Discus, nou dat weer....


VetteV8

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2017
Berichten
246
Locatie
Zuid Drenthe
Na een aantal maanden rust in de bak, en alles stabiel, geen ziektes, of erger: zie ik gisteren opeens bij 1 discus een witte vlek achter/boven zijn oog, ongeveer 1,5 mm in doorsnede; de vis ziet er verder goed uit en at vrolijk mee.
Vandaag is die vlek een stuk groter, en de vis verschuilt zich nogal; het is moeilijk te fotograferen, maar ik zal 2 plaatjes bijvoegen, 1 met en 1 zonder flits, maar of die voldoende duidelijk maken wat er aan de hand is weet ik niet.
Aquarium omstandigheden zijn: 650L inhoud;
wordt wekelijks voor 50% ververst met 100L osmose water, en 250 l kraanwater;
PH 6,70 geregeld door een JBL;
voer: hoofdzakelijk diepvries, mosselmixen en artemia (geen hart). Temp. =30*
Ik heb wel wat middeltjes in huis, maar vind het nog steeds moeilijk te beoordelen wat er aan de hand is.
O ja, er zitten maar 8 discussen in de bak, die zich wel lekker voelen denk ik , want 1 stel zet elke 2 weken eieren af.
Graag advies wat te doen
Dank
Cor
IMG_5533.JPG
IMG_5535.JPG
 
Kijk naar ontlasting. Afstrijkje maken dan zekerheid. Anders kijken wat meest voor de hand ligt. Link van manaus. Kun je zelf inschatting maken en vergelijken. Bij elk medicijn staat stukje info wat je kunt zien aan vis.

 
Ik zou graag duidelijke foto's willen zien van de uitwendige verschijnselen, dan kan ik aan de hand daarvan inschatten wat een mogelijke ziekte er is.
En er zijn nu geen (slijmerige) ontlastings verschijnselen, alleen de witte vlekken op de huid boven/achter een oog.
 
Vooropgesteld dat ik absoluut geen kenner ben van visziekten maar vroeg me af of de plek vlak ligt met de huid, evt iets verzonken, of wat bollig is?
Op de tweede foto moest ik denken aan een beschadiging. Voor wat het waard is.
 
HOLE IN THE HEAD SIGNS AND SYMPTOMS
  • Small sores above the discus’ eyes and on the sides of the head.
  • Small pits around the head of the discus and/or it’s lateral line.
  • Small holes and lesions on the fish’s skin and around the lateral line which is the most common symptom of the hole in the head disease.
  • Stringy mucus on skin erosion and wounds.
  • Secondary infections and eventually death in discus fish.
Google. hole in head discus dan vele afbeeldingen. Ik heb geen discus maar volgens mij is dit ziekte verschijnsel nr. 1 bij dit soort. Gezien de plaats en de vlek lijkt me dit het meest voor de hand liggende "ziekte".

Gezien je temperatuur zijn vele andere soorten parasieten eigenlijk al uit gesloten. Bacterieel zou je tevens wat aan vinnen/staart/bek en druk op ogen moeten zien. Volgens mij ziet de vis er verder ongehavend uit.

Kan ook wondje zijn met schimmel maar dan moet je echt watachtige/harige witte plek zien. Foto te onduidelijk om te zien of het schimmel is. Hole in head is soort van plek waar witte pus uit komt wat later verdwijnt en dus het gat achter laat. Niet alle vissen zullen dezelfde symptomen laten zien. Ik heb sluier gehad die niet wilde eten en wel slijmerige draden poepte maar geen plekken op kop had. Poep onder microscoop en darmen vol met flagelaten. Is ook denk net in hoeverre het stadium is en de ene vis is wat sterker dan de ander.

Sluiers zijn nogal gevoelig voor medicatie maar de octocil werd goed verdragen. Na een paar dagen begon de zieke sluier weer gewoon te eten.

Ken je niemand met microscoop dan even een vers gedraaid poepje onder microscoop dan weet je zeker.
 
Ik heb net de vis er uit gehaald, en een paar foto's gemaakt.
Hoewel het er zwemmend in het water niet naar uitzag dat het gatenziekte was, waaraan ik eerder wel heb gedacht, maar er was geen gat te zien.
Het was gewoon wit, en gelijk met de oppervlakte.
Op het droge ziet het er heel anders uit: de witte puntjes zijn nu een grillig geheel geworden en zeker wel een gat, misschien 1,5 mm diep.
Op de laatste foto zit hij weer in het water, en er is geen wit meer te zien
Ik heb wel wat middeltjes van Sera, maar die waren primair voor interne narigheden, wormen e.d.
Zal nu gaan kijken of daarin ook referenties zijn naar gatenziekte.
Hier de plaatjes.
EDIT: het zijn dus toch flagellaten, hoewel ik niets heb gezien an wittige ontlasting ed.
Ik heb daarvoor 2 merken in huis, nl Flagellol van Sera, en Cerpofor Flagellex van Colombo.
In het verleden heb ik wel de Flagellol gebruikt, toen er sprake was van witte ontlasting, maar nooit gaten gezien, toen.
Ga de vis er maar weer uitscheppen en in een kleine bak zetten, dan is het beter beheersbaar.
Bedankt voor het meedenken, en als er nog andere observaties zijn, dan hoor ik dat graag.
Cor

IMG_5538.JPG

IMG_5539.JPG

IMG_5540.JPG

IMG_5541.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ja, beter safe than sorry. Dat witte zal dode huid en pus etc zijn geweest.

Hoop dat je wat in huis heb en anders even de octocil bestellen. Is grote fles vooral omdat je nogal wat liters heb.

Zou gewoon alle behandelen. De octocil heeft verder geen invloed op aquarium. Alle vissen hebben wat aan flagelaten in darmen. Dan heb je ze allemaal gereduceerd. Wellicht is de rest nog niet zo opgestapeld maar de kans dat dit wel is gebeurd kun je niet weten. Anders wellicht volgende maand nog een geval etc.

Bekijk eens wat discus verder nodig heeft aan voer en vitamines etc. volgens mij is het een gebreksziekte bij discus maar weet dit niet zeker.

Dat potje poeder kost weinig en zou ik mee bestellen als je niet zo iets in huis heb. Mijn sluiers knappen zienderogen op door toevoeging van dit poeder na medicatiekuren.

Succes, ik hoop dat je mooie discus het gaat redden.

(beter zo iets in ziekte gedeelte plaatsen. Kijken er denk meer mensen naar. Nu puur toeval dat ik je topic zag ) Ik kijk niet vaak in discus topics net als jij ws niet vaak in goudvissen topics kijk ;)
 
Er wordt wel vermeld in de gebruiksaanwijzingen, dat er geen schade wordt toegebracht aan planten , maar er wordt nergens vermeld of een bioloog wordt aangetast, bij geen van de 2 merken die ik heb; hoewel, ik gebruik geen koolstof of zeoliet, alleen mechanisch, sponsen, keramische ringen en van die plastic balletjes. Die herbergen de 'goede' bacteriën, maar of die onaangetast blijven staat nergens vermeld.

En dat ik het hier in de discus sectie plaatste, is omdat hier veel meer discus houders komen, en ik vermoedde (nu terecht helaas) dat het een specifieke discus ziekte kon zijn.
 
Bijna alle vissen ziektens, symptomen zijn gelijk. Maakt niet uit wat voor vis. Komt alleen ergens door, meestal omstandigheden aquarium, nieuwe vis, plantjes etc.

Wat heb je in huis? Flagellol? Datums goed?

Persoonlijk zou ik gebruik maken van manaus met jouw vissen maar dat is een keus die je zelf moet maken. Als je kunt vertellen wat je in huis heb kan ik even kijken wat het werkzame stofje is. en of het van invloed voor je filter etc. is.

Eet de vis nog? Zo ja probeer iets vitaminerijks te geven of druppels op eten. Als hij nog maar kort heeft en nog eet zal hij niet zo maar dood neervallen.

Zie dat je nog stukje bij heb geplaatst wat je in huis heb. Succes en ik hoop dat je mooie discus er weer bovenop komt :thumbs:
 
Laatst bewerkt:
Heb even snel gekeken voor je pak de colombo. Zit metro in. Hou in de gaten dat er bacterieel bij kan komen. Vis is verzwakt en darmen aangetast zodat dit op de loer ligt dan heb heb je tevens bactopur direct tabletten nodig. Bactopur niet in je aquarium doen dit kan je bioloog aantasten.
 
Beetje info voor je. Hou gebruiksaanwijzing van colombo aan !! Bovenste zit in de flagelexx en onderste is de bactopur direct. Is even snel knip en plak werk ziet er niet fraai uit maar even weinig tijd.

Metronidazole
Gebruik:Metronidazole werkt zeer goed tegen infecties veroorzaakt door inwendige parasitaire eencelligen zoals Spironucleus sp., Protopalina sp. en Trypanosoma sp.
Dosis:400-600 mg/100 liter gedurende 3 dagen. Nadien kunnen we het aquarium volledig verversen, maar we kunnen er ook slechts 1/2 van verversen en gedurende 24 uur over aquariumkool filteren. In het voedsel: l g in 100 g voedsel en 3-5 dagen voeren.
Opmerking:Metronidazole is zeer effectief gedurende 3 dagen maar moet onmiddellijk daarna uit het water verwijderd worden(d.m.v. verversing en/of houtskoolfiltering). Het kan immers schade veroorzaken zowel aan de nieren als aan de andere inwendige organen. Het metronidazole is beter dan dimetridazole.
Nifurpirinol
Gebruik:Nifurpirinol is werkzaam tegen bacteriële infecties zoals vin- en staartrot, bacteriële kieuwinfecties en de Columnaris-ziekte hoewel er bij de laatste reeds resistente bacteriën gevonden zijn. Het middel heeft een betere uitwerking wanneer het reeds in het beginstadium (bij de eerste ziekteverschijnselen) van de bacteriële infectie toegediend wordt. Bij vergevorderde infecties werkt het minder doeltreffend.
Nifurpirinol werkt uitstekend tegen schimmel infecties en tegen witte stip (Ichthyophthirius multifilius) maar dan wel in combinatie rnet FMC. De typische eigenschap van Nifurpirinol is, dat het zeer vlug in het metabolisme van de vis wordt opgenomen.
Dosis:10-15 mg/100 liter gedurende onbeperkte tijd of zie de gebruiks-info.
Opmerking:Het Nifurpirinol wordt door het licht afgebroken. Nifurpirinol is alleen via de aquariumvakhandel te bekomen.
 
De vis at nog vrolijk mee, 2 dagen geleden, toen ik voor het eerst het eerste stipje zag.

Gisteren en vandaag heeft hij niet mee gegeten, maar hij ziet er goed uit, niet vermagerd, dus hij kan wel een weekje zonder.
Ik heb wel baktopur (binnen de datum) maar geen baktopur direct, zal even opzoeken wat de verschillen zijn, want jij schrijft over baktopur DIREKT Tabletten... en baktopur is een flesje vloeistof.
Maar gelijk bij mijn 'edit' heb ik de Sera Flagellol in mijn quarantaine bakje gedaan, wat ik al had klaarstaan met hetzelfde water waarmee ik vanmiddag de gebruikelijke 50% water mee had vervangen, en de vis erin gedaan, dat is dus al een paar uur geleden inmiddels.
Nu maar even afwachten, want ik denk niet dat het een goed idee is om medicamenten te gaan verwisselen...
 
Even voor de duidelijkheid. Die filter wat je in je quarantine hebt draait ie ook vanaf vandaag?
 
Nee, in de quarantaine bak heb ik helemaal geen filter, alleen een luchtsteentje, primair voor de watercirculatie en gelijkmatige temperatuur.
Verder helemaal niet, alleen een glazen bak, dan kan ik ook zien wat er aan uitwerpselen uitkomen en later of ze voer opnemen of niet. Het teveel kan ik dan afhevelen indien nodig.
Onder mijn grote aquarium heb ik een bioloog, (zie ook mijn onderschrift) en daarover wordt in de medicamenten niets geschreven, of dit aangetast wordt; wel vaak dat je niet over kool moet filteren, aar dat zit niet in mijn bioloog.
 
Had visite dus moest even snel allemaal tussen door. Sera is prof lijn en ook prima,. Zit hetzelfde goedje in als de manaus.

Zou wel elke dag 100% schone bak water geven en weer doseren als je genoeg heb. Houd wondje ook schoon. Is de vis erg gestresst in het quarantaine bakje? Probeer hem wat lekkers te geven. Als hij eet komt het nl in de darmen en werkt het sneller. Als hij niet op eet er weer uithalen anders bederft het watertje erg snel.

Nee de vloeibare bactopur moet je niet hebben. Hier zit de nifurpirinol niet in. Als vis goed doet na de kuur flagelaten overwegen meteen de bacto pur DIRECT er achter aan te geven. In geval van ontsteking is vlug handelen een must. Weet niet of middelen samen kunnen.

Misschien dat er nog een ervaren discushouder reageert die je meer tips kan geven. Hij zit nu in een middeltje wat hem zal helpen met de flagelaten terug te dringen. let wel elke vis heeft flagelaten in darmen. Er is iets waardoor het zich is gaan opstapelen.
 
Nee, dat heb ik vandaag wel geprobeerd, maar hij omt er niet aan; ziet er verder niet slecht uit; even afwachten nog....
 
Nee, nog niets gegeten tot gisteravond, maar vandaag heb ik hem op schoon water gezet, zelfde samenstelling als gebruikelijk, maar dan zonder medicijn.
Afwachten nog maar.

En als klap op de vuurpijl heb ik nu opeens een kopstaander! Grrr. :6
 
Jeetje dat is balen. Hij had al moeten eten. En dan ook nog een kop staander erbij. :mad: :6

Vaak is het de wet van Murpy.

Hoe ziet het gat eruit? Is het groter geworden? Zie je nog iets aan gedrag van de vis. Houd hij de vinnen getrokken? Schuur gedrag? Kijk eens naar de ogen of je het idee heb dat die meer naar buiten staan?

Heb je de bactopur direct al in huis gehaald? Zou overwegen dit in te gaan zetten. Beide in quarantaine behandelen als je de mogelijkheid heb en duimen dat de rest gevrijwaard blijft. Niet de vloeibare versie hoor, dit gaat niet werken.

Is er geen koi centrum ofzo dicht bij. Veel koi centrums kunnen een afstrijkje maken van de vis. Even bellen dat je wilt komen met een discus. Vaak doen ze dit gratis als je de medicatie bij hun af neem. Dan heb je wat meer zekerheid. Koi kenner herkent ook wel waar de discus last van heeft. Vele zaken zijn hetzelfde koi/discus.
 
De vis ziet er prachtig uit, vinnen volledig gespreid, mooi op kleur en van het gat zie je bijna niets , als je het niet weet, ook voldoende levendig, geen schuren oid.
Alleen vreet hij niets, kijkt er wel naar maar laat het voorbijgaan.

Nee, ik heb geen bactopur direct toegepast, lijkt me geen goed idee, 2 middelen tegelijk gebruiken; laat hem nu eerst maar een par dagen op schoon water, in de gebruikelijke warme omgeving van 30 graden.
Dan kan ik dat na een dag of 3 nog wel proberen.
Wel een koi centrum in de buurt, maar voor een microscopisch onderzoek moet je de eigenaar treffen, en die is er vaak niet; het personeel weet daar niet van.
 
Nou ja als gat niet groter is/word dat is wel positief. Mijn sluier begon na een dag of 2/3 weer mondjes maat te eten maar dat zijn ook wel vreetmachines. Discus misschien wat minder vraat zuchtig.

Maar 2 discussen die wat gaan mankeren in een week is net iets te toevallig.

Onder microscoop kunnen ze ook niet zien of er iets aan bacterieel/infectie in de darmen zit. Blijf goed alert (maar dat zal je natuurlijk wel doen) want bacterieel is echt drama in je aquarium. Ik ben net 3 vissen kwijt in korte tijd aan bacterieel probleem. Af strijkjes niets te zien. Slachtoffers ook random. 2 jonge en 1 van me beginnersvissen een joekel van een sluier.

Zie je ook nog geen witte draden poep?

Sterke en ik hoop morgen een berichtje te lezen dat hij/zij weer eet en de ander weer gewoon horizontaal zwemt. :thumbs:
 
Niet eten= geen poep, ook nooit die witte slierten gezien, bij geen enkele vis, het ging juist dit jaar zo goed. Daarom denk ik ook dat ik geen microscopisch onderzoek kan laten doen, als er geen witte slierten zijn.
De kopstaander is 1 van een paar,dat elke 2 weken eieren afzette, laatste maal 10 dagen geleden.
Weet jij wat de waarschuwing van bactopur direct inhoud, voor wat betreft "schadelijk voor lagere dieren' is dat garnalen en kreeften alleen, of ook slakken, want anders moet ik wel een aantal van mijn torentjes slakken en de Helena's veilig stellen.
Om die reden geeft Sera in de gebruiksaanwijzing aan, om alleen een intensieve behandeling van een verdachte vis te doen, 30 minuten in een hoge concentatie; als ik het goed snap tenminste; anders 1 week op de hele bak 1 tablet per 50L; ik denk dat ik de inhoud van de bioloog in dit geval moet bij tellen, bij de aquarium inhoud.
?
 
Altijd moeilijk om een ziekte te beoordelen,ik ben zelf daar geen expert in vandaar dat ik daar maar zelden op reageer,maar de kopstaander heeft waarschijnlijk een zwemblaas probleem met misschien wel teveel lucht in zijn systeem.

Als het moeilijk wordt om een ziekte te beoordelen vooral bij de Discus dan is een goed redmiddel vaak een 80% verversing met het gebruik van een zeer sterke doorluchting en een verhoogde temperatuur,ze kunnen wel 33Gr. Of hoger aan voor een aantal dagen.De verhoogde temperatuur kan er voor zorgen dat de aanwezige ontlasting wat sneller door het darmgestel gaat of verloopt.

Zwemblaas problemen in combinatie met een kopstand loopt meestal slecht af,ik kan het niet anders beoordelen omdat ik zelden heb gelezen dat een dergelijke discus dit overleeft.Niet eten en geen ontlasting kan ook een indicatie zijn van een verstopping door misschien wel te veel van een verkeerd voer,en dan zit de darm vol of is geblokkeeerd.
 
Zou me niet druk maken over de helena slakken,die kun je altijd nog aanvullen,slakken overleven vaak wel elk medicijn,als die doodgaan heb je wel dergelijk het zwaarste product gekozen en een probleem.
 
Net wat treb zegt is ziektens altijd erg lastig. Ik maak zelf afstrijkjes maar bij mij vallen ook nog even goed slachtoffers. :'(

Heb er ook al wat moeten euthaniseren ivm zwemblaas. Bij sluiers is dit ook een groot probleem. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Bij sluiers ga ik aan het dop erwten dieet maar ik weet niet of discussen dit eten. Dat laxeerd de vis en blaast dan de darmen schoon. Maar goed jouw gat in kop discus heeft nu al een week niet gegeten dus zal waarschijnlijk niets meer in de darmen hebben zitten lijkt me.

De kopstaander heeft waarschijnlijk last van zijn zwemblaas maar dit kan ook verschillende oorzaken hebben. Maar 2 vissen met problemen is te toevallig.

Flagelaten zijn zeg maar hele kleine rotzakjes die in de darm leven. Als dit aantal groot word beschadigen ze de darm wanden waardoor dit geinfecteerd kan raken. De rot zakjes zie je onder de microsccop maar vele infectie/bacterie ellende niet. Dat is dus altijd erg moeilijk te bepalen. De keuze om een behandeling in te zetten is dan ook verdraait lastige keuze.

Je zult een keuze moeten maken of de 2 vissen in quarantaine behandelen of hele aquarium. Voordeel aquarium blijft gevrijwaard van medicatie en bioloog blijft stabiel. Nadeel kans op kruisbesmetting en dat er volgende week nog een vis het haasje is.

Inderdaad eerst het badje en dan 1 tablet op 50 liter en als je aquarium wil behandelen bioloog meetellen. Al je liters water. Je moet tijdens de kuur het licht uitlaten!!! Licht breekt de nifurpirinol af en word het minder werkzaam.

Tijdens de kuur NH3/4 en NO2 meten en verversen als het nodig is. Dan bijdoseren. Stel je moet op dag 3, 300 liter verversen dan weer 6 tabletten erin doen.

De kuur kan gevolgen hebben voor het biologisch evenwicht. Een tijd geleden heeft een mede forum lid zijn grote aquarium behandeld en had weinig last op dit gebied maar had wel een heel evenwichtig aquarium met veel planten en bodem. Ik heb bare bottom en heb wel last van hogere waardens dus is dan een tijdje veel verversen en bacties toevoegen.

Schadelijk voor lagere dieren is ook slakken. Ik heb geen verstand van slakken dus ik weet niet welke wel en niet. Let wel slakken kunnen ook ziektens dragen. Ik weet niet in hoeverre een aangetaste slak ellende kan veroorzaken als je ze weer terug in het aquarium zet.

Na de kuur zijn de vissen verzwakt door medicatie dus weerstand verhogen van je discussen. Zou dan de slakken even in aparte bak houden totdat je discus weer topfit zijn voor het geval ze iets mee brengen dit zelf kunnen afweren.
 
Vanmorgen zie ik een grote dode discus bovenin drijven, eruit gevist, denkend dat dit 'natuurlijk' de kopstaander is. Vis afgevoerd.
Bij terugkomst zie ik echter dat die kopstaander er nog in zweeft, net als de dag ervoor. Dus er is een grote volwassen vis, die gisteren nog gewoon mee at, opeens dood.
Wat is hier aan de hand?
Ik ga gelijk maar een grote water wissel doe, wat ik altijd op de zondag doe, maar hier wordt ik even niet goed van.
 
Vanmorgen zie ik een grote dode discus bovenin drijven, eruit gevist, denkend dat dit 'natuurlijk' de kopstaander is. Vis afgevoerd.
Bij terugkomst zie ik echter dat die kopstaander er nog in zweeft, net als de dag ervoor. Dus er is een grote volwassen vis, die gisteren nog gewoon mee at, opeens dood.
Wat is hier aan de hand?
Ik ga gelijk maar een grote water wissel doe, wat ik altijd op de zondag doe, maar hier wordt ik even niet goed van.
Altijd jammer, de ziektes komen ook altijd meteen in huis vallen...
Persoonlijk ken ik niet zoveel van ziektes of discussen specifiek. Maar volgens mij kun je niks verkeerd doen met grote waterwissels.
 
Ik heb helaas weinig verstand van discussen, maar wat ik ervan lees is dat ze van heel schoon water houden en dan is 1x p/w 50% verversen veel te weinig en denk ik dat je het in die hoek moet zoeken, ik zou naar minimaal 3x p/w 50% verversen gaan
 
Ik heb helaas weinig verstand van discussen, maar wat ik ervan lees is dat ze van heel schoon water houden en dan is 1x p/w 50% verversen veel te weinig en denk ik dat je het in die hoek moet zoeken, ik zou naar minimaal 3x p/w 50% verversen gaan
Dat is wel het geval als je jongen optrekt, maar niet bij volwassen vissen.
Bovendien was de bak met inhoud juist erg stabiel het laatste half jaar, 3/4 jaar, geen ziektes of uitval gehad.
 
Dat is wel het geval als je jongen optrekt, maar niet bij volwassen vissen.
Bovendien was de bak met inhoud juist erg stabiel het laatste half jaar, 3/4 jaar, geen ziektes of uitval gehad.
Ja wat ik zie bij discushouders is dat die groepen vaak op pure osmose zitten, en dat ze de bak minimaal 3x p/w 100% verversen, end an heb ik het niet over kweekbakken, maar gewoon eenzelfde bak als de jouwe.
Overigens zegt het weinig dat het 3/4 jaar goed is gegaan, ziektes ten gevolge van slechte omstandigheden openbaren zich niet direct want dat bouwt langzaam op.
Maar probeerde alleen met je mee te denken en doe vooral zoals je denkt dat je moet doen :thumbs:
 
Dat is wel het geval als je jongen optrekt, maar niet bij volwassen vissen.
Bovendien was de bak met inhoud juist erg stabiel het laatste half jaar, 3/4 jaar, geen ziektes of uitval gehad.
ook bij volwassen vissen hoor.
stabiel voor macronutriënten of waterwaarden, dat zegt totaal niets over ziektekiemen.
 
Sterke en ik hoop morgen een berichtje te lezen dat hij/zij weer eet en de ander weer gewoon horizontaal zwemt. :thumbs:
Goed de vis met het gat in z'n kop, waarmee alles begon een week geleden ziet er prima uit, en eet weer.
De kopstaander is op advies van een discus specialist, die ik gemaild en gesproken heb, op een 0,3% zoutbad gezet.
Daarbij het advies om mineralen, met name magnesium,toe te dienen bij het verversen van het water; bv diploral van Manaus. Verder doe ik alles goed, naar zijn mening.
Dat zoutbad is voor een week, en bestemd voor interne bacteriën, daarom geen temperatuursverhoging.
Stay tuned...
 
Moest werken dus zie nu pas je bericht. Kl#te dat er zo maar in eens eentje dood ligt. :'(

Fijn dat gat in kop discus weer eet!! Nu duimen dat je kop staander ook goed gaat komen. Ik gebruik ook wel zout want dit is een wat "mild" product. Dit dood inderdaad wat aan parasieten ellende en remt bacterie groei. Ik wist niet dat een discus ook tegen zout kon. Weer wat geleerd.

Hoewel ik dit zelf niet zou inzetten bij 3 gevallen. Dit is mij te toevallig en zou ik gaan voor wat straffers gaan maar zo heeft een ieder een keuze te maken. Ik heb al heel wat ellende gehad met bacteriele problemen en dit kost teveel vissen. Zo zijn ze dan weer een paar weekjes prima en dan slaat alsnog het noodlot toe. Omdat je ook vrij vlot de behandeling in moet zetten moet ik dan een keuze maken eerst zout proberen en hopen dat het oplost maar dan ben ik al te laat om te behandelen als het niet aanslaat.

Ik begrijp ook wel de aarzeling omdat het weer voor een hoop onstabiliteit kan zorgen. Maar dit is eenvoudig op te lossen met veel verversen en toevoegen van weerstand verhogende zaken. Bacterieen uitroeien is minder eenvoudig. Die poeder van manuas is inderdaad erg goed. Mijn sluiers knappen door na medicatie ziender ogen van op. Ze vinden het ook lekker spul want als ik oplos en het erin gooi dan gaan ze in die wolk liggen te happen en zwemmen erin mee. Je heb ook vitamine drupjes die je op voer doe en even laat intrekken. Heb je van diverse merken en is ook een extra steuntje in de rug.

Inderdaad heeft verversen ook te maken met "ziekte bacterieen en andere ellende" In elk aquarium en op elke vis is dit aanwezig en vermenigvuldigen zich op diverse wijze. Als je meer afhevel spoel je dus veel ellende in het riool. Bij verversen kun je nu beter even goed over je bodem waaien met afhevelen, als je planten heb even uitschudden want er vestigt zich hier veel ellende. Als je afhevel en de boel beweeg gaat de ellende in het water zweven en hevel je dus meer af.

Ik heb geen bioloog dus ik weet niet of je hier ook eens wat beweging te weeg kan brengen en daar wat ellende kan afhevelen. Hier zal ook veel stadias van ellende in leven.

UV c dood ook het een en ander aan ellende. Wellicht is dit een goede preventieve optie voor je aquarium hoewel ik het technische niet weet als dit en hoe op een bioloog zou kunnen. Ik meen in afdeling experts uitgedaagt staan een heel topic over UV c.

Succes en ik ga duimen dat je kop staander morgen weer recht zwemt!!

Zie wel weer een up date
 

Terug
Bovenaan