Wat is er nieuw

Donkere vlek op de kop

Aquarium1998

Member
Lid geworden
11 januari 2022
Leeftijd
27
Hallo allemaal, Ik heb een bak met malawi cichliden, maar nu zie ik dat 1 van de vissen een donkere vlek op de kop heb tussen de ogen en een andere vis weer op zijn lip. Wat zou dit kunnen zijn?

Bijlagen

• 42F104A9-97AE-47C7-B4F0-10383D41F48D.jpeg
    42F104A9-97AE-47C7-B4F0-10383D41F48D.jpeg
    164.8 KB · Weergaven: 126
Misschien dat kenners als @Ed Tensen er iets van kunnen zeggen.

Allereerst, welkom bij het AF en leuk dat je Malawi cichliden houd.

Wat jij beschrijft staat te boek als de black spot diseace of black itch. En is normasl gesproken niet schadelijk voor de vis. Dit is een infectie van een tussenstadium van larven van de Posthodiplostomum trematode.

Deze wormen/aaltjes gebruiken 3 gastheren. Als eerste slakken, daarna vissen en hierna als laatste stadium (hoe gek het ook klinkt) vogels (in het wild dan). Deze infectie is zeer lastig te bestrijden omdat deze wormen/aaltjes in de eerste 2 stadiums een soort kapsel hebben als larven, waardoor ze eigenlijk bestand zijn tegen veel van onze middelen.

Ik heb zelf 1 vis rondzwemmen die dit ook heeft, al een half jaar. Plek wordt niet groter en vis heeft er geen last van en eet verder zeer goed.

Mijn advies zou zijn als de vissen goed eten om het goed in de gaten te blijven houden. Verliest de vis zijn eetlust dan zou je kunnen behandelen met een middel op basis van Praziquentel. Maar hier worden zeer wisselende resultaten mee geboekt overigens. Ik zelf heb niet behandeld.

Wat ik je verder nog kan adviseren (als je dit nog niet toevoegd 😉) is het gebruik van zouttoevoeging in je aquarium. Een toevoeging van 6-1 Natriumbicarbonaat (bakpoeder van bv het merk Arm en Hammer)- Natriumcarbonaat (Tricel zilver soda) helpt de vissen een dikkere slijmhuid aan te maken, zodat ze beter bestand zijn tegen ziekte brengers van buiten af en komt de kleuren ook nog eens ten goede. Maak hier een goed mengsel van door bv te schudden in een afsluitbaar bakje/emmertje en los dan 20 gr/100 ltr water op in een bakje/emmertje lauw water. Al voeg je voor het eerst zout toe, dan spreiden over bv 2 dgn. Bv een aquarium van 400 ltr, dag 1 40 gr, dag 3 40 gr en klaar. Daarna bij ieder waterwissel toevoegen, bv 40 gr/200 ltr water. Meer hierover kan je lezen in mijn topic in mijn handtekening van mijn Malawi bak.

Je hoeft je dus in ieder geval geen zorgen te maken,

Gr. Ed

Laatst bewerkt:
Ed, waarom 20gr/100ltr?
Ik weet niet beter dan dat het 10gr/100ltr is.
Ik wil wel een link plaatsen van een ander forum waar een hele duidelijke uitleg staat, maar ik weet niet of dat kan en mag.

Ik wil wel een link plaatsen van een ander forum waar een hele duidelijke uitleg staat, maar ik weet niet of dat kan en mag.
Ja hoor dat mag wel ter informatie.

Ed, waarom 20gr/100ltr?
Ik weet niet beter dan dat het 10gr/100ltr is.

Ik hou dit zelf altijd aan op basis van een afgestreken eetlepel. Deze info is rekkelijk, maar ik kwam toen de tijd uit op 20 gr. Wel goed om te weten dat overdosering op basis van deze "vuistregel" niet mogelijk is, eerder duurder. Of je moet altijd eten met een opscheplepel 😉. Deze info heb ik toen de tijd bij het ncf vandaan gehaald. Maar ik zie graag jou info stukje ook hoor 👍. Wellicht geeft dat weer nieuwe inzichten.

Gr. Ed

Mijn info komt ook bij het ncf vandaan😃
Zag wel dat je in moet loggen daar, dus niet zo handig om die link te plaatsen.

Overdoseren kan ook geen kwaad, maar waarom zou je 20gr/100ltr doseren als de helft daarvan volstaat.
Het is dan een kwestie van je waterwaardes meten om het gewenste resultaat te behalen.

Heb het stuk weten te vinden, zeer informatief op NCF (aangedragen door koffiedrinker alias Marco, blz 3 voor de geïntresseerde onder ons). Ook ik ga terug in grammen naar 10gr/l. @M@rcel, bedankt voor het aankaarten.

Gr. Ed

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan