Dode discus en vreemde vlek op een andere


Imperium

Active member
Lid geworden
11 mei 2022
Berichten
41
Leeftijd
42
Goedemorgen, zojuist had ik een dode vis in mijn aquarium. Deze zag er buiten het feit dat die dus op de bodem lag verder wel prima uit. Uiteraard kijk je dan even iets nauwkeuriger dan normaal en hierbij viel bij een beschaving aan de huid van een van de vissen op. Ik neem aan dat ik het hier het eerste zie door de blauwe kleur maar heeft iemand een idee wat het kan zijn en vooral wat ik er tegen kan doen?

Voor de liefhebbers van cijfers:
  • NO2 = 0
  • NO3 = 18mg/l
  • GH = >4
  • KH = 6
  • pH = 6.8
  • Chloor = 0
  • CO2 = 30 25 mg/l
  • Temp = 29.4˚C
 

Bijlagen

  • 1829970E-8CA0-40CC-9ED8-D2D8BB1DA3A3.jpeg
    1829970E-8CA0-40CC-9ED8-D2D8BB1DA3A3.jpeg
    458.8 KB · Weergaven: 105
  • 34F29707-DF51-4D4C-84FA-B2E2D556F7D4.jpeg
    34F29707-DF51-4D4C-84FA-B2E2D556F7D4.jpeg
    150.3 KB · Weergaven: 91
Wellicht nuttig om te vermelden... ik heb eergisteren helaas het filter moeten vervangen i.v.m. terugkerende lekkage. Er staat nu een 2080 achter (iets meer stroming) en die is uiteraard nog niet ingedraaid maar zal dat al zo snel problemen geven? Heb wel filtermedium gebruikt van Easy-Life volgend de aanbevolen dosering. Filpmje voor de ademhaling
 
Wat heb je met het filtermedia van het oude filter gedaan? Als je die in het nieuwe filter hebt geplaatst is het filter gewoon ingedraaid.
 
Wat heb je met het filtermedia van het oude filter gedaan? Als je die in het nieuwe filter hebt geplaatst is het filter gewoon ingedraaid.
Die heb ik vermengd met dat van de 2080, was natuurlijk lang niet genoeg (oude was een 2078)
 
Als je al het oude medium hebt overgezet is je filtratie op zijn minst niet minder dan voorheen, dus het cycleren van je pomp kan je in principe als oorzaak uitsluiten.
 
Even los van bovenstaande. Indien mijn KH waarde te laag is kan ik deze dan veilig verhogen met bijvoorbeeld CalMag? De samenstelling is als volgt: Stikstof, Ijzeroxide, Calciumxide en magnesiumoxide.. Normaliter om osmosewater te verharden ten ehoeve van de groente teelt maar lijkt me dat het ook zijn voordelen in het aquarium heeft? Aanbevolen dosering voor gietwater is 0,1-1 ml/L maar ik denk als ik grofweg 50 ml op 500 L toevoeg het niet zo heel veel schade kan aanrichten maar wel mijn KH verhoogt.
 
Even los van bovenstaande. Indien mijn KH waarde te laag is kan ik deze dan veilig verhogen met bijvoorbeeld CalMag? De samenstelling is als volgt: Stikstof, Ijzeroxide, Calciumxide en magnesiumoxide.. Normaliter om osmosewater te verharden ten ehoeve van de groente teelt maar lijkt me dat het ook zijn voordelen in het aquarium heeft? Aanbevolen dosering voor gietwater is 0,1-1 ml/L maar ik denk als ik grofweg 50 ml op 500 L toevoeg het niet zo heel veel schade kan aanrichten maar wel mijn KH verhoogt.
Ik zou dit niet gebruiken. Iets wat voor de groenteteelt bedoeld is, hoort niet in je aquarium.

Verder even de Discus kenners afwachten wat hun toevoegen denk ik.

Gr. Ed
 
Ik zou dit niet gebruiken. Iets wat voor de groenteteelt bedoeld is, hoort niet in je aquarium.

Verder even de Discus kenners afwachten wat hun toevoegen denk ik.

Gr. Ed
Ik begrijp je gedachtegang maar eigenlijk slaat het antwoord nergens op. Of het er wel of niet in hoort kunnen we een discussie over voeren maar dat was mijn vraag niet. Mijn vraag was of ik het veilig kan gebruiken. Baking-Soda hoort ook niet in een aquarium, toch gebruiken sommigen het begrijp ik net uit de reactie van Nicolientje-W. CalMag is geschikt voor menselijke consumptie (ik kan het niet aanraden) dus ik verwacht niet direct dat het de vissen schade toe zal brengen maar goed, wij leven niet in het water. Dus voor degenen die weten of het wel of niet geschikt is.. Graag antwoord met onderbouwing. PS... niet vervelend bedoeld hoor Ed Tensen... Zit alleen erg veel op diverse fora en heb dus liever een onderbouwd antwoord. Los daarvan... je hebt duidelijk geen idee hoeveel overeenkomsten er zijn tussen kweken op hydrocultuur en aquaria
 
Afgelezen aan de hand van je co2 waarde die je opgeeft voeg je ook co2 toe. Dan vind ik een kh van 6 voor discus zeker niet hoog.
Zelf heb ik hier met de Geophagussen (welliswaar geen discus, maar komt wek in de zelfde rivieren voor) een kh van 3-4.

Persoonlijk zie ik dus op basis van je gegeven waardes geen reden om je kh te willen verhogen.
 
Afgelezen aan de hand van je co2 waarde die je opgeeft voeg je ook co2 toe. Dan vind ik een kh van 6 voor discus zeker niet hoog.
Zelf heb ik hier met de Geophagussen (welliswaar geen discus, maar komt wek in de zelfde rivieren voor) een kh van 3-4.

Persoonlijk zie ik dus op basis van je gegeven waardes geen reden om je kh te willen verhogen.
mijn KH is 6 na verversen water... Na 48 uur is die nog maar 4, daarom wil ik die verhogen. Mijn logica erachter is dat indien ik de KH verhoog ik een grotere buffer heb voor onder andere mijn PH. Ik wil de CO2 rond de 25-30 mg/L houden maar de dosering stopt zodra er een PH van 6.8 bereikt is. Nou vind ik het niet erg om water te verversen maar iedere 48 uur vind ik wel een beetje veel van het goede. Daarnaast heb ik ervaren dat indien de EC (momenteel rond de 0.4) wat hoger ligt de planten gewoon beter groeien. Nou hoeft dat ook niet gelijk naar 1 of hoger maar rond de 0.7 zou ik fijn vinden. Uiteindelijke doel is om met Aquaponics te starten maar dat kan pas als het aquarium grotendeels stabiel is. PS.. ik begrijp ook dat een lage KH kan zorgen voor PH fluctuaties
 
Ik snap hem, maar wat gebeurt er als je na die 48 uur niet ververst? Stabiliseert je kh dan op 4 of blijft hij zakken?
Een kh van 4 is in mijn optiek niet extreem laag. Ik ververs zelf namelijk om de week, en na 2 weken zit mijn kh dan rond de 3, en na verversen weer rond de 4 Een ph val kan je ook pas verwachten als je kh onder de 1 zakt, en die fluctuatie in ph vang je inprincipe op met je co2 toevoeging.
Voordeel van een lagere kh waarde is volgens mijn ervaring dat ik 2á3 weken langer met een co2 fles doe, zonder dat ik verschil merk/zie in de planten.
 
Voor het verhogen van KH kan ook verbrijzeld koraal of aragoniet aan de bak worden toegevoegd. Bij aquaria waar een hoog KH vereist is wordt koraal soms zelfs i.p.v. zandbodem gebruikt.
Hoe dit exact in zijn werk gaat weet ik niet, maar er zijn vast anderen die er meer verstand van hebben dan ik.
 
Voor het verhogen van KH kan ook verbrijzeld koraal of aragoniet aan de bak worden toegevoegd. Bij aquaria waar een hoog KH vereist is wordt koraal soms zelfs i.p.v. zandbodem gebruikt.
Hoe dit exact in zijn werk gaat weet ik niet, maar er zijn vast anderen die er meer verstand van hebben dan ik.
Gooi er dan ook zoutwater en wat koralen in...

Voor nu zou ik eerst uitzoeken wat de oorzaak is waarom er een discusvis dood gaat, en de andere een beschadiging heeft opgelopen. (Lijkt op een beginndende schimmelinfectie)

Verder is het misschien ook wijs om eerst te kijken wat de oorzaak is dat de kh zo hard zakt, alvorens allerlei dingen te gaan uitproberen.

Hoe lang zitten de vissen bijvoorbeeld al in deze bak, en wat is de rest van je vissenbestand.

Wellicht kan @rjoemman je verdere tips geven specifiek op discusvissen gericht.
 
Ik begrijp je gedachtegang maar eigenlijk slaat het antwoord nergens op. Of het er wel of niet in hoort kunnen we een discussie over voeren maar dat was mijn vraag niet. Mijn vraag was of ik het veilig kan gebruiken. Baking-Soda hoort ook niet in een aquarium, toch gebruiken sommigen het begrijp ik net uit de reactie van Nicolientje-W. CalMag is geschikt voor menselijke consumptie (ik kan het niet aanraden) dus ik verwacht niet direct dat het de vissen schade toe zal brengen maar goed, wij leven niet in het water. Dus voor degenen die weten of het wel of niet geschikt is.. Graag antwoord met onderbouwing. PS... niet vervelend bedoeld hoor Ed Tensen... Zit alleen erg veel op diverse fora en heb dus liever een onderbouwd antwoord. Los daarvan... je hebt duidelijk geen idee hoeveel overeenkomsten er zijn tussen kweken op hydrocultuur en aquaria
Los van mijn antwoord weet ik wel degelijk waar ik over praat aangezien ik dit in mijn studie heb gehad en ik ook werk in de glastuinbouwsector (Tomatenteelt). Hier werken wij met allerlei soorten toevoegingen om ons product te laten groeien, bloeien en smaak mee te geven. Als je iets kan eten of binnen een bepaalde tolerantie kan toevoegen wil niet meteen zeggen dat je dit ook probleemloos in je aquarium kan gebruiken. Bakingsoda (Natriumbicorbonaat) kan je idd prima gebruiken om je KH te verhogen. Het wordt ook veel gebruikt in de Malawibakken in een mix met zilver soda (Natriumcarbonaat) 6-1 om de pH bv vast te zetten op 8.3. Dit doe ik zelf ook in mijn Malawibak.

Als ik kijk naar het component calciumoxide wat in de CalMag zit wordt dit gebruikt in de vijvervissen industrie/kwekerijen om water aan te harden als alle vissen zijn uitgevangen en het water vaak een zuurval heeft ondergaan en een pH wordt gemeten van 4-5.5. Dit wordt echter altijd gedaan in een lege vijver.

Als je verder kijkt naar het bestanddeel ijzeroxide, is het ook maar de vraag of je dit in je aquarium wilt. Dit is namelijk een fosfaat binder en verlaagd tevens ook nog eens je nitraat, wat je dan weer moet bijvoegen dmv een nitraat verbinding (bv Kaliumnitraat). Tevens slaat je ijzerverbinding neer in je aquarium wat op den duur ook voor problemen kan zorgen. Deze discussie is ook wel geweest in de zeewater hobby. Veel mensen gebruiken daarvoor weer een koolstofbron om fosfaat te binden maar dat ter zijde.

Magnesiumoxide en daarbij gebruik daarvan in een aquarium ken ik niet. Wel Magnesiumsulfaat wat je magnesium gehalte veilig kan helpen verhogen. Voor zover ik weet wordt Magnesiumsulfaat gebruikt in zoutwater aquaria.

Stikstof kan bruikbaar zijn als koolstofbron, maar dat is dan ook het enige positieve denk ik van dit mengsel.

Hopelijk heb je hier meer aan in je keuze het wel of niet te gaan gebruiken. Maar zoals ik al zei in mijn korte antwoord zou ik het niet doen.

Gr. Ed
 
Misschien dat lid @sschot ook nog kan meekijken/denken. Ook hij heeft veel discus ervaring.

Gr. Ed
 
Een KH van 4 is prima en hoeft niet verhoogd te worden. Mijn discus (ja ik weet waar ik over praat voordat je daar over begint, ik heb jaren ervaring met Discus) zit op een KH van 2.75.
Meer buffer voor je pH en/of CO2 heb je echt niet nodig.
Slaat je controller af en is je CO2 gehalte dan nog te laag dan is dat gewoon een kwestie van je controller beter af te stellen.

Over die dode vis hoor ik vrij weinig.
Schade is niet zo erg. Die van mij zitten regelmatig onder de schaaf plekken als ze weer eens knokken en langs hout schieten.

De ademhaling op je video is prima.
Die ene vis is veel te zwart dwz die zit niet lekker in zijn vel.
Oorzaak kan van alles zijn is vrij weinig over te zeggen.

Zie je wat aan de ontlasting?
Wat voer je zoal?

O die EC is waarschijnlijk in mS en niet in uS. Een EC van 700 uS (0.7 mS) is ook best aan de hoge kant.
Bij mij is dat zo'n 180 a 200 uS.
Nu kunnen die kweekjes van jou best wel wat hoger zitten maar dat is niet per se noodzakelijk.
Ik zou daarom niet gaan klooien aan de KH maar de natuur zijn werk laten doen en het laten stabiliseren. Vissen zullen je dankbaar zijn.

Wil je per se wel bijsturen dan stuur je niet alleen op de KH maar op een hele reeks van zouten. Beste is om gewoon de mineraal zouten te gebruiken in welke speciaal op de discus is afgestemd.
Zo zijn alle verhoudingen netjes.
Een goed mineraal zout is Preis Discus.

Just my 2 cents.
 
Laatst bewerkt:
Ow ik zie dat je bubbels toevoegt.
Gelijktijdig voeg je ook CO2 toe.
Hoe weet je wat je CO2 gehalte is?
Doe je dat met een continue CO2 checker op basis van indicatie vloeistof of gebruik je de KH/pH/CO2 tabel?

Het kan zomaar zo zijn dat daar waar je pH probe hangt de pH anders is doordat de bubbels de CO2 hebben verdreven terwijl op een andere plek in je aquarium het gehalte CO2 te hoog is.
Dit zou zomaar een oorzaak voor dode vis kunnen zijn.
 
Ha.. dit is dus een forum wat pas 's avonds actief wordt :)... @Ed Tensen Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Daar kan ik zeker wat mee, gewoon niet doen dus. @rjoemman. Dat zal ik eens na meten want zover ben ik dus nog niet geweest (steeds iedere 48 uur ververst). Ik zal dus vandaag een laatste verversing doen en dan een nul-meting doen (50%) m.b.v. de druppeltest EN de JBL Pro-scan en dit de aankomende twee weken om de drie dagen meten. Ik zal de waarden hier bij houden in de openingspost zodat ik deze voor mijzelf ook kan monitoren. Waarom beide tests? Ik heb meer vertrouwen in een druppeltest dan in de JBL ProScan maar tot nog toe lijken die waarden redelijk overeen te komen dus wellicht dat ik deze dan ook makkelijker durf te gebruiken voor de toekomst.

Qua voeding is het eigenlijk vrij simpel... Om 09.00u en 17.00u krijgen ze Tetra Pro Energy Multi-Crisps (pff...mond vol) en om 14.00 en 19.00u Stendker Goodheart. Ze eten goed, de kleintjes helaas wel iets minder. De CO2 berekent de ProScan en ik maak daarnaast gebruik van een JBL continutest (ik omschrijf de kleur als turquoise/Aqua). Ik heb de continutest nu vrij hoog in het aquarium hangen maar zal deze eens dichter bij de PH meter hangen (nu letterlijk aan de andere kant van de bak). De PH wordt gestuurd door een Profilux 2 plus en deze schakelt ook de CO2 uit zodra de "nacht" invalt en activeert de luchtsteen samen met de nachtverlichting. De overlap hier is 1 uur.

Het punt van je PH -Probe is eigenlijk wel interessant, temeer omdat deze in de overloop hangt en dus altijd water uit de bovenste laag meet. Ik zal deze eens proefondervindelijk buiten de overloop hangen op gelijke hoogte maar buiten de "flow".

En wellicht dat ik de indruk wek dat ik zo veel mogelijk wil sturen... dat is juist niet mijn bedoeling. Het kweken van vissen overigens ook niet maar ik wil eens proberen om (in de toekomst) een peper te kweken op een aquarium zonder inmenging van mijn kant. Overigens heeft mijn kraanwater een EC van 0.3 (210 uS) en dat is eigenlijk de reden dat ik het vermoeden kreeg dat daar best wel wat mineralen bij mochten (mijn tomaten hebben er ernstige calcium tekorten op indien ik niets toevoeg). Maar als discus het daarmee goed kan redden.... dan zal ik vooral de belangrijkste tip van bovenstaande adviezen even opvolgen.... laat gaan.... dank jullie wel...

Terugkomend op de dode vis.. de ontlasting ziet er naar mijn idee behoorlijk ok uit (donker en stevig van structuur, niet al te lang) overigens wel veel minder dan ik zou verwachten van zulke grote vissen. Wat betreft de bijvissen in het aquarium....
  • 1 L257
  • 1 L177
  • ± 50 guppen (waren eigenlijk bedoeld als voer maar schijnbaar lusten ze ze niet dus die moet ik er vandaag of morgen ook eens uit halen... Dat is vrijwel onbegonnen werk
 
Eerst meting PH gedaan op diverse plekken in het aquarium met een Bluelab Guardian PH/EC meter (dit is voor mij persoonlijk de meest betrouwbare, meet PH/EC incl. temperatuurcorrectie). Deze is zeer consistent over de hele bak. Hierbij is er per meting 30 seconden gemeten. Mijn volgende stap (nu mee bezig) is afpompen tot 60% en vers kraanwater erbij (Jep, rechtstreeks uit de kraan op een temperatuur van 27˚C). In de toekomst wil ik nog met een buffertank gaan werken zodat ik koud water kan laten stromen en deze eerst op temperatuur kan laten komen, electra is tenslotte voordeliger dan gas en het schijnt ook beter te zijn voor zowel vis als plant. Daar heb ik nu de ruimte nog niet voor helaas. De resultaten van de nulmeting zal ik zo hier neerzetten. De CO2 continutest zal ik ook even verplaatsen naar de andere kant van de bak om te zien OF er verschil is, eerlijk gezegd verwacht ik het niet (onderin de bak zit een kleine stromingspomp voor de bodem en ik maak gebruik van een spraybar over de gehele achterzijde. De stroming LIJKT op alle plekken in voldoende mate aanwezig met uitzondering van een gecreëerde dode hoek achterin het aquarium (begin langzaam te twijfelen of dat dat wel zo'n goed idee was) Helaas heb ik geen apparatuur om de stroming te meten. Opvallend detail... de vlek is al weer verdwenen bij de vis....
 
maar ik wil eens proberen om (in de toekomst) een peper te kweken op een aquarium zonder inmenging van mijn kant.
Pas hier wel mee op. Zowel de Peper als Tomaten plant valt onder de nachtschade familie en is giftig. Ik zou deze zelf niet gaan gebruiken in een aquaponics systeem.

Overigens kan je dit systeem prima gebruiken voor in de toekomst, er zijn genoeg planten die wel kunnen en helpen bij de afvalstoffen opname in je bak. Ik ben benieuwd wat je daar in de toekomst van gaat maken 😉.

Goed dat je CalMag mengsel niet gaat gebruiken trouwens 👍. Zo denken we allemaal met je mee om je te helpen tot oplossingen te komen waar je mee verder kunt.

Gr. Ed
 
Pas hier wel mee op. Zowel de Peper als Tomaten plant valt onder de nachtschade familie en is giftig. Ik zou deze zelf niet gaan gebruiken in een aquaponics systeem.

Overigens kan je dit systeem prima gebruiken voor in de toekomst, er zijn genoeg planten die wel kunnen en helpen bij de afvalstoffen opname in je bak. Ik ben benieuwd wat je daar in de toekomst van gaat maken 😉.

Goed dat je CalMag mengsel niet gaat gebruiken trouwens 👍. Zo denken we allemaal met je mee om je te helpen tot oplossingen te komen waar je mee verder kunt.

Gr. Ed
Ik weet wel een erg geschikte plant maar dat vind de vrouw hier dan weer niet goed helaas... De reden dat mijn voorkeur uitgaat naar tomaat en/of peper is de mogelijkheid om de voedingsopname relatief snel te verhogen of te verlagen d.m.v. extra lichturen en CO2 toevoeging. Het risico van gif ben ik niet heel bang voor daar de planten niet rechtstreeks in het aquarium hangen maar hun substraat dmv een dwc systeem vochtig gehouden wordt. De overflow stroomt dan weer terug het aquarium in is het idee. Verticaal tuinieren zeg maar
 
Ah, dan zou dat idd een optie zijn om het zo te doen, gescheide systemen zeg maar. Mooi systeem ook dat dwc 👍. Mijn nieuwsgierigheid is weer vergroot 😊.

Op zich denk ik trouwens dat je vissen zoveel afval produceren dat dit lang aan kan voor de groei van je planten. Maar goed dat je idd apart bij kan sturen indien nodig.

Gr. Ed
 
Waarden direct na 50% waterwissel (niet eerder gemeten direct na de wissel dus geen idee wat hier niet goed gaat). Daarom even opsomming van mijn werkzaamheden.
Water ververst (50%), Easylife toegevoegd (90ml). Denk dat ik nog maar eens 90 ml toevoeg. Daarom de derde test (kraanwater op 27˚C) maar alleen met de JBL. Kan niet zeggen dat die uitslag het er duidelijker op maakt.. Pro Scan is een nieuwe onaangebroken set, Colombo set is vorige week aangeschaft..

Druppeltest Colombo
NO2 = 0,5 mg/L
PO4 = 0,5mg/L
NO3 = 50mg/L
GH = 5
KH = 3
PH = 6.75
NH3 = 0

JBL Pro Scan:

NO2 = 0,5mg/L
NO3 = 40mg/L
GH = 4
KH = 3
PH = 6.8
Chloor = 0
CO2 = 15mg/L

JBL Pro Scan kraanwater:

NO2 = 0mg/L
NO3 = 10mg/L
GH = >4
KH = 4,5
PH = 6.8
Chloor = 1,5mg/l
CO2 = 20mg/L
 
Meet je nitriet in je bak?
 
Dan denk ik dat je er goed aan doet om nog een waterwissel te doen van 50%. Dan weer meten, nitriet moet echt 0 zijn! Wat ik weet is dat Discus houders wel vaker waterwissels doen tot 80%, vanwege de vervuiling.

De komende dagen zeker blijven meten en indien nodig extra waterwissels uitvoeren.
Kan zomaar zijn dat hier de oorzaak vandaan komt van je dode vis.

Gr. Ed
 
Dan denk ik dat je er goed aan doet om nog een waterwissel te doen van 50%. Dan weer meten, nitriet moet echt 0 zijn! Wat ik weet is dat Discus houders wel vaker waterwissels doen tot 80%, vanwege de vervuiling.

De komende dagen zeker blijven meten en indien nodig extra waterwissels uitvoeren.
Kan zomaar zijn dat hier de oorzaak vandaan komt van je dode vis.

Gr. Ed
Ok... ik heb nog nooit 2 verversingen op 1 dag gedaan. Uitgaande van mijn pomp zou inmiddels alles 2 a 3 keer gecirculeerd moeten zijn dus het verse water is vermengd met het oude water. Ik heb nogmaals 90 ml Easylife toegevoegd. Maar je denkt dat het veilig is om nogmaals 50% te verversen? Dan kom ik inderdaad bijna aan de 80%. Overigens ligt de nitrietwaarde volgend beide testen rond de 0.5 mg/L
 
Nitriet zou je niet moeten meten. 0,5 mg/L is hoog en giftig voor je levende have. 80% verversen voor nu levert geen problemen op. Bij mij weten doet easylife weinig tot niks trouwens en is volledig gericht op commercie. Zelf gebruik ik het niet in al mijn bakken., maar goed dat ff ter zijde.

Gr. Ed
 
Nou wederom een waterverversing gedaan (gok zo'n 80%) heb op het laatst tijdens het leeghalen ook alvast gevuld om ze niet al te lang in het ondiepe te laten. Ga zo nog even een nitriet test doen en hopen dat het nu weg is. Even half uurtje laten stabiliseren. CO indicator is in ieder geval weer zo blauw als dat die uit de winkel kwam. De guppen lijken de gehele verversing wel te waarderen... de discussen vinden het denk ik een beetje te koud (nu 27,2˚C). Nou ja, normaliter heeft hij de bak zo weer warm dus komt vast goed. Zuurstof is nu wel erg hoog gok ik.. De luchtbellen zijn niet om aan te zien, lijkt wel of ik een nieuwe bak ingericht heb. Wel weer lekker beweeglijk zo... en ik zie mijn L257 en 177 ook weer eens :)
 
Laatst bewerkt:
Ik ververs altijd ongeveer 80% bij mn discussen. Discussen houden van vers en schoon water. Je ziet altijd direct als er iets met de waterkwaliteit is. Dan gaan ze zich net een beetje anders gedragen of iets slechter eten. Een grote waterwissel doet wonderen.

Wat betreft een eerdere opmerking dat de kleinere discussen slechter eten. Voer je op verschillende plekken? Als je op 1 plek voert krijgen de dominante vissen alles en moeten de anderen wachten of durven niet te eten. Zij krijgen dan hooguit de restjes. Ik voer 3-6 kleine hapjes op dezelfde tijd op verschillende plekken. Iedereen kan dan lekker eten.
 
Ik ververs altijd ongeveer 80% bij mn discussen. Discussen houden van vers en schoon water. Je ziet altijd direct als er iets met de waterkwaliteit is. Dan gaan ze zich net een beetje anders gedragen of iets slechter eten. Een grote waterwissel doet wonderen.

Wat betreft een eerdere opmerking dat de kleinere discussen slechter eten. Voer je op verschillende plekken? Als je op 1 plek voert krijgen de dominante vissen alles en moeten de anderen wachten of durven niet te eten. Zij krijgen dan hooguit de restjes. Ik voer 3-6 kleine hapjes op dezelfde tijd op verschillende plekken. Iedereen kan dan lekker eten.
Dat doe ik dus noodgedwongen ook want allemaal op 1 plek werkt echt niet. Ze vechten elkaar dan de bak zowat uit. Heb nu 3 plekken en dat gaat wat beter maar de groten zijn er ook zo weer bij als hun portie op is.
 
N.a.v. een reactie op mijn eerste vraag in een ander topic... Ik heb er dus nog 15 in zitten waarvan 5 echt volwassen vissen en de rest allemaal zo rond de 10-12 cm. Ik geef ze nu 2 x per dag Good Heart. 4 tabletten totaal per dag dus naast het droogvoer. Is dat voldoende of zou het iets meer mogen zijn? Ik heb het voorschrift op de site van Stendker wel gelezen en dat is dus wat ik nu ongeveer voer maar ik krijg de indruk dat ze wel erg snel klaar zijn met eten steeds.. Minuut of 3 max en dan is het op en duiken ze naar de bodem om resten te zoeken.
 
Ik voer ‘op zicht’. Ze eten inderdaad alles altijd snel op. Dat vind ik niet perse een criterium of ze genoeg krijgen. Ik hou al mn discussen in de gaten of ze voldoende body hebben. Buikjes gevuld, voldoende vet/vlees op het voorhoofd. Ik voer af en toe een gekookte mossel. Dan kan iedereen net zolang eten tot ze genoeg hebben, want van een mossel blijft bij mij altijd wel iets liggen. Ik heb discussen van dezelfde maat en heb vanaf het begin meerdere voerplekken gebruikt. Ze vechten bij mij gelukkig nooit om het voer.
 
Nog een aanvulling: 2x per dag voeren voor halfwas vind ik zelf weinig. Die van mij zijn 10-12 cm en ik voer 4-5 keer per dag. Ik hoop daarmee dat ze beter uitgroeien tot een mooie volwassen maat. Maar ik weet dat stendker daar een ander advies over geeft. Ik ben tevreden met mijn voerbeleid, gezien de groei en goede gezondheid. Overigens geef ik ongeveer 2x granulaat en 2x goodheart of een ander diepvries discusvoer.
 

Terug
Bovenaan