Wat is er nieuw

Diverse algen

Ik heb gisteren veel ctan afgezogen en voorkant van de bodem afgeheveld en opnieuw afgevult. Zoet er stukken beter uit.

Ik heb zojuist h202 gebruikt in de bodem met een pipet en dat spul borrelt lekker 😀

20211121_104611.jpg
 
Blauwe alg is nu onder controle, de zwarte aanslag op de planten is hardnekkig ik ben nu begonnen met planten te toppen en herplaatsen. Hopelijk blijven deze onaangetast, ook plaats ik deze stuk ruimer en hopelijk kan ik later dit compacter maken.
 

was dit weekend bij een dierenzaak en we hadden het over baardalg en kreeg te horen dat ik teveel ververst 40 liter elke week heb een van 240 liter kan dit kloppen?
 

was dit weekend bij een dierenzaak en we hadden het over baardalg en kreeg te horen dat ik teveel ververst 40 liter elke week heb een van 240 liter kan dit kloppen?
Oorzaak van baardalg is een (plaatselijk) CO2 tekort of schommeling.
Ligt dus niet gelijk aan het verversen. Zijn hier veel mensen die 50% per week verversen en geen last van baardalg hebben 🙂
 
Oorzaak van baardalg is een (plaatselijk) CO2 tekort of schommeling.
Ligt dus niet gelijk aan het verversen. Zijn hier veel mensen die 50% per week verversen en geen last van baardalg hebben 🙂
Aan de andere kant....tientallen jaren geleden was het niet ongebruikelijk dat er nauwelijks werd ververst. En was er naar mijn gevoel minder baard/penseel en staghorn alg... maar veel meer groene algen.
 
Aan de andere kant....tientallen jaren geleden was het niet ongebruikelijk dat er nauwelijks werd ververst. En was er naar mijn gevoel minder baard/penseel en staghorn alg... maar veel meer groene algen.
Toen was er ook nog geen LED verlichting maar TL 🙂
 
Ik heb wat meer plantjes besteld, en alles staat sowieso ruimer. Er komen 10 japonica amano XL garnalen bij.
20211202_204739.jpg
 
En een spraybar wellicht ga ik nog boven het water niveau doen, maar ik denk dat het wel goed zo is...

20211203_200046.jpg
 
Ik krijg nu helaas weer grote aantallen blauwe alg aan voorkant van het glas in het substraat.

Ook de nieuwe planten worden weer aangetast met een groffe zwarte aanslag.
 
Ik zou de voorkant wegzuigen en schoonspoelen en steeds de blauwalg handmatig als het kan dagelijks weghalen. Het is een hardnekkige alg/bacterie.
Of je moet de bak 5 dagen helemaal verduisteren want dat werkt ook.
 
Denk dat je het moet blijven zoeken in de waterwaardes
No3
Po4
Kh
Ph
 
Ik ga denk ik 2cm rond om voor het glas het gras weghalen, wat het schoonmaken vergemakkelijkt en dit weekend weer een watermeting doen en als dat niet werk de verduistering doen.
 
Ik krijg het nog steeds niet onder controle, blauw groene alg blijft continu aan de voorkant terug komen en diverse algen blijven in de bak aanwezig, zelf na flink terug snoeien. Ik heb al een spraybar gebrobeerd maar gaf niet veel het gewenste effect dus ben weer terug naar wat ik had.

Ik overweeg nu de oase 600 external met een 1250l p/u. Eventueel interne filter uit het aquarium verwijderen...... help?
 
je kan proberen een fijne spons filter op lucht die dan regel matig schoon maken zijn heel goed in al het vuil uit bak te houden
 
Wat zijn nu de waterwaarden? Blauwalg moet je dagelijks afhevelen want anders hou je het niet in de hand.
 
Ik heb nu 5 dagen een blackout gedaan, alle blauwalg is weg...alles.

Nu ga ik dus morgen grote waterwissel doen? 50 of 70 procent.

Ik heb mijn waterwaardes nog niet gemeten, dat doe ik volgende week en dan eventueel nitraat bij voeden als deze telaag is? Verder nog kleine tips naast onderhoud.
 
Ik zou inderdaad een flinke wissel doen en zorgen dat alle voeding voor de planten goed op orde is.
 
Bak is goed gebleven, geen blauw groene alg meer. Ik ga zo weer een wissel doen 50% denk ik of minder...?

Huidige waterwaardes na een wissel van 75% en 5 dagen blackout.

Ph 7
Gh 10
Kh 6
No2 0
N03 25
Po4 0

Ik ga dus met fosfaat beginnen om toe te dienen.
Dat is van aqua rebel 0,10 mgl per 50.
Ik ga uit van 150l water en wil denk ik beginnen met 0,20 mgl pf is dat teveel misschien beter met 0,10 mgl

Ik heb nog wel veel last van donker groene beetje tegen zwarte spikkels aan op plantjes en stenen als aanslag
 
Met een nitraat van 25 mag je best op 2,0 fosfaat uitkomen gelet op de verhouding 10:1. Die stippels is denk ik puntalg wat vaak een tekort aan po4 en/of co2 laat zien.
 
Mocht de blauwalg terug komen:

Ik heb dit ook gehad, bleek dat mijn hout niet goed was. Ook onder het hout kon het niet goed circuleren. Toen ik het hout opbeurde: donkerblauw en een putlucht dat eronder vandaan kwam, blegh. Dus kijk of je plekken hebt waar geen circulatie is. Eenmaal het hout eruit, bodembwaar blauwalg inzat eruit gehaald, geen blauwalg meer gezien.
 
Er komt aan de voorkant van die turquoise lucht bubbels, dus als ik beetje roer dan zijn ze weg en blijft de groenblauwe alg weg, of dit goed is weet ik niet, maar werkt wel... denk maar preventief blue exit toevoegen zo nu en dan.

De groene punt alg is echt hardnekkig, tast de stenen goed aan en langzaam groeiende planten. Nu ben ik net begonnen met po4 toevoegen, kan ik resultaat over 2 weken verwachten dat het weg gaat of moet ik meer doen
 
Aan de andere kant....tientallen jaren geleden was het niet ongebruikelijk dat er nauwelijks werd ververst. En was er naar mijn gevoel minder baard/penseel en staghorn alg... maar veel meer groene algen.
Dit type bakken heb ik gehad met waterwisselingen van zo rond de twee tot zelfs drie maanden. Maar je kan dit niet zo in dit veband van deze topic zien. Mijn bakken hadden bijvoorbeeld een zeer lage lichtsterkte. Waar bovendien een beperkte plantenkeuze bij paste.
 
Bak is goed gebleven, geen blauw groene alg meer. Ik ga zo weer een wissel doen 50% denk ik of minder...?

Huidige waterwaardes na een wissel van 75% en 5 dagen blackout.

Ph 7
Gh 10
Kh 6
No2 0
N03 25
Po4 0

Ik ga dus met fosfaat beginnen om toe te dienen.
Dat is van aqua rebel 0,10 mgl per 50.
Ik ga uit van 150l water en wil denk ik beginnen met 0,20 mgl pf is dat teveel misschien beter met 0,10 mgl

Ik heb nog wel veel last van donker groene beetje tegen zwarte spikkels aan op plantjes en stenen als aanslag
Waneer ik planten zie zoals je Alternanthera reineckii mini's dan weet ik dat er een behoorlijke lichtsterkte boven past van zo rond de 45 lumen per liter minimaal en bovendien CO2 toevoegingen. Wat is eigenlijk wil aangeven ga je lichtsterkte die je minimaal rond de 8 uur aanbiedt, exclusief dimtijden, aanpassen aan je planten keuze!!! Wanneer dit juist is gedaan moet je de plantenvoeding waaronder dus ook CO2 aanpassen aan die lichtsterkte! Zodra er dan nog algen zijn en dus ook die zwrte stippen weet je welke tekorten er zijn die dan altijd in je voeding liggen.
 
Ik ben er klaar mee, het is allemaal weer terug aan de voorkant van het glas, de planten zien er niet uit en alles is aangetast.
Ik snap het niet, want met een garnalen bak heb ik om de week of 2 weken onderhoud en het enige wat ik daar do is wekelijks 2 liter water toevoegen en dat is het. Het is kristal helder en geen alg.

En in deze 180l bak alleen maar gezeik mee. Moet ik wellicht de interieur behuizing van de pomp eruit slope en een externe 650 oasis tank aanhangen?
 
das vervelent dennis meschien de zelfd setup als je garnalen bak proberen?
 
Ja eigenlijk weinig verschil, zelfde powersand en soil, stenen. Alleen in de garnalen bak zit zand, monto carlo en hout.
 

Bijlagen

  • 20220405_204123.jpg
    20220405_204123.jpg
    430.6 KB · Weergaven: 114
  • 20220405_204136.jpg
    20220405_204136.jpg
    385.9 KB · Weergaven: 92
de planten op de eerste foto zijn veel planten die co2 en waarschijnlijk veel licht en voeding nodig hebben
 
Van welke alg heb je nu dan last?
 
Ik denk groene punt alg en misschien meer?

De stenen zijn zwart en groen, normaal zijn deze stenen licht grijs. Ik heb ze eruit gehaald schoon gemaakt en komt binnen notime terug, in de kiertjes wvalt niks weg te halen.

Dikke aanslag op de bladeren, de oudere blaadjes worden groener of groen/bruin.

Ik zie groene dons achtig laagje ontstaan op de slow movers, die danst ook zo lekker mee met het water zeg maar.

De voorkant is zelfde verhaal, ik denk net geen blauwe groene alg maar wel het voor stadium.
 
En qua co2 beteeft... ik denk dat juwel 1000 liter pomp niet overal komt zeg maar, althans er zullen wel misschien een paar dead spot zijn maar niet te groot.

Ik zat te denken aan een oase 600 en daartussen een co2 inline atomizer te plaatsen?
 
No3 en po4 om de dag blind toedienen in een 2/1 verhouding op einde week eens meten om te kijken of je no3 waarde niet te hoog oploopt max 10mg/l po4 zal waarschijnlijk nog maanden onmeetbaar zijn.
+Oxidadator gebruiken.
 
Ik herken je problemen hoor en de frustratie dat je op wilt geven, maar doe dit niet. Dat je nog steeds last hebt van alg is een kwestie van onbalans.

Mijn ervaring is met o.a. puntalg is, dat als je alles eindelijk in balans krijgt, de al aanwezige puntalg niet verdwijnt, dus deze blaadjes kun je als verloren beschouwen.
Belangrijk is om te voorkomen dat het nog erger word en nieuwe blaadjes niet aangetast worden.

Zelf zou ik het licht iets dimmen als dat kan en de co2 zeker ophogen en de plantenvoeding op een verhouding van 20/2 toevoegen verdeeld over de week.
Daarnaast, zoals je al weet en doet moet je nog meer schoonmaken, schoonmaken, schoonmaken.
Dus de alg die je kunt verwijderen weghalen, teveel aangetaste blaadjes afknippen en daarna een grote waterwissel (50%) er achter aan.
Dit mag je ook 2x per week doen, je hoeft je niet te houden aan 1x per week.
En dit zal je te samen met het proberen te dimmen van het licht, en zeker de verhoging van de co2 en plantenvoeding, 3 tot 4 weken moeten volhouden totdat je het effect gaat zien.

Wat betreft de blauw groene alg in de bodem aan de voorkant van de ruit, bij mij kwam dat doordat er continu licht op valt, dus naast je led licht, ook het daglicht. Om dit te verhelpen, deed ik bij elke schoonmaak het met mijn vingers weghalen, omhoog halen met de afzuigslag er direct boven, zodat dit spul niet door de bak dwarrelt.
Ook heb ik de hoogte zand wat aan de voorruit lag verwijderd, dus dat het vanaf de voorruit meteen omhoog loopt en er daar geen rand zand meer in het licht komt.... En het is verdwenen. Misschien een tip voor jou.

Je bent al aardig op weg om je problemen op te lossen. Die spraybar geeft voldoende spreiding van zowel je plantenvoeding en je co2. Je zoekt naar oplossingen en advies. En als ik de foto van je bak zie, zie ik dat je er een hele mooie bak van kunt maken, en is het eventjes volhouden is en niet opgeven😉👍
 
Bedankt voor de tips,

Waarom een oxidator? Ik ben er juist vanaf gestapt in mijn eerste aquarium.

De verhoudingen ik lees po4 2 op 1
En plantenvoeding 20 op 2, hoe moet ik dit lezen?

Ik gebruik nu po4 6ml per dag, soms vergeet ik een dag.
En de rest 3 a 4ml per dag.
 
Probeer aan easylife blue exit te komen,bij bol.com is het nog te krijgen zag ik..
Succes.
 
Laatst bewerkt:
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: zo even lekker gewandeld
      Terug
      Bovenaan