Diverse algen


Planten hebben idd enkel licht en voedingsstoffen nodig. Doch is dat erg simpel.

Een voorbeeldje:
  • Soms is er genoeg van het een, en tot niks van het ander. Zoals voldoende Mg, Fe en sporen, maar tot geen Ca. Daarmee kun je een gewenste dGh hebben (door de Mg), maar de planten groeien niet door de gebrekkige Ca. Tja, dan komen er idd algen, ondanks dat de waterwaardes oke lijken (zie Wet van Liebig).
  • Bij het water verversen met een lage Ca, komt er ook nog een overschot aan K in het aquarium, welke de opname van voedingsstoffen nog meer bemoeilijkt. Wanneer er (extra) Ca wordt bemest, maar bij een overschot aan K, kunnen de planten er nog niks mee, want K belemmert de opname van de voedingstoffen (zie Tabel van Mulders).
  • Om dit probleem recht te trekken, moet je eerst weten wat er precies te kort én te veel is, om gepast te reageren
Dat was ff mijn bak. Hoe dat precies zit in de bak van de TS, weet ik niet.
 
Kalium belemmert de opname? Nou dan hebben de EI gebruikers die kaliumnitraat en kaliumfosfaat toevoegen een probleem zou ik zo denken. Zover ik weet voegt men soms zelfs nog wat kalium bij naast de EI om de K net zo hoog te krijgen als de nitraat.
Je hebt het wel over meten maar het tekort kan ook in de sporen zitten door een slechte batch poeder bijvoorbeeld en dat kunnen we niet allemaal meten hoor.
Dus een aantal zaken zijn te meten maar niet alles. Natuurlijk stel je een tekort vast op basis van metingen voor zover wij deze kunnen doen maar het blijft een samenspel tussen de vraag naar voeding en het aanbod. En daarbij speelt het licht ook een grote rol want dat bepaald de vraag weer.
 
Kalium belemmert de opname? Nou dan hebben de EI gebruikers die kaliumnitraat en kaliumfosfaat toevoegen een probleem zou ik zo denken. Zover ik weet voegt men soms zelfs nog wat kalium bij naast de EI om de K net zo hoog te krijgen als de nitraat.
Het ligt er inderdaad geheel aan hoeveel K in het water zit. Ook in verhouding met de andere stoffen. Als in, (te) veel K belemmert de opname van andere stoffen. Echter die andere stoffen ook in overvloed zijn, kan de plant alsnog voldoende van het nodige opnemen. Wellicht is het door de overvloed van veel stoffen, dat EI toch blijkt te werken.

Omtrent de tewerking van teveel K in het water, deze info komt oa van Promix (aquaculture):
Potassium toxicity does not exist per se. However, excessive levels of potassium can cause antagonisms that lead to deficiencies in other nutrients such as magnesium and calcium. If this occurs, it is best to test the growing medium and plant tissue for nutrient content and adjust the fertilization program or application rate.

Bron: https://www.pthorticulture.com/en/training-center/role-of-potassium-in-plant-culture/
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Omtrent de tewerking van teveel K in het water, deze info komt oa van Promix:
Op zich wel interessant, maar wanneer zou het dan teveel zijn?

Ik hanteer 20 ppm Nitraat en 20 ppm Kalium.
Toevallig heb ik een probleem met mijn planten wat lijkt op een calcium tekort, zou dat te maken kunnen hebben met mijn hoge Kalium waarde?
 
Om die conclusie te trekken, is het handig om de dGh te weten, of preciezer de Ca waarde. Mocht deze op gewenst niveau zitten, dan kan K inderdaad zorgen voor een 'te kort' aan Ca...

De volgende info komt opnieuw van Promix, dat zich richt op aquaculture. Dus bepaalde info heeft tot geen betrekking op het aquarium:
Calcium is not mobile within the plant. So the plant relies on the process of transpiration in which the plant roots take up the soil solution (which contains the needed calcium), transports it to new growth where the calcium is used and the excess water vapor escapes out through holes in the leaves called stomata. Anything that slows transpiration, such as high humidity or cold temperatures, can induce calcium deficiency even if the calcium levels are normal in the growing medium. Parts of the plant that transpire little water, i.e. young leaves and fruit, will display calcium deficiencies first. Blossom end rot of tomatoes is a classic case of calcium deficiency. Calcium deficiency can arise if levels in the fertilizer solution are less than 40-60 ppm and/or potassium, magnesium, or sodium levels are too high.

Bron: https://www.pthorticulture.com/en/training-center/role-of-calcium-in-plant-culture/

Terug naar de bak van Patrix, naast een te hoge K, kan een te lage °C meewerken aan een 'te kort' aan Ca...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk ook dat het zo is dat het in verhouding tot de andere voeding in verhouding goed aanwezig moet zijn. Een groot overschot van een bepaalde stof kan de opname belemmeren omdat de plant de andere voeding minder makkelijk kan vinden.
 
Hier een leuk stukje over antagonisme in onze bakken (als dat al bestaat dan):

https://www.aquascaping-blog.com/1226/antagonisme-aquarium
Opnieuw, wanneer er ook een overvloed is van andere stoffen, zou een te hoge K geen nefaste invloed hebben. Cq. een te kort/te veel van iets is daarom altijd in verhouding tot de andere te bezien. Dus om dan tegelijk het 'Anatogisme van Mulders' tot mogelijk onzin te verklaren... Jeb, aqua-culture is idd géén argi-culture, maar in beide groeien wél de planten...

De Gh waarde van mijn kraanwater is erg laag, 4 dGh, wat neerkomt op 17,8 ppm Ca
https://www.waterhardheid.nl/plaats/velp-rheden
In het geval dat je verder geen Ca toevoegt én de planten hebben idd meer dan 17,8 mg/l Ca nodig, dan zal ik inderdaad wat Ca toevoegen.

Dan kun je natuurlijk direct rennen naar de LFS voor een product dat de Ca verhoogt - zoals een sepiaschelp, bemesting voor zeewater (koralenkorrels, etc) en/of serazout*, maar er zijn ook andere oplossingen. Zo kun je ook naar de lokale tuinwinkel gaan en daar een Ca-product halen. Zelf heb ik goede ervaring met Calciet/CaCO3, welke zowel de dKh als Ca verhoogd. Per 100gr CaCO3, wordt de met CO3/dKh verhoogd met 44gr en Ca met 56gr; aldus het RRUFF Project en Handbook of Mineralogy (file). De dKh gebeurt vrijwel direct, maar Ca moet eerst oplossen in het water. Ook krijg je tijdelijk een poederwolk, maar gaat redelijk snel weg. Jeb, CaCO3 is vrijwel hetzelfde als een schoolkrijtje... Naast Calciet, kun je ook kiezen voor aragoniet, welke sneller oplost dan calciet; mogelijk dat dat komt door de mg in aragoniet.

*Zelf heb ik minder tot negatieve ervaringen met Gh-zout, omdat daar ook andere producten bijzitten, zoals Na én K (zie deWinters.nl, al kan ik géén recent recept vinden van Sera-zout...)
 
Opnieuw, wanneer er ook een overvloed is van andere stoffen, zou een te hoge K geen nefaste invloed hebben. Cq. een te kort/te veel van iets is daarom altijd in verhouding tot de andere te bezien. Dus om dan tegelijk het 'Anatogisme van Mulders' tot mogelijk onzin te verklaren... Jeb, aqua-culture is idd géén argi-culture, maar in beide groeien wél de planten...

Maar geen gelijke planten. Met totaal verschillende eigenschappen aangepast aan de omgeving waar ze groeien.
 
maar ze groeien wel. Echte water-planten blijven rechtop, omdat ze 'drijven' in het water, terwijl de land-planten volledig zelf in moeten staan voor de stevigheid (of door te leunen op andere, zoals de klim-op..). Maar opnieuw, wanneer we ons daar precies mee bezig houden, "go we down the rabbit hole"...
 
maar ze groeien wel. Echte water-planten blijven rechtop, omdat ze 'drijven' in het water, terwijl de land-planten volledig zelf in moeten staan voor de stevigheid (of door te leunen op andere, zoals de klim-op..). Maar opnieuw, wanneer we ons daar precies mee bezig houden, "go we down the rabbit hole"...
't Ja, mensen groeien ook... Maar daar ging het even niet om. Ik gaf aan dat een vergelijk moeilijk, wellicht zelfs niet mogelijk is vanwege de totaal verschillende eigenschappen die ook een totaal andere aanpak vereisen dan agri-cultuur. Overigens, je spreekt hierboven over echte waterplanten en landplanten. Waterplanten komen voor maar in onze bakken zie je juist relatief veel de tussenvorm, namelijk moerasplanten. Zij vertonen een verschillende aanpak, hun groeiwijze past zich op het moment aan, wanneer er sprake is van een droge, in het water of zelfs onderwatervorm. Ook dat maakt een vergelijk moeilijk. Excuses, ook ik ben off topic.
 
Ik heb er geen verklaring voor, maar ga nu eerst 2 weken aanzien of de plantengroei aantrekt. Als dat lukt is het tijd voor een volgende stap.

Inmiddels zijn we wel wat meer dan 2 weken verder, dus tijd voor een update.
Met het ophogen van de CO2 zag ik de groei van de riccia en 1 van de vallineria plantjes een beetje terugkomen, maar dat was marginaal en het probleem was dus niet opgelost. De voorruit werd alleen maar groener met groene punt-alg. (Kon er op het laatst nauwelijks nog doorheen kijken.)

Ik heb toen de volgende stap gezet: Niets doen :)

Hoe ziet dat eruit? Nou, zoals het klinkt: stoppen met water wisselen en bemesten.
Dat had al na 2 weken effect. Alles begon te groeien. De Anubiassen krijgen nieuw blad. De Vallisneria plantjes lopen uit en schieten de hoogte in. Er zijn 2 mooie nieuwe Nymphea's ontsproten uit uitlopers.

Mbt de alg:
De groene puntalg is vrijwel verdwenen (vanaf de bank niet meer zichtbaar.)
De baardalg is er nog wel, maar mijn ervaring is dat die ook alleen verdwijnt door snoeien, waarna moet blijken of de oorzaak weg is (zoniet dan komt hij terug.) Op dit moment zit de baardalg niet op storende plekken, dus laat ik hem lekker zitten.

Wat was er nu eigenlijk aan de hand? Ik denk aan de twee volgende mogelijkheden:
1) Filtercapaciteit aan het randje waardoor de bak eigenlijk steeds aan de rand van instabiliteit draait. Het is een volle plantenbak waar dus veel biologisch materiaal in vrijkomt. Hoewel de JBL 400 serie volgens specs op een bak van 120 liter moet kunnen, denk ik dat dat niet opgaat als deze zo zwaar begroeid is als de mijne.) Iedere week 50% waterwissel is dan genoeg om hem van het padje te duwen en houden. Dat betekent dat in mijn setup niet EI-achtig moet proberen te werken omdat de bak met dit filter deze grote wissels niet aankan. Ik wil volgende week weer starten met wekelijks ~10% water wisselen en wekelijks bemesten met lage dosering.
2) Toch lichtinval? Die vind ik wel lastig, want er was al een poosje geen sprake meer van dat de laagstaande zon de bak rechtstreeks bescheen. Toch is het natuurlijk wel zo met het hoger komen van de zon richting de zomer dat de lichtinval in de woonkamer als geheel minder geworden is.
 
Ik heb toen de volgende stap gezet: Niets doen :)
Dit adviseer ik heel vaak met aanhoudende alg problemen, laat de boel eens tot rust komen en wennen aan de omstandigheden.
 
Dit adviseer ik heel vaak met aanhoudende alg problemen, laat de boel eens tot rust komen en wennen aan de omstandigheden.
Ik heb dit ook inderdaad niet zelf bedacht, maar het jou ergens "horen zeggen" en dacht dat maar eens te doen :).
 
Niets doen klinkt me als muziek in de oren na het lezen van al die algentopics.
 
Hoe gaat het nu dan Peter?
De bak is lek en staat nu half leeg tot ik de kribs naar zolder kan verhuizen :-(
Tot die tijd ging het prima wat de algen betreft. We zullen nooit weten of het een kwestie van tot rust komen, of toch de laag staande zon in najaar, winter en voorjaar was....
 
Ja, wist niet wat ik zag. Het is een rekord800, nieuw gekocht in het voorjaar van 2015. Dat bakken niet het eewige leven hebben kan ik snappen, maar 4.5 jaar vind ik wel erg snel….
 
Ja dat is erg kort Peter en waar zat het lek? Ik heb al enkele van 60cm lek gehad aan de bovenkant van de kitrand. Maar goed die waren wel ouder dan 4,5 jaar.
Gelukkig bleef de schade hier beperkt doordat er maar 2 of 3 cm water uit kon lopen.
 
Het lek zit vrij hoog, een paar centimetre boven de huidige waterlijn:
2019-09-06 18.58.25.jpg


Het lekte ook niet hard. Ik zag eerst het droge spoor en toen ik een paar dagen later weer keek zag ik een druppel. Ik heb ook niet gemerkt dat het waterpeil erdoor zakt.
Ik baal er meer van omdat dit de bak in de woonkamer was. Er komt op korte termijn geen nieuwe, dus we gaan aquariumloze periode in de woonkamer in :-(
 
Zal even wennen zijn zonder bak denk ik maar goed het is niet anders Peter.
 

Terug
Bovenaan