Wat is er nieuw

Draadalg? Baardalg? In nieuw aquarium

Davido

Active member
Lid geworden
11 oktober 2013
Berichten
32
Hallo, maand of 2 geleden een rio 450 led gekocht. 2 jbl e1502 filters met een 6ltal kg siporax.
Week of 4 laten indraaien en sinds kort 20 kardinaaltrtras, 10 coridoras panda, 2 algeneters en 3 ramirezis er in.

Ik voegde initieel wekelijks 10cl easy carbo toe alsook profito.

Sinds 2tal weken zie ik die algen opduiken.
Voeg sinds eergisteren dagelijks easycarbo toe. Planten doen het ook niet zo super.
Zou het kunnen dat een aqua van 450 liter toch een co2 installatie nodig heeft?
Waterwaarden zijn ok...toen de algen opdoken heb ik 50% ververst. Nu wekelijks 25%
20190806_094802.jpg

20190806_094815.jpg
20190806_094755.jpg
 
Ow ja: licht brand 7,5 u per dag
 
Dat is niet te lang maar vaak is dit een co2 probleem. Wat zijn je waterwaarden verder?
 
Gemeten met strips neem ik aan? Strips zijn erg onbetrouwbaar.
Ken je ook je NH3/4 ?
 
Dit zijn inderdaad waarden waar we niet veel mee kunnen en je zou eens bij de lfs kunnen vragen of ze je water met druppeltesten kunnen meten.
 
Ik ga morgen een testkit halen
 
Draadalg wordt veelal veroorzaakt door problemen met de Co2. Te weinig of niet stabiel genoeg.
Je veranderende toevoeging van carbo kan daar wel eens aan de oorzaak van liggen.
Ik zou nu eerst eens enkele weken de dagelijkse dosis carbo (en terwijl je toch bezig bent je profito ook dagelijks doen) en verder niets aanpassen. Daarna kan je pas evalueren en eventueel 1 ding aanpassen.
Verander je meerdere dingen op een te korte tijdspanne (of samen) ga je nooit weten wat nu juist de oorzaak was.
 
Draadalg wordt veelal veroorzaakt door problemen met de Co2. Te weinig of niet stabiel genoeg.
Je veranderende toevoeging van carbo kan daar wel eens aan de oorzaak van liggen.
Ik zou nu eerst eens enkele weken de dagelijkse dosis carbo (en terwijl je toch bezig bent je profito ook dagelijks doen) en verder niets aanpassen. Daarna kan je pas evalueren en eventueel 1 ding aanpassen.
Verander je meerdere dingen op een te korte tijdspanne (of samen) ga je nooit weten wat nu juist de oorzaak was.
Initieel waarschijnlijk veel te weinig co2 omdat ik wekelijks bij waterverversing toevoegde. Tot ik eergisteren doorhad dat hrt dagelijks moet... 🙂
 
Initieel waarschijnlijk veel te weinig co2 omdat ik wekelijks bij waterverversing toevoegde. Tot ik eergisteren doorhad dat hrt dagelijks moet... 🙂
Als je na waterverversen Co2 toevoegt bedoel je waarschijnlijk Carbo, wat iets anders is dan gas Co2.
 
Draadalg kun je trouwens vrij makkelijk zoveel mogelijk verwijderen door met een nieuwe tandenborstel draaiende bewegingen te maken langs/door de alg.
 
Ik ga gewoon uit van een co2 tekort. Vanuit de carbo halen de planten ook wel koolstof maar het is heel anders dan echte co2. Als carbo de oplossing was voor weinig co2 dan zouden we allemaal de drukflessen de deur uit kunnen doen en nog een nadeel van carbo is dat het een gemeen chemisch goedje is wat je vaak beter niet lang kan gebruiken.
 
Valt wel mee dat gevaarlijke aan Easy carbo mits je de gebruikers handleiding maar volgt
een stoot kuur wil wel eens helpen bij draadalg en baardalg door de samenstelling van carbo verzuurt het water en daar kunnen deze algen soorten slecht tegen
En daar zit nu het probleem bij gebruik hier van dat verzuren van je water als je niet op let

Over het algemeen is het ontstaan van draadalg te wijten aan het feit dat je water nog te schoon is of te wel je bacterie cultuur is nog niet op orde en je verhoudingen po4/no3 co2 zijn nog niet op orde
 
Ik ga gewoon uit van een co2 tekort. Vanuit de carbo halen de planten ook wel koolstof maar het is heel anders dan echte co2. Als carbo de oplossing was voor weinig co2 dan zouden we allemaal de drukflessen de deur uit kunnen doen en nog een nadeel van carbo is dat het een gemeen chemisch goedje is wat je vaak beter niet lang kan gebruiken.
Carbo is vooral gemakkelijk en vraagt geen investering in materiaal. Maar voor langdurig gebruik op grotere bakken is het wel duur.
 
misschien best eens kijken voor een Co2 systeem dan. ik ga me wat inlezen hierover want hier ken ik weinig van.
eventueel een Jbl PROFLORA M502 systeem aanschaffen of iets gelijkaardigs van een ander merk. zolang ik het maar niet aan mijn filter moet koppelen.
 
Wat heb je voor voeding in de bodem, en waarom voeg je geen macrovoeding toe?
in de bodem steken nutribals. ik gebruik voorlopig easycarbo en profito
heb je nog andere aanbevelingen qua macrovoeding?
 
het lijkt me verstandig om NPK te gaan toevoegen. In de vorm van bv een All In One.
Of zelf de fostaat en nitraat gaan toevoegen mbv poeders
 
Zoals Corne al aangeeft zijn macro s ook nodig maar goed meten=weten dus laat dat even testen. Daarna weet je wat je moet toevoegen namelijk. Losse poeders zijn stukken goedkoper dan de AIO en je kunt beter bijsturen. Aquariumbemesting verkoopt oa de losse poeders wel.
 
ok, als ik het goed begrijp: stap 1: testkit halen
daarna verder kijken
 
resultaten met testkit van Sera:
PH: 7,5
GH: 9
KH: 6
volgens formule in boekje kom ik dan op een CO2 van ongeveer 7, wat te weinig zou zijn
NH4: 0,5
NH3: 0,009
NO2: 0
NO3: 0
PO4: 0,25
FE: 0,25

wat nu?
 
Voor de alg kijken of je het licht kan dimmen. Anders drijfplantjes toevoegen.
Zou elke dag de max hoeveelheid carbo blijven toevoegen. (Niet overdoseren, want meer is per definitie niet beter!)

Je NO3 is 0. Die mag wel naar de 10, je PO4 mag wel naar de 1.
Kortom je bemesting op orde brengen.:thumbs:
 
eens rondkijken voor iets anders dan profito dan
 
ok
en dus geen CO2 installatie?
 
Zoals Corné al begon, licht dimmen zal ook de behoefte aan voeding verminderen, dus als je voeding in orde is is het mogelijk niet nodig om Co2 aan te schaffen, alleen het kosten plaatje daarvan vraagt al om terughoudendheid.
 
Wat ook aan te raden is vervang de led day buis voor een led natuur hebben de platjes en vissen wat meer aan
De led day buis is veel te fel en te blauw qua lichtkleur
Ter info de standaard led verlichting van deze juwel bak is niet te dimmen op normale wijze
probeer je ph waarde meer in overeensteming te brengen met de kh waaarde een ph 6.9 of 7.0 zou mooi zijn voor de co2 verhouding
 
ik heb ondertussen de nodige voeding besteld en ook een aantal drijfplanten. ik gok dat ze hier dinsdag gaan zijn.
 
De NH4 waarde van 0,5 is volgens mij ook erg hoog en alg groeit daar heerlijk op, of in ieder geval ontkiemt alg zich door ammonium te consumeren waarna het overgaat op de andere voeding zoals nitraat. Kan het niet zo zijn dat dit allemaal ontstaan is toen je de vis hebt toegevoegd?
 
NH4 is inderdaad een boost voor algen en of dat alleen om te ontkiemen is weet ik niet. Ik dacht dat NH3/4 ook door de algen wordt geconsumeerd om te groeien maar dat weet ik niet zeker.
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Heater heb je niet nodig nu
      Terug
      Bovenaan