Dode garnalen


D

Dennis_89

Guest
Vanmorgen 6 dode garnalen in de bak! Het gebeurd weleens meer dat er eentje sneuvelt, maar 6 in een keer doet me toch denken dat er iets mis is. De enige 2 dingen die ik me voor kan stellen zijn

- Nieuwe planten. Cabomba, waterpest en Hygrophila polysperma.
De eerste 2 zijn stukken die al een hele tijd in andere bakken hebben gestaan, dus dat kan ik me niet voorstellen. Hygrophila polysperma heb ik een week in een emmer buiten gehad, elke dag schoon water en voordat het in de bak ging heb ik het nog met aquarium water afgespoeld. Dus dat kan ik me eigenlijk ook niet voorstellen dat het daarvan is.

- Brandnetel gevoerd. Kwam hier uit het bos, geen autoweg dichtbij. Had er speciaal opgelet dat het jong blad was en overgoten met kokend water.

Waardes getest
Ph 7,5
gh 8
no2 0 mg/l (Dat was het eerste wat in me opkwam, is het dus niet)
no3 0,3 mg/l
 
Gisteren was het niet zo warm hier. En gesnoeid ook niet. Had wel ververst, misschien te koud?
 
Tenzij je echt veel ververst zal te koud niet zo snel een probleem zijn denk ik..
Ik ververs altijd met koud water bij de Crystals.. 10% ongeveer.
Heb eerder het idee dat ze het waarderen.
 
Nee, was iets kouder dan het aquarium, misschien 4 graden. Nou dan weet ik het ook niet, verder geen dode garnaal meer gezien.
 
Pas nog een discussie over op een ander forum, waarin deze opmerking bleef hangen..
Het beste is altijd om plantjes van een andere garnalenhouder over te nemen.

De meeste plantjes bij een dierenspeciaalzaak die al in een grote bak/aquarium staan, daarmee heb je meestal geen problemen.

Maar koop nooit zo'n bosje snelgroeiers die voor de vissenkom bedoeld zijn. Wat ze daar op doen weet ik niet precies (zal wel iets van koper tegen de slakken zijn) maar die zijn echt killing weet ik helaas uit ervaring. Ook na dagen weken/spoelen.

Van hier.. http://garnalenenkreeftenforum.nl/viewtopic.php?f=37&t=21704
 
Dank voor de link. Ik heb daar ook iets over gelezen/gehoord. Vandaar dat die planten een week in het water gestaan hebben. Is dan blijkbaar niet voldoende geweest. Wat denk je? Er maar uithalen?
 
Als je nog een andere bak hebt kun je daar die sperma-plant inzetten ;)
Dan laat je die even aanslaan, na een week of wat snoeien, weer even wachten.. en dan lijkt het me toch zeker wel veilig.
Dat je 'm effe in quarantaine houdt zeg maar..

Of dit het probleem was is nog maar de vraag natuurlijk.. dus hou de boel in de gaten, maar dat snap je wel.
 
Is weer is wat anders dan pies en poep in je water :p
En dit is de enige bak met garnalen en vissen schijnen er geen last van te hebben, dus zet ze voorlopig daar wel bij.
 
kellemes zei:
Kan best dat ze er nog vruchtbaarder van worden natuurlijk ;)

Snap ik ook meteen waarom mn vrouw ze mooi vond :D
 
Een week in water ,wil niet zeggen ,dat het er dan uit gaat,he.

Wel elke dag dan water verversen. is emmer leeg, en schoon water erin.
 
Bertus zei:
Een week in water ,wil niet zeggen ,dat het er dan uit gaat,he.

Wel elke dag dan water verversen. is emmer leeg, en schoon water erin.

Je hebt weer niet gelezen.
 
polysperma heb ik een week in een emmer buiten gehad, elke dag schoon water??

Hee. dus toch.
Ik had mijn 10 bosjes Cabomba een week in de stortbak. Automatische verversing.

En ,als jij de plant in de bodem heb gestoken, kan er ook narigheid uit de bodem komen.

Dat ze daar door gaan liggen.
 
Raar hoor . Het enige wat ik kan bedenken is dat er toch iets met de brandnetel was. Misschien iets van een hond die gepiest heeft of....??
Of afspoelen dan genoeg is weet ik niet.
 
jessicapilon zei:
Raar hoor . Het enige wat ik kan bedenken is dat er toch iets met de brandnetel was. Misschien iets van een hond die gepiest heeft of....??
Of afspoelen dan genoeg is weet ik niet.

Ik geef het in ieder geval niet meer, tot ik zeker weet dat het dat niet was.
 
Ik heb het ook weleens geplukt maar doe dat ook niet meer. je kan het ook gedroogd wel kopen en dan doe ik dat liever.
 
Ik had het van een artikel hier op de site, dacht ga ik ook proberen. Zolang er niks meer doodgaat ga ik er maar vanuit dat het die brandnetel was.
 
Ik geef het wel.. laat het met kokend water uit de waterkoker een paar minuten staan en dan spoel ik het nog even af, maar goed, misschien heb ik mazzel tot nu toe ;)
 
Tja, je hoort het wel vaker dat er zo maar garnalen doodgaan zonder een echt aanwijsbare reden. Ik heb dat zelf ook al meer meegemaakt dan me lief is. Toch ben ik weer begonnen met de cr s en dat gaat goed tot nu toe.
het blijven soms mysterieuze beestjes.
 
kellemes zei:
Brandnetel schijnt wel heel goed voor ze te zijn.

Dat had ik ook begrepen, vandaar mijn verbazing.
Misschien ook een nachtje in water laten staan?
 
Ik heb ook van dit korrels van Aquaplantsonline.nl met brandnetel voornamelijk.. kan even de link niet meer vinden. Vinden ze ook lekker.
 
Ja, ik zal hier weleens kijken in de dierenzaak. Die heeft eigen merk, kijken wat daarin zit.
 
Hoi Dennis ,
Cabomba heeft de eigenschap dat het slakkengif kan opslaan in de stengels wat tijdens het snoeien kan vrijkomen.
Sommige webwinkels adviseren cabomba andere waarschuwen ervoor .Je ziet vaker mensen schrijven cabomba een goede plant voor garnalen ,het is dus nog niet bij iedereen doorgedrongen dat je cabomba beter niet bij garnalen kunt plaatsen.
In mijn bakken geen cabomba.
Groeten Bassie
 
Ik denk dat je de plant wel kan gebruiken maar je moet hem dan wel lang voorweken in een emmer en dat vaak verversen.
het wordt veel bij stengelplanten gebruikt dat gif namelijk. ook wel op bv. Waterpest.
 
Inmiddels geen dode garnalen meer gehad, wat het nou uiteindelijk geweest is is me nog niet zeker.
 
Dat is vaak niet te achterhalen, maar het is wel weer jammer he :(.
 
Ja, uitval is altijd balen, helemaal als het waarschijnlijk aan jezelf te wijten is.
 
Dat is niet zeker Dennis en van fouten kun je gelukkig weer leren ;)
 
jessicapilon zei:
Ik denk dat je de plant wel kan gebruiken maar je moet hem dan wel lang voorweken in een emmer en dat vaak verversen.
het wordt veel bij stengelplanten gebruikt dat gif namelijk. ook wel op bv. Waterpest.

OP waterpest wordt het niet gebruikt,hoor.
Nog nooit van gehoort.
 
Bertus zei:
jessicapilon zei:
Ik denk dat je de plant wel kan gebruiken maar je moet hem dan wel lang voorweken in een emmer en dat vaak verversen.
het wordt veel bij stengelplanten gebruikt dat gif namelijk. ook wel op bv. Waterpest.

OP waterpest wordt het niet gebruikt,hoor.
Nog nooit van gehoort.

Ik dacht ook dat het veelal op moerasplanten wordt gebruikt, die met dat steenwol. Maar ik kan het natuurlijk ook mis hebben, ze zijn in ieder geval lekker scheutig met dat gif als ik dat zo hoor.
 
Ik hoor ook veel, maar neem het met een korreltje zout.

Cabomba weet ik wel.
 

Terug
Bovenaan