Allereerst, welkom bij het AF en leuk dat je Malawi cichliden houd.
Wat jij beschrijft staat te boek als de black spot diseace of black itch. En is normasl gesproken niet schadelijk voor de vis. Dit is een infectie van een tussenstadium van larven van de Posthodiplostomum trematode.
Deze wormen/aaltjes gebruiken 3 gastheren. Als eerste slakken, daarna vissen en hierna als laatste stadium (hoe gek het ook klinkt) vogels (in het wild dan). Deze infectie is zeer lastig te bestrijden omdat deze wormen/aaltjes in de eerste 2 stadiums een soort kapsel hebben als larven, waardoor ze eigenlijk bestand zijn tegen veel van onze middelen.
Ik heb zelf 1 vis rondzwemmen die dit ook heeft, al een half jaar. Plek wordt niet groter en vis heeft er geen last van en eet verder zeer goed.
Mijn advies zou zijn als de vissen goed eten om het goed in de gaten te blijven houden. Verliest de vis zijn eetlust dan zou je kunnen behandelen met een middel op basis van Praziquentel. Maar hier worden zeer wisselende resultaten mee geboekt overigens. Ik zelf heb niet behandeld.
Wat ik je verder nog kan adviseren (als je dit nog niet toevoegd 😉) is het gebruik van zouttoevoeging in je aquarium. Een toevoeging van 6-1 Natriumbicarbonaat (bakpoeder van bv het merk Arm en Hammer)- Natriumcarbonaat (Tricel zilver soda) helpt de vissen een dikkere slijmhuid aan te maken, zodat ze beter bestand zijn tegen ziekte brengers van buiten af en komt de kleuren ook nog eens ten goede. Maak hier een goed mengsel van door bv te schudden in een afsluitbaar bakje/emmertje en los dan 20 gr/100 ltr water op in een bakje/emmertje lauw water. Al voeg je voor het eerst zout toe, dan spreiden over bv 2 dgn. Bv een aquarium van 400 ltr, dag 1 40 gr, dag 3 40 gr en klaar. Daarna bij ieder waterwissel toevoegen, bv 40 gr/200 ltr water. Meer hierover kan je lezen in mijn topic in mijn handtekening van mijn Malawi bak.
Je hoeft je dus in ieder geval geen zorgen te maken,
Gr. Ed