Wat is er nieuw

Discus aquarium van Jerome (Jeroen) 180X60X70

Ik heb wel eens begrepen dat je het beste de micro en macro stoffen niet tegelijk kan wisselen ivm binden van ijzer oid.. dus zou er wel wat tijd tussen laten als dat kan.
 
Marcel, dank! Hoeveel ijzer per 100 liter kan ik dan aanhouden? Daar staat niets over op het zakje.

Nog een vraagje, ik heb het doseersysteem zo ingesteld dat de 3 vloeistoffen dagelijks eenmalig de dosering toedienen. Ik kan het ook per uur doen, of 2 meedere malen per dag. Wat is het beste om te doen?

Greetz, Jeroen.
Klopt, dat is afhankelijk welke bemesting programma je gaat aanhouden.
En dat is weer afhankelijk van je planten en licht.

Zelf doe ik een soort EI. Iedere week gaat er in 15, 1,5 en 0,4 in. N, P, en Fe. En alles in 1x.
 
Ik heb wel eens begrepen dat je het beste de micro en macro stoffen niet tegelijk kan wisselen ivm binden van ijzer oid.. dus zou er wel wat tijd tussen laten als dat kan.
Dat zegt men vaak maar ik doe al 14 jaar niet anders en als je voeding met een goed chelaat hebt dan gaat dat niet binden aan het ijzer. ook het ijzer zal denk ik gechelateerd zijn.
 
Voor het meten van kalium geldt in feite een soortgelijke redenering als van sporenelementen en ijzer:
Als je de voeding maakt van KNO3 en K2SO4 (formules even uit mijn hoofd), heb je bij voldoende gemeten nitraat ook voldoende (niet gemeten) kalium in je bak.
 
Nou vaak adviseert men om net zoveel kalium als nitraat in het water te hebben en als je nitraat en fosfaat met poeders toevoegt tot bv 20/2 mg dan heb je geen 20mg kalium in de bak maar ik meen rond de 13mg. Ik voeg daarom zelf nog 6 mg kalium toe met kaliumsulfaat. Maar vaak volstaat de hoeveelheid kalium wel als je de nitraat en fosfaat toevoegt dmv poeders.
Als je de calculator gebruikt op aquariumbemesting dan zul je ook zien dat ze adviseren om wat kaliumsulfaat erbij te gebruiken.
 
Hallo allemaal,
Hier weer een update, later dan ik had gewild omdat ik op vakantie was. Dus maar even een flinke update. Allereerst, hoe staat de bak erbij? Hieronder de plaatjes:

AP1GczMlCeu2JmROzZ0A9U7uSWletFEykqWXZjXD8pfm7VmVhxgifHcws0KiiYWZrTitniN-e0zM6pRH7Ymsaxf5xhv09AQ8z-BkmPHgZedMFmF8u9aWNTGmHNLxUNBT_Ixnyz-5e1NztfjkiwMikgI2BoouUg=w1619-h911-s-no-gm


AP1GczOTq6IKnDwTgoccwAztCXzgRktHyfBeqIK3g4p2XgAZmP9zDuFAEPe9X0uyk637CgLV983X__LMHMe3VNlUJFnpmK_sHQcTlLZq-5Qkj0OtJpKQzJS76tX-VnIIpKrFm5reQ42C5Z8J8PCvNgavZJl45A=w1618-h911-s-no-gm


AP1GczORtyrl7_qxLYR7_3E9WsVGZ-Fzzx6Lh_1PyOctTlpcCxxfxLImFflUompzDD62ddotUWVZ4TeDPb9HUdIYeflucHTZHOkfcusHeUCk__O64RTE1W6Oy0RkF64sRsd3mQFKmVpMfEI6yb3K1tR0b-KFGw=w1618-h911-s-no-gm


AP1GczPpIsQVq-wsNARQyqdYC2OfrkqYw4bim5HEU4BBHTqQE3OcBUn64fxHvwasEkSgLGmCTtI1O4waxLh626ymP2OGDIwJ2nk_dydLk496PJZO0f_wDSWG6YoQ27dxNWMRlv9xi2TzU43dVIpqUaumSMnQJw=w1618-h911-s-no-gm


AP1GczO1OYlwVnKho4QKfYO-bXe5IBvtXDD9ti1JA_EkStvEmb8pquPodUQciKqY0JrZQimS6a6InB2V7WVyt2C54uJo0JT41k3B-1iifM2OLJFfF08dNIXj9nUoQbqwXjDGHghjNQQd57sqa8PXmd5-mrtU5w=w1618-h911-s-no-gm


AP1GczO56AF2dM2h1W34ldTvGa5FLRe9KSQRg0YChxZiVkDPYaE8MHX9ILujFjPK0s568YkbaY29w3siAtMd_hRtBTV2oToXcHjCVBSulugAbRfq3NPoBWF5jEKLGCxSOVTygYF1Z7wriBTTKNzas72ydhtYCw=w1618-h911-s-no-gm


Wat is er gebeurd/gedaan afgelopen weken: Glazen voor de verzwaring van het hout weg gehaald en geleidelijk vissen geïntroduceerd (zie ook log hieronder): 30 Roodkop zalmpjes, 2 Helena slakken, 2 Vietnamese steenkruipers (Sewellia lineolata) en 7 Corydoras Schwartzi (Ik heb er nu dus 12). Ik moet zeggen, het is echt genieten met die vissen en garnalen. Ze zijn allemaal lekker actief en scholen leuk met elkaar. Met name de Cory's zijn zo erg leuk om te zien! Het vissen bestand blijft voorlopig zo. Ik zou nog wel wat vissen willen die wat hoger in de bak zwemmen (wellicht bijlzalmpjes), ev. wat Otocinclus affinis (Dwerg algeneter) en wat Khulis (die schijnbaar ook op 28 graden gehouden kunnen worden. Ik heb besloten pas na de zomervakantie de discussen te nemen. Ik denk dat het een te groot risico om relatief jonge discusvissen te nemen en dan 2,5 weken op vakantie te gaan. Ik heb gelezen dat dit makkelijker gaat als ze volwassen zijn, en ik wil "testdraaien" voordat ik echt op vakantie ga.. Het is wel jammer dat ik nog minimaal 4 maanden moet wachten op de hoofdbewoners, maar het is niet anders...

Ook heb ik wat planten aangepast en wat toegevoegd en ik heb nog niet tevreden met de inrichting maar dat komt nog wel. Hellaas doen mijn Anubias planten het niet goed.. De blaadjes verslijmen niet alleen maar de gehele plantjes vallen uit elkaar.. 🥹 Zoals jullie zien ik heb ik ook wat last van alg. Ik denk dat het komt omdat ik, ondanks dat ik de voeding afgelopen week heb verhoogd, nog steeds veel te weinig Nitraat, ijzer en fosfaat meet. Dus ik ga de komende week de dosering met 50% verder verhogen, kijken of volgende week de waarden omhoog gaat... Zo niet, dan weet ik het even niet meer... 🙄Zie onder mijn online logboek.

1715462119468.png

1715462142558.png


Morgenavond weer 15-20% water verversen en de voorfilters uitspoelen. Dat was hem weer, tot laterr.

Greetz, Jeroen.
 
Staat er mooi bij Jeroen.
 
Hoi Allemaal, hier weer de wekelijkse update.

Helaas zijn waarschijnlijk 2 van de 12 Cory's overleden. We hebben 1 omhulsel van een Cory gevonden en we tellen er nog 10, dus 2 minder... 1 Cory zonderde zich regelmatig af en zwom niet zo actief dus het was niet helemaal onverwacht. Het is niet anders... Ook heb ik de 2 Helena slakken al de hele week niet gezien, maar hopelijk zitten die er nog in. Ik heb nog steeds best last van alg, maar ik ben erachter gekomen dat de dosering van de plantenvoeding totaal niet klopt. Dus de slangetjes nagelopen en opnieuw gecalibreerd. Komende week de waterwaardes meten om te kijken of ik wel Nitraat, ijzer en Fosfaat meet. En hopelijk wat minder alg de komende week...

Verder was mijn kleine Dennerle CO2 fles op, omdat ik geen zin heb om vaak CO2 bij te laten vullen bij de LFS heb ik een alternatief gezocht en gevonden. Ik heb iemand gevonden die volle CO2 brandblus flessen verkoopt die wettelijk na 10 jaar vervangen moeten worden, maar nog prima zijn voor CO2 toediening in aquaria. Dus voor 20 euro een volle 5kg fles aangeschaft voor 20 Euro, een hele nette prijs dacht ik zo. 😉. Ok, foto's!

De Brandblusser (let niet op de kast met de filters, met de loshangende stekkerdoos, dat is inmiddels aangepast) :
AP1GczN_cAAJgbwEhognS97eulJkHWPnDx4vvHQuA3mZFDs_HLcqrji4dBWx5i_b1iBvFekd6EO8P9rpJHJOTjA7LzLihYbf4pV3MFszt51Z0fbGpbB1qMEJEGj1evsflWn08N8O4xmckEqglgZAoUWtzWK4OQ=w1618-h911-s-no-gm


Vandaag groot onderhoud gedaan, waterwissel wat planten verplaatst en rigoureus gesnoeid. Na het onderhoud ziet het zo uit:
AP1GczMZRgsBmKZItsuGLtDVnBhHkTCOeWhncl-7-MB0kFKMKww0AvIq-z-E-hUuV_IoOtA1zDin_M93y7cK2E1lfMioK3er1OgbS76sUReqHD-6yUmUxNVrHI4qjXObK_3dncu9zVPMM2rq8gdUJlLYPjvQCw=w1619-h911-s-no-gm


rechterkant bak:
AP1GczMZG4QYIPIRr0HdlPSl6DHdtgt7LAyw63pCmS4qi8TYa6vTsnHIrqoisbUj9oej3HD-BzZV9y7yJpHW2RpkitDqNVjf2veMDI-Is-4J1x8o3B-1XvVxq8eCADpFCB3lruJbIgQYZK5VA4q9PEM_yLUh9A=w1619-h911-s-no-gm


En de linkerkant
AP1GczNCjerrX6jg1zY0nK2Nh1d8HBNULOppFh6PdsKgfjjgJIkErz1qoKHDbup5oLfpK53DwLwegicbl10YGFuZ1be7SC-jLMGmc-mNDp4dRouJh7GyTUJ3I7grAeUkXsSIq7uAnJCQ3yqlxoPDvPrWzpF4LQ=w1618-h911-s-no-gm


En voor de liefhebbers heb ik ook een filmpje gemaakt:



Dat was hem weer, tot later!

Greetz, Jeroen.
 
Mooie bak en zo n fles moet je niet vervangen na 10 jr maar laten herkeuren. Dat kost dik 35 euro ongeveer en dan slaan ze er weer een "stempel" in en kun je weer 10 jaar verder.
 
Jammer van je cory's, bak ziet er goed uit!
 
Mooie bak en zo n fles moet je niet vervangen na 10 jr maar laten herkeuren. Dat kost dik 35 euro ongeveer en dan slaan ze er weer een "stempel" in en kun je weer 10 jaar verder.
Hallo John,

De persoon die deze flessen verkoopt werkt bij een bedrijf die die brandblussers bij bedrijven vervangt. Hij vertelde mij dat ze dus na 10 jaar worden vervangen (blijkbaar minder gedoe dan laten herkeuren) en door zijn bedrijf wordt afgevoerd. Hij heeft zelf geen aquarium maar een kennis van hem attendeerde hem hierop, dus hij heeft een lekkere "side hustle", de opbrengst is zijn lunchgeld vertelde hij mij.

Greetz, Jeroen.
Ps: ik heb toch nog 11 Cory's i.p.v. 10 :smitten:
 
O ja voor een bedrijf is het wellicht makkelijker om ze te vervangen en veel zal wel zijn af te schrijven. Maar goed wij betalen zo n 80 euro voor een 2 kilo fles nieuw en dan is herkeuren een stuk goedkoper. Tenzij je geld genoeg in een oude sok hebt liggen😉
 
het kan zijn dat je je helena’s nu niet ziet, omdat die liggen uit te buiken in de bodem van de dode cory. Was waarschijnlijk een feestmaal voor ze.
 
Ik heb met zekerheid twee helena's in mijn bak, misschien zelfs 3. Maar je ziet hen zelf vrijwel nooit, je ziet alleen leeggepeuzelde slakkenhuisjes en daardoor weet je dat ze ergens rond toeren. Ze zijn erg goed in zich verstoppen en in stealthmodus slakken besluipen.....
 
Hallo allemaal.

Het is weer hoognodig tijd voor een update. Het is nog steeds genieten met de bak, leuk om hier mee bezig te zijn. Echter zijn er wel wat aandachtspunten.

Ik heb weer een opsomming gemaakt (met wat foto's), zie onder. Eerst weer even een plaatje van de bak van een paar dagen terug:

AP1GczOqKZpC9NGV1gUW-J3DGUxiVaX6VXNEWY4-uiVH8E3Xiip0_NdmPkwzSxvTemSOP0LFjT1j1MHH6Y0oJ8IBJi_4AHb-q-sIGf47GEYv37_t-tXPexM7JJKarqqA1bqCj80PRO-mrNNlrkLdfw7vlNVagg=w1619-h911-s-no-gm


-Printje van mijn logboek met meetwaarden. Overigens heb gisteren een test gedaan met de meetstrips icm druppel test. Mijn conclusie: meetstrips zijn onbetrouwbaar...
1719230040491.png


-Afgelopen weken wat nieuwe vissen aangeschaft. Huidige bestand:

Hoog
4 – Zilver Bijlzalm Gasteropelecus sternicla
Midden/Bodem
30 Roodkopzalm (Loricaria simillima )
30-50 Neocaradina Rood Garnalen
4 Otocinclus affinis (Dwerg algeneter)
3-4 Dwergkogelvis Tetraodon travancoricus
Bodem
11 Hoplisoma (Corydoras) Schwartzi
1 Helena slak
2 Vietnamese steenkruipers Sewellia lineolata
1 L401 Hypancistrus sp.
Helaas heb ik ook wat uitval gehad na aanschaf nieuwe vissen, geen idee wat de oorzaak is daarvan. Wellicht start ik een nieuw topic hiervover wat de ervaringen van leden zijn (of @jessicapilon een Poll wellicht?), of uitval "normaal" is.. Ik heb 1 bijlzalm, 1 Octo, 1-2 kogelvisjes en helaas een L401 verloren de afgelopen weken. Ik weet dat Octo's best gevoelige visjes zijn en (zeker als ze jong zijn) je ze moet bijvoeren. Ik geef ze 1 keer peer week een in stukjes gesneden mossel en daar zijn ze gek op, net als de roodkopzalmpjes overigens. Ik geef ook een mix van droogvoer en tabletten om ervoor te zorgen dat alle vissen aan een trekken komen (en max 1 keer per week wat diepvriesvoer). De bijlzam die overleden is, deed al vanaf het begin een beetje vreemd dus het was voor mij geen verassing toen die uitviel. De jonge kogelvisjes hebben mijn (enorme) slakkenoverschot drastisch terug gebracht, maar heb het gevoel dat ze niet allemaal van slakken houden/hielden, ik denk dat er in ieder geval 1 dood is..

-Algen: nog wel last van algen, maar het is wel een stuk minder is geworden. De draad- and Staghorn alg is minder maar ik heb nog wel last van Baard/penseelalg. Ik heb ook her en der de algen met waterstof perioxide ingespoten wat een beetje effect had. Misschien dat ik ook EasyCarbo ga proberen, op basis van de evaringen hier op het forum.

-Plantenvoeding: Ik heb heb nog niet het ei van columbus gevonden. Nitraat is nog veel te laag. Ijzer iets te hoog. Op basis van de wekelijkse metingen pas ik de dosering aan, maar het effect lijkt minimaal. Ik denk dat Seacam Purigen ook invloed had op de lage Nitraat waarde. De Purigen heb ik inmiddels verwijderd (wel top spul mijn aquarium werd er glashelder door!). Overigens groeien de planten prima, ik haal er elke week bijna een hele emmer (8L) planten uit. Ik ga wel het bestand wat aanpassen naar meer "low maintenance" planten vanwege de discusvissen die ik in augustus wil aanschaffen (minder werk, en minder roeren in de bak wank ik lees dat Discussen daar onrustig van worden).

-Filters: Ik heb vorige week voor de eerste keer na 3 maanden potfilter 1 (om ook de Purigen te verwijderen), maar dat was nog helemaal niet nodig, dus heel snel weer dicht gedaan. zie foto. Ik was eerst van plan alle bakjes te vullen met alleen Pannenschrobbers in plaats van de filterschuim, maar toch van af gezien omdat ik denk dat de stroming teveel verminderd. Op basis hiervan ga ik (denk ik) de andere filter (filter 2) over 3 maanden openenen (dus als ie 6 maanden draait).
AP1GczNjdMzSy4GDlJEj0XvWF02_0OHOrpVmiXm_DftAhWcF3QYXrCBkJXMBxmVgG_qtIqtZ1gQwBO_gb7BQD0Esdu5g4MOspeI4-hxXWW7fThUxfaheog08Iq6Hs5huAmQIe9MuX0rdF2lCygrVCoYGXrpkng=w1618-h911-s-no-gm


Ik heb in mijn sheet een soort automatische berekening gemaakt zodat ik kan inschatten wanneer ik actie moet ondernemen, zoals bijvoorbeeld de PH probe moet callibren. Zeer handig!

1719230427126.png


-Doorstroming: Ik ben niet tevreden met de doorstroming in de bak, met name aan de linkerkant is er veel stilstaand water en op de bodem tegen de achterwand. Op de bodem blijft teveel troep achter en dat kost tijd om het weer op te zuigen met mijn Eheim stofzuiger of tijdens waterwissel. Ik ben nu aan het experimenteren met wat el cheapo wavemakers, door die elke dag een uurtje te laten draaien hoop ik het effect te verbeteren en afval naar de filterinlaat te sturen. Ik overweeg om 1 van de 2 filter uitlaten linksboven in te plaatsen zodat het water meer rondgaat. (vanaf linksboven naar rechtsboven. dan rechts weer onderlangs naar de filter inlaat rechtsonder.
-Techniek: Ik heb vaak issues met mijn Eheim apparatuur. De apparatuur zelf niet, maar met de wifi verbinding. Regelmatig (na updates) kan ik de verwarming, CO2 en verlichting pas weer benaderen na een reset (de instellingen blijven gelukkig wel behouden). Ik hoorde van mijn LFS dat er veel klachten zijn en dat Eheim (eindelijk) met een aparte app komt om de problemen op te lossen. Om problemen met de verwarming te voorkomen heb ik voor de zekerheid een Inkbird voor mijn verwarming aangeschaft. Ik ga een 2e Oase verwarming kopen en de Eheim gebruiken als reserve/Quarantine.

Samengevat, ondanks alle "verbeterpunten" heb ik (hebben wij) nog steeds veel plezier van mijn aquarium. Van de uitval baal ik wel van... Het zijn "maar" vissen, maar het blijven toch dieren. Ik ben wel blij dat ik de tijd heb genomen en niet nu al discus vissen heb zwemmen. Eerst de boel wat meer stabiel zien te krijgen.

Greetz, Jeroen.
 
Hallo, ik weer een flinke update gemaakt tussen het werk door.

Eerst een overzicht foto gevolgd door wat andere plaatjes:

AP1GczOEzF65xf_VGIG9fgBNL_fvTS65lWOO8_ebl3OWrfrEYcATTKihXl6oKcVCk01CAfBzdq-Cc5MhiRYzieEQm6CYMef2dIpjKlQ33o2SfeTt9HrbDOqHfgwOmSwp3c4oUPXxF2ukqLczqDOBUWKD8npKMg=w1980-h1115-s-no-gm

Alles gaat lekker hier goed. Algen zijn bijna helemaal weg (op wat baardalgen na) en de vissen zien er gezond uit en zijn lekker actief. Ik ben ook de voederautomaten aan het inregelen voor de aanstaande vakantie, waar de bak 2.5 weken zonder "hulp" moet draaien. Om te zorgen dat gedurende mijn vakantie de drijfplanten en Lotus niet het voederen blokkeren, heb ik een soort afscheiding gemaakt met wat Tie wraps.

Mijn 4 Octo's hebben het goed naar hun zin en groeien goed. Ze eten algen en snoepen van de tabletten en wekelijkse mossel. Hun buikjes zijn mooi rond (ik let daar extra rond omdat ik van de LFS hoor en op internet veel lees dat Octo's bij de kwekers/leveranciers ondervoed worden en daardoor je relatief veek uitval ziet bij Octo's)
AP1GczNFbsQ4--eXbnYlndMXqZbex5B2QvWPJ1WygT0rRCoUOHvcMpVNhNDeQC93B4s15DZnXOSAaPGLDnrUPJ26bzZtpNRUErXbp3XW2dkNc2jiiBBFiq8nJBQK9fDPfRDiKr3PLfMRTH7m-XreFADe8UukAA=w1980-h1115-s-no-gm


De garnalen eten ook goed en eten met werkelijk alles mee en kleuren mooi rood. Ik zie wel minder baby garnalen dan in mijn 60L bak (behalve dat ik er vorige week 2 in mijn Oase filter vond..), ik denk dat de Roodkopzalmpjes daar schuldig aan zijn.
AP1GczOSTN9it2kC-yidtTFRygXonyaL2r_QmYYP-0jpUBSx4rGXHggiWhukU2RY3k0yZQfkwMWUqv5CVbP-LeJgdBKjvCaCWPdpNCLblKak5FAsP4On2wxLWJ91FCMX4PTrr8lVim7ASJWiMbwX8MWFuDy3Ng=w1980-h1115-s-no-gm


De bijlzampjes gaan ook goed. ik had er 5, maar 1 is helaas overleden een paar weken terug. Ik had al het gevoel dat ie wat zwakker was. Ze tonen wel wat agressie onderling maar het blijft bij schijngevechten. Ze zijn totaal niet bang en gaan zelfs niet weg als ik met mijn armen in de bak zit.
AP1GczOsHZ85C9DSD-lHDy-NAQnY4GDa5fpxQ5ul09Oe9Ablncm4N5RcoGGq6P0AjfM-xElMIIparnQUvjFDArcr182OiwGn6vQ8wTNM528rVWESbyAZ-O1dfkGDs6P7zz8bywH_DxWMTqVF0hAX2MdeIXjMDQ=w1981-h1115-s-no-gm

1 zalm is een raar beest, een beetje een kamikaze zalm, deze zit werkelijk overal in de bak, haalt zelfs eten van de bodem. Hij zit ook altijd bij het glas als ik bij het aquarium zit. Deze rakker dus:
AP1GczM75DKBS_l_pCnHtR1eqV_GPfvERFQoan9FYABAZY44IQbV1JnXgfCNPZNqEkp1tOTf5jijxJIWzoljthIeAFjO-_tB_8-J7jqG27O5EKGsRDzjNyEDznbOUf0jJJlp3A6sbzmrIXI8iByp_TvjUrYoqQ=w1980-h1115-s-no-gm


Mijn L401 gaat ook goed, maar is wel schuw. Hij komt zeer weinig uit zijn holletje, ook niet gedurende etenstijd. ik zou wel wat meer L nummers willen in de bak, maar wel wat minder schuwe versies (iemand tips??).
AP1GczNQ0g3YehKvWwyLPRD-tYp8wf8CkbLq7uRpTyDhSxZf3J067qHD6RJeHfhENJElrL3S6RLwZ-Zb5fUFnRu7K5wAwRV-J0otdv8_Jo06EEIQe2HPb2cPE4j4ALIidUVqihi7flz1g_KvrahODMhD2cpQFQ=w1980-h1115-s-no-gm


Wel wat gedoe gehad met mijn kogelvisjes. Deze zijn enorm gegroeid en hebben de slakkenplaag opgelost, er zit nog maar enkele slakken in de bak. 💪 Ik vraag me wel af of ze straks nog genoeg eten hebben in de bak als alle slakken weg zijn, ik zie ze nooit eten aan het voer wat ik in de bak gooi (Vlokken, Granulaat, tabletten, 1 keer per week 1 mossel en af en toe wat diepvries voer). Als iemand tips heeft?? Ondanks dat ze in verhouding klein zijn, zijn ze erg territoriaal naar elkaar. Het leek wel of er 3 visjes samenspanden tegen de andere.... Helaas is die dan ook overleden, ik denk door de constante stress om aangevallen te worden. Nu er nog 3 (ik denk 1 man en 2 vrouwtjes) zijn, is de rust wedergekeerd.
AP1GczNZJxHiJ5iPWmo0Ke2ZeC9pRI0w-Af10kJsxOAdrUBzghuwV1EIeNR8QmvgeeiIHQ-N-mb9M-GwHbOJwD2xIutrSdXEm8kP_u_inxz0gpMVnRw0pNswJ-nJvJVIYmymoIevF3ivWATC9hEEgyaARqyEpQ=w1980-h1115-s-no-gm

Sorry voor de slechte foto, lastig om ze goed op de foto te krijgen. Maar ik heb wel een kort filmpje:


Vorige week was ik bij een tuincentrum en daar kwam ik wat visjes tegen die ik niet vaak zie, en na het checken van de eisen die deze vissen hebben was ik om, ik wilde deze graag hebben. Namelijk de Goby (Stiphodon semoni), de blauwe! Het is een soort Grondel en zijn de hele dag actief. Ondanks dat ze klein zijn, zijn ze best territoriaal naar elkaar toe. Dus ik heb er 2 genomen en dat gaat goed. Het zijn erg leuke visjes. Dit is niet de beste foto, maar ze hebben een prachtige blauwe kleur .
AP1GczMih7mDlF1HKuqyWLYsuwLFLNMgUZ1dLSuxnJYN_CXvjkYk33A0gb9pDfOMud9orTNlAooBapy4ainY6JDK0mpO8OBHtSQYtqzKAR5dWML020PvSP5UG8a9XvFwJ9GeyJ26cCO0RZHt5wrO87kBrytRfQ=w1980-h1115-s-no-gm


Ik ben ook bezig om de onderhoud activiteiten efficiënter te maken. Ik heb een tuinslang specifiek voor mijn aquarium gekocht en diverse onderdelen gemaakt die ik kan koppelen met tuinslang koppelingen. Zo kan ik makkelijk water wisselen.
AP1GczM4On6ap2YK-mT8jhDR8FUxrFIzccC_gvG3wT7RwMuI22fed2JGMHNYvUx-r7bCRROvF_F2yrejAj0N_UUvI0IHw5Hji1M0OuDpnfohjKhQwzDkZ-PY05BYtt8RH8xNtmq1JJQB6FTBzJX1jOBiEbwj7A=w628-h1115-s-no-gm

Het uit de bak halen van het water (ik doe meestal ongeveer 20% dus ongeveer 125 Liter) duurt best lang, dus ik ook een dompelpomp gekocht om dit process te versnellen (nog niet getest/gebruikt). Het water laat ik in de tuin stromen. Voor het bijvullen heb ik een tuinslang klem-koppeling die ik aan de kraan in de keuken kan koppelen. (als iemand foto's hiervan wil zien, laat maar weten).

Wie kent dat niet: Je gaat je bak bijvullen, wat bij mij ongeveer 10-15 minuten duurt, en je doet ondertussen andere dingen... Daardoor vergeet je de boel in de gaten te houden, totdat je het water uit de bak op de grond hoort stromen :oopss:, met alle gevolgen van dien (dweilen, schoonmaken, droogmaken bijna scheiding met de directeur :6) Ik heb dat bij mijn vorige open bak (zee foto eerste post) meerdere malen gehad. Nu heb ik de oplossing gevonden: ik heb een water sensor gekocht (ik dacht iets van 8 euro) die gaat loeien als hij water meet (als de 2 metalen puntjes contact met water maken), zodat ik de kraan dicht kan draaien. Erg handig! Overigens is de sensor ook gekoppeld via Wifi aan mijn Google Home automation, dus je kan in theorie ook een actie maken om bijvoorbeeld een alarm te laten afgaan, of gebruiken om automatisch een aquarium bij te vullen.
AP1GczPYQwaLTkBub_jZBpSPCCrKAtNtE6tG5LaE9YQ1eojixgKOKFVw4eNSUmJXGPYrWw9ywWt3xVyv-0h73f00rZWYCoRQo2eGW9WUbXclOMn_c6iHt97iUE8gNTjQm7n3_bBgKiiuP28_ZqhN1Wei97Sm_A=w628-h1115-s-no-gm


Hier een duidelijker plaatje, ik hang tijdens de waterwissel de sensor in de bak, zodat hij het gewenste waterniveau kan detecteren :
AP1GczMweUG_Ag7kLXMx1P07MZ03YfCkCwaduapCu-OnRkfv8QQeyTgA3wuP4Lq2ID86ceMQ6T_f4UzFSC8uwiwgPZPe-FikBXZq6H8I3Pd1PdNsyZCNkiR3HgAuWDFg8RTmYZu3I5ANZh11lLcrAPbR0ONJOg=w1980-h1115-s-no-gm

Als iemand interesse in de link heeft, laat maar weten.

Dat was het weer voor deze post, tot later!

Greetz, Jeroen.
 
Handig die sensor en ik heb bij elke bak 2 van de Hornbach staan. Een op de grond bij de kast en 1 in het kastje bij de filter.
 
Ziet er goed uit hoor!
Je kogeltjes zullen, als de slakken op zijn, vanzelf door gaan naar het volgende levende voer. Hoogstwaarschijnlijk je garnalen. Ook dat kan een reden zijn dat je maar weinig kleintjes ziet.
Qua Lnummer is het wel lastig, de meeste zijn nachtdieren en daardoor erg schuw. Zelf heb ik de L010a. Die zie ik de hele dag, meer dan mijn Otocinclussen.
 
Hoi Desiree, dank!

Dank voor de tip de L nummer, deze zijn inderdaad ook leuk. Ik hou hem in mijn achterhoofd.

Gaan de kogels achter de Garnalen aan? ok, dat is op zich geen probleem, ik heb er genoeg/teveel. Mijn andere bakje puilt uit met garnalen😎. Overigens heb ik ze weer mossel proberen te voeren door tussen de Vallisneria te hangen (waar ze graag zitten) maar ik heb niet het idee dat ze er iets van hebben gegeten.

Thanks, Jeroen.
 
Hallo,

In een andere post van iemand anders heb ik een vraag gesteld, ook maar even in mijn eigen draadje:

Ik heb dus 2 Biomaster 850 en ik vind telkens garnalen in mijn Biomasters (nou, die paar keer dat ik ze open heb gemaakt..). De instroom buisjes zijn best grof waar ze zo de filter in worden gezogen. Nu heb ik 2 sokjes om de inlaat gedaan, maar daardoor slaat de inlaat na enkele dagen dicht en begint de pomp te haperen. Ik denk dat hetzelfde zal gebeuren met shrimp guards. Dus ik zit te denken om de Eheim voorfilters aan te schaffen.

Heeft iemand ervaringen met de Eheim voorfilters (bij voorkeur met de Biomaster)?
Dit is overigens de sok (of hoe dat noemt), zie slechte foto hieronder. Dit is 1 dag nadat ik de sok had uitgespoeld. Hij begint nu al dicht te slibben.
AP1GczPkc2oVJEZIB_uFLp5qlLJdZUjSO5CKS6bgfdFgxqPq2Kt1u9tGGOJ__dLpSkx5531L-T6ybcytX9wa8tNBcQ044Tngpq20fypxbXblPvbi89lpPUj90GHb-6PJDuMrxz9qI7wYeOWEHEOGrXhGjrH2pg=w668-h1187-s-no-gm


Ik heb in mijn bak boven de Eheim binnen filter met dezelfde soort cartridges als de voorfilter en die bevalt mijn heel goed. En hier kunnen de garnalen niet vast komen te zitten. Ik heb ff een snelle foto gemaakt:
AP1GczOr5_HUgVRGiOtcIEQOPJyuSQ67BLBjfNqcWejZvuN_WEnLw9Q-boAh3slQEAZ5YjkdKQAjcssLBe-4pRGNg8xXxPa9lbSaweqEjHQVuvbXlWeXoj_zchv6Iptsp3lisuWEhpNV41Vt0jUWLcjQfyXcjQ=w668-h1187-s-no-gm


Thanks, Jeroen.
 
Ik heb een voorfilter van Eheim in gebruik in mijn zoutwaterbak. Slippen niet snel dicht en zouden ook gemonteerd kunnen worden op je oase filter.

Ik zelf gebruik deze als voorfiltratie op mijn Tunze wierenfilter.

Lid @sschot gebruikt deze ook naar volle tevredenheid in zijn discusbak volgens mij.
 
Gelieve niet het topic van iemand anders te kapen.

Edit: het is je eigen topic, negeer deze opmerking maar.
 
Wat tof dat je zo bedreven in de hobby bent, met al het bijhouden van de gegevens etc, merkbaar dat je er veel plezier in hebt en een mooie bak. Ik heb zelf de L010a en die zijn erg actief en veel zichtbaar. Ik denk dat andere vergelijkbare soorten zoals farlowella’s ook wel zo zijn.
 
Gave bak, even beetje door je topic heengebladerd. Kan eerde rbenoemd zijn hoor, maar vind je schooltje cory's en zeker bijlzalmen echt aan de kleine kant voor het formaat bak wat je hebt staan. Is dit een bewuste keuze? Zeker de bijltjes gaan het waarderen als ze met meer zijn.

Verder denk ik dat je Helena best schuldig kunnen zijn aan de dode cory. Hier ook slechte ervaringen met die combi, dus hier geen helenas weer in de bakken
 
Hoi,
Wat tof dat je zo bedreven in de hobby bent, met al het bijhouden van de gegevens etc, merkbaar dat je er veel plezier in hebt en een mooie bak. Ik heb zelf de L010a en die zijn erg actief en veel zichtbaar. Ik denk dat andere vergelijkbare soorten zoals farlowella’s ook wel zo zijn.
Dank u!. Ja ik heb er zeker plezier in, anders moet je denk ik er ook niet aan beginnen. Ik ben ook 15 jaar geleden er mee gestopt omdat ik er gewoon geen zin meer in had. Nu weer wel dus ;-). L010a had ik ook in een ander draadje gekregen als tip. De farfowella heb ik ook vroeger gehad. Dat zou ook een leuke toevoeging zijn. Ik ga eens op onderzoek uit of de combi met Discussen aan te raden is, thanks! Wellicht nog een paar andere L nummers en een Farfowella.. hmmm...

Overigens hou ik dit draadje bij zodat anderen er misschien iets van opsteken, en/of het leuk vinden om mijn aquarium avonturen te lezen maar ook als een soort "dagboek" voor mijzelf.

Gave bak, even beetje door je topic heengebladerd. Kan eerde rbenoemd zijn hoor, maar vind je schooltje cory's en zeker bijlzalmen echt aan de kleine kant voor het formaat bak wat je hebt staan. Is dit een bewuste keuze? Zeker de bijltjes gaan het waarderen als ze met meer zijn.

Verder denk ik dat je Helena best schuldig kunnen zijn aan de dode cory. Hier ook slechte ervaringen met die combi, dus hier geen helenas weer in de bakke
Thanks. Ik zit inderdaad te denken om de school Corys groter te maken. Dat gaan waarschijnlijk dan echter wel Sterbai's worden en geen Corydoras (Hoplisoma) Schwartzi omdat ze best schrikachtig en schuw zijn. Mijn vroegere ervaring met Sterbai's is dat die dat minder zijn. Ik hoop dat ze de Schwartzi's een beetje uit hun schulp kunnen trekken. Die zalmpjes, tja, Het is best een grote bak, maar door de Valisinera's en drijfplanten, en omdat de Bijlzalmen best groot zijn, weet ik niet ik of ik meer wil. Aquainfo.nl heeft niet zo veel info over de Bijzalm die ik heb, maar ik lees wel op het web dat je eigenlijk minimaal 6 zou moeten hebben. Ik heb er nu 4 en lijken het wel goed met elkaar te hebben. Af en toe zitten ze achter elkaar aan en 1 is zeer actief. Wellicht doe ik nog 3 of 4 bij.. Ik denk niet dat de Helena schuldig is aan de dood van die Cory want mijn Helena (ik heb er nog eentje, maar heel lang niet meer gezien...) is heel klein vergeleken bij mijn (relatief) grote Cory's

Ik ben wel zo langzamerhand toe aan de discussen, de bak draait lekker en na de aanpassing van 1 van mijn uitstroom buizen is de flow in de bak veel beter geworden. Na de vakantie ga ik nog 2 Eiheim voorfilters toevoegen en dan is de bak technisch wel klaar. Hoewel.. ik ben ook van plan een CO2 reactor aan te schaffen, maar dat is buiten de bak ;-). Als ik dus nog vissen ga toevoegen, zal dat vlak na onze vakantie zijn, begin augustus. Daarna komen de discussen (ik denk eind augustus) en dan zal ik voorlopig geen andere vissen meer toevoegen. Daarna gaan nieuwe aankopen eerst in quarantaine voordat ik dan nog vissen toevoeg aan mijn bak.


Ik heb gisteren nog een meting gedaan, alle waarden zien er goed uit, imo. zijn fosfaat en Nitraat is nog steeds iets te weinig, ,maar ik laat het even zo omdat de planten goed groeien en vanwege de aankomende vakantie wil ik niet teveel meer aanpassen.
1720950362805.png

Ik heb gisteren ook weer mijn mix van visvoer gemaakt en gelijk de voederautomaten bijgevuld . Ik heb meerdere soorten visvoer die ik door elkaar meng, ik heb voor de leuk maar even een foto line-up gemaakt. Ik koop het voer op basis van wat ik lees op het internet en hier op forum, en uiteraard de soorten vis die ik in de bak heb (en ga krijgen).
AP1GczOFOYYZchukanDcPdVpmiptU0mHzUwPOCF0eOx6KU7qT4mIFQquHMceFcvUgtd7Z0zoo5ijH8MHAg1gJJpuZDjYihp8LXDgl7YxWIyLvvmn9Nsz7Q8wqS7eKQjhGTPzoXnDNTlcTQtb7DroeRIsU0DuaQ=w1618-h911-s-no-gm


Vandaag nog de laatste waterwissel en onderhoud doen, daarna zal de bak het 2.5 weken zonder enige hulp moeten draaien vanwege de vakantie.

Tot later weer!
 
Ik heb meerdere soorten visvoer die ik door elkaar meng

Gaat bij de Jewel voederautomaat deze mix na veel rotaties niet het voer weer “herverdelen” m.a.w. het lichtere voer naar boven komt in voorraad “container” of schut je deze regelmatig om.
(ik heb deze ook met kleine wormwiel maar enkel alleen Tetramin granules)

Thanks
 
Nee geen last van. Ik volgens mij heb ik wel de het groter wormwiel in zitten. Maar ik heb niet het gevoel dat het lichtere voer naar boven wordt geduwd. Shudden doe ik eigenlijk nooit.

Thanks, Jeroen.
 
Hallo,

Inmiddels zijn we ruim een week op vakantie, en neergestreken in Kroatië. Dankzij de vpn kan ik gewoon vanaf mijn luie stoel dit forum bekijken en een berichtje posten. Ik heb een webcam om mijn bak gericht en het ziet er goed uit zo vanaf een afstand. Zie onder een screenshot van de webcam (als het werkt.)

AP1GczNKKO-6xcQF-t8VatHjNMM5CRoj48OVG4KVCOo2RMwyHCp2bxHg2OQSLJLgnGEjU1xNq2HYob1lie9IGXKQ7WqCQL1yCbLnT9EYXhCUI5GyIZ9xGwCvAy722EW9fVANuUluRDf2G3nqAZ2w-Xh-p46daw=w1266-h712-s-no-gm


Echter, ik zie dat het klepje van de rechter voederautomaat open staat wat betekent dat voer blijft hangen. Ik heb gevraagd of mijn schoonmoeder morgen even kan gaan kijken en het klepje even kan bewegen om de boel weer werkend te krijgen. Ik denk dat ik toch moet kijken naar de mix van droogvoer zodat het klepje niet blijft hangen.

Vanuit mijn luie stoel ben ik ook begonnen met een shortlist te maken welke discusvissen ik ga nemen. Lastig hoor.. Ik denk dat het het mix van verschillende soorten gaat worden, totaal 9 stuks (2+2+2+3). Ik weet dat 1 soort mooier kan staan, en dat sommigen niet van Kauwgomballen discussen houden, maar aangezien mijn bak toch meer een gezelschap Aquarium is en geen biotoop denk ik dat ik uiteindelijk toch voor een mix ga. Maar ik heb gaan haast, we zien wel.

Vanaf mijn luie stoel, tot later!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan