Dode garnalen


Waterpest groeit harder dan slakken kunnen eten :D
 
Ja, dat weet ik, heb het genoeg in de bakken.
 
Ik zei het omdat ik daarom denk dat je bewering over dat er geen slakkengif op waterpest zit weleens waar kan zijn.
 
Nou bij mij gaat alles eerst apart in een emmer voordat het bij de garnalen ingaat hoor.
Zelfs de krop sla dus :D
 
Ja, dat wat mijn methode ook ;) Heeft blijkbaar niet geholpen. Lag er net trouwens nog eentje dood, ga er vooralsnog maar vanuit dat dit geen verband heeft met die andere 6. Zit teveel tijd tussen.
 
Nieuwe waterpest/cabomba altijd in een emmer eerst een week uistpoelen, elke dag het water verversen..
Ze doen dat gif er al op in Afrika, komt zo mee naar de LFS en die zegt dan dat hij dat niet gebruikt.
De bakken krijgen elke week een nieuwe levering met dat gif en je kan wel raden wat er dan gebeurd bij vele klanten.
 
Ja, dat is dus het gekke. Het was "eigen kweek". Heeft maanden in andere bakken gezeten. Kan dat dus niet geweest zijn.
 
Dennis_89 zei:
Ja, dat is dus het gekke. Het was "eigen kweek". Heeft maanden in andere bakken gezeten. Kan dat dus niet geweest zijn.

Sorry had je topic niet volledig gelezen maar dit vind ik toch een tip voor vele mensen omdat ze in de LFS zelfs nog niet liegen als ze zeggen dat ze het spul tegen slakken niet gebruiken op hun planten.
 
Ja, is niet erg. Ik wilde alleen duidelijk hebben dat dat het dus in mijn geval niet kan zijn.

@Mark, ga de garnalen toch maar apart doen. Hoe heten die "garnalen safe" planten nou ook alweer, die in gelei zitten?
 
Dat was hem, Danku :D
 
kellemes zei:
Nee, eventueel aanwezige slakkengif is er dan wel uitgespoeld.

Dat dacht ik ook een jaar ofzo geleden toen ik een cabomba in mijn aquarium zette en de volgende dag 8 dode garnalen zag liggen. :)
 
Ondanks dat ik Mark zn mening deel neem ik toch maar het zekere voor het onzekere.
 
Niiels zei:
kellemes zei:
Nee, eventueel aanwezige slakkengif is er dan wel uitgespoeld.

Dat dacht ik ook een jaar ofzo geleden toen ik een cabomba in mijn aquarium zette en de volgende dag 8 dode garnalen zag liggen. :)

Ik ging even uit van de planten van Dennis die al maanden in andere bakken stonden zoals ik het begrijp, dan zou slakkengif niet meer aanwezig mogen zijn lijkt me zo.
 
Dennis_89 zei:
Ondanks dat ik Mark zn mening deel neem ik toch maar het zekere voor het onzekere.

Ja moet je vooral doen hoor, het blijft gewoon soms lastig (tot onmogelijk) te achterhalen, en dan moet je ook gewoon maar je gevoel volgen denk ik.
 
kellemes zei:
Niiels zei:
kellemes zei:
Nee, eventueel aanwezige slakkengif is er dan wel uitgespoeld.

Dat dacht ik ook een jaar ofzo geleden toen ik een cabomba in mijn aquarium zette en de volgende dag 8 dode garnalen zag liggen. :)

Ik ging even uit van de planten van Dennis die al maanden in andere bakken stonden zoals ik het begrijp, dan zou slakkengif niet meer aanwezig mogen zijn lijkt me zo.

Ja, minimaal een half jaar. Daarbij waren het allemaal uitlopers, hierbij heb ik het over Cabomba en Waterpes. Ik had wel die nieuwe "spermaplant"(ja het blijft nou zo hangen :D ). Deze heb ik een week in een emmer gehad en dagelijks gespoeld en water ververst. Dat moet dan de boosdoener zijn. Dus toch maar over op een apart bakje :)
 
basssiedtc zei:
Cabomba heeft de eigenschap dat het slakkengif kan opslaan in de stengels wat tijdens het snoeien kan vrijkomen.
Ik heb dit inderdaad eerder gehoord, een paar meldingen die ik zo kan vinden van deze theorie, maar niet meer tot mijn spijt.
Er van uitgaande dat dit inderdaad het geval is, zou ik graag willen weten of dat voor andere planten ook geldt, en zo niet.. waarom niet. Hoe werkt dat dan precies..
Weinig of eigenlijk geen info over te vinden..

Ik kan me namelijk herinneren dat ik dit al eens eerder iemand hoorde suggereren op een engelstalig forum dacht ik.. toen ging 't over (daar komt ie Dennis) Hygrophila Polysperma ;)
Kan het nu niet meer vinden natuurlijk..
 
kellemes zei:
Schijnbaar is er dus wel degelijk eens onderzoek naar gedaan, en blijkt inderdaad dat Cabomba een zeker vermogen heeft om copper sulphate op te nemen.. ik begrijp dat dit ook het belangrijkste werkzame bestanddeel is van slakkengif.
bron: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17980900

Wow goeie google skills heb je daar, dankje!
 
Dan zou dus de oplossing zijn om geen Cabomba en Waterpest (die zag ik ook voorbijkomen) meer bij garnalen te zetten.
Dan kun je spoelen wat je wilt.
 
Okay, dan zal ik het bij de garnalen weghalen.
Alleen, vanaf de aanschaf , 30 cm, zijn ze nu al haast naar 60 cm gegroeid.

En ,ook bij vuurgarnalen.
 
In quarantaine, tijdje in een bak, laten aanslaan/groeien, 1 of 2 keer snoeien.. misschien is dat afdoende dan? Joost die 't weet ;)
Ik weet het in ieder geval niet.
Zelf heb ik deze planten niet bij mijn garnalen, en misschien hou ik dat ook maar zo.
 
Nou ja, misschien iets om in gedachten houden als je eens nieuwe koopt. Bij mij is het op dit moment van toepassing door uitval. Als er bij jullie niets te merken is zou ik het ook lekker laten zitten.
 
In verkeerde topic gepost, sorry.
 
kellemes zei:
In quarantaine, tijdje in een bak, laten aanslaan/groeien, 1 of 2 keer snoeien.. misschien is dat afdoende dan? Joost die 't weet ;)
Ik weet het in ieder geval niet.
Zelf heb ik deze planten niet bij mijn garnalen, en misschien hou ik dat ook maar zo.

Weekje in de spoelbak van Wc, telkens door spoelen, gaat vanzelf.

Ik liet wel de klep er tijdelijk af. :D.
Heeft niemand last van.
 
Waar deed men dat nou nog meer mee? Verse Tubifex toch?
 
Als ik nieuwe planten koop of krijg doe ik ze in een bad zout water voor 3/4 uur.Eerst zoutwater maken en proeven zodat je de garnalen niet gelijk ingezouten krijg als je de planten in je bak doet.

daarna flink spoele onder de kraan en uurtje laten liggen in schoon water. Altijd goed gegaan bij mij.

Zo voorkom je ook slakjes.
 
Hallo ,
Het schijnt dat Cabomba het gif uit water filtert en opslaat in de wortel.
Dus ook bij de kweker of waar het ook vandaan komt.
Dus kan er slakkengif in de Cabonma hebben gezeten.
Wanneer je de Cabomba iets inkort of wat ook , komt dat gif vrij.
Ik heb geleerd , nooit geen Cabomba in een garnalenbak.
Groetjes ....Piet.
 
Ik heb dat ook gehoord wat Piet verteld maar of het waar is durf ik niet te zeggen maar het zou best kunnen dus.
 
Bij mij zit het ook in de garnalen bakken. hoor.
Niks aan de hand.
Wel een week gespoeld.
 
Ik heb inmiddels een 2de garnalen bakje en daar heb ik nergens last van gehad. Zelfde planten gebruikt alleen dit keer alleen uit bakken die al lang staan te draaien. Daarnaast nog wat invtro mos erbij gedaan. Staat nou al een tijdje en nog niks gebeurd. Denk dat als je gewoon, net als Bertus zegt, gewoon heel goed spoelt er niks aan de hand is. Cabomba staat er ook gewoon in, afgeknipt van een grote plant.

Wat het nou is geweest durf ik nog steeds niet met zekerheid te zeggen. Maar grootste kans is dat de nieuwe planten gewoon niet goed genoeg gespoeld waren. Al was ik nog zo zeker van wel.
 

Terug
Bovenaan