Diverse soorten alg, word er gek van...

R

Robin-S

Guest
Ik heb al vaker een topic geopend in dit subforum over alg maar nu loopt het langzaam de spuigaten uit.
Laat ik voorop zeggen dat ik het niet heel erg vind om wat alg in mijn bak te hebben. Het ziet er vrij natuurlijk uit...tot op zekere hoogte! Ik heb al van alles geprobeerd om de algen onder controle te houden maar tot op heden werkt eigenlijk niets en wordt het probleem alleen maar erger. Als ik eerlijk ben haalt de alg op dit moment de 'fun' van de hobby goed naar beneden...
Ik heb last van baard alg, waarschijnlijk staghorn, groene alg en draadalg. Ik moet zo'n beetje iedere 2 weken mijn achterwand schoonborstelen omdat deze helemaal groen van de alg wordt. Vooral mijn kienhout en planten zien er niet uit. Alles is bedekt met een dikke laag alg. Als ik nu nalatig ben in het onderhoud van het aquarium kan ik me voorstellen dat het er op een gegeven moment niet meer uitziet maar dat is niet het geval!!!

Wat ik tot nu toe gedaan heb om de diverse soorten alg te bestrijden:

Verlichting aangepast. Nu 2 Dennerle color lampen ipv daylight. (t5),
Bio Co2 toevoegen,
Easycarbo toevoegen (5ml pd),
Verlichtingsduur is 8 uur per dag.

Mijn waterwaarden zijn:
Ph <7
Gh 8
Kh 3
No2 0
No3 <10
Po4 20
Nh4/3 0
Fe 0.25 (voor het toevoegen van Profito)
Ik maak gebruik van de testkoffer van Sera (nieuw).

Ik filter over turf. Vandaar de wat lage Kh waarde. Over het algemeen zijn mijn waarden zo slecht nog niet lijkt me. Wat mij opvalt is de vrij hoge fosfaat en de vrij lage nitraat. Het nitraat is bij mij nog nooit onder controle geweest dus heb ik vandaag Easy life Nitro gekocht. Het is me alleen nog wat onduidelijk hoe en hoeveel ik moet toevoegen.

Volgens mijn lfs heb ik problemen met alg omdat mijn fosfaat zo hoog is. Volgens hun moet het zo goed als 0 zijn.... Kan iemand dit beamen? Volgens hun is fosfaat de belangrijkste voedingsbron voor algen. Ik heb op dit forum geleerd dat een vrij hoog fosfaatgehalte geen probleem hoeft te zijn tenzij je nitraat ook voldoende is. Voor alle zekerheid heb ik het fosfaatgehalte van het kraanwater ook getest en dit was zo goed als 0.

Ik flter over 2 filters met meer dan voldoende capaciteit (Eheim 2215 en Jbl 901 greenline) Ik maak geen gebruik van actieve kool of iets dergelijks. De enige 'afwijking' in de Eheim is het turf. Het betreft overigens een Ferplast Dubai 120 bak van 240 liter met zuid amerikaanse inrichting en visbestand.

Omdat ik het nu eigenlijk zat ben, heb ik vandaag ook alg exit van easylife gekocht. Volgens mijn lfs KAN dit een wondermiddel zijn maar eigenlijk hou ik er niet zo van om iedere keer chemische goedjes in mijn bak te gooien. Maar...het is het proberen waard. Volgens easy life moet je het verschil al kunnen zien na 3 weken dus ik ben benieuwd.

Als er behoefte is naar foto's kunnen deze snel volgen. Op dit moment heb ik ze even niet bij de hand.

Ik hoop dat iemand mij nu echt eens kan helpen om van mijn algproblemen af te komen want de lol raakt er zo langzamerhand vanaf.

Mvg Robin
 
k had ook veel last van alg en ook een aantal verschillende soorten die de bak over dreigde te nemen. Ik heb advies gekregen van iemand met verstand van zaken en nu is het hele probleem onder controle. Ik heb nog een beetje alg op de achterwand, hout en steen zitten, maar dat wordt netjes door mijn algeneters en harnasmeervallen bij gehouden.

Volgens mij zit diegene (GillesF) ook hier op het forum, dus even pm sturen?
 
Ik zou die algexit gelijk terug brengen.
 
Heb je reflectors?
Die waren bij mij een groot probleem. Nu nergens meer last van.
Mvg.
 
arie o zei:
Ik zou die algexit gelijk terug brengen.

En is dan zijn alg weg??
ik zou de oplossing ook niet zo snel weten maar aan zo'n reactie heeft hij natuurlijk ook niets.

Ik ben echter ook niet zo van de middeltjes, maar ik moet zeggen dat ik om onduidelijke redenen ong jaartje geleden ook plotseling draad alg in mijn bak kreeg.

ik heb toen ook alg exit gekocht en het was binnen 1 a 2 weken compleet weg. en ook niet meer terug gekomen.


Denk wel dat als je al zo lang met algen kampt het met alg exit wel weg gaat, maar als het werkelijke probleem niet gevonden wordt je algen weer snel terug zullen keren.

Er zullen nog wel goede tips komen van mensen die weten je probleem goed aan te pakken.

kan me goed voorstellen dat het de hobby verpest.

succes
 
Ik zie dat je po4 veelste hoog is. Als je po4 2ppm is dan moet je no3 20ppm zijn. Hier is ook een
Rekensom voor maar weet hem niet uit mijn hoofd. Dus ik zou ff een flinke water wissel doenen om je po4 te laten zakken.
En dan ook po4 en no3 gaan toevoegen en je waardes in de gaten houden.
 
nu heb ik er ook niet al te veel kaas van gegeten..maar die hoge po4 kan toch ook te maken hebben met veel vuil / weinig water verversen ?

of is dat weer iets anders?
 
Robin,is de po4 waarde ipv 20 niet 2.0?
 
Om te beginnen kan die po4 niet kloppen. ik ken geen test die zo hoog gaat en dat is eigenlijk ook een heeeeeeeeeeeeele hoge waarde dan.
Bij een kh van 3 en een ph van 7 is er ook erg weinig co2. te weinig denk ik en ook de no3 zit onder de 10 en dat is waarschijnlijk ook niet voldoende.
Wat de lfs zegt is onzin want een po4 moet nooit 0 zijn.
Er moet in het water voldoende no3 en po4 zitten zodat de planten goed kunnen groeien.Daarnaast ook voldoende co2 en sporenelementen.
Een po4 van rond de 2 is meestal prima.En daarbij dan bv een no3 van 20mg/l
Ik zou zeker geen chemische troep er nu in gaan gooien.
Kun je een foto plaatsen misschien??
In principe moet de Eheim 2215 al meer dan genoeg zijn voor jou bak.
Ik denk dat je op de een of andere manier dus een voedingstekort hebt.
De co2 is erg laag en ook de no3 is niet hoog. Als je stopt met de turf dan is je kh stukken hoger en ook de co2 stijgt dan mee.
Hoeveel plantenvoeding doseer je. ik dacht dat aanbevolen wordt 10 ml op 100 liter toch??
Met een beetje verlichting mag je deze dosis vaak wel verdubbelen.
Maar goed ik ken de bak verder niet dus wellicht zou een foto mooi zijn.
 
Ik heb het ook eens geprobeerd, nooit meer maanden naweeen van gehad en bijna alle planten kapot verslijnmde gewoon weg bleef niets van over.
Waarom ik het adviseer?... ik zou niet weten hoe ik alg moet bestrijden en zeggen dit moet je doen rommmel ook maar wat aan, dan probeer ik dit en dan weer eens dat. Het enigste wat ik weet is dat algexit troep is. En ik zei wat ik als eerste zou doen toen ik het berichtje las, verder was ik het wel zat na 2o uur dus eerst ff lekker slapen en als ik mn ogen open doe zijn er vast wel mensen met tips, maar dan weet ik zeker dat er gezegd is doe de algexit weg

Als 2e zou ik er geen 2 colour lampen in doen.
 
Ja ook ik heb al de nodige slechte verhalen erover gelezen. Bepaalde planten kunnen er erg slecht tegen en waarschijnlijk zul je een groot deel van je planten verliezen.
 
Heb je foto's even bekeken.
T5 verlichting, weinig co2 en weinig plantenmassa. Dat is een beetje vragen voor problemen.
Hoe voeg je bio co2 toe? (omgekeerd bakje, diffuser,...)
Hoeveel flessen gebruik je?
Hoeveel bellen per minuut komen er ongeveer uit?
Hoe vaak/veel ververs je?
Zijn je filters proper?

Met de planten die je hebt zou een "black-out" wel eens kunnen helpen. Eerst zoveel mogelijk alle alg manueel verwijderen. Als het allemaal begint te rotten, staan we nog verder.

Daarna genoeg drijfplanten toevoegen, dus het licht wat dempen.
Co2 opvoeren, en zorg vooral dat het overdag niet teveel schommelt.
Tekorten hebben je planten niet, dus daar ligt het volgens mij niet aan.
Ververs de komende 3 weken om de 3 dagen 30%. Liefst vlak voor dat de lichten uit gaan. Zo is het co2 's morgens terug op peil voor je planten.
Je filter proper maken.

Ik zie dat je een nieuwe Echinodorus hebt.
Trek al minstens 1/3 van de oude bladeren er af, die groeien toch niet meer en is zo anders een goed plaatsje voor algen.
 
Een no3 van kleiner dan 10 kan volgens mij wel een tekort betekenen.10 is al niet veel maar <10 kan ook 3 zijn.
En ook de co2 is nu erg laag vind ik. Dus er zal ook vast een co2 tekort zijn.
 
Om eventueel te bevestigen of je co2 te laag is zou ik persoonlijk een langere termijnen test in mijn water doen en stoppen met turf in mijn filter te stoppen (turf is onstabiel). Om je Kh lager te houden kan je er ook gedestilleerd/osmosewater in doen gecombineerd met kraanwater gebruiken voor een water verversing. En je no3 verhogen of je po4 verlagen en zorgen voor een goede stromingen zo dat alle voedingsstoffen door je bak verplaatst worden. Verder sluit ik mij aan bij de andere vragen.

Gr Martinez
 
Ik ben het verder met Martinez eens hoor. Turf is echt niet stabiel. Dan krijg je geen stabiliteit in je bak.
En bij een hogere kh heb je ook meer co2.
Ik zou de nitraat rond de 15 a 20mg doen en de po4 op 2mg houden.
En ook zorgen voor voldoende sporenelementen(plantenvoeding).
 
jessicapilon zei:
Een no3 van kleiner dan 10 kan volgens mij wel een tekort betekenen.10 is al niet veel maar <10 kan ook 3 zijn.

Dat is niet het geval.
Zit zelf soms lang beneden de 5, en dat heeft nooit voor problemen gezorgd.
Naar gelang welke test er gebruikt word, kan de re�le waarde evengoed 5 of 30 zijn.
Zolang je al iets nitraat meet zit je eigenlijk al goed.
En je ziet ook geen nitraat gebrek bij de planten.


En zoveel mogelijk zuurstof toevoegen!
 
De topicstarter geeft aan dat hij "gek" wordt van de hoeveelheid algen. De waardes die gemeten zijn lijken niet te kloppen. En nu gaan er allerlei waardes rondgestrooid worden middels verschillende zienswijzes en de ts kan waarschijnlijk nog niet de waardes correct meten cq interpreteren en daarop het handelen afstemmen. Iets van door de bomen het bos niet meer zien.
Heb via zijn onderschrift wat foto's van zijn bak gezien (neem aan dat het om deze bak gaat) en die zag er in december 2013 nog redelijk uit.
Waarom niet..hoeveelheid licht wat verminderen...de aangetaste bladeren/planten verwijderen....wat snelgroeiers erin...klei/ laterietballetjes bij de wortelplanten en beetje profito toevoegen....ruime waterwissel doen en de filters om en om eens flink reinigen. ( ik zou er zelf ook nog een zuurstofsteentje bijdoen, maar dan gaan een aantal hier roepen dat dat je co2 verdrijft) .
 
backplay zei:
jessicapilon zei:
Een no3 van kleiner dan 10 kan volgens mij wel een tekort betekenen.10 is al niet veel maar <10 kan ook 3 zijn.

Dat is niet het geval.
Zit zelf soms lang beneden de 5, en dat heeft nooit voor problemen gezorgd.
Naar gelang welke test er gebruikt word, kan de re�le waarde evengoed 5 of 30 zijn.
Zolang je al iets nitraat meet zit je eigenlijk al goed.
En je ziet ook geen nitraat gebrek bij de planten.


En zoveel mogelijk zuurstof toevoegen!

Het kan met 5 al goed zijn maar dan moeten de omstandigheden er wel naar zijn. In die bak met T5 en weinig drijvers moet de opname haast wel groter zijn dan een getal kleiner dan 10.
Ik vertrouw nooit op een "het kan".
Als het toch geen "het kan" blijkt te zijn dan loop je achter de fieten aan en zit je dus met alg.
De TS heeft niet voor niets diverse soorten alg in zn bak.
En wat veroorzaakt in de regel algen??
Ja, tekorten.
Dus ik zou dan voor meer zekerheid kiezen en een gehalte van rond 15mg aanhouden. Kan geen kwaad lijkt me om iets meer te hebben dan er wordt verbruikt.
 
Ik ben het in zoverre wel met Peter eens dat er licht gedempt moet worden in deze bak. Dat scheelt een enorm stuk denk ik.
Ik wwet niet of dat <10 licht aan de interpretatie of aan de kleurenschaal. Ik heb ook wel testen die <.... aangeven.
In dat geval leest hij wellicht wel de kleur goed af.
Het enige wat ik probeer te voorkomen is dat die <10 straks een gehalte van 1 of 2mg blijkt te zijn en dus een tekort. Dan kun je m.i. beter iets hoger gaan zitten.
Maar goed we kunnen hier natuurlijk verschillend over denken en dat is ook niet erg.
 
Hi John...ik denk dat we hetzelfde bedoelen. Maar zijn bak zit nu in de problemen. Dus meen ik dat hij even terug moet naar een " nieuwe beginsituatie" ...voor zover mogelijk. Dan zijn bekwaamheid tot meten..aflezen en interpreteren verbeteren en vervolgens verantwoord aansturen op de waardes.
 
Dank allen voor de reacties.

Om te beginnen is de Po4 natuurlijk 2.0. Mijn excuses voor deze tikfout.

Bij aanschaf van de Dubai heb ik meteen de reflectors verwijderd. Daar kan het probleem dus niet in zitten. Kan het gebruik van 2 colorlampen voor problemen gaan zorgen? Het lijkt mij iig sterk. De lichtsterkte is drastisch naar beneden gegaan in verhouding tot de originele lampen. Persoonlijk denk ik dat het algprobleem niet in de verlichting moet zoeken. Ik heb ook meer dan voldoende pistia in mijn bak.

Ik houd er ook niet van om allerlei middeltjes in de bak te kiepen maar ik wist het nu gewoon echt niets meer. Vandaar de alg exit.

Verversen doe ik wekelijks zo'n 50 liter wat mij toch voldoende lijkt. Ik zou wat meer liters kunnen verversen mocht dat volgens jullie nodig zijn.
Profito voeg ik 2x per week 15ml. Dus 30ml totaal per week. Bio Co2 voeg ik middels de kant en klare flessen van Dennerle. 1 Fles is voor 120 liter vandaar dat ik gebruik maak van 2 flessen. Ik weet het, het is niet optimaal en heb de spullen al in huis om met een omgekeerd bakje en een eigen mengsel te gaan werken. Om het tekort aan Co2 deels op te vangen doe ik dagelijks 5ml Easycarbo in mijn bak.

Ik denk dat ik het met John eens moet zijn en dat er ergens een voedingstekort is. Ik heb Easylife Nitro aangeschaft om het nitraat wat op te schroeven. Het verwijderen van de turf doe ik liever niet. De vissen doen het fantastisch en ik vind de kleur van het water bijzonder goed bij de inrichting passen. Bovendien had ik al last van de algen voordat ik over turf ging filteren. De aanschaf van een osmose apparaat is het overwegen waard maar dan moet ik zeker de turf uit mijn filter halen lijkt me.

Bij deze even 2 detailfoto's van het met alg aangetaste kienhout. Mijn achterwand had ik afgelopen zondag al schoongeborsteld maar begint alweer groen te worden.
648991_0_82_img_0453.jpg

343232_0_82_img_0454.jpg


Vanmiddag als de verlichting aan gaat, zal ik nog wat meer foto's maken en in mijn album plaatsen.

Mvg Robin
 
Okee..duidelijk je foto's.

Je lotus staat er mooi bij!

Hoe is je watercirculatie....? Worden alle plekjes goed doorstroomd?
 
Dank je. De lotus heeft vrij verse bladeren nadat ik hem een paar weken geleden drastisch heb teruggesnoeid. Daarvoor leek het wel een groene lotus.

Zoals ik al aangaf maak ik gebruik van 2 filters. De Jbl 901 en de Eheim 2215. De Jbl is aangesloten op de sproeibuis en bij de Eheim heb ik de uitstroom over de bodem laten lopen. De watercirculatie is goed te noemen. En de filters maak ik om en om zo'n beetje elke 2 maanden schoon.

Nu lijkt het alsof men twijfels heeft over mijn meetkunsten. Dat het No3 <10 is, bedoel ik dat de kleur van de cuvette niet de kleur van de kaart haalt. Ik kan prima mijn water testen maar idd daar nog niet goed naar handelen mocht dat nodig zijn.
 
peterdenhaag53 zei:
Hi John...ik denk dat we hetzelfde bedoelen. Maar zijn bak zit nu in de problemen. Dus meen ik dat hij even terug moet naar een " nieuwe beginsituatie" ...voor zover mogelijk. Dan zijn bekwaamheid tot meten..aflezen en interpreteren verbeteren en vervolgens verantwoord aansturen op de waardes.

:thumbs:
 
zit die alg enkel op je hout of hebben je planten hier ook last van?
 
In mijn aquariumvereniging is men zeer te spreken over VANYA ALGENSTOP.

Dit is een Duits biologisch product die aldaar al populair geworden is maar in NL zie ik het niet vaak in de winkels.

Zoek op Google en je vind vast een winkel waar je het kan kopen.

Succes ermee.
 
De algen zitten op zowel het kienhout als op de planten. Laat ik ook niet mijn achterwand vergeten. Deze moet ik eens in de 2 weken grondig schoonborstelen. Hier zit dan voornamelijk groene alg op.

Ondertussen ben ik aan het knutselen om een omgekeerd bakje in mijn bak te plaatsen. Ik heb het zo uitgerekend dat ik op een Co2 gehalte van iets meer dan 20 uit kom. Kunnen jullie je daar in vinden? Ik heb momenteel geen groter bakje. Ik ga gebruik maken van een pindakaas deksel haha. Wel goed schoongemaakt uiteraard...
 
Deze moet ik eens in de 2 weken grondig schoonborstelen?
Doe ze dat in de natuur ook?
waarom wil je die schoon houden?
 
Ik word echt niet panisch als er een beetje alg op groeit hoor haha. Dat ziet er inderdaad zelfs natuurlijk uit maar als ik er niets aan doe, zit binnen de kortste keren mijn hele achterwand onder een dikke laag groene alg. Dat vind ik simpelweg niet mooi!
 
Vanmiddag heb ik het bio Co2 systeem met omgekeerd bakje aangebracht. Het werkte in 1x goed en de bellen zijn bijna niet te tellen. Ipv een wasfles heb ik er voor gekozen om de bellenteller en dop van het Dennerle systeem te gebruiken. In de dop zit een soort filtertje dat eventueel schuim tegenhoudt. Ik werk nu nog met 1 fles omdat ik geen T stukje heb voor de slangen. Ook heb ik nog geen terugslagklepje. Deze komt er uiteraard nog wel tussen.
Nu maar hopen dat doormiddel van het Co2 en No3 te verhogen, de alg afneemt en op den duur wegblijft.

Ik heb zojuist een update in mijn album geplaatst met aardig wat (detail) foto's. Daar heb ik ook mijn overige waarden, vis- en plantenbestand vermeld. Als jullie nog meer info willen hebben hoor ik dat graag!
 
Gisteren heb ik voor de waterwissel mijn waarden nog eens gemeten die momenteel van belang zijn in mijn situatie.

Ph - iets onder 7 (nadeel van Sera koffer, gaat met stappen van 0.5 maar de kleur is lichter dan 7 op de kaart)
Kh - 4 (iets opgelopen door Bio co2?)
No3 - nu duidelijk 10
Po4 - nog steeds 2

Er is dus al enige verbetering te bespeuren.

Verder heb ik gister al mijn hout en steen verwijdert en grondig schoongemaakt (uren werk pfff) en aangetaste bladeren teruggesnoeid. Na al deze noeste arbeid heb ik in plaats van de wekelijkse 50, nu ruim 80 liter water ververst.

De nieuwe foto's staan in mijn album. Wat een verschil....

Gr Robin
 
Opzich kan een co2 van 20mg voldoende zijn hoor. Het is verder belangrijk bealgde blaadjes weg te knippen en voor voldoende voedingsstoffen te zorgen zodat er geen tekorten ontstaan in je bak.
Beetje bij beetje zal je dan verbetering zien en ook dat de nieuwe blaadjes algvrij blijven.
 
Terug
Bovenaan