevoegen.... denk dat het risico met druppelend koud water kleiner is dan de rekening van het gasverbruik :D.
Maar op zich gaat druppelen natuurlijk ook geen mega verschillen opleveren.
 
Druppelt hier 7x24 koud van 14 graden.
Die druppels worden vanzelf warm te n de discus bak.

Druppelen ga je niet echt op gas kunnen doen. Slaat je CV ketel niet eens op aan dus is het alsnog koud water.
Of je moet zo'n boiler ding hebben waar al warm water in zit.
 
Druppelen via de CV ketel is inderdaad niet handig. Maar uiteindelijk moet je het toegevoegde water gewoon opwarmen, of het nou erin druppelt of in korte periode in de bak komt. Als het uit dezelfde kraan komt heb je weinig keus inderdaad. Of het moet een optie zijn om aan de koud waterleiding een extra kraan te maken voor de osomse toevoer
 
Ok eerst wat foto's van hoe het nu gaat:
20220210_132600.jpg

20220209_174313.jpg

20220209_174259.jpg

Het groeit als kool eet goed uit de hand maar zijn soms nog wat schrikkerig.

Na wat contact hier en daar (raoul en kwekers) kom ik toch tot de conclusie dat dit mede komt door de te hoge PH (8,2) en wil ik dit graag gaan verlagen. Maar hoe....
 
Nu heb ik het druppelsysteem van gardena aangesloten en laat dit de hele dag door lopen. Nitriet en nitraat daardoor dus letterlijk te verwaarlozen.

Maar die hoge PH en KH (is hier ook 7) wil ik dus naar beneden krijgen door met osmosewater te gaan werken.
Ik dacht dus mooi, kan ik daar meters mee maken door de osmoseslang samen met het water te laten druppelen en daarmee mijn kh naar 4 krijgen en dan met behulp van co2 de ph naar 7/7.5 dus een klein beetje......
Maar nu kreeg ik deze reactie van de osmoseapparaat leverancier:


De verhouding osmose/afvalwater verschilt per toestel en is verder ook sterk afhankelijk van factoren zoals water temperatuur en druk. Bij de BA serie zal de verhouding osmose/afvalwater bij een hoge waterdruk en in de zomer om en nabij de 1 op 3 zitten. Maar wanneer factoren minder gunstig zijn dan zal dat ook invloed hebben op de verhouding. De 100 GE deluxe heeft een verhouding van ongeveer 1 op 1 a 1,5. Maar ook hier geld dat dit afhankelijk is van bijvoorbeeld de watertemperatuur. De hoeveelheid osmosewater wordt niet geregeld. Deze moet je gewoon vrij laten lopen om daarna te gaan mengen in de juiste verhouding.

Het wordt aanbevolen om de sediment een koolfilters jaarlijks te vervangen. Het membraan kan langer meegaan en wordt vervangen wanneer de waterkwaliteit niet meer voldoende is (te meten met een TDS meter). Bij een goede werking wordt de TDS waarde van het kraanwater met 95% of meer gereduceerd (gemeten nadat het osmosewater 30 minuten of langer gelopen heeft). Wanneer dit niet wordt gemeten is de aanbeveling om het membraan elke 2 jaar te vervangen.

Het kraanwater zou je dus moeten afstellen op het osmosewater. Het lastige is echter wel dat de opbrengst gaandeweg het jaar dus zal veranderen.

Hoop dat bovenstaande een en ander verduidelijkt en hoor graag van u mochten er verdere vragen zijn.

Tsja...... gewetensvraag aan jullie. Ik wil dus eerst in een emmer kijken wat het osmoseapparaat + gardena druppel samen doet qua kh en dus ph. Maar als ik dit zo lees vraag ik mij af of dit beide in het aquarium gaat werken gezien een osmoseapparaat variërende resultaten kan geven. Of moet ik me hier niet druk over maken gezien ik de ph constant wil houden met co2?

Jullie gedachte hierin meer dan welkom!!
 
P.s. als alles goed gaat komen er in maart 4 snakeskins en nog 4 royal blue bij en dan is de bak vol 😅

.
IMG-20220209-WA0003.jpg


Wil voor die tijd mijn geregel klaar hebben namelijk 😅
 
Laatst bewerkt:
Nu heb ik het druppelsysteem van gardena aangesloten en laat dit de hele dag door lopen. Nitriet en nitraat daardoor dus letterlijk te verwaarlozen.

Maar die hoge PH en KH (is hier ook 7) wil ik dus naar beneden krijgen door met osmosewater te gaan werken.
Ik dacht dus mooi, kan ik daar meters mee maken door de osmoseslang samen met het water te laten druppelen en daarmee mijn kh naar 4 krijgen en dan met behulp van co2 de ph naar 7/7.5 dus een klein beetje......
Maar nu kreeg ik deze reactie van de osmoseapparaat leverancier:


De verhouding osmose/afvalwater verschilt per toestel en is verder ook sterk afhankelijk van factoren zoals water temperatuur en druk. Bij de BA serie zal de verhouding osmose/afvalwater bij een hoge waterdruk en in de zomer om en nabij de 1 op 3 zitten. Maar wanneer factoren minder gunstig zijn dan zal dat ook invloed hebben op de verhouding. De 100 GE deluxe heeft een verhouding van ongeveer 1 op 1 a 1,5. Maar ook hier geld dat dit afhankelijk is van bijvoorbeeld de watertemperatuur. De hoeveelheid osmosewater wordt niet geregeld. Deze moet je gewoon vrij laten lopen om daarna te gaan mengen in de juiste verhouding.

Het wordt aanbevolen om de sediment een koolfilters jaarlijks te vervangen. Het membraan kan langer meegaan en wordt vervangen wanneer de waterkwaliteit niet meer voldoende is (te meten met een TDS meter). Bij een goede werking wordt de TDS waarde van het kraanwater met 95% of meer gereduceerd (gemeten nadat het osmosewater 30 minuten of langer gelopen heeft). Wanneer dit niet wordt gemeten is de aanbeveling om het membraan elke 2 jaar te vervangen.

Het kraanwater zou je dus moeten afstellen op het osmosewater. Het lastige is echter wel dat de opbrengst gaandeweg het jaar dus zal veranderen.

Hoop dat bovenstaande een en ander verduidelijkt en hoor graag van u mochten er verdere vragen zijn.

Tsja...... gewetensvraag aan jullie. Ik wil dus eerst in een emmer kijken wat het osmoseapparaat + gardena druppel samen doet qua kh en dus ph. Maar als ik dit zo lees vraag ik mij af of dit beide in het aquarium gaat werken gezien een osmoseapparaat variërende resultaten kan geven. Of moet ik me hier niet druk over maken gezien ik de ph constant wil houden met co2?

Jullie gedachte hierin meer dan welkom!!
Continu druppelen met pure osmose, niet gaan versnijden met normaal water.
Het is Opzich “jammer” dat je de PH stuurt met CO2, maar je kan aan de hand van je PH ook je KH sturen middels een doseerpomp met bakingsoda of kaliumbicarbonaat oplossing.

Als je PH te ver zakt is je KH verbruikt en dient deze dus weer opgehoogd te worden.
zelfde geldt voor GH maar deze kan je denk ik iets makkelijker uitrekenen en gewoon een oplossing maken met calciumsulfaat en magnesiumsulfaat en dat doseren om het op peil te houden
 
Ben er nog niet over uit of ik de PH wil/moet sturen dat stukje laat ik nog open. Maar alleen druppelen met pure osmose is wat mij betreft ook geen optie gezien het risico op zware PH schommelingen dan ook weer een risico is voor de discussen en die hou ik liever stabiel.
Je PH sturen door je KH voelt een beetje asl experimenteren :S.

Het hele idee achter het druppelen, overloop in de bioloog, etc. is juist zodat ik niet teveel met chemie hoef te doen en het idee van CO2 was ook om de planten een beetje een boost te geven want die hebben het nu moeilijk :)
 
Ben er nog niet over uit of ik de PH wil/moet sturen dat stukje laat ik nog open. Maar alleen druppelen met pure osmose is wat mij betreft ook geen optie gezien het risico op zware PH schommelingen dan ook weer een risico is voor de discussen en die hou ik liever stabiel.
Je PH sturen door je KH voelt een beetje asl experimenteren :S.

Het hele idee achter het druppelen, overloop in de bioloog, etc. is juist zodat ik niet teveel met chemie hoef te doen en het idee van CO2 was ook om de planten een beetje een boost te geven want die hebben het nu moeilijk :)
Heel veel chemie is het niet.
Maar dat ik mijn KH heb gehalveerd (van 6 naar 3) is mijn PH een halve graad gezakt.
Maar Opzich, met enkel pure osmose weer je ook ongeveer hoeveel water er per dag in komt met 0KH en dus hoeveel je KH kan zakken per dag.
Als je dat compenseert met een doseerpomp die bakingsoda erin pompt na de verversing heb je een schommeling van een honderdste graad.
Je hebt een systeem van een slordige 1000L
Daar ga je echt niet in een uurtje 100+L verversen met een osmose toestelletje
 
Prachtige vissen! Ik vind je bak nog wel erg kaal en heb je daar Echinodorus of Anubias in het zand staan? Die laatste wil graag op steen of hout zitten ipv in het zand, daar kunnen ze niet tegen.
Ik heb verder 0.0 ervaring met automatische waterverversingen of osmose water maar daar krijg je al veel tips over zie ik.
Ik ben heel benieuwd hoe je bak uiteindelijk gaat worden!
 
Bedankt Thdo, nu is het nog veel focus op de vissen en zorgen dat die optimaal zijn, hierna de focus naar de planten 😇
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
Hallo Niels,

Hoe gaat het met je bak en discussen? Ik ben aan het starten met discusvissen en druk aan het inlezen en heb met veel belangstelling deze draad gelezen met je ervaringen. Ik vraag me dus af hoe het nu gaat, ik hoop dat je geen problemen meer hebt.

Ik ben benieuwd!

Greetz, Jeroen.
 
Hallo Niels,

Hoe gaat het met je bak en discussen? Ik ben aan het starten met discusvissen en druk aan het inlezen en heb met veel belangstelling deze draad gelezen met je ervaringen. Ik vraag me dus af hoe het nu gaat, ik hoop dat je geen problemen meer hebt.

Ik ben benieuwd!

Greetz, Jeroen.
Niels is ongeveer een jaar niet online geweest dus ik heb weinig hoop dat hij je post leest Jeroen.
 

Terug
Bovenaan