Wat is er nieuw

Doe ik het goed ???

• Onderwerp starter Onderwerp starter vincent2408180
  • Startdatum Startdatum
V

vincent2408180

Guest
Ik heb sinds dinsdag 5 jonge Red Cap sluierstaartjes in een 54 liter bak zitten.
Maar op sommige internetsite's lees ik dat het slecht is en op andere site's lees ik dat het goed is.
Dus mijn vraag is of het goed is of dat ze uit de bak moeten.

GR.

P.S. Het lukt me niet om foto's te plaatsen

Hallo Vincent,welkom op het forum.
Een vriendin van mij had zulke vissen ook in een 54 liter bak maar die vergroeide allemaal en kregen akelige bulten en gingen dood.
Ik denk dus niet dat het een goede combinatie is.

Tsja, ieder zo zijn mening.
Ze zijn vaak al tussen 10 en 25 cm grootte, dus dan is 54 liter snel vol.

Sluierstaarten hebben veel meer ruimte nodig. Minimaal 250l. voor 5 stuks, maar ook daar redden ze het vaak niet mee.

Ze zijn nu rond de 4 cm en de waterwaardes zijn ook allemaal goed maar op dit forum staat idd dat mijn aquarium te klein is

Maar mijn neef heeft al ongeveer 15 jaar 3 sluiers in een 18 liter aquarium en die zijn niet vergroeid

Welkom Vincent.
Ik weet helaas weinig van sluierstaarten. Alleen wat ik gelezen heb. Datzelfde heb jij ook gelezen denk ik. Misschien dat een expert het je uit kan leggen. Ze zouden inderdaad in een veel groter aquarium moeten zitten omdat ze zich niet vrijwillig moeten aanpassen aan hun omgeving. Dus je zou er goed aan doen om een groter huis voor ze te vinden ja. Misschien dat je dan wel leuke andere kleinere vissen kunt houden in je 54 liter.
Succes

vincent2408180 zei:
Maar mijn neef heeft al ongeveer 15 jaar 3 sluiers in een 18 liter aquarium en die zijn niet vergroeid

Dat meen je niet,he.
Als je weet dat een sluierstaart zo,n 17-25 cm wordt,hoe wil jij /hij er dan 3 in hebben in 1 1/2 emmer water.

Als haring in de ton?

Je koopt sluierstaarten van 4 cm.
Willen ze goed groeien,geef je ze 50 l.water per vis.
Dan denk je ,dat is teveel, minder kan ook.
Die vissen zijn water vervuilers, dus weinig water zwemmen ze in hun eigen vuil.
Met 50 l/ is dat stukken minder,en kan het filter het bolwerken om zuiver te houden.

Vincent, vertel ons eens waaraan jij ziet dat ze niet vergroeid zijn?
Misschien leren we nog wat van je 😉

~ Ivo

als ik bij me neef ben kijk ik er ook even naar, en ik heb op verschillende sites vergroeide sluiers gezien en bij me neef zijn de buikjes nog gelijke dikte en de staart is ook nog gewoon recht.
Wat ik ook dan zie is dat de rugvin ook gewoon rechtop staat en niet plat ligt

Het lijkt me om eerlijk te zijn onmogelijk dat de sluiers van je neef niet vergroeit zijn. Volwassen sluiers die een normale groeimogelijkheden hebben gehad halen makkelijk een lengte van 20 centimeter (maar 30 centimeter komt ook voor). In een klein aquarium halen sluierstaart vissen dit echter niet, van de buitenkant stoppen ze met groeien terwijl de binnenkant wel gewoon doorgroeit. Het gevolg is dat de organen intern te weinig ruimte krijgen, en veel vissen krijgen uiteindelijk problemen met hun zwemblaas (wat van nature al een zwak punt is van sluiersstaartvissen). Het resultaat is vaak dat de vissen na een vervelend leven in een te kleine ruimte, in combinatie met vervuild water, overlijden.

Behalve vergroeiing is het onmogelijk om de waterwaardes in een klein aquarium met zo veel vissen goed te houden. Misschien lukt het in het begin omdat ze dan nog iets kleiner zijn, maar uiteindelijk zal je een klein aquarium als dit elke dag volledig moeten verversen om het water schoon te houden. Behalve dat dit heel veel werk is, is het ook vrij stressvol voor je vissen als dit elke dag moet gebeuren.

Je vroeg of je het goed deed met je vissen. Het antwoord is duidelijk een nee. Je kunt proberen jezelf te verdedigen, maar verwacht geen steun voor deze praktijken op een forum van visliefhebbers.

De minimum voorwaarden van een sluierstaart zijn:
- 50 liter water per vis
- Het aquarium moet een minimale lengte hebben van 120 centimeter
- Je hebt een filter nodig die minimaal 3x het aantal liters per uur rondpompt

Het is een hele investering om de huisvesting van sluierstaarten goed te krijgen, maar het resultaat is dat je gelukkiger vissen hebt die minder problemen zullen hebben en kunnen uitgroeien tot mooie grote vissen.

vincent2408180 zei:
als ik bij me neef ben kijk ik er ook even naar, en ik heb op verschillende sites vergroeide sluiers gezien en bij me neef zijn de buikjes nog gelijke dikte en de staart is ook nog gewoon recht.
Wat ik ook dan zie is dat de rugvin ook gewoon rechtop staat en niet plat ligt
Dat hoeft niets over vergroeien te zeggen. Dit is vooral te zien aan de grootte van de ogen en de lengte van de vinnen (bij langvinnige varianten). Sowieso horen ze bij een bepaalde leeftijd wel een bepaald formaat te hebben. Anders is er echt ergens wat fout gegaan. 3 sluiers van 15 jaar oud horen fysiek niet in zo'n bakje te passen zonder ze aan te stampen. Hoewel ik ten zeerste betwijfel dat dit al 15 jaar dezelfde vissen zijn.

vincent2408180 zei:
Ik heb sinds dinsdag 5 jonge Red Cap sluierstaartjes in een 54 liter bak zitten.
Maar op sommige internetsite's lees ik dat het slecht is en op andere site's lees ik dat het goed is.
Dus mijn vraag is of het goed is of dat ze uit de bak moeten.

Als ik verder zo je berichten lees vraag ik me af in hoeverre bovenstaande vraag serieus is....

vincent2408180 zei:

Hahahahahahaha, nee vast niet.
Ik geloof er niks van Vincent, er is ooit 1 wereldwonder geweest die het nieuws gehaald heeft, 1 witte sluier die 20 is geworden in een kleine ruimte ergen is Engeland.
Eentje van de honderdduizendmiljoenen, want die gaan gewoon dood na een niet al te leuk leven.
Maar als jij je eigen verhaal wil geloven en daar niet vanaf wijkt, vooral doen, de vissen hebben geen stem,geen gezichtsuitdrukking dus je hoort ze ook niet jammeren, en zie ze niet huilen.
Ik denk ook niet dat je echt serieus bent jammer genoeg 🙁

Het interesseert me geen ene flikker dat je denkt dat ik nie serieus ben astrid j.
Maar ik zal grotere aqua kopen.
Ik denk een Juwel Rio 400

astrid j zei:
vincent2408180 zei:

Hahahahahahaha, nee vast niet.
Ik geloof er niks van Vincent, er is ooit 1 wereldwonder geweest die het nieuws gehaald heeft, 1 witte sluier die 20 is geworden in een kleine ruimte ergen is Engeland.
Eentje van de honderdduizendmiljoenen, want die gaan gewoon dood na een niet al te leuk leven.

Een oom van mij heeft ooit eens een goudvis gehad in zo'n "zuil-aquarium".
Die goudvis was op het einde van zijn latijn helemaal wit geworden en is kort daarna gestorven. Ik kan me nog herinneren dat vis misschien hooguit 10 a 15cm was.

Ik heb helaas nooit de leeftijd geweten van die vis, want ik was in die tijd nog een jong knaapje zonder enige kennis over vissen en aqua.

Wordt een goudvis wit op hoge leeftijd?

vincent2408180 zei:
Het interesseert me geen ene flikker dat je denkt dat ik nie serieus ben astrid j.

Spijtig deze taal hier te horen.

Deze stelling gaat net over om nieuwelingen zoals jij te beschermen, je kan best deze eens doorlezen.
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1558535

Alleen, met zo'n taalgebruik kan ik enkel zeggen dat het ook aan nieuwelingen is om zich hier te gedragen op het forum.
Op deze manier reageren zal je geen vrienden maken of hulp krijgen.

Net zoals de ouwe rotten zich moeten gedragen tegenover nieuwe leden, moeten ook nieuwe leden zich gedragen tegenover de oudere leden.

Hoe zie je nou dat ze niet vergroeid zijn , beetje jammer , we wijzen je er alleen maar op dat ze uiteindelijk zouden vergroeien , ik weet niet of jij met vergroeide organen in je lichaam rond zou willen lopen , maar ik in ieder geval niet en die vis heeft er ook niet om gevraagd , maar mooi dat je in ieder geval groter wilt gaan. Maar bekijk eerst even hoe of wat voordat je er misschien van plan bent een orka in te houden. En misschien kom je niet serieus over of het je nou iets boeit of niet , misschien moet je wel nadenken over het leven van je dier (geld voor alle dieren trouwens , zelfs voor de kleinste diertjes.

Ik heb ook fouten gemaakt en uiteindelijk toch geluisterd en er een leuke hobby aan overgehouden met gezonde vissen en al.

Lees dit eens.

Weg met de vissenkom! - Goudvissenopvang

De vis zal ernstig vergroeien en hier uiteindelijk door doodgaan met veel pijn. ...
Veel mensen denken dat een goudvis weinig ruimte nodig heeft, maar het ...
www.goudvissenopvang.nl/waarom-slecht.html -

Simpel even naar Google Vergroeide goudvissen.

ik heb ook geen zin in discussie bertus 😀 , ik wou alleen even zeggen hoe ik er over denk , heb het nog netjes gedaan.

Goed voornemen Vincent, maar je bent zo cynisch naar de mensen die je hulpvraag proberen te beantwoorden, ik ben bang dat het kopen van een 400 liter aquarium ook niet serieus is.
Maar het zou mooi zijn voor je vissen, maar hoe kom je ineens in zo'n ommedraai??
Vind je toch wel dat wij gelijk hebben en dat je tot inkeer bent gekomen ?
Heb je genoeg informatie verzameld om in te zien dat je vissen een rot leven hebben in je kleine bak?
Nou als dat zo is, waardeer ik het zeer dat je een grotere bak ga kopen, maar leg maar eens uit dan hoe je tot deze beslissing bent gekomen, het zou heel fijn zijn als je het begrijp 😉

MelvinB zei:
Een oom van mij heeft ooit eens een goudvis gehad in zo'n "zuil-aquarium".
Die goudvis was op het einde van zijn latijn helemaal wit geworden en is kort daarna gestorven. Ik kan me nog herinneren dat vis misschien hooguit 10 a 15cm was.

Ik heb helaas nooit de leeftijd geweten van die vis, want ik was in die tijd nog een jong knaapje zonder enige kennis over vissen en aqua.

Wordt een goudvis wit op hoge leeftijd?

Nou Melvin, ik weet niet of het voor alle goudvissen geldt, maar ik heb er 3 gehad in een meter aquarium. Eentje verkleurde ook naar wit, met gele/gouden vinnen. Zag er bijzonder uit. Na 3 jaar veel plezier van mijn vissen te hebben gehad, heb ik ze gedoneerd aan de goudvissenopvang. 🙂
Vissen zwemmen nu heerlijk al ruim een jaar in de vijver en ik krijg af en toe een update. De witte vis is nog steeds wit.

Volgens mij is het trouwens zo, dat slechts 1 op de 3 goudvissen echt goudkleurig is. De rest wit, zwart of een combi. Omdat alleen gele goudvissen verkopen, wordt de rest volgens mij verwerkt tot visvoer. 🙁

astrid j zei:
Goed voornemen Vincent, maar je bent zo cynisch naar de mensen die je hulpvraag proberen te beantwoorden

En nu kan ik het niet laten om te reageren. Ik heb me heel lang stil gehouden....

Ik lees nergens een cynische zin van Vincent, louter vragen en hij heeft het forum doorgelezen. Jij bent zelf cynisch naar Vincent toe, met je; ik geloof er niks van. Hoe weet je dat? Hij zegt toch dat hij een andere bak gaat kopen? Is dat ook weer niet goed. Ik heb het al vaker geroepen, maar jullie (niet iedereen) benaderden nieuwelingen veels te aanvallend. Vind je het gek dat je dan zulke antwoorden krijgt. Het komt hier dagelijks voor, en elke keer reageren jullie zo. Reageer dan niet op het topic als je er niks van geloofd en laat de personen die het wel netjes uitleggen hun woordje doen. Dat hef veel meer effect.

En nee, ik reageer niet om te rellen, maar alleen om jullie weer eens proberen wakker te schudden.

Ik ben het hier niet mee eens Tinus T, omdat ik uit de beginpost niet kan halen of er wel een echte hulpvraag is. Als de TS al heeft gelezen dat 54 liter veel te weinig ruimte is, waarom dan hier posten? Dan kan hij toch verwachten dat mensen uit gaan leggen waarom dit veel te weinig ruimte is (vergroeiingen etc.)? Als hij dit vervolgens bij post 4 al weet, waarom dan toch nog eigenwijs aangeven dat het niet zo is? Hierdoor lopen discussies natuurlijk uit de hand.

Voor alle forumleden geldt: Als je toch al hebt besloten wat je gaat doen, en je bent NIET van plan dit te veranderen n.a.v. advies, dan kun je beter geen adviestopic starten. Zeker als je weet dat wat je wil tegen de algemeen geldende norm is, want dan heeft het geen enkele zin.

Vincent heeft al ongeveer een maand niet gereageerd dus ik denk dat de TS weinig interesse meer heeft bij adviezen die men geeft.
Jammer maar het zij zo denk ik.

Tinus T zei:
astrid j zei:
Goed voornemen Vincent, maar je bent zo cynisch naar de mensen die je hulpvraag proberen te beantwoorden

En nu kan ik het niet laten om te reageren. Ik heb me heel lang stil gehouden....

Ik lees nergens een cynische zin van Vincent, louter vragen en hij heeft het forum doorgelezen. Jij bent zelf cynisch naar Vincent toe, met je; ik geloof er niks van. Hoe weet je dat? Hij zegt toch dat hij een andere bak gaat kopen? Is dat ook weer niet goed. Ik heb het al vaker geroepen, maar jullie (niet iedereen) benaderden nieuwelingen veels te aanvallend. Vind je het gek dat je dan zulke antwoorden krijgt. Het komt hier dagelijks voor, en elke keer reageren jullie zo. Reageer dan niet op het topic als je er niks van geloofd en laat de personen die het wel netjes uitleggen hun woordje doen. Dat hef veel meer effect.

En nee, ik reageer niet om te rellen, maar alleen om jullie weer eens proberen wakker te schudden.

Lees het topic nog een goed Tinus,Vincent komt hier met een twijfel omdat hij berichten op het internet heeft gelezen dat het wel en niet kon.
Krijgt hier netjes van verschillende mensen te horen dat het in zijn bak op deze manier niet goed gaat komen met de vissen ivm vergroeien maar geeft dan herhaaldelijk aan dat het volgens hem geen waar is.
Als klap op de vuurpijl geeft hij ook nog een voorbeeld van vissen die het prima zouden doen in een 18 liter bakje.
Kan je een beetje vergelijken met zeggen dat je kind van bv 17 al vanaf z'n 8ste de zelfde maat schoenen draagt en geen last van z'n voeten heeft.
Wat verwacht je nou van de leden hier?

Is net wat Saskia al aangeeft,een hoop mensen willen gewoon bevestigd krijgen dat ze op hun manier prima bezig zijn en ondanks dat ze er zelf naar vragen geen dingen willen horen die ze niet uitkomt.

Is en blijft gewoon niet eerlijk om mensen die hier met hart en ziel uit liefde voor de dieren advies geven weg te zetten als aanvallende respectloze figuren.

Dat advies zie ik overal terug, helemaal goed! Ik lees toch echt dat vincent een andere bak wil halen, maar dat wordt in twijfel getrokken op een niet aangename manier. Nogmaals, reageer anders of reageer niet, doe je meer goed mee. De serieuze mensen zullen heus wel normaal reageren, maar als jullie ze blijven "voeren" .....

Draai het voor de gein eens om Tinus,echt serieuze mensen doen volgens mij eerst onderzoek naar een goede huisvesting voor hun dieren en schaffen ze daarna pas aan.
Is zo dat de meeste mensen die deze hobby hebben verkeerd begonnen zijn en fouten maken we allemaal,ik zelf ook 25 jaar geleden als 13 jarige knulleke.

In principe is het tegenwoordig met 1 druk op de toets allemaal voor handen om alle info vanuit je luie stoel te vinden,makkelijker kan bijna niet.
Eigenlijk totaal overbodig dus maar er zijn nog steeds een hoop mensen die eerst vissen aanschaffen en dan pas naar info gaan zoeken en oa hier terecht komen.

Het overgrote merendeel van de leden reageert gewoon begripvol en behulpzaam en een klein deel doet het met een iets andere toon.
Vergeet niet dat zei het niet zijn die hun vissen in zulke omstandigheden houden en de moeite niet hebben genomen om eerst hier te gaan informeren wat dus eigenlijk geen slimme zet is.

Wees dan zelf als "fouten maker" gewoon eerlijk en steek de hand in eigen boezem ipv je als slachtoffer te gedragen en af te gaan geven op die paar mensen die in jouw ogen met het botte bijltje hakken denk ik dan...

vincent2408180 zei:

Ik weet niet of ik dit een serieus antwoord kan noemen Tinus?

Waarom niet? Qoute ook even het stukje van Astrid J erin, dan heb je het geheel...

Een bot antwoord krijgt een bot antwoord terug...

Zolang de TS niet reageert heeft het denk ik geen zin om te speculeren over wat wel of niet serieus moet worden genomen.
Ook is het vaak heel persoonlijk hoe men iets opvat.
Ik zou me hier nu niet te druk om maken meer 😉.

Seabait zei:
Wees dan zelf als "fouten maker" gewoon eerlijk en steek de hand in eigen boezem ipv je als slachtoffer te gedragen en af te gaan geven op die paar mensen die in jouw ogen met het botte bijltje hakken denk ik dan...

Geloof me, ik snap echt jullie punt. Weet immers hoe het met mij begon...

Maar wat ik nu al meerdere malen heb geroepen willen de meeste niet lezen of begrijpen. Ik probeer het nog een keer...

Iemand loopt elke dag door rood. Je roept iedere dag naar die persoon dat dat niet mag. Lost dat het probleem op door alleen maar te blijven roepen dat het niet mag? ...

Kijken wie het nu wil zien....

Tinus T zei:
Iemand loopt elke dag door rood. Je roept iedere dag naar die persoon dat dat niet mag. Lost dat het probleem op door alleen maar te blijven roepen dat het niet mag? ...

Kijken wie het nu wil zien....

Blijkbaar wordt het probleem zo niet opgelost want de ene persoon blijft door rood lopen.
Maar in dit geval vraagt de roodloper zelf aan de mensen op straat of hij wel of niet door rood mag lopen want hij heeft gehoord dat het soms wel en soms niet mag.

Die ene persoon roept weer dat het niet mag want het mag ook niet maar bezit bv niet over de eigenschap om de mogelijke gevolgen van het door rood lopen uit te leggen.

De andere mensen op straat die zich ook geroepen voelden om te antwoorden leggen het hoe en waarom wel uit.

De roodloper geeft daarop als antwoord zich niet te kunnen vinden in de mogelijke oorzaken die de mensen aangeven want hij kent iemand die bv nog nooit iets naars of boete heeft meegemaakt en altijd 5 minuten eerder thuis is door het stoplicht te negeren...

Ik snap je punt dat de ene persoon die alleen maar zegt dat het niet mag niet de oplosser in het verhaal is en waarschijnlijk ook nooit zal worden.

Maar wie is en blijft in dit verhaal ondanks verschillende pogingen en uitleg dus tegen beter weten in de overtreder en dus fout?

De persoon die door bepaalde omstandigheden niet in staat is om verder uitleg te geven over het hoe en waarom maar misschien ook nog haar of zijn geduld verliest door het verweer van de roodloper?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan