Ha.. dit is dus een forum wat pas 's avonds actief wordt
🙂...
@Ed Tensen Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Daar kan ik zeker wat mee, gewoon niet doen dus.
@rjoemman. Dat zal ik eens na meten want zover ben ik dus nog niet geweest (steeds iedere 48 uur ververst). Ik zal dus vandaag een laatste verversing doen en dan een nul-meting doen (50%) m.b.v. de druppeltest EN de JBL Pro-scan en dit de aankomende twee weken om de drie dagen meten. Ik zal de waarden hier bij houden in de openingspost zodat ik deze voor mijzelf ook kan monitoren. Waarom beide tests? Ik heb meer vertrouwen in een druppeltest dan in de JBL ProScan maar tot nog toe lijken die waarden redelijk overeen te komen dus wellicht dat ik deze dan ook makkelijker durf te gebruiken voor de toekomst.
Qua voeding is het eigenlijk vrij simpel... Om 09.00u en 17.00u krijgen ze Tetra Pro Energy Multi-Crisps (pff...mond vol) en om 14.00 en 19.00u Stendker Goodheart. Ze eten goed, de kleintjes helaas wel iets minder. De CO2 berekent de ProScan en ik maak daarnaast gebruik van een JBL continutest (ik omschrijf de kleur als turquoise/Aqua). Ik heb de continutest nu vrij hoog in het aquarium hangen maar zal deze eens dichter bij de PH meter hangen (nu letterlijk aan de andere kant van de bak). De PH wordt gestuurd door een Profilux 2 plus en deze schakelt ook de CO2 uit zodra de "nacht" invalt en activeert de luchtsteen samen met de nachtverlichting. De overlap hier is 1 uur.
Het punt van je PH -Probe is eigenlijk wel interessant, temeer omdat deze in de overloop hangt en dus altijd water uit de bovenste laag meet. Ik zal deze eens proefondervindelijk buiten de overloop hangen op gelijke hoogte maar buiten de "flow".
En wellicht dat ik de indruk wek dat ik zo veel mogelijk wil sturen... dat is juist niet mijn bedoeling. Het kweken van vissen overigens ook niet maar ik wil eens proberen om (in de toekomst) een peper te kweken op een aquarium zonder inmenging van mijn kant. Overigens heeft mijn kraanwater een EC van 0.3 (210 uS) en dat is eigenlijk de reden dat ik het vermoeden kreeg dat daar best wel wat mineralen bij mochten (mijn tomaten hebben er ernstige calcium tekorten op indien ik niets toevoeg). Maar als discus het daarmee goed kan redden.... dan zal ik vooral de belangrijkste tip van bovenstaande adviezen even opvolgen.... laat gaan.... dank jullie wel...
Terugkomend op de dode vis.. de ontlasting ziet er naar mijn idee behoorlijk ok uit (donker en stevig van structuur, niet al te lang) overigens wel veel minder dan ik zou verwachten van zulke grote vissen. Wat betreft de bijvissen in het aquarium....
- 1 L257
- 1 L177
- ± 50 guppen (waren eigenlijk bedoeld als voer maar schijnbaar lusten ze ze niet dus die moet ik er vandaag of morgen ook eens uit halen... Dat is vrijwel onbegonnen werk