Zo dat is niet leuk! Is me nog nooit gebeurt in 6 verschillende discusaquaria, waaronder wildvang.Mijn discussen hebben de hele school kardinalen uitgemoord. Binnen drie dagen. Ik vroeg me af of ik wel goed had gekeken en niet per ongeluk piranha’s had gekocht.
En toen waren ze 10 centimeter groot en kregen 6x per dag te eten.
Zo zie je maar dat elke vis anders is. Wel balen!Ja, ze zaten er eerder in. T was ook heel gek. T ging eerst goed en daarna leek het wel alsof ze bloed hadden geproefd en toen gingen ze met de groep jagen. Ik maakte een grapje over de piranha, maar ik vond hun gedrag wel echt heel gefocust en bloeddorstig. Ik heb een paar kardinalen nog apart kunnen zetten. T waren geen supergrote kardinalen, gewoon maatje, jong volwassen zeg maar.
Ik heb nu geen discussen meer. Heb verschillende discusbakken gehad, onder meer met wildvang.Hallo allemaal, dank voor alle leuke reacties!!
Ik had gelezen op de diverse facebook groepen dat inderdaad dat discussen soms achter andere vissen en garnalen aan kunnen gaan, maar met name Neon's en Kardinalen. Roodkopzalmjes wat minder omdat deze wat sneller zijn. Wat grappig is: ik heb al een paar keer gezien dat de garnalen per ongeluk op een discus terecht kwam, zelfs bij hun mond. Het is heel grappig om te zien dat ze niet weten wat ze er mee aan moeten, maar ze hebben (nog) niet door dat het een lekkere snack voor ze kan zijn.
Maar @NathaliePip en @Henny, ik lees dat jullie ook discussen hebben? Hebben jullie ook een fotoalbum hier, want ik zie maar weinig leden op dit forum die hun bakken met discusvissen laten zien.
Anyway, alles gaat nog steeds goed hier, ze zijn heel nieuwsgierig. Ik heb ze overigens op 27,5 (nacht/ochtend) en 28 graden (Middag, avond) om een beetje profijt te hebben van mijn zonnepanelen. Er is wel 1 discus die vergeleken met de rest schuw is, ik hoop dat ie later wat meer uit zijn schulp komt zodat ie wel voldoende eten krijgt.
Wat ik wel minder vind is dat ze zo dicht op de voorruit zitten dat niet mooi verlicht worden vanwege de slagschaduw. Als de zon op de bak staat, dan zien ze er veel mooier uit. Vanwege de stabilisatie strip in mijn bak kan ik de voorste led balk niet helemaal naar voren schuiven. Als iemand een suggestie heeft om dit op te lossen..?
Thanks, Jeroen.
Ik zou juist niet stoppen met de voeding want dat hebben de planten nodig en anders verhongeren ze waardoor algen nog meer kans hebben denk ik.en gedurende 2 weken gestopt met alle vloeibare plantenvoeding
Ja het hoort erbij, maar zeker met die discussen is het extra zuur omdat ze imo toch meer een band met je vormen dan andere soorten vissen, omdat ze je volgen en zich overal mee bemoeien (die van mij wel tenminste). Hetzelfde gevoel had ik vele jaren geleden met maanvissen.Zonde van je vis.. het hoort er helaas bij 🙁
Ja, nu gaat het weer goed. Alles onder controle. Nu kijken hoe ik beter voorbereid kan zijn voor dit soort gebeurtenissen. Dus binnenkort een microscoop bestellen en standaard wat medicijnen in huis halen.Wat een verhaal zeg, en een gedoe tijdens je 'vakantie'......hopelijk gaar het nu beter. 😉
Die webcamera is echt ideaal. Die 2 uurtjes rijden was geen probleem hoor, lekkere muziek op en gaan. Anders ga je toch zitten piekeren. Ik had wel water gepakt voordat ik de WW heb gedaan, maar ik was gewoon te moe om nog om 01:00 uur in de nacht het water te testen . Maar ik denk dat ik niets vreemds had gemeten. Ik had wel graag het zuurstofgehalte willen weten achteraf, ook omdat de vissen naar lucht aan het happen waren. Zuurstof ga ik vaker meten, ook om het effect van oxidator te zien.Poeh wat een stress kan ik me voorstellen als je dat op afstand op de camera allemaal ziet! Fijn dat je toch tussendoor snel terug kon om een ww te doen. Had je voor de ww nog een watertest gedaan om te kijken of je er iets aan kon zien?
Het stoppen van de voeding was niet bewust. Mijn Chirros voederautomaat hangt namelijk aan de binnenkant van het kastdeurtje van mijn aquarium meubel. Op de deurtjes zaten wat plekken die niet mooi waren, dus mijn LFS had voorgesteld deze over te spuiten. Zonder deur had ik geen goede plek voor de voederautomaat. Daarom een paar weken zonder gedaan. Ik denk dat ik veel te veel voeding doseerde, icm met te veel licht. Nu weer rustig opbouwen voor een optimale balans. Ik ben nog steeds niet tevreden met de planten en de inrichting, dus daar ga ik verder mee spelen.Ik zou juist niet stoppen met de voeding want dat hebben de planten nodig en anders verhongeren ze waardoor algen nog meer kans hebben denk ik.
Dat klopt en dat is hier net zo terwijl je dat gevoel niet bij bv een Guppie hebt. Blijft altijd triest als een vis doodgaat maar bij de grotere geeft dat toch een ander gevoel.Ja het hoort erbij, maar zeker met die discussen is het extra zuur omdat ze imo toch meer een band met je vormen dan andere soorten vissen, omdat ze je volgen en zich overal mee bemoeien (die van mij wel tenminste). Hetzelfde gevoel had ik vele jaren geleden met maanvissen.
Stoppen is wat anders, dan de hoeveelheid omlaag brengen zoals TS van plan is.Ik zou juist niet stoppen met de voeding want dat hebben de planten nodig en anders verhongeren ze waardoor algen nog meer kans hebben denk ik.
een paar weken wel dus MarcelDaarom een paar weken zonder gedaan.
Ja dat is de EI en dat is meer voor het gemak zodat je niet hoeft te meten en altijd een flinke buffer hebt. Ik ververs ook de helft zoals je weet maar voeg al heel lang 10/1 toe omdat ik weet dat er wekelijks genoeg overblijft. De EI kun je ook naar eigen wensen aanpassen als je weet wat het verbruik in de bak is.Dus waarom zou je dan nog een 20/2 aan gaan houden.
Dat ga ik ook doen. Ik ga zorgen dat het allemaal wat minder wordt.Ja dat is de EI en dat is meer voor het gemak zodat je niet hoeft te meten en altijd een flinke buffer hebt. Ik ververs ook de helft zoals je weet maar voeg al heel lang 10/1 toe omdat ik weet dat er wekelijks genoeg overblijft. De EI kun je ook naar eigen wensen aanpassen als je weet wat het verbruik in de bak is.
Baard/penseel algen. Die bruine pluizen op hout. Kun je ook krijgen als je teveel ijzer (sporen) in het water hebt.
Vaak wordt co2 de schuldige gevonden.
Maar ik heb een bijna gele DC, pH sturing en een bak stroming door de bak. Dus co2 lijkt mij niet de schuldige. Dus ga het dan toch eens ergens anders zoeken.
Tja, ik zit meer op de Lean methode omdat ik 50% wekelijks water verversen eigenlijk ergens zonde van het water vindt (klink wellicht wat raar voor sommigen denk ik..). Ik doe dus 30%. Een soort van Lean met een beetje EI. ;-)Ja dat is de EI en dat is meer voor het gemak zodat je niet hoeft te meten en altijd een flinke buffer hebt. Ik ververs ook de helft zoals je weet maar voeg al heel lang 10/1 toe omdat ik weet dat er wekelijks genoeg overblijft. De EI kun je ook naar eigen wensen aanpassen als je weet wat het verbruik in de bak is.
Ja ik weet van de cory's en ze gaan altijd regelmatig omhoog, wat leuk is om te zien. Maar nu gingen ze alle (24 stuks) elke 20-30 seconden omhoog, wat niet normaal is. Ik heb een PH meter van Eheim en ik doseer op basis van een maximale PH van 6.8/6.9. Co2 is niet de oorzaak. Schuren deden de discussen overigens niet vaker dan normaal, ze hingen wel vaker dan normaal hoger in de bak en ademden sneller. Ik had overigens ook toen ik de vissen op de webcam zag happen ook gelijk mijn wavemaker aangezet op afstand (voordeel van Home Automation) die standaard net onder het wateroppervlak hangt voor dit soort gevallen.Jerome
Ik lees tussen de regels door dat de discusvissen bovenin de bak hingen en de corydoras ook moeite hadden met ademen en ook steeds omhoog gaan om te ademen, dat is bij corydoras niet vreemd die hebben een dubbele ademhaling maar dit geeft dus wel wat aan, bij de discussen en evenzo bij de corydoras dat er iets mis is.
En dat is in mijn optie geen zuurstof gebrek maar eerder een te hoog CO2 gehalte geweest.
Bij kieuwwormen moet je links of rechtsom ook zien dat de vissen zich schuren aan objecten in de bak, kienhout of wat dan ook, soms gaan discusvissen wild rondzwemmen bij een kieuw worm infectie.
Mocht dit weer eens gebeuren, het snelle ademen hang er dan eens voor enkele uren een bruissteen in met gebruik van een sterke luchtpomp, dit zal niet zorgen voor extra zuurstof maar verdrijfd de CO2.
je zal de eerste niet zijn die een CO2 installatie gebruikt die 24 uur per dag aan staat, die moet op een tijdklok zo ongeveer de duur van de verlichting.
Je kan ook prima zeggen ik ververs wekelijks 25% en dan moet je de hoeveelheid voeding ook halveren net als de hoeveelheid water. Voeg je met 50% 20/2 toe dan doe je de helft oftewel 10/1. Of lager indien je da wenst maar ja dan ben je een beetje de zekerheid van voldoende voeding kwijt denk ik. Maar goed, meten is wetenTja, ik zit meer op de Lean methode omdat ik 50% wekelijks water verversen eigenlijk ergens zonde
Ik heb 2 Oase Biomasters draaien en die doen het fantastisch: Voorfilters, geïntegreerde verwarming, groot volume. Echter.... Ze maken best wel irritant veel geluid.
Het geluid komt dus echt uit de pomp.Ik heb de Biomasters toentertijd met name gekozen vanwege de voorfilters, maar aangezien nu ook de Eheim
Heel mooiEn nu nog even een toetje, wat foto's van de bak, vandaag gemaakt:
Hallo, toen ik nog geen extra voorfilters van Eheim gebruikte maakte de Biomasters ook al redelijk wat geluid, maar je hebt gelijk; het zou best eens kunnen dat het daardoor wel erger is geworden.. Ik wil ook niet zonder de Eheim voorfilters werken want die zijn voor mij heel handig, en daardoor vind ik niet telkens (letterlijk) tientallen garnalen in mijn Biomasters.. Maar goed idee, ik ga het testen en 1 van de filters voor een dag weer van een korf voorzien. Thanks!Het geluid komt dus echt uit de pomp.
Je maakt nu gebruik van een dubbele voorfilter, dus ook extra weerstand voor pomp.
Heb je het geluid ook beoordeeld met één of beide voorfilters verwijderd, dus de weerstand minimaliseren om te kijken of dit een verschil geeft.
Heel mooi
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.