Diverse algen


Peter74

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 januari 2015
Berichten
1,269
Locatie
Eelde
Ik worstel al een poosje met diverse algen in mijn 80cm bak. Het is de west-Afrika bak uit de handtekening. Ik zie voornamelijk baardalg en groene puntalg. Bij vlagen zie ik ook een beetje staghorn en bruinalg, maar die vind ik niet van belang.

Ik ververs iedere maandag 40-50% van het water en doseer NO3 en PO4 in de verhouding 10:1. Verder gebruik ik de micro's van backplay en CO2. De CO2 staat aan van 13:00-22:00. Het licht van 15:00-22:00.

De besetting is een paar Pelvicochromis kribensis 'Kienke' en een Fp. fallax man.


Omdat baardalg meestal op dips in de CO2 wijst heb ik vandaag om 13:00 (net voor de CO2 aanging) de waterwaarden bepaald:

NO3 = 20
PO4 = 0.8
pH = 7.2
KH = 9 (Verdacht: geleidelijke stijging over het afgelopen jaar van 6 naar 9, dus kan aan de test liggen en in werkelijkheid 6 zijn.)

CO2 ligt dus tussen ~15 en 22, afhankelijk van welke KH je aanneemt. Ik heb net de permanent test geplaatst, dus later vandaag krijg ik daar een ook een schatting van.

Om de baardalg aan te pakken denk ik aan het volgende:
Als de CO2 15 mg/l is, is dat wellicht net wat te laag in vergelijking met de rest van de dag? Ik kan dat opvangen door de CO2 hoger te zetten, of door hem eerder aan te zetten. Ik neig naar de tweede optie: De bak staat welliswaar niet in direct zonlicht, maar er is de hele dag wel vrij veel daglicht in de voorkamer.
Ik wil dit graag via de oorzaak oplossen en dan dmv geleidelijk snoeien/aangroeien de alg weghalen. (Dus niet met carbo, want dan komt het waarschijnlijk net zo hard weer terug.) Ik hoor graag meningen hierover.

Voor de groene alg weet ik het even niet:
Ik heb een 60cm variant van deze bak gehad en daar gebeurde hetzelfde. De alg zit op de zijruiten de onderste 4 cm van de voorruit. Moet ik me hier richten op verhogen van de macro's om de PO4 boven de 1 te brengen? Of zijn er andere oorzaken te bedenken?
 
Waarom doe je zoveel voeding in die bak.
Met ververs water gooi je het er al in.

Ga je er nog bij gooien. naar 20 ?? Waarom? al 10 genoeg is.
 
Fosfaat is laag maar voldoende, zit de PO4 samen met de KNO3 in één fles?

Co2 van 15mg/l is minimaal maar zou voldoende moeten zijn, iets hoger zou wel een oplossing kunnen bieden voor de alg.

En gebruik je veel of weinig licht?
 
Heb ook Malawi gehad. Gooide er niets in. Wel wat alg op de witte stenen. zaten algeneters voor in.
 
We moeten, naast een te laag CO2 niveau, hier vermoedelijk ook denken aan wisselende CO2 waarden. (Mede oorzaak van baard alg maar ook groene alg.)Je hebt je CO2 aanstaan min of meer met je aquarium verlichting mee maar je bak staat vanaf het ochtendgloren wel in daglicht. Je planten nemen dit licht beslist mee. Eigenlijk zouden we moeten weten wat je verlichtingsmogelijkheden zijn. Het zou, bijvoorbeeld, veel beter zijn om gedurende de dag je verlichting aan te hebben, wellicht in de vroege morgen en in de avond in gedimde vorm. Je kunt dan gedurende de hele dag CO2 met regelmaat toevoegen.
 
Nou ik kan niet vinden dat deze door wisselende co2 worden veroorzaakt maar ik zal er wel weer overheen lezen.
Nee, je leest er niet overheen maar ik dacht te weten dat wanneer er sprake is van wisselende CO2 waardes er dus sprake is van genoeg of teveel maar natuurlijk ook van genoeg of tekort. Teveel CO2 wordt gewoon niet opgenomen, planten kunnen geen voorraadje CO2 opslaan, verdwijnt dus eigenlijk maar de terugkomende tekorten worden uiteraard door de planten wel opgemerkt. TS heeft meer dan een halve dag wel (dag-)licht maar geen CO2 toevoer. Hij zet zijn toevoer pas om 13:00 uur aan. Dat zal gezien de duur volgens mij vast tot tekorten leiden.
 
Ja ok dan snap ik je en dan is er dus sprake van een tekort gevolgd door voldoende co2. Dat is inderdaad wisselend maar ja of dan de fluctuaties of het tekort in de morgen de oorzaak zijn dat is de vraag.
 
In de ochtend is er meestal wel voldoende co2 omdat de planten dat in de nacht afgegeven hebben?
 
Dank voor alle antwoorden!

Wij in de stad zitten ook op een kh van 9-10 terwijl dat eerder lager was Peter.
Dan ga ik er vanuit dat 9 dus toch klopt.

Fosfaat is laag maar voldoende, zit de PO4 samen met de KNO3 in één fles?
Ik heb ze appart met een factor 10 verschil in concentratie en 1:1 gemixed. Het resultaat zijn de waterwaarden die ik gaf. Als de fosfaat op zich ok is, dan ga ik eerst niet verder verhogen.

Co2 van 15mg/l is minimaal maar zou voldoende moeten zijn, iets hoger zou wel een oplossing kunnen bieden voor de alg.
En gebruik je veel of weinig licht?
Na het antwoord van John ga ik ervanuit dat het minimum gedurende een etmaal 22 is. De bak is een Rekord800 waar de originele lampen (volgens mij 5 jaar oud) nog inzitten.
De gemeenschappelijke factor in de meeste antwoorden is stabiliteit van de CO2. Ik heb net een meting gedaan (vlak voor de CO2 uitschakelt) en de pH is nu 7.0. Het CO2 gehalte stijgt dus van 22 om 13:00 naar 36 om 21:45. Als jullie spreken over mogelijk een tekort aan CO2, waar ligt dan ongeveer de grens? Aangezien de planten mogelijk de hele dag al actief zijn, zou ik denken dat het dieptepunt om 13:00 is, vlak voor de CO2 aan gaat?

Ik zal morgenochtend nog eens meten met welke concentratie hij de nacht uitkomt. Dat geeft zicht op het verbruik in de lichte periode tot het CO2 aanspringt.

CO2 wat eerder aanzetten zal de dip minder diep maken en het niveau over de hele dag een beetje optillen. Als er morgenochtend niets geks uitkomt lijkt me dat dan de aanpak.
 
Als de fosfaat op zich ok is, dan ga ik eerst niet verder verhogen.
Iets verhogen kan wel de puntalg doen verdwijnen, op zich kan fosfaat van 0,8 wel, maar als je Nitraat 20 is kun je de fosfaat ook wel naar 1,5 tot 2 brengen.
Je doseert wel 10:1, maar meestal zit er ook Nitraat in het kraanwater, waardoor deze altijd hoger uitvalt.
Licht van buiten kan ook de puntalg veroorzaken, zit het op de ruiten?
 
Licht van buiten kan ook de puntalg veroorzaken, zit het op de ruiten?
Ja, maar het meeste op de zijruiten waar het minste licht van buiten op valt. Maar aangezien algen onstaan door tekorten en tekorten ontstaan als planten actief gemaakt worden zal het toch gaan om het licht wat in de bak terecht komt. (Als ik het goed begrepen heb: Planten krijgen licht, maar ervaren een tekort aan een van de voedingsstoffen waardoor ze halffabrikaten uitscheiden waarop de algen het goed doen.)


De pH is nu weer 7.2, dus CO2 ~22. Daarmee zit het nu al op het niveau van gisteren 13:00. Dit geeft wel aan dat het fluctueert: Het zal nog verder dalen en dus lager uitkomen dan gistermiddag 13:00.

Ik denk dat ik de CO2 vanaf 8:00 aan ga doen zodat er altijd aanvoer is als er daglicht is.
 
Ja, maar het meeste op de zijruiten waar het minste licht van buiten op valt
Oké, dievlieget gaat dus niet op, danmaar hopen dat een stabielere Co2 gaat helpen.
een tekort aan een van de voedingsstoffen waardoor ze halffabrikaten uitscheiden waarop de algen het goed doen.)
Dat kan idd algen veroorzaken, heb je ook last van een kaamlaag toevallig?
 
Oké, dievlieget gaat dus niet op, danmaar hopen dat een stabielere Co2 gaat helpen.
Dat kan idd algen veroorzaken, heb je ook last van een kaamlaag toevallig?
Ik bedoelde alleen maar dat het feit dat de algen niet op de voorruit zitten niet betekent dat het niet met het daglicht te maken heeft. Het is niet het licht op de algen (voorruit), maar het licht op de planten bij te weinig CO2 wat de alg veroorzaakt. (Althans dat is de hypothese.)


Ik meet om 13:00 nog een keer om te zien of ik vandaag lager uitkom dan gisteren (moet haast wel) en vanaf morgen gaat het gas de hele dag aan. Daar wordt het niet stabieler van, maar het zorgt dat we de dips aan het begin van de middag vervangen door hogere pieken aan het eind van de avond met een kleiner risico dat er ooit tekorten zijn.
 
Weer gemeten en pH is maar een beetje veranderd. Kleuren aflezen blijft een beetje subjectief, maar lijkt nu eerder aan de blauwige kant van de 7.2 kleur te zitten, terwijl dat vanochtend aan de groenige kant was. Beste gok is 7.3, wat neer zou komen op een CO2 concentratie van 18-19. Vanochtend zijn de gordijnen langer dicht gebleven, dus op zonnige werkdagen zal het zeker nog wat lager liggen.

Al met al vallen de fluctuaties me mee, maar het raakt wel aan de ondergrens. Geeft me wel vertrouwen dat een paar uurtjes langer openzetten gaat helpen :)
 
Korte update:

Vanavond 21:15 was de pH 6.8. Bij een KH van 9 komt dit overeen met een CO2 gehalte van 57. Die extra uren verhogen het dus goed.

Ook de NO3 en PO4 gemeten vlak voor het verversen. Die waren echter onveranderd: respectievelijk 20 en 1.2. Ik begin te twijfelen aan de PO4 test: Die lijkt eigenlijk altijd 0.8 of 1.2 op te leveren. Ik zal morgen eens kraanwater testen...

Ik ga nu dus zo verder. Ik ben benieuwd of e.e.a. verbeteren gaat….
 
Ik moet zeggen dat 57 mg erg veel is hoor. In de regel is rond de 25mg al meer dan voldoende.
 
Ik heb net ter controle nog even kraanwater getest omdat ik de constante uitlezing voor PO4 (geen daling van zaterdag naar maandag) verdacht vond.
In kraanwater meet ik geen PO4 en slechts 1 mg/l NO3. Dat PO4 ook 0 kan zijn betekent dat het inderdaad voldoende aanwezig is in de bak. Ik vond 1 mg/l wel vrij laag voor kraanwater?

John: Hoe vergelijkt dat met jouw waarden in kraanwater?

Wat me verder vorige week ook opviel is dat de planten de 1e/2de (misschien ook nog 3e) dag na de waterwissel enorm assimileren. Veel belletjes:
IMG_1690.JPG

Het is het best te zien onder de Nymphea, maar vindt plaats in alle planten (alleen daar blijven de belletjes niet hangen.)

De tweede helft van de week is dat niet zo: geen belletje te zien. Voor mij stinkt dat naar een probleem met voeding, maar ik kan dat dus niet aantonen in de CO2, NO3 of PO4?
 
De tweede helft van de week is dat niet zo: geen belletje te zien. Voor mij stinkt dat naar een probleem met voeding,
Je bedoelt dat er dan geen voeding meer voorhanden is? Doseer je de Micro's in één keer of verdeeld over de week?
 
Het zou dan aan de micro s kunnen liggen maar goed planten slaan voeding op dus het lijkt me sterk dat na een paar dagen alles al is verbruikt. Anders moet je het eens een week elke dag doseren ipv in een keer.
 
Zelf voer ik ook een ijselijke strijd tegen de baardalgen (zie onderschrift). Na veel spitten op Nederlandse, Duitse en Engelse fora, ben ik mij gaan interesseren in Limnologie, studie van zoetwater.

  • Daarbij is een simpel (baard)algen probleem, makkelijk te verhelpen door te spelen met Co2 en licht. Deze twee zijn namelijk moeilijk naar vraag aan te bieden, aldus Tom Barr.
  • Een moeilijk baardalgen probleem komt door een stevig tekort, met goed scheef getrokken waterwaarden als gevolg. Zodat de planten tot niet groeien, maar de algen wel... Zie de Wet van Liebig
  • Een moeilijker baardalgen probleem is een weer gevolg daarvan, namelijk bij erg scheve bepaalde elementen, wordt het gebruik van andere elementen bemoeilijkt. Zodat de planten niet groeien, maar de algen tieren. Zie de tabel van Mulders.
Concreet naar de oorzaak van de baardalgen én verder gekeken dan Co2 en licht: Een scheef/laag ijzer, No3 en een erg vuil water (zowel teveel mulm als sporenelementen), lijkt de groei van baardalgen te bevorderen (Liebig). Bij teveel natrium en/of kalium hebben de planten het moeilijk om datgene wat er is, op te nemen (Mulders).

Hoe dat precies zit in jouw bak, is helaas idd meetwerk.
 
Het zou dan aan de micro s kunnen liggen maar goed planten slaan voeding op dus het lijkt me sterk dat na een paar dagen alles al is verbruikt. Anders moet je het eens een week elke dag doseren ipv in een keer.
Vanavond nauwelijks nog belletjes. Ik snap dat elke dag bemesten wel licht op de zaak kan werpen,maar is niet haalbaar voor me. Op zich hoeven ze ook niet iedere dag bellen te blazen, maar het is iets wat varieert en stabiliteit is wat we willen. Ergens vermindert dus iets, maar gezien de waterwaarden zit dat niet in de macro's en de micro's kan ik me ook niet voorstellen...

Ik heb er geen verklaring voor, maar ga nu eerst 2 weken aanzien of de plantengroei aantrekt. Als dat lukt is het tijd voor een volgende stap.
 
Zelf voer ik ook een ijselijke strijd tegen de baardalgen (zie onderschrift). Na veel spitten op Nederlandse, Duitse en Engelse fora, ben ik mij gaan interesseren in Limnologie, studie van zoetwater.

  • Daarbij is een simpel (baard)algen probleem, makkelijk te verhelpen door te spelen met Co2 en licht. Deze twee zijn namelijk moeilijk naar vraag aan te bieden, aldus Tom Barr.
  • Een moeilijk baardalgen probleem komt door een stevig tekort, met goed scheef getrokken waterwaarden als gevolg. Zodat de planten tot niet groeien, maar de algen wel... Zie de Wet van Liebig
  • Een moeilijker baardalgen probleem is een weer gevolg daarvan, namelijk bij erg scheve bepaalde elementen, wordt het gebruik van andere elementen bemoeilijkt. Zodat de planten niet groeien, maar de algen tieren. Zie de tabel van Mulders.
Concreet naar de oorzaak van de baardalgen én verder gekeken dan Co2 en licht: Een scheef/laag ijzer, No3 en een erg vuil water (zowel teveel mulm als sporenelementen), lijkt de groei van baardalgen te bevorderen (Liebig). Bij teveel natrium en/of kalium hebben de planten het moeilijk om datgene wat er is, op te nemen (Mulders).

Hoe dat precies zit in jouw bak, is helaas idd meetwerk.

Dus als ik het goed lees krijg je door veel no3 baardalgen? De voeding moet eigenlijk altijd in balans zijn want je moet het vergelijken met een bak bingoballen waar allemaal blauwe en maar 1 rode inzit. Die rode kun je moeilijk eruit vissen en zo werkt dat ook met plantenvoeding als er in verhouding teveel inzit van een bepaalde stof.
 
Zelf voer ik ook een ijselijke strijd tegen de baardalgen (zie onderschrift). Na veel spitten op Nederlandse, Duitse en Engelse fora, ben ik mij gaan interesseren in Limnologie, studie van zoetwater.

  • Daarbij is een simpel (baard)algen probleem, makkelijk te verhelpen door te spelen met Co2 en licht. Deze twee zijn namelijk moeilijk naar vraag aan te bieden, aldus Tom Barr.
  • Een moeilijk baardalgen probleem komt door een stevig tekort, met goed scheef getrokken waterwaarden als gevolg. Zodat de planten tot niet groeien, maar de algen wel... Zie de Wet van Liebig
  • Een moeilijker baardalgen probleem is een weer gevolg daarvan, namelijk bij erg scheve bepaalde elementen, wordt het gebruik van andere elementen bemoeilijkt. Zodat de planten niet groeien, maar de algen tieren. Zie de tabel van Mulders.
Concreet naar de oorzaak van de baardalgen én verder gekeken dan Co2 en licht: Een scheef/laag ijzer, No3 en een erg vuil water (zowel teveel mulm als sporenelementen), lijkt de groei van baardalgen te bevorderen (Liebig). Bij teveel natrium en/of kalium hebben de planten het moeilijk om datgene wat er is, op te nemen (Mulders).

Hoe dat precies zit in jouw bak, is helaas idd meetwerk.
Voorlopig zou ik het eerst maar eens op de, m.i., te fluctuerende CO2 waardes gedurende de dag houden. In ieder geval CO2 toevoegen zodra er sprake is van (dag-)licht. De namen die hier overigens genoemd worden benaderen eenzelfde probleem vanuit wisselende gezichtspunten. De praktijk wijst uit dat een wat eenvoudiger benadering veelal reeds effectief is.
 
Voorlopig zou ik het eerst maar eens op de, m.i., te fluctuerende CO2 waardes gedurende de dag houden. In ieder geval CO2 toevoegen zodra er sprake is van (dag-)licht.
Da's exact wat ik ben ga doen.

Nu dus eerst:
2 weken aanzien of de plantengroei aantrekt. Als dat lukt is het tijd voor een volgende stap.

Daarna rapporteer ik het effect ;-)
 
Da's exact wat ik ben ga doen.

Nu dus eerst:


Daarna rapporteer ik het effect ;-)
Een goed plan. Zeker omdat je eerst gaat zien welke gevolgen je aanpassingen hebben eer een volgende stap te ondernemen. Vaak wordt de fout gemaakt om gelijker tijd een aantal wijzigen door te voeren wat het weer moeilijk maakt om de gevolgen in te schatten.
 
@benvo en @jessicapilon, hoewel een simpel algen probleem inderdaad snel verholpen lijkt te zijn met spelen/corrigeren van licht én CO2, lijkt het erop dat bij een pittiger algenprobleem (ook) andere maatregelen getroffen moeten worden. Hoe dat zit bij de TS is, zoals ik al zei, "meetwerk", cq maatwerk...
Ik heb er geen verklaring voor, maar ga nu eerst 2 weken aanzien of de plantengroei aantrekt. Als dat lukt is het tijd voor een volgende stap.
... dus dat wordt inderdaad afwachten. Ook omdat de precieze oorzaak van baardalg niet wetenschappelijk onderzocht is, omdat het te weinig opbrengt...
 
Algen krijg je door een verkeerde verhouding van licht en voeding. Bij veel licht en weinig voeding zie je algen ontstaan. Ik ben wel benieuw wat voor maatwerk je hier dan bedoeld.
 

Terug
Bovenaan