Doseerpomp en easy carbo


Nog even bij vertellen: Ik doseer dagelijks 1x 12ml Profito s'ochtends en 2x 12ml Easycarbo (1x s'ochtends en 1x begin van de namiddag) :petjeaf:
Hoe groot is je bak wel niet? Ik weet niet of dit een dagelijkse portie is. Maar dit lijkt me rijkelijk veel! Voor carbo is het advies 1 ml. per 50 ltr. per dag met een max. van 2 ml. per 50 ltr. voor rijk beplantte bakken. Carbo moet overigens dagelijks gegeven worden i.v.m. overdosering! Bij Profito geeft men een doserings advies van 10 ml per week op elke 100 ltr. Aangezien het niet erg effectief is om per week toe te dienen, ik zou het zeker per dag doen(!),kom je op 7 ml. per 100 liter per dag.
Hier ligt wellicht je algenprobleem?
 
Ik heb een trofis toxotes 180 x 60 x 65 cm (Met ronde voorruit): reken dus bruto op 700L, waarvan ik netto ongeveer 550 L overhoud ( bodem en hout enz.... Afgetrokken. Of zijn mijn berekeningen fout?
 
Ik heb een trofis toxotes 180 x 60 x 65 cm (Met ronde voorruit): reken dus bruto op 700L, waarvan ik netto ongeveer 550 L overhoud ( bodem en hout enz.... Afgetrokken. Of zijn mijn berekeningen fout?
Dat lijkt me wel, kijk eens naar de doseringen die ik hierboven opschreef.
 
Ok voor de easycarbo zit ik aan 24ml per dag en volgens de berekening van een rijk beplante bak zou ik 22ml mogen geven, ik zal dit dus aanpassen,
voor de profito zou ik 49 ml per week moeten geven en ik zit aan 55ml per week; volgens wat ik hier al gelezen heb geven velen een dubbele dosis per week! Maar aangezien jouw (Ben) planten er prachtig uitzien,... moet ik de profijt terugschroeven? Kan dit een oorzaak zijn van de algen? graag je mening!
 
Normaliter krijg je geen algen door wat meer voeding. Ik volg de EI en geef 2-3 maal de dosering voeding die ervoor staat en heb geen algen. Algen krijg je bij tekorten. Je kan naar mijn mening prima een halve of hele dosis extra geven als je bak zwaar beplant is en de vraag hoog ligt. Of het dus nodig is kan ik zo niet bepalen maar wat meer plantenvoeding zal normaliter geen problemen geven. Wel kan voeding op den duur toxisch worden en problemen gaan geven maar dan praat je over veel hogere doseringen.
 

Terug
Bovenaan