Wat is er nieuw

Draadalg? Baardalg? In nieuw aquarium

De NH4 waarde van 0,5 is volgens mij ook erg hoog en alg groeit daar heerlijk op, of in ieder geval ontkiemt alg zich door ammonium te consumeren waarna het overgaat op de andere voeding zoals nitraat. Kan het niet zo zijn dat dit allemaal ontstaan is toen je de vis hebt toegevoegd?
dit kan zeker, daarvoor had ik nog geen last van algen
 
NH4 is inderdaad een boost voor algen en of dat alleen om te ontkiemen is weet ik niet. Ik dacht dat NH3/4 ook door de algen wordt geconsumeerd om te groeien maar dat weet ik niet zeker.
hoe krijg ik die terug naar beneden, gewoon door te verversen?
 
en hoe….
ammonium is het hoofdbestandeel voor het maken van kunstmest.
de NH4 van 0,5mg is het op 1 na laagste, gaat van 0 - 0,5 - 1 - 2 - 5mg/l
staat er ook als 'veilig' op maarja
 
ik filter sinds vandaag ook over turf, om de ph omlaag te krijgen
 
de NH4 van 0,5mg is het op 1 na laagste, gaat van 0 - 0,5 - 1 - 2 - 5mg/l
staat er ook als 'veilig' op maarja
dat is wat je nog meet, maar wat is er dan al opgenomen... het feit dat je meet geeft eigenlijk aan dat je biofilter niet "gelijkwaardig "is aan de producenten
 
Nieuwe test
Ph: 7,5
Nh4 en nh3: 0
Po4: 0,25mg

Voeg nu regelmatig fosfo toe en nog elke dag carbo.
Ook gestartt met een kuur algexit
Maar het is er niet beter op geworden...
 

Bijlagen

  • 20190814_162449.jpg
    20190814_162449.jpg
    63.8 KB · Weergaven: 201
  • 20190814_162445.jpg
    20190814_162445.jpg
    58.1 KB · Weergaven: 185
  • 20190814_162537.jpg
    20190814_162537.jpg
    159 KB · Weergaven: 189
  • 20190814_162534.jpg
    20190814_162534.jpg
    234.3 KB · Weergaven: 190
Je po4 mag denk ik best naar de 1,0 toe. Hoe hoog is je nitraat nu? Wanneer ben je gestart met de algexit dan?
 
Je geeft aan dat je ongeveer 2 maanden geleden met je aquarium begonnen bent.

In zo'n nieuw aquarium waarin al wel een volle bezetting vis zwemt, is het aquarium nog volop bezig in balans te komen. Dat geldt zowel voor de balans in bacteriën ten behoeve van de verwerking van stoffen /afvalstoffen in je aquarium, welke waarschijnlijk nog druk bezig is om op orde te komen om alles goed te verwerken, als de balans voor wat betreft de planten. De planten die je hebt toegevoegd moeten zich altijd aanpassen aan een nieuwe omgeving, nieuwe waterwaarden, wortels maken nu ze in de grond staan gaat voor groei de eerste tijd, en bij sommige/veel planten geldt dat ze moeten switchen van leven boven water naar leven onder water. En ja, dat laatste kan bij sommige planten na 2 maanden nog problemen geven.

Dat zijn allemaal enorme aanpassingen waar je aquarium heel druk mee is.

Daarnaast ben je nog bezig met aanpassingen betreffende benodigde voedingstoffen op advies van verschillende forumleden.

Elke verandering die je aanbrengt, in verlichting, voedingsstoffen, bewoners etc. maken dat je aquarium zich weer opnieuw aan moet passen, en het was nog druk bezig. Die aanpassing heeft tijd nodig.

Het op orde brengen van voeding is uiteraard belangrijk. Je bent pas begonnen met dagelijks easy carbo. Beide gaan ongetwijfeld verbetering brengen, maar hebben tijd nodig.

Als ik kijk naar onze eigen aquaria, dan hadden die weken tot maanden nodig om minder algen te krijgen. Maar met de juiste aanpassingen wordt het beter.

Ik ben geen fan van alg-exit. Ook wij hebben het geprobeerd, maar hier had het meer effect op onze planten, in slechte zin, dan op de alg. Bovendien is het weer een aanpassing waarvan het aquarium zich moet herstellen.

Probeer nu je de voeding en easy carbo hebt aangepast het aquarium tijd te geven zelf te herstellen. Als ik mijn arm breek kan ik het ook niet beter kijken. Er komt gips om en daarna heeft het tijd nodig.

Paniekvoetbal zal nu eerder in je nadeel werken dan in je voordeel.
 
Ik ben het met het bovenstaande wel eens maar wat mij opvalt is dat de meeste draadalg bovenin zit. Nu is nh3/4 met veel licht de ideale combi voor algen dus ik denk dat nu de nh3/4 0 is het vast de goede kant op zal gaan. Geduld kun je dus het sleutelwoord noemen 😉
 
Zoals in mijn handtekening; Adopt the pace of nature, her secret is patience.
Mijns inziens wellicht het belangrijkste in onze hobby.
 
Zoals in mijn handtekening; Adopt the pace of nature, her secret is patience.
Mijns inziens wellicht het belangrijkste in onze hobby.

Misschien wel belangrijk maar lang niet bij iedereen aanwezig :sorry:
 
Je po4 mag denk ik best naar de 1,0 toe. Hoe hoog is je nitraat nu? Wanneer ben je gestart met de algexit dan?
Nitraat is 0.
Ik voeg sinds 2 dagen fosfo toe maar geen idee wanneer dit begint te werken, 10 ml per 50 liter voor verhoging van 0,1 dacht ik. Nog even werk dus

Algexit gisteren eerste dosis. Maar ik zal er dan mee stoppen 🙂 en geduldig zijn.

Sinds gisteren zijn ook de drijfplanten aanwezig maar hier verwacht ik niet veel hulp, de spray bars duwen deze tegen de voorruit en daar blijven ze dus ook kamperen
 
Als ik drijfplantjes gebruik om het licht te dimmen, dan gebruik ik meestal drijvende bamboe. Dat filtert het licht maar blokkeert het niet volledig, en bovendien kan ik precies sturen waar het moet zitten door het met een klein stukje spons achter de spraybar te haken of met een zuignap ergens anders te plaatsen.
 
Planten hebben ook nitraat nodig en die zou ik dan ook verhogen gaan. Ik gebruik overigens ook de Drijfbamboe en dat is een mooie en vrij makkelijke drijver.
 
AquaCafe
Help Users
      Lysia: ondanks of dankzij?
      Terug
      Bovenaan