Wat is er nieuw

Discus aquarium van Jerome (Jeroen) 180X60X70

Mijn discussen hebben de hele school kardinalen uitgemoord. Binnen drie dagen. Ik vroeg me af of ik wel goed had gekeken en niet per ongeluk piranha’s had gekocht.
En toen waren ze 10 centimeter groot en kregen 6x per dag te eten.

Mooie bak en prachtige vissen 👌🏼

Mijn discussen hebben de hele school kardinalen uitgemoord. Binnen drie dagen. Ik vroeg me af of ik wel goed had gekeken en niet per ongeluk piranha’s had gekocht.
En toen waren ze 10 centimeter groot en kregen 6x per dag te eten.
Zo dat is niet leuk! Is me nog nooit gebeurt in 6 verschillende discusaquaria, waaronder wildvang.
Zaten de kardinalen er eerder in dan de discussen? Want dat doe ik wel altijd.

Ja, ze zaten er eerder in. T was ook heel gek. T ging eerst goed en daarna leek het wel alsof ze bloed hadden geproefd en toen gingen ze met de groep jagen. Ik maakte een grapje over de piranha, maar ik vond hun gedrag wel echt heel gefocust en bloeddorstig. Ik heb een paar kardinalen nog apart kunnen zetten. T waren geen supergrote kardinalen, gewoon maatje, jong volwassen zeg maar.

Ja, ze zaten er eerder in. T was ook heel gek. T ging eerst goed en daarna leek het wel alsof ze bloed hadden geproefd en toen gingen ze met de groep jagen. Ik maakte een grapje over de piranha, maar ik vond hun gedrag wel echt heel gefocust en bloeddorstig. Ik heb een paar kardinalen nog apart kunnen zetten. T waren geen supergrote kardinalen, gewoon maatje, jong volwassen zeg maar.
Zo zie je maar dat elke vis anders is. Wel balen!
Ik had kardinalen als piranha’s! Ik liet een netje vol volwassen garnalen los bij de bodem en de kardinalen doken er op. Terwijl ze net gegeten hadden. Werd een slagveld gewoon. Ook nooit eerder meegemaakt. Ze blijven me verbazen.

Vissen zijn net mensen...De één is heel zachtaardig en slaat nog geen mug dood, de ander moordt zonder blikken of blozen een heel volk uit.

Hallo allemaal, dank voor alle leuke reacties!!

Ik had gelezen op de diverse facebook groepen dat inderdaad dat discussen soms achter andere vissen en garnalen aan kunnen gaan, maar met name Neon's en Kardinalen. Roodkopzalmjes wat minder omdat deze wat sneller zijn. Wat grappig is: ik heb al een paar keer gezien dat de garnalen per ongeluk op een discus terecht kwam, zelfs bij hun mond. Het is heel grappig om te zien dat ze niet weten wat ze er mee aan moeten, maar ze hebben (nog) niet door dat het een lekkere snack voor ze kan zijn.

Maar @NathaliePip en @Henny, ik lees dat jullie ook discussen hebben? Hebben jullie ook een fotoalbum hier, want ik zie maar weinig leden op dit forum die hun bakken met discusvissen laten zien.

Anyway, alles gaat nog steeds goed hier, ze zijn heel nieuwsgierig. Ik heb ze overigens op 27,5 (nacht/ochtend) en 28 graden (Middag, avond) om een beetje profijt te hebben van mijn zonnepanelen. Er is wel 1 discus die vergeleken met de rest schuw is, ik hoop dat ie later wat meer uit zijn schulp komt zodat ie wel voldoende eten krijgt.

Wat ik wel minder vind is dat ze zo dicht op de voorruit zitten dat niet mooi verlicht worden vanwege de slagschaduw. Als de zon op de bak staat, dan zien ze er veel mooier uit. Vanwege de stabilisatie strip in mijn bak kan ik de voorste led balk niet helemaal naar voren schuiven. Als iemand een suggestie heeft om dit op te lossen..?

Thanks, Jeroen.

Hallo allemaal, dank voor alle leuke reacties!!

Ik had gelezen op de diverse facebook groepen dat inderdaad dat discussen soms achter andere vissen en garnalen aan kunnen gaan, maar met name Neon's en Kardinalen. Roodkopzalmjes wat minder omdat deze wat sneller zijn. Wat grappig is: ik heb al een paar keer gezien dat de garnalen per ongeluk op een discus terecht kwam, zelfs bij hun mond. Het is heel grappig om te zien dat ze niet weten wat ze er mee aan moeten, maar ze hebben (nog) niet door dat het een lekkere snack voor ze kan zijn.

Maar @NathaliePip en @Henny, ik lees dat jullie ook discussen hebben? Hebben jullie ook een fotoalbum hier, want ik zie maar weinig leden op dit forum die hun bakken met discusvissen laten zien.

Anyway, alles gaat nog steeds goed hier, ze zijn heel nieuwsgierig. Ik heb ze overigens op 27,5 (nacht/ochtend) en 28 graden (Middag, avond) om een beetje profijt te hebben van mijn zonnepanelen. Er is wel 1 discus die vergeleken met de rest schuw is, ik hoop dat ie later wat meer uit zijn schulp komt zodat ie wel voldoende eten krijgt.

Wat ik wel minder vind is dat ze zo dicht op de voorruit zitten dat niet mooi verlicht worden vanwege de slagschaduw. Als de zon op de bak staat, dan zien ze er veel mooier uit. Vanwege de stabilisatie strip in mijn bak kan ik de voorste led balk niet helemaal naar voren schuiven. Als iemand een suggestie heeft om dit op te lossen..?

Thanks, Jeroen.
Ik heb nu geen discussen meer. Heb verschillende discusbakken gehad, onder meer met wildvang.

Hoi Natalie, en Henny.

Vandaar, maar waarom zijn jullie gestopt met discussen? Tijd voor iets anders, of te kostbaar, saai of lastig wellicht?

Inmiddels heb ook iets aan de verlichting gedaan om de slagschaduw zoveel mogelijk te voorkomen De oplossing is eigenlijk heel simpel. Ik heb de voorste ledbalken gewoon op de stabilisatie strip gelegd. Door een klein plastic plaatje er onder te leggen ligt ie iets schuin waardoor het licht mooi de bak ik in schijnt. Ik zal later een foto delen hoe het eruit ziet, de vissen kleuren nu een stuk mooier.

gr, Jeroen.

Ik had in Rotterdam erg hard en alkalisch water en maakte elke week 200 liter osmose water aan om te bereiden en mee te verversen. Ik werkte toen nog heel de week en vond het te veel van het goede, ook omdat mijn man het helemaal niets vond al dat werk. In die periode heb ik ook twee keer een burnout gehad, dus kon het niet mannen allemaal. Dus ik heb met bloedend hart mijn discussen verkocht.
Maar het blijven mijn alltime favorits hoor.

Ik heb een school op laten groeien van baby naar volwassen. Ze groeiden zo goed dat ze megagroot werden. Toen heb ik een grotere bak gezocht. Nu zwemmen ze in een 2000 liter bak bij een aquariumvereniging.

Ik vond het een mooi avontuur, maar zal ze niet snel meer nemen. Qua gedrag vind ik ze een beetje saai. Dat zal natuurlijk ook aan de grootte van het aquarium liggen, maar ik vind bijv. Maanvissen ook een beetje saai. Ik hou van vissen die tussen plantjes wroeten enzo. Dat is uiteraard geheel persoonlijk. Ik vind het wel een van de mooiste vissen.

Hoi Natalie, en Henny.

Dank voor de feedback. Het kan inderdaad veel werk zijn, zeker als je ook in weer moet met Osmose water enzo. Ik hoop dat het in mijn geval osmose water niet nodig zal zijn. Deze discussen zijn gekweekt en zijn daarom veel toleranter m.b.t. waterwaarden. En ik hoor ook wel vaker dat mensen ze saai vinden. Tot nu zijn mijn discussen niet saai (i.,m.o.) Ze zijn zeer actief, erg geïnteresseerd in hun omgeving en hangen ook graag onder het wortelhout in de bak. Maar dit zijn nog jonge vissen, dus wellicht dat ze later wat rustiger worden. En de andere vissen in de bak compenseren het "saaie" van de discussen.

Over andere vissen gesproken: Ik heb dus 30 Roodkopzalmen in de bak zitten, maar ik zie in de school dat er 3 zalmpjes zwemmen die een stuk kleiner zijn dus we denken dat we jonkies hebben gehad (niets van gemerkt).

Thanks.

Hallo, het is weer tijd voor een hoognodige update.

Discusvissen:
Met de discusvissen gaat het goed. Als beginner (van discus vissen) ben je wel huiverig omdat het gevoelige vissen zijn en twijfelde of het wel goed met ze gaat. En ik maakte me wel wat zorgen... "is dat plekje gatenziekte", Die kieuwen, die steken een beetje uit, is dat wel goed??? Dat witte plekje op de vinnen, hoort dat?? Vooral op Amerikaanse Discus forums and Facebook zie en lees ik veel horrorverhalen. Maar ik heb veel contact met de importeur/kweker die hier veel ervaring mee heeft en na het zien van vele foto's en filmpjes heeft hij aangegeven dat de vissen prima zijn. En hij heeft gelijk, de vissen zwemmen vrolijk rond als jonge puppies, zijn heel actief en halen soms vreemde capriolen uit zoals ondersteboven zwemmen (ja echt!), plat op de bodem liggen, elkaar opjagen, volgen mij overal in de kamer en inmiddels hebben zich 2 paartjes gevormd die om de paar dagen eieren afzetten. Dus al met al het gaat prima!

Even zomaar wat plaatjes:
AP1GczM_o_DPS03tn2o11PVVnp9_JLO6k2ZHrJqALGfqQIIsgCvscqX8Ncwrj8-f7B5dtaXvpOqHDrm_BT-yoCvuOLOgwDjgnqZ-6QO1A2gv8V3dyvs4tJ7CkUo5uFVD7kKUr-afqCkTDrhvARyNGeUvbVVVAQ=w958-h539-s-no-gm

AP1GczMormZbJCB5z0qpso42LmEnf9AkjaBh29z1F6derYf4LUxtN_4LVm-pUQHPY7DOYjMzKQ3wF3n_3e9zay2pza5Y3J9_Qp8jLOfVj-HHlm-uDf12jhBAS-8dhFHe9F-o1PRIAeU8_J-iXey-iqJJA9UKrw=w958-h539-s-no-gm

AP1GczO3YR-cnLBwN5S8IcibWF76K-iUBZc68UcnpWLz3rLgvx9QOpmfksvtKAQRQdBTZjADLvjlpxMb-XSqIoXQAF_NTcfIXGJWdpDJYWDTyCGxaQMPRIcMxvVKfDlSi-Mj6Y4co0ScptXa88fkqSZLTBA5ww=w958-h539-s-no-gm

AP1GczM73YrReI2L57fvG-G9KQwocBUkaFM4ihEckaBSPknXnaQuV-l8uNfE1y8R-CCqQpcFE4SIT2Dg6Hn4yZVV55_YUNgCIDn1hGPXEED1ffu269Pl9GiNkjSuK98ujgn0MZbUrHAPLi4jSdiqeCWlS8TNMQ=w958-h539-s-no-gm

Planten:
Met de planten gaat het redelijk, ik ben nog steeds niet helemaal tevreden met de indeling en de groei. Ik heb ook nog niet de goede balans gevonden tussen plantenvoeding, licht, CO2 enzo.

Alg:
Ik had/heb veel last van baardalg (Oftwel Diatomen geloof ik) met name op het hout. Ik heb daarom een paar weken terug het hout uit de bak gehaald en behandeld met waterstofperoxide.
AP1GczO22AQvZ7cw9IoFEbw2V8kfxRLcMzqhc9Sd4MNyNFkDt_whhUk2-OpvQRcULliX8oQ9j9YXa_uVVH8hi4d_dN5ybvyAqCB9eey9aeG0P4oEDb3JIzxt7DA6OmULMvkTAlF5U811NdW52_ScBRRTz7i7_A=w958-h539-s-no-gm

Daar kwam best een vieze drap vanaf..

AP1GczMYw-GB0b3QMNcVpnKf4e41CETN9Iztai-JrjQrjg92fN9dObUU2fsnOi1cFKD1NBwaN4Fh0vIxi0ikW4SasdEyjmGvJwlVlqsk9RYifBU0YrVhaiZznQhLG7JSRpx1qoTCuVXg6V2hxh0-xKiqHXwbLg=w512-h910-s-no-gm

Ik heb uiteraard de Zebraslakken die er op zaten er vanaf gehaald en in de bak gedaan. Echter... uren nadat ik het hout had behandeld zag mijn vrouw een zebraslak in het gras liggen. Blijkbaar had ik die over het hoofd gezien... Stom! Dus snel die slak weer in de bak gedaan zonder enige hoop dat de slak nog zou leven, maar.... Na een half uurtje in de bak kwam er weer leven in. :smitten:
Anyway, om de alg in toom te houden doseer ik elke dag wat Carbo wat volgens mij wel een beetje helpt (naast het borstelen van het hout), maar ik blijf toch wel last houden van Baardalg, en nu ook groene alg.... Dus verder experimenteren met de balans tussen Voeding, licht en CO2. Ik heb ook een hoge concentratie Silicaat in het drinkwater, 3mg/l. Wellicht is dat de oorzaak.... Ik denk dat ik hier de experts op dit forum nog ga raadplegen in een apart draadje.

Ik heb ook weer een filmpje gemaakt met ook een impressie van de andere bewoners. De kwaliteit is niet super (en het water is wat troebel) en ik moet nog even aan mijn video skills werken, maar ach..

Om het onderhoud efficiënter te maken zijn er verder er nog wat aanpassingen gedaan of gaan zeer binnenkort gebeuren, maar daar vertel ik later meer over.

Greetz, Jeroen.

Hallo, Het is weer even geleden en er is nogal wat gebeurd... Even een opsomming (ja, het is weer een heel verhaal.....) :

-Ik heb al een tijdje geleden een CO2 reactor geïnstalleerd met aftap. Dus geen microbelletjes meer en zeer handig is de aftap voor waterwissel. Scheelt veel tijd en geknoei. Bij interesse kan ik wel een foto maken hoe de reactor er uit ziet.
-Door aanhoudende gedoe met alg heb ik de sterkte van de verlichting drastisch naar beneden geschroefd, van 70% naar 45%, en gedurende 2 weken gestopt met alle vloeibare plantenvoeding. Inmiddels heb alleen nog wat baardalg (diatomen) op het hout. Ik doseer nu veel minder voeding. Ik heb een paar planten die daardoor het niet hebben gered (die hebben meer licht/voeding nodig), en ik merk dat de planten veel minder snel groeien wat ik niet erg vind want dat scheelt werk. Ik probeer de verhouding Nitraat-fosfaat beter te krijgen (10:1) door de komende weken mondjesmaat de (na meting) de voeding te verhogen (het is nu iets van 5:1). Ik wil ook de lichtsterkte iets verhogen.

-En dan nu het trieste nieuws en de problemen, wat er helaas ook bij hoort...
Een paar weken terug helaas onverwacht een discusvis overleden (Super Panthera)... Op een avond hing hij telkens aan de oppervlakte, leek wel naar adem te happen.. De volgende dag nog steeds, ik heb de voorfilters van mijn Oase filters gelijk schoongemaakt, en gekeken naar de stroming. Ook mijn Oxidator werkte prima en was nog halfvol. 2 dagen daarvoor nog 30% waterwissel gedaan. De andere vissen leken nergens last van te hebben. De overleden vis was niet het "kneusje' van de groep die altijd schuw is, maar juist een zeer actieve en 1 van de grotere discusvissen in mijn bak. Alle waarden waren prima. Even een foto van de vis nog in levende lijve (de achterste is het):
AP1GczM73YrReI2L57fvG-G9KQwocBUkaFM4ihEckaBSPknXnaQuV-l8uNfE1y8R-CCqQpcFE4SIT2Dg6Hn4yZVV55_YUNgCIDn1hGPXEED1ffu269Pl9GiNkjSuK98ujgn0MZbUrHAPLi4jSdiqeCWlS8TNMQ=w1618-h911-s-no-gm

En na (RIP):
AP1GczO-nbZ6LcoIbU8bedQWHHqJ-m6it6SMhvgrAtzeSUudSBcdbZSuYuBruQtzay274KetVxYLwZlNyMGE89E7a4S_QnkC57hznnYC8lYMzbF-QT_26vyWTCwcXapYYlT6ROBdtdGZwDYONaJbOcIWarpnWQ=w1618-h911-s-no-gm

Omdat ik toch iets van Kieuwworm vermoedde (Sommige vissen ademen iets zwaar voor mijn gevoel en bij sommige lijken de kieuwen niet lekker te werken heb ik een week later Bilocil Sensitive toegevoegd om te voorkomen dat het probleem ook bij de andere vissen zou voorkomen. Eerst waterwaarden getest en alles was goed. Volgens diverse bronnen is Bilocil Sensitive ook redelijk onschuldig, dus vorige week maandag eerste dosis gegeven, en woensdag de 2e en vrijdag de 3e volgens de handleiding. Ook Oxidator verwijderd en CO2 uitgeschakeld. Bij de eerste 2 keer reageerden de vissen er niet op, alles was prima. op vrijdag weer metingen gedaan en alle waterwaarden waren prima daarna de 3e dosering Bilocol erin gedaan en in de middag met de familie vertrokken naar Limburg (Amerika) voor een weekendje weg. De bedoeling was om op zondag bij terugkomst de voorschreven 50% waterwissel te doen.

Echter...toen ik in de avond op mijn vakantieadres op de webcam keek zag ik dat alle vissen naar adem aan het happen, ook de Cory's gingen constant naar boven gingen voor adem. Paniek dus.. Daarom laat in de avond weer terug naar Zoetermeer gereden (rit van bijna 2 uur..) Voor een 50% Waterwissel. Daarna ook weer de Oxidator toegevoegd voor optimale zuurstof opname en een zak Purigen voor absorberen van ongewenste stoffen. Na de wissel leek het of de vissen zich wat beter voelden. Na een zeer korte nacht om 5.30 uur opgestaan, helaas, de vissen zwemmen weer bovenin. Meer kon ik op dat moment niet doen, want ik had afgesproken om voor het ontbijt weer terug zou zijn, dus weer naar Limburg gereden. Ik heb de hele dag de bak in de gaten gehouden om evt in de avond weer naar huis te rijden voor een nieuwe waterwissel, maar ik zag in de loop van de dag enige verbetering dus ik kon in Limburg blijven. Na thuiskomst op zondag weer een WW gedaan.

Na overleg met John van Living Colors WaterWorld waar ik discus mijn vissen vandaan heb, heb ik de week daarna om de dag een 20%-25% waterwissel gedaan, de vissen zwemmen weer als vanouds en de Discus vissen volgen mij weer als puppies. Zelf het "kneusje" van de groep is veel actiever en eet weer. Het kneusje is de vis rechtes achterin bij het hout.
AP1GczPL-1SNszsfxjuD_UxJ823hgpAM5zR8IoTWFcIwSP_2AXbrrFiZGrpN6YBEIiysNASpfJZR6x5zue3GX_vqfREsquwkpw52aT5F_41X99vjh65dHhE6HDqCPMRrFzEO26LEVBO126q3-u9_AweX0bPyPQ=w1618-h911-s-no-gm

Het koppeltje Blue Diamond Snake skin zijn het meest dominant en zijn ook het meest gegroeid. Tijdens voeren probeer ik de kleinere vissen (ik had 2 maten aangeschaft, 10 en 12 cm) extra te geven om het verschil te verkleinen. Ik heb verder geen uitval gehad (op wat Kuhlis na afgelopen weken, die vinden de temperatuur toch te hoog denk ik ondanks dat ze volgens de theorie 28 graden kunnnen verdragen..). Ik denk dat de Bilocil wel goed heeft gewerkt, maar met iets in de bak een reactie heeft veroorzaakt. John adviseerde mij om in dit soort gevallen in zijn beter Dactycid van Colombo te gebruiken. Ik was al van plan om zelf een microscoop aan te gaan schaffen voor een betere analyse van vis ziekten (iemand nog tips?).

Wat mij wel verbaasd heeft, is hoe snel het een discuvis gaat bij een ziekte... Binnen 2 dagen van springlevend naar..... RIP

Hieronder nog een plaatje van wat bodemspul:

AP1GczMafz4eZsopu6VAbICdSMg456U5oZpJfgpyMxjA6w002eGvfTgl8YvdGnLlddpUGPHThoGpP-_rXZOJGKwZKIB0lQP2Br8uKA73vWinO8VbaH6Fp_OUFP_uC7GJlyt9g13M1bF2ZptOuZcjPCveo0C-Vw=w1618-h911-s-no-gm

En zoals altijd een totaalplaatje van de bak op dit moment (met Kerstboom lampjes..)
AP1GczPznPbBCeLA-JIIFaM58HIpBMe3d1DIhByNPuv8X2ewR9FLWgDVHptBdhO2Z5ITXH_OsRrgVtwjV82CMB13RPrwiQCzDQffl-qXBFUSxg3hNPhlxrfaTJgjGHud7bYHXCwLmk0o0ZS__92GKpBOPxYnuw=w1618-h911-s-no-gm

En hieronder voor de geïnteresseerden weer een afdruk van mijn logboek (ik weet dat sommigen hier het inmiddels ook gebruiken, een hele eer).
1735025978622.png

Al met al, weer een heel avontuur een weer wat wijzer geworden......

Prettige feestdagen!

Zonde van je vis.. het hoort er helaas bij 🙁

Wat een verhaal zeg, en een gedoe tijdens je 'vakantie'......hopelijk gaar het nu beter. 😉

Poeh wat een stress kan ik me voorstellen als je dat op afstand op de camera allemaal ziet! Fijn dat je toch tussendoor snel terug kon om een ww te doen. Had je voor de ww nog een watertest gedaan om te kijken of je er iets aan kon zien?

en gedurende 2 weken gestopt met alle vloeibare plantenvoeding
Ik zou juist niet stoppen met de voeding want dat hebben de planten nodig en anders verhongeren ze waardoor algen nog meer kans hebben denk ik.

Zonde van je vis.. het hoort er helaas bij 🙁
Ja het hoort erbij, maar zeker met die discussen is het extra zuur omdat ze imo toch meer een band met je vormen dan andere soorten vissen, omdat ze je volgen en zich overal mee bemoeien (die van mij wel tenminste). Hetzelfde gevoel had ik vele jaren geleden met maanvissen.
Wat een verhaal zeg, en een gedoe tijdens je 'vakantie'......hopelijk gaar het nu beter. 😉
Ja, nu gaat het weer goed. Alles onder controle. Nu kijken hoe ik beter voorbereid kan zijn voor dit soort gebeurtenissen. Dus binnenkort een microscoop bestellen en standaard wat medicijnen in huis halen.
Poeh wat een stress kan ik me voorstellen als je dat op afstand op de camera allemaal ziet! Fijn dat je toch tussendoor snel terug kon om een ww te doen. Had je voor de ww nog een watertest gedaan om te kijken of je er iets aan kon zien?
Die webcamera is echt ideaal. Die 2 uurtjes rijden was geen probleem hoor, lekkere muziek op en gaan. Anders ga je toch zitten piekeren. Ik had wel water gepakt voordat ik de WW heb gedaan, maar ik was gewoon te moe om nog om 01:00 uur in de nacht het water te testen . Maar ik denk dat ik niets vreemds had gemeten. Ik had wel graag het zuurstofgehalte willen weten achteraf, ook omdat de vissen naar lucht aan het happen waren. Zuurstof ga ik vaker meten, ook om het effect van oxidator te zien.
Ik zou juist niet stoppen met de voeding want dat hebben de planten nodig en anders verhongeren ze waardoor algen nog meer kans hebben denk ik.
Het stoppen van de voeding was niet bewust. Mijn Chirros voederautomaat hangt namelijk aan de binnenkant van het kastdeurtje van mijn aquarium meubel. Op de deurtjes zaten wat plekken die niet mooi waren, dus mijn LFS had voorgesteld deze over te spuiten. Zonder deur had ik geen goede plek voor de voederautomaat. Daarom een paar weken zonder gedaan. Ik denk dat ik veel te veel voeding doseerde, icm met te veel licht. Nu weer rustig opbouwen voor een optimale balans. Ik ben nog steeds niet tevreden met de planten en de inrichting, dus daar ga ik verder mee spelen.

Grr, Jeroen.

Ja het hoort erbij, maar zeker met die discussen is het extra zuur omdat ze imo toch meer een band met je vormen dan andere soorten vissen, omdat ze je volgen en zich overal mee bemoeien (die van mij wel tenminste). Hetzelfde gevoel had ik vele jaren geleden met maanvissen.
Dat klopt en dat is hier net zo terwijl je dat gevoel niet bij bv een Guppie hebt. Blijft altijd triest als een vis doodgaat maar bij de grotere geeft dat toch een ander gevoel.

Stoppen is wat anders, dan de hoeveelheid omlaag brengen zoals TS van plan is.

Ja, dat wordt veel gezegd. Maar ook ik ben de hoeveelheid voeding in het water aan het verminderen.
Blijf last van algen hebben. En algen voeden zich met overschot aan voeding.

De reden waarom ik dat ben gaan doen, is omdat ik het aquarium magazine net had gelezen. Met de winnaars van de keuringen.
En wat schets mijn verbazing. Bakken met enorm veel licht erboven. En meten slechts minder dan 5 mg/l nitraat. Soms zelfs nog veel minder.
Dus waarom zou je dan nog een 20/2 aan gaan houden.

Baard/penseel algen. Die bruine pluizen op hout. Kun je ook krijgen als je teveel ijzer (sporen) in het water hebt.
Vaak wordt co2 de schuldige gevonden.
Maar ik heb een bijna gele DC, pH sturing en een bak stroming door de bak. Dus co2 lijkt mij niet de schuldige. Dus ga het dan toch eens ergens anders zoeken.

Dus waarom zou je dan nog een 20/2 aan gaan houden.
Ja dat is de EI en dat is meer voor het gemak zodat je niet hoeft te meten en altijd een flinke buffer hebt. Ik ververs ook de helft zoals je weet maar voeg al heel lang 10/1 toe omdat ik weet dat er wekelijks genoeg overblijft. De EI kun je ook naar eigen wensen aanpassen als je weet wat het verbruik in de bak is.

Ja dat is de EI en dat is meer voor het gemak zodat je niet hoeft te meten en altijd een flinke buffer hebt. Ik ververs ook de helft zoals je weet maar voeg al heel lang 10/1 toe omdat ik weet dat er wekelijks genoeg overblijft. De EI kun je ook naar eigen wensen aanpassen als je weet wat het verbruik in de bak is.
Dat ga ik ook doen. Ik ga zorgen dat het allemaal wat minder wordt.

Jerome

Ik lees tussen de regels door dat de discusvissen bovenin de bak hingen en de corydoras ook moeite hadden met ademen en ook steeds omhoog gaan om te ademen, dat is bij corydoras niet vreemd die hebben een dubbele ademhaling maar dit geeft dus wel wat aan, bij de discussen en evenzo bij de corydoras dat er iets mis is.

En dat is in mijn optie geen zuurstof gebrek maar eerder een te hoog CO2 gehalte geweest.
Bij kieuwwormen moet je links of rechtsom ook zien dat de vissen zich schuren aan objecten in de bak, kienhout of wat dan ook, soms gaan discusvissen wild rondzwemmen bij een kieuw worm infectie.
Mocht dit weer eens gebeuren, het snelle ademen hang er dan eens voor enkele uren een bruissteen in met gebruik van een sterke luchtpomp, dit zal niet zorgen voor extra zuurstof maar verdrijfd de CO2.

je zal de eerste niet zijn die een CO2 installatie gebruikt die 24 uur per dag aan staat, die moet op een tijdklok zo ongeveer de duur van de verlichting.

Hoi, dank voor de reacties, altijd mooi om te zien dat forumleden meedenken.

Baard/penseel algen. Die bruine pluizen op hout. Kun je ook krijgen als je teveel ijzer (sporen) in het water hebt.
Vaak wordt co2 de schuldige gevonden.
Maar ik heb een bijna gele DC, pH sturing en een bak stroming door de bak. Dus co2 lijkt mij niet de schuldige. Dus ga het dan toch eens ergens anders zoeken.

Ik ga ook een lagere dosis aanhouden maar ik ga wel proberen de verhouding 10:1 aan te houden. Dus bijvoorbeeld 5mg nitraat:0,5 mg fosfaat. Kijken hoe dat gaat. In die 2 weken zonder toevoegen van KNO3/K2SO4 zat ik op 5mg/l Nitraat. Dus ik ga er van uit met dit huidige bestand vissen de bak 5 mg/l Nitraat "aanmaakt". Dus ik voeg nu alleen meer KH2PO4 en tenso toe (en een klein beetje Nitraat) en ik ga kijken hoe dat uitpakt. Mijn PH hou ik op 6,8 overdag en 6,9 in de nacht. Mbt co2: mijn (Dennerle) dropchecker blijft redelijk donkergroen, lichtgroen is mij nooit gelukt. Ik moet nog eens uitzoeken hoe dat nou komt. Ik wil eigenlijk de Co2 toevoer niet verhogen omdat ik denk dat de discusvissen dat niet zo leuk vinden (iemand ervaring daarmee??).
Ik heb een tijdje Carbo toegevoegd, dat werkte ook tegen de algen en dat werkte ook voor de andere algen, maar die 2 weken zonder voeding en weinig licht werkte nog beter. Naast mechanisch verwijderen tijdens wekelijks onderhoud zit ik ook te denken om dagelijks waterstofperoxide te doseren, daar houden ze (baardalg) ook niet van.

Tja, ik zit meer op de Lean methode omdat ik 50% wekelijks water verversen eigenlijk ergens zonde van het water vindt (klink wellicht wat raar voor sommigen denk ik..). Ik doe dus 30%. Een soort van Lean met een beetje EI. ;-)
Jerome

Ik lees tussen de regels door dat de discusvissen bovenin de bak hingen en de corydoras ook moeite hadden met ademen en ook steeds omhoog gaan om te ademen, dat is bij corydoras niet vreemd die hebben een dubbele ademhaling maar dit geeft dus wel wat aan, bij de discussen en evenzo bij de corydoras dat er iets mis is.

En dat is in mijn optie geen zuurstof gebrek maar eerder een te hoog CO2 gehalte geweest.
Bij kieuwwormen moet je links of rechtsom ook zien dat de vissen zich schuren aan objecten in de bak, kienhout of wat dan ook, soms gaan discusvissen wild rondzwemmen bij een kieuw worm infectie.
Mocht dit weer eens gebeuren, het snelle ademen hang er dan eens voor enkele uren een bruissteen in met gebruik van een sterke luchtpomp, dit zal niet zorgen voor extra zuurstof maar verdrijfd de CO2.

je zal de eerste niet zijn die een CO2 installatie gebruikt die 24 uur per dag aan staat, die moet op een tijdklok zo ongeveer de duur van de verlichting.
Ja ik weet van de cory's en ze gaan altijd regelmatig omhoog, wat leuk is om te zien. Maar nu gingen ze alle (24 stuks) elke 20-30 seconden omhoog, wat niet normaal is. Ik heb een PH meter van Eheim en ik doseer op basis van een maximale PH van 6.8/6.9. Co2 is niet de oorzaak. Schuren deden de discussen overigens niet vaker dan normaal, ze hingen wel vaker dan normaal hoger in de bak en ademden sneller. Ik had overigens ook toen ik de vissen op de webcam zag happen ook gelijk mijn wavemaker aangezet op afstand (voordeel van Home Automation) die standaard net onder het wateroppervlak hangt voor dit soort gevallen.

Greetz, Jeroen.

Tja, ik zit meer op de Lean methode omdat ik 50% wekelijks water verversen eigenlijk ergens zonde
Je kan ook prima zeggen ik ververs wekelijks 25% en dan moet je de hoeveelheid voeding ook halveren net als de hoeveelheid water. Voeg je met 50% 20/2 toe dan doe je de helft oftewel 10/1. Of lager indien je da wenst maar ja dan ben je een beetje de zekerheid van voldoende voeding kwijt denk ik. Maar goed, meten is weten ;)k

Hallo allemaal, weer een flinke update van de afgelopen 4-5 weken, overall gaat alles gaat op dit moment goed na weer wat nieuwe problemen. Echter ik heb wel weer een nieuwe uitdaging/project m.b.t. de filters.. Eerst de andere updates. Kom tie!

-Na het verhaal van de happende vissen was ik uiteraard extra waakzaam hoe de vissen het doen, welzijn van de vissen staat voorop! Dus ik vond dat de vissen toch nog steeds te vaak naar de oppervlakte gingen om “adem” te happen. Dus toch weer op onderzoek gegaan en overlegd met John van Living Colors Waterworld (leverancier van mijn Discussen). Lang verhaal: Het probleem met de happende vissen heb ik op kunnen lossen door mijn wavemakers (ik heb er 3 in zitten, 2 boven, 1 beneden) met intervallen aan te zetten voor meer beweging aan de oppervlakte van het water. De vissen ademen veel rustiger en happen niet meer naar oppervlakte. Maar toch wat was nou de oorzaak van die happende vissen?? Oorzaak: teveel CO2 injectie tegelijk... Af en toe hoorde ik magneetventiel van de CO2 spontaan opengaan, zonder dat deze door de controller wordt aangestuurd en een hele stoot CO2 in de reactor terecht kwam. Vanwege de opstelling in mijn meubel zit tussen de fles en de magneetklep zit ruim 1.5 meter. Daardoor werd de druk op de ventiel zo groot werd dat deze spontaan open ging en dus in 1 keer heel veel CO2 in de reactor en bak terecht kwam. 4 weken geleden heb ik heb de magneetklep verplaatst tot vlak na de regulator, en nu gaat het goed. In de ochtend en avond laat ik de wavemakers ook een paar uur draaien voor wat extra agitatie. Met de vissen gaat het nu goed, ze ademen veel rustiger en zijn veel actiever en lijken het fijn te vinden dat er meer waterverplaatsing is (zelfs de discussen).

Dus weer wat geleerd: meer waterbeweging is bevorderlijk voor de vissen!! En het lijkt ook een positief effect te hebben op de aangroei van baardalg, wellicht dat mijn Micro/macro voedingstoffen beter worden versppreid? Het vreemde is: ik had verwacht dat meer water agitatie de CO2 uit mijn water zou verdrijven en du seen verhoging van PH zou geven. Maar dat is dus niet het geval. PH is nog steeds stabiel (ingesteld op 6,7/6,8 met een KH op 4).

-Na het gedoe met de vissen voeg ik sinds half December tijdens ww’s mineralen (Diporal) toe. Het lijkt of de vissen er heel goed op gaan. Discussen zijn veel actiever, en de Sterbais vliegen achter elkaar de bak door en zijn constant eitjes aan het leggen (net als 2 discus koppels). Ik ga binnenkort eens kjjken of ik wat Sterbai’s kan kweken 😉. De Schwartzi's zijn iets actiever maar vele malen rustiger dan de Sterbai’s. En ook kijken of ik wellicht zelf mineralen kan maken.. Iemand tips??
-Ik heb een nieuwe kap laten maken, zodat ik de voederautomaat kan laten liggen tijdens het voeren van diepvriesvoer. Ik had eerst PVC platen bested, maar die trekt krom:
AP1GczMKcHyvyZFgZcV1wJHc0BcSje58lJqbVXyM_0XOQc8WziuKDUhhE6hz38ZESP1uwFCuoDYCtx6XSRlBANaj3odS1O-Omn0myaeIAmn9rq1cDFo2hjST6HIfu5gf_Qnw_ppTAvpFU-9oLme7iA3kxyyW9g=w1618-h911-s-no-gm

Na advies hier op het forum heb ik Dibond bested. Het ziet er nu weer strak uit:
AP1GczMkLREzwJMgG1teKEf9lkCzlGBJYK0z6vweUGPjvzcEAz8hT-CrphbqAWtWFvi7l-yDPpYDkcgS5aC4HMTAgnZEW9FNbQ0vI-EeMx-BdLaKrrI6N5CH_mSbIwEYBJ6AruOevxrUWNZuGAmFiPliG5lj6A=w1618-h911-s-no-gm

-Ik heb bijna geen last van algen op dit moment, behalve baardalg op het hout. De Wavemakers lijken een positief effect te hebben op de alg, maar het gaat niet weg.. Ik meet met mijn meetpen best een hoge TDS en geleidbaarheid tussen de 600 en 900 uS wat volgens mij best hoog is. Ook meet ik een relatief hoge concentratie Silicaten. Beide een mogelijke oorzaak van de Baardalg. Ik overweeg hierom om deels regenwater te gaan gebruiken (Ik heb hier een apart draadje over lopen), ik heb niet zoveel zin om met Osmose te gaan werken (gedoe..). Eerst wat andere dingen proberen om die baardalg weg te krijgen (balans Micro/Macro en CO2/Carbo).

-Om de planten beter te laten groeien heb ik de verlichtings sterkte iets verhoogd waardoor de planten groeien weer wat beter groeien, en balans verhouding Nitraat-fosfaat aangepast. (Nitraat toevoeging verhoogd, fosfaat veel minder want die blijft vreemd genoeg vaste op 1.8PPM zitten.. Zondag weer meten om te zien wat het effect is).

-Om het wekelijkse onderhoud makkelijker te maken heb ik Gardena aansluitingen gemaakt op de voorfilters. Het was wat lastig om de Eheim voorfilters uit de bak te halen, nu kan ik simpel de buis met voorfilter losklikken, laten uitlekken en naar de keuken brengen voor vervanging van de filterwatten.
AP1GczM_Rdn46KvGXbM5oQnXFSnQ5HJrBlDW9RvBBLTgDZG-YFpg6W5BvurjyrqshLQAxBfgfZzw7LNnycFxj7KcD3ojXkqJAvOaGyim_YjtWWvudjUMiDeP11sNqMNp7j38fj-UKftQ6ca3S8sskuxSsOq33A=w1618-h911-s-no-gm

AP1GczMhgdbPA7uHA_lQ6MrsAFPlb9l15goY0eXKaSJNI8B907p0sSMHfkG0vPrhZ5xXc8kfSbDdgTUdbfz1VgbL2QZwQH8wP6PTzmcq0Fa3hmzhb21YCdLF-q-Txe67TpQ3hpmobwaW8RD1Xb9qyw2oEi2hXw=w1618-h911-s-no-gm

-Temperatuur terug gebracht van 28 naar 27 graden, om een beetje energie te besparen, en tevens kijken hoe de vissen er op reageren. Ik lees toch steeds vaker dat discussen zonder problemen ook op iets lagere temperaturen te houden zijn en 28-30 graden een beetje achterhaald is.

-Nu het nieuwe “probleem/project”.

Ik heb 2 Oase Biomasters draaien en die doen het fantastisch: Voorfilters, geïntegreerde verwarming, groot volume. Echter.... Ze maken best wel irritant veel geluid. Ze zoemen op een bepaalde frequentie die we in het hele huis kunnen horen, ook als we in bed liggen maar ook tijdens TV kijken hoor je ze best goed... Het lijk wel of het gezoem erger is geworden de afgelopen weken/maanden. 1 filter is prima te doen maar ik heb er dus 2.. Ik heb een aantal dingen gedaan om het geluid te dempen: ik heb de binnenkant van de kast geïsoleerd, ik heb handdoeken op de pompkop gelegd wat een klein beetje helpt (ook de vaak aangehaalde pak suiker..). De filters staan ook op een rubberen mat. Wat ik nog ga proberen om de lade uit de kast te halen om te kijken of dat wet helpt. Ik heb bij 1 filter de mandjes aangepast (ik gebruik met name pannenschrobbers voor biologische filtratie), maar dat maakt ook niets uit. Ik ga nog wat verder testen maar ik denk dat ik over ga stappen op Eheim filters uit de 5e serie (ik heb ook Eheim PH controller en lampen, dus die kan ik mooi koppelen). Ik lees op het internet dat deze Eheim stil is, en je bij deze filter kan je stroming aanpassen via een app waardoor ik bijvoorbeeld in de avond het geluid wat kan dempen. Ik denk er nog over na, maar om hier thuis de vrede te bewaren zal ik denk ik toch mijn spaargeld moeten aanspreken en de Biomasters in de verkoop te doen. Ik heb de Biomasters toentertijd met name gekozen vanwege de voorfilters, maar aangezien nu ook de Eheim voorfilters gebruik zijn de Oase voorfilters altijd schoon zijn heb ik die niet meer nodig. Zijn er mensen op dit forum die ervaring hebben met de Eheim 5e serie? Ik denk dat ik voor de 600T ga.... Ik ga hiervoor even een apart draadje starten.

En nu nog even een toetje, wat foto's van de bak, vandaag gemaakt:

Even poseren:
AP1GczM5dEqNQaowWssDKqEKkSWwrmyjvlQDsbugu0M8F7CbvRK1a0CeCXVaaWaLE4-8Q1lrp80o_BmB909aRqSIIWzQJI8eqluFzrQIaHFGqw_vu08s07hmqVR9RvG-6wTSW-olsxsiEIyBgQXKP4ZtgpwV2Q=w1619-h911-s-no-gm

AP1GczM-S3cWbltPuXOB1F58DTArmiIuYDTfqcrw8uCFsQNrbW6B5BguGZn7PQbA6OHdsuS2nXGkqJKkN6NSztDM0Z3ciNEeFxacTh56lLfbCzy0e5TAZATwg-dJA_Q2eixN8ri0gDLLU0UgxylSvx1LVUw2eg=w1619-h911-s-no-gm

Close-up van 1 van mijn 2 Goby's:
AP1GczOX2pYgQYFOugscK_NTdxtxDpBScj00Zsf4kVKJxFxHe9QL8dhHV7UiijITxNAZ9mRAU_maCc3VRHVzMOfi08XoTlYBTbbfPrLNItmJdTEVIbl-Nn1xnxKlnCP3y_PYkBc33noiO5KqJifYj6TwsMieQA=w1618-h911-s-no-gm

Druk bezig met haar eitjes:
AP1GczPizlSq4p0l4YU35Tl0nqPBgUMMy7cHjQrj4U19XAft8WtBGIEd_A9kjUGpFZZhB2lmTqDWseE-QLzhSZzc6_t2FfEsD-eZrRaACMb9FCMY9I3yqFNI4RsUfBAySaFsfjO6A8hzeVKDAhjRGJZFi8M3Dw=w1619-h911-s-no-gm

En als laatste een totaal overzichtje:
AP1GczOJebDNF5oG00HpO0cP8H7HepQrGVAb3aWs3LrZewO7kk3rJP5pVcf60KAqJJ6BLvMQEw6RAPaGOTnV5H7vc4WW23_gD2kL0GAEtAZvY8NvPJs10FIG7TSFdwlsw0WpGP0Ht4zFDASTAwGgj_pIpSUXsA=w1619-h911-s-no-gm

Nou,, dat was het weer! Vragen/opmerkingen/tips/klachten? Roept u maar!

Thanks, Jeroen.

Laatst bewerkt:
Ik heb 2 Oase Biomasters draaien en die doen het fantastisch: Voorfilters, geïntegreerde verwarming, groot volume. Echter.... Ze maken best wel irritant veel geluid.
Ik heb de Biomasters toentertijd met name gekozen vanwege de voorfilters, maar aangezien nu ook de Eheim
Het geluid komt dus echt uit de pomp.
Je maakt nu gebruik van een dubbele voorfilter, dus ook extra weerstand voor pomp.
Heb je het geluid ook beoordeeld met één of beide voorfilters verwijderd, dus de weerstand minimaliseren om te kijken of dit een verschil geeft.

En nu nog even een toetje, wat foto's van de bak, vandaag gemaakt:
Heel mooi

Het geluid komt dus echt uit de pomp.
Je maakt nu gebruik van een dubbele voorfilter, dus ook extra weerstand voor pomp.
Heb je het geluid ook beoordeeld met één of beide voorfilters verwijderd, dus de weerstand minimaliseren om te kijken of dit een verschil geeft.

Heel mooi
Hallo, toen ik nog geen extra voorfilters van Eheim gebruikte maakte de Biomasters ook al redelijk wat geluid, maar je hebt gelijk; het zou best eens kunnen dat het daardoor wel erger is geworden.. Ik wil ook niet zonder de Eheim voorfilters werken want die zijn voor mij heel handig, en daardoor vind ik niet telkens (letterlijk) tientallen garnalen in mijn Biomasters.. Maar goed idee, ik ga het testen en 1 van de filters voor een dag weer van een korf voorzien. Thanks!

Complimenten voor de uitgebreide update en mooie foto's. Geweldig om te lezen/zien🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan