Draadalgenplaag


Je kijkt bij zoutwater cladophora, zou ik niet doen, haha :)
Ik heb net je fotoalbum doorgescrold en wat me opvalt is dat je op de uiteinden van je hout op alle foto's witte schimmelplekjes ziet. Plus dat je hout het ergst bealgd is. Is het mogelijk dat je een stuk uit je bak haalt en even test hoe stevig het nog is? Ik heb twee keer een erge algenplaag door hout gekregen die in beide gevallen onder de duim was te krijgen door het hout eruit te halen. Is heel jammer, want ik vind hout in een aquarium erg mooi staan.
 
Zal dan misschien die hoge po4 verklaren die was 2 en is vrij veel daar er niks toegevoegd word en er toch wekelijks ververst word. Dus dat hout kan in een rottings fase kunnen zitten?
 
Weet je, eigenlijk wil ik helemaal geen Co2 gebruiken. Ik wil alleen van die draadalg af.
Ik heb qua lampen de Juwel led lampen die standaard in de Juwel Rio 125 zitten.

Zijn er andere lampen aan te raden? Moet ik juist m'n verlichting verlagen of juist verhogen? Of de bak tijdelijk zonder licht doen? Zou dat nog helpen?
Ik weet het echt niet meer..

de standaard verlichting wat er in zit is wel heel erg fel. Ik zou de nature lamp vervangen voor de colour variant lamp, (anders krijg je last van alg groei)

Hoelang heeft u de verlichting aan per dag ?
 
Goeie opmerkingen van het hout. Dit was mij ook opgevallen. Ik ga straks het hout verwijderen. Ik heb lavastenen liggen en ga zo even naar Pets Place. Daar ga ik dan ook plantenlijm halen. Lijm ik de planten wel op de stenen. Kijken hoe dat gaat.
Dit is de eerste keer dat ik spiderwood heb gekozen en ik neem het nooit meer.

Verder komt er nieuwe verlichting in, daar ben ik al een tijdje mee bezig maar ook dat verloopt niet helemaal lekker. De HVP Goldline had ik binnen gekregen maar die past niet. Dus die gaat terug.
 
Een vraag. Rot hout is toch zacht?
Ik heb de takken gecheckt maar ze zijn gewoon keihard en niet af te breken.
Rot hout knakt toch gelijk als je het buigt?

Ik heb de algen er zo goed als het kan, afgeborsteld met een tandenborstel. Bij 1 stuk hout moest ik snel zijn, ik kwam erachter dat één van de slakken in de tak zat.
Het zit nu terug in de bak. Ik heb ook mijn twijfels of het aan het hout ligt want de algen groeien ook op mijn lavastenen en die zijn toch ook niet rot.

Heb de meeste lavastenen eruit gehaald. Ga vanmiddag de bak nog goed verschonen want er zal vast vuil onder de stenen vandaan zijn gekomen. Dus ik laat alles even bezinken, ga zo eerst naar Pets Place en daarna ermee verder. Ga ook kijken of ik m'n scape meteen wat ga aanpassen en met plantenlijm wat mos en Javavaren vastlijmen aan stenen. En iets meer zand in de bak om het gewicht van de stenen op te vangen.
 
Als het gewoon hard is en je het alg eraf kan borstelen zonder dat het uiteenvalt lijkt me dat dat niet het probleem is. Wat het dan wel is, geen idee!
 
Bekijk bijlage 286379
Je doelde op staghorn alg, meen ik. Ik heb even gegoogled en kom op een forum bij een onderwerp hierover. Eerste wat mij opvalt is dat de persoon in kwestie die er last van heeft, de Multilux lampen van Juwel heeft.
Dit kan geen toeval meer zijn hoor.
Die lampen zijn echt shit.
Echt waar..
Verkaar dan deze groei eens met multilux 1x day en nature boven een rio450 ?

75246732_3217153598356005_8447879442037997568_n.jpg
 
Ik zou je nogmaals willen adviseren om de hoeveelheid plantenvoeding wat op te hogen, iedere week een waterwissel van 50% uit te voeren, Easy carbo of iets vergelijkbaars gebruiken en de lamp even laten voor wat het is. Ik heb echt met de meest uiteenlopende lampen een bak weten te houden zonder dit soort algen explosies. En ook heel wat bakken met flut verlichting (naar jouw mening) weer weten te redden van een algenexplosie.

De basis van dit probleem is een onbalans. Zoals @edje555 ook heeft geprobeerd uit te leggen aan je zit er in de driehoek tussen voeding - licht - CO2 iets niet goed. Nu wil je geen CO2 toevoegen maar dan is het in jouw geval wel nodig om daar een 'vervanger' voor te gebruiken. Dat kan dus Easy Carbo van Easy-Life zijn of iets vergelijkbaars.

Als je het lastig vindt om los fosfaat en nitraat toe te voegen kun je ook een All-In-One voeding voor de planten overwegen. Hier zit wel al fosfaat en nitraat aan toegevoegd meen ik mij te herinneren. Dit moet je wel zelf even nalezen want dat weet ik dus niet heel zeker. Ik voeg het zelf namelijk wel los toe zodat ik de hoeveelheden kan aanpassen naar de behoefte van de planten.En dat heeft Ben geloof ik al eerder benoemd in dit topic naar je.

Mijn berichtje is enkel en alleen opbouwend bedoeld met een positieve insteek. Maak je geen zorgen onze meningen zijn niet direct een aanval. We proberen je te helpen maar veel is hier op het forum ook al eerder besproken. Dat kun je vaak gemakkelijk terugzoeken en teruglezen!

Veel succes er mee en je bent altijd welkom met vragen! :petjeaf:
 
Ik zou je nogmaals willen adviseren om de hoeveelheid plantenvoeding wat op te hogen, iedere week een waterwissel van 50% uit te voeren, Easy carbo of iets vergelijkbaars gebruiken en de lamp even laten voor wat het is. Ik heb echt met de meest uiteenlopende lampen een bak weten te houden zonder dit soort algen explosies. En ook heel wat bakken met flut verlichting (naar jouw mening) weer weten te redden van een algenexplosie.

De basis van dit probleem is een onbalans. Zoals @edje555 ook heeft geprobeerd uit te leggen aan je zit er in de driehoek tussen voeding - licht - CO2 iets niet goed. Nu wil je geen CO2 toevoegen maar dan is het in jouw geval wel nodig om daar een 'vervanger' voor te gebruiken. Dat kan dus Easy Carbo van Easy-Life zijn of iets vergelijkbaars.

Als je het lastig vindt om los fosfaat en nitraat toe te voegen kun je ook een All-In-One voeding voor de planten overwegen. Hier zit wel al fosfaat en nitraat aan toegevoegd meen ik mij te herinneren. Dit moet je wel zelf even nalezen want dat weet ik dus niet heel zeker. Ik voeg het zelf namelijk wel los toe zodat ik de hoeveelheden kan aanpassen naar de behoefte van de planten.En dat heeft Ben geloof ik al eerder benoemd in dit topic naar je.

Mijn berichtje is enkel en alleen opbouwend bedoeld met een positieve insteek. Maak je geen zorgen onze meningen zijn niet direct een aanval. We proberen je te helpen maar veel is hier op het forum ook al eerder besproken. Dat kun je vaak gemakkelijk terugzoeken en teruglezen!

Veel succes er mee en je bent altijd welkom met vragen! :petjeaf:
Dank je wel.
En het klopt en ik ben allang bezig die onbalans aan te pakken dmv vloeibare Co2, plantenvoeding, Co2 tabs en daarnaast wil ik dimbare verlichting. Behalve het algen probleem vind ik de kleurtoon niet mooi. Al een aantal keer vermeld.
Daarbij lees ik her en der verhalen over de koude kleurtoon en het hebben van draadalg of andere alg. Het zal niet bij iedereen zo zijn, maar ik wijd het wel eraan.
De rest van de onbalans pak ik natuurlijk ook aan, maar goed... Daar ben ik al weken mee bezig en het resultaat is er niet echt.
Ik heb overigens ook nitro besteld om m'n nitraat iets omhoog te brengen.
Maar heb in 10 jaar aquaria nog nooit zoveel dingen moeten doen om m'n bak goed te laten draaien.
 
Weet ik veel. Ik vind jouw reacties buitengewoon irritant.

Je leert me niks, zit me alleen maar af te zeiken.

Oke beste MsFelix… sucses met je algen plaag… en vooral op deze manier doorgaan in de hobby :zwaai:
 
Oke beste MsFelix… sucses met je algen plaag… en vooral op deze manier doorgaan in de hobby :zwaai:
Hier dit bedoel ik dus...
Blijf jij mooi uit mijn topics. Ik neem adviezen aan als mensen normaal kunnen doen en zich niet misdragen. Daaaggggg....
 
Hier dit bedoel ik dus...
Blijf jij mooi uit mijn topics. Ik neem adviezen aan als mensen normaal kunnen doen en zich niet misdragen. Daaaggggg....
Is goed MsFelix je staat nu ook vanaf vandaag op mijn negeer lijst… Je kreeg gewoon mijn hulp maar drukte je wel even met de neus op de feiten dat je niet zomaar een oordeel moet hebben over Multilux verlichting en dat dit de algen oorzaak is van jouw probleem… maar je hebt gelijk jij weet het beter..vandaar de algenplaag en je weet het niet op te lossen in je aquarium.
Vanaf nu op de negeerlijst.. sucses met je hobby.
 
Ergens kan ik de reactie van @edje555 best begrijpen. Hij verteld jou praktisch hetzelfde als ik alleen de toon is net even anders. Vandaar dat ik ook jouw kant best kan begrijpen @MsFelix. De opmerkingen van Ed zijn m.i. enkel goed en opbouwend bedoeld net zoals mijn reacties op jouw topic. Ik lees ook een verwijt naar de verlichting die helemaal shit zou zijn maar de kern van het probleem ligt bij een onbalans waar je zelf iets aan zult moeten doen wil je van de plaag afkomen.

De berichtjes van Ed zijn volgens mij niet zo zwaar bedoeld als jij ze interpreteert. :)
 
Ergens kan ik de reactie van @edje555 best begrijpen. Hij verteld jou praktisch hetzelfde als ik alleen de toon is net even anders. Vandaar dat ik ook jouw kant best kan begrijpen @MsFelix. De opmerkingen van Ed zijn m.i. enkel goed en opbouwend bedoeld net zoals mijn reacties op jouw topic. Ik lees ook een verwijt naar de verlichting die helemaal shit zou zijn maar de kern van het probleem ligt bij een onbalans waar je zelf iets aan zult moeten doen wil je van de plaag afkomen.

De berichtjes van Ed zijn volgens mij niet zo zwaar bedoeld als jij ze interpreteert. :)
Het gaat idd om de toon. En die accepteer ik niet. We zijn hier om elkaar te helpen en niet om elkaar af te zeiken. Dat is geen manier van doen, zo ga je niet met anderen om.

Daarnaast heb ik nu al voor de zoveelste keer opgeschreven dat ik weet dat er een onbalans is. En daar ben ik mee bezig, maar men doet net of ik er niks mee aan het doen bent. Ik lees telkens dezelfde adviezen, hoe vaak moet ik nog opschrijven dat ik al bezig ben met die waterwaarden en voeding enz?
Daarnaast is de verlichting naar mijn idee mede oorzaak omdat ik dat meermalen gelezen heb en daar zal vast een kern van waarheid in zitten. Daarbij vind ik de kleurtoon niet mooi maar goed, ik val in herhaling..... Voor de 3e keer al.
 
Het gaat idd om de toon. En die accepteer ik niet. We zijn hier om elkaar te helpen en niet om elkaar af te zeiken. Dat is geen manier van doen, zo ga je niet met anderen om.
En ik probeer dus juist uit te leggen dat die toon er voor mij niet is. Het is jouw eigen interpretatie maar naar mijn idee is Ed jou enkel aan het wijzen op eventuele gebreken. En mijnsziens is hij je dus enkel aan het helpen. Daar waarvoor wij hier zijn met z'n allen.

Daarnaast is de verlichting naar mijn idee mede oorzaak omdat ik dat meermalen gelezen heb en daar zal vast een kern van waarheid in zitten. Daarbij vind ik de kleurtoon niet mooi maar goed, ik val in herhaling..... Voor de 3e keer al.
Dat je de lamp vervangt vanwege de kleurtoon kan ik best begrijpen. Maar de verlichting kan niet de enige oorzaak van jouw problemen zijn. Dat hebben meerdere mensen je ook uitgelegd volgens mij. En goed dat je bezig bent met het oplossen van de onbalans op meerder vlakken.
 
Maar ik zeg toch helemaal nergens dat de verlichting het enige probleem is? Hoe komen jullie daarbij?
En ja, zijn toon is wel irritant, aanvallend en vervelend. Ik interpreteer dat niet, het is gewoon zo.
 
Bekijk bijlage 286379
Je doelde op staghorn alg, meen ik. Ik heb even gegoogled en kom op een forum bij een onderwerp hierover. Eerste wat mij opvalt is dat de persoon in kwestie die er last van heeft, de Multilux lampen van Juwel heeft.
Dit kan geen toeval meer zijn hoor.
Die lampen zijn echt shit.

Je geeft hier zelf aan dat de multilux led verlichting shit is, daarop reageerde ik heel normaal door te laten zien dat deze lampen niet de oorzaak zijn van jouw algen door een foto te posten van mijn Rio450.
Je had al andere verlichting besteld maar die paste niet en heb je terug gestuurd, dus als graag je geld over de balk wilt gooien en gokken op de verlichting terwijl er veel meer aan de hand is in jouw aquarium met tekorten naar de planten.
Daarbij heb ik je advies gegeven dat je zonder Co2 toedienen ook chemische oplossingen kan toepassen maar daar niet het oorzaak/probleem weghaalt en het probleem niet oplost.

Vervolgens type je zelf een rare reaktie en je vindt mijn reakties irritant terwijl ik je alleen op de feiten wil drukken dat enkel een andere verlichting je niet gaat helpen als je de oorzaak niet achterhaalt in de gehele huishouding van het aquarium.

MsFelix typte als reaktie op mijn post met foto:

>Weet ik veel. Ik vind jouw reacties buitengewoon irritant.

>Je leert me niks, zit me alleen maar af te zeiken.

Ik weet niet hoe jou interpetatie vermogen is maar niet vriendelijk als je met je neus op sommige feiten wordt gedrukt dat je het zelf allemaal veel te ingewikkeld maakt en iemand met 35jaar aquarium ervaring ziet als irritant en topic vervuilen.

Over oordelen gesproken,
MsFelix typte:


>Maar ik zeg toch helemaal nergens dat de verlichting het enige probleem is? Hoe komen jullie daarbij?
>En ja, zijn toon is wel irritant, aanvallend en vervelend. Ik interpreteer dat niet, het is gewoon zo.

Tja… de toon.. ik ben direct maar veroordeel helemaal niemand anders zou je al helemaal geen advies hebben gegeven als dat zo zijn.
Geloof niet dat ik hier op het forum zit om mensen te pesten of irritant tegen te zijn maar om kennis te delen en elkaar te helpen bij problemen, en niet alleen kunnen mensen bijvoorbeeld door mijn ervaringen wat opsteken ik steek net zoveel op van andere om bij te leren en te evalueren in deze hobby.
En met zo'n instelling kom je veel verder in de hobby.
Omdat jij vindt is dat dan ook meteen zo ?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het handig is om on topic te blijven en eventuele geschillen via de pb te doen want dat draagt weinig bij aan het topic lijkt me zo toe ;)
 
Wij zijn begonnen met een rio180 met 2x t5 lampen. Uiteraard kregen we daar in het begin ook draadalg, maar het was weinig en makkelijk op te lossen.

Toen we er een lido120 bij kregen met led verlichting (we hadden liever tl gehad maar die optie was er niet meer) kregen wij ook problemen met draadalg.
Of de alg die ik zie bij jou draadalg is weet ik niet, het lijkt niet direct op wat wij hadden. Wij hadden kleine groene knopjes waar dan heel lange enkele draden uitkwamen, die door heel de bak heen gingen. We kregen ook last met wat andere algen.

We hebben ons ons toen meer verdiept in algen en oorzaken, en hebben veel veranderingen doorgevoerd in die bak.

We hebben eerst geprobeerd het licht te verlagen dmv drijfplanten. Dat hielp maar niet alles.

De echte verandering kwam pas toen we besloten het licht niet te bevechten maar te omarmen, en co2 toe te passen en meer voeding te gebruiken.

Ik begrijp wat je zegt over de kleurtoon. Ook wij vinden het niet echt mooi.

Ergens kan ik het wel begrijpen van Juwel.

Je kan niet met vaste verlichting iedereen bedienen. Ik heb veel gelezen over de klachten over juwel aquaria, dat het licht absoluut niet voldoende was. En voor middel tot hoog licht planten zal dat kloppen. Maar voor laag tot middel licht planten zonder gebruik van co2 was het handiger.

Blijkbaar hebben ze met led de klachten over te weinig licht willen aanpassen, en zit nu standaard op een juwel bak licht waarbij je (bijna) niet meer zonder co2 kan.

Wij hebben het opgelost door naast onze rio met tl alleen nog maar open bakken te gebruiken waar we zelf losse verlichting boven kunnen zetten, aangepast naar de inrichting en het doel van dat moment. Op die manier zijn we ook niet meer afhankelijk van de lampen van juwel. Ik heb altijd begrepen dat juwel een eigen maat hanteert om je als het ware te dwingen hun lampen te blijven kopen, en dat de enige manier om dat te omzeilen, het kopen van een nieuwe licht-unit was, niet het kopen van andere lampen van een ander merk.

1 van de veranderingen die wij hebben doorgevoerd om van onze algen af te komen was het verhogen van de filtratie. Dat hielp ons om de bak eenvoudiger schoon te houden, waardoor we ook minder algen hadden. Het was geen noodzaak, het maakte het wel makkelijker.

Ik denk dus niet dat de lampen die je nu gebruikt slechte lampen zijn, ik denk wel dat ze duidelijk niet passen bij wat je zoekt en wil bereiken. En ik denk dat andere verlichting, minder of beter instelbaar, zeker kan bijdragen aan de balans in je bak, omdat het beter zal passen bij de balans die je zoekt.

Succes met je aquarium, en het leuke is dat je het altijd weer goed krijgt. Het kan alleen even duren voor je de juiste verandering vindt.

Op een toch al aanzienlijke lap tekst nog een kleine aanvulling, op onze rio180 met laag tot gemiddeld licht, geven wij tegenwoordig ook co2. Het kan zonder, maar het gaat met veel beter.
Het leuke is dat je met weinig licht maar een heel klein beetje co2 hoeft bij te geven voor veel resultaat.

Wij gebruiken daarvoor bio-co2 omdat wij dat makkelijker vinden. Goedkoper was het niet omdat we voor het gemak van kant en klare flessen etc. Gekozen hebben. Het gebruik kost ons nagenoeg niets. Dit werkt wel beter wanneer de bak in een ruimte staat waar het overdag in elk geval boven de 18 a 19 graden is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Edje staat bij mij wel op negeer, dus gelieve hem niet meer te quoten in dit topic. Ik heb geen behoefte om zijn onbeleefde reacties te lezen.

Wij zijn begonnen met een rio180 met 2x t5 lampen. Uiteraard kregen we daar in het begin ook draadalg, maar het was weinig en makkelijk op te lossen.

Toen we er een lido120 bij kregen met led verlichting (we hadden liever tl gehad maar die optie was er niet meer) kregen wij ook problemen met draadalg.
Of de alg die ik zie bij jou draadalg is weet ik niet, het lijkt niet direct op wat wij hadden. Wij hadden kleine groene knopjes waar dan heel lange enkele draden uitkwamen, die door heel de bak heen gingen. We kregen ook last met wat andere algen.

We hebben ons ons toen meer verdiept in algen en oorzaken, en hebben veel veranderingen doorgevoerd in die bak.

We hebben eerst geprobeerd het licht te verlagen dmv drijfplanten. Dat hielp maar niet alles.

De echte verandering kwam pas toen we besloten het licht niet te bevechten maar te omarmen, en co2 toe te passen en meer voeding te gebruiken.

Ik begrijp wat je zegt over de kleurtoon. Ook wij vinden het niet echt mooi.

Ergens kan ik het wel begrijpen van Juwel.

Je kan niet met vaste verlichting iedereen bedienen. Ik heb veel gelezen over de klachten over juwel aquaria, dat het licht absoluut niet voldoende was. En voor middel tot hoog licht planten zal dat kloppen. Maar voor laag tot middel licht planten zonder gebruik van co2 was het handiger.

Blijkbaar hebben ze met led de klachten over te weinig licht willen aanpassen, en zit nu standaard op een juwel bak licht waarbij je (bijna) niet meer zonder co2 kan.

Wij hebben het opgelost door naast onze rio met tl alleen nog maar open bakken te gebruiken waar we zelf losse verlichting boven kunnen zetten, aangepast naar de inrichting en het doel van dat moment. Op die manier zijn we ook niet meer afhankelijk van de lampen van juwel. Ik heb altijd begrepen dat juwel een eigen maat hanteert om je als het ware te dwingen hun lampen te blijven kopen, en dat de enige manier om dat te omzeilen, het kopen van een nieuwe licht-unit was, niet het kopen van andere lampen van een ander merk.

1 van de veranderingen die wij hebben doorgevoerd om van onze algen af te komen was het verhogen van de filtratie. Dat hielp ons om de bak eenvoudiger schoon te houden, waardoor we ook minder algen hadden. Het was geen noodzaak, het maakte het wel makkelijker.

Ik denk dus niet dat de lampen die je nu gebruikt slechte lampen zijn, ik denk wel dat ze duidelijk niet passen bij wat je zoekt en wil bereiken. En ik denk dat andere verlichting, minder of beter instelbaar, zeker kan bijdragen aan de balans in je bak, omdat het beter zal passen bij de balans die je zoekt.

Succes met je aquarium, en het leuke is dat je het altijd weer goed krijgt. Het kan alleen even duren voor je de juiste verandering vindt.
Dank je wel voor deze inhoudelijke en lange reactie. Ik denk ook niet dat de oorzaak alleen in het licht zit, het is het licht icm de planten die ik nu heb. Ik heb dan ook wat snelgroeiers besteld, maar ik denk dat je gelijk hebt en dat Juwel heeft ingespeeld op mensen die graag plantenbakken maken en met Co2 werken. Ik behoor niet tot die groep mensen.

Mijn visie met deze bak is een combi van aquascape en low tech. Ik wil een vulkanisch geheel maken, met lavastenen. Daarbij weinig lichtbehoevende planten en mos. En wat hout.
Daarom denk ik dat ik het beste af ben met nieuwe belichting, die ik zelf kan dimmen enz.
Ik heb vanmiddag een afspraak met de man van Kitelight. Hij maakt voor mij vandaag 1 en ander in orde. Als de nieuwe verlichting erin zit, zal ik bekijken of 1 lamp voldoende is voor het effect wat ik wens. Dat is een enigszins donkere bak met een geel tot rode gloed. Dit heb ik voorheen met mijn zuid Amerikaanse bak ook gehad en was daar altijd zeer tevreden over. Ik had destijds ook de Juwel T8 aangepast naar een wat geliger belichting.
In mijn laatste rio 300, die ik vanwege gezondheidsklachten weg moest doen, had ik led strips van HVP. Deze gaven weer net te weinig licht, waardoor ik last kreeg van bruinalg en stof. Ik wil daar nu net tussenin gaan zitten.
Dimbare verlichting maakt dit spelen met lichtbehoefte gewoon makkelijker en voor mij beter te doen dan spelen met voeding. Ik heb dyscalculie en snap alles wat met verhoudingen werkt echt totaal niet. Zodoende zijn de EI methode enz voor mij te ingewikkeld.

Ik tracht nu de PO4 naar beneden te krijgen, op aanraden van de aquarium zaak. Maar dat werd hier dan weer afgeraden. Dus wat is nu het juiste om te doen dan?
Nitro is besteld en ik heb complete voeding en Co2 vloeibaar en tabs staan. Maar uiteindelijk denk ik nog altijd dat andere verlichting voor mij de enige juiste oplossing is.
 
Ik tracht nu de PO4 naar beneden te krijgen, op aanraden van de aquarium zaak. Maar dat werd hier dan weer afgeraden. Dus wat is nu het juiste om te doen dan?
Nitro is besteld en ik heb complete voeding en Co2 vloeibaar en tabs staan. Maar uiteindelijk denk ik nog altijd dat andere verlichting voor mij de enige juiste oplossing is.
starten met nitraatspons en fosfaatkiller uit je filter te nemen .
 
"Edje staat bij mij wel op negeer, dus gelieve hem niet meer te quoten in dit topic. Ik heb geen behoefte om zijn onbeleefde reacties te lezen."


"Dank je wel voor deze inhoudelijke en lange reactie."

"Ik denk ook niet dat de oorzaak alleen in het licht zit, het is het licht icm de planten die ik nu heb."
"Maar uiteindelijk denk ik nog altijd dat andere verlichting voor mij de enige juiste oplossing is."
De inhoudelijke en lange reactie waar je zo dankbaar voor bent is praktisch hetzelfde verhaal als dat je al een paar keer eerder is uitgelegd hier. Het is een onbalans in meerdere dingen. Niet alleen je licht. Waar je eerst zegt dat je inziet dat de oorzaak niet enkel het licht is spreek je jezelf aan het einde van hetzelfde bericht weer tegen. Zoals je in de citaten hierboven kunt zien. Het staat jou vrij om iemand te negeren maar het staat mij vrij om te quoten wie ik wil. Ik ga dus niet mee in jou houding dat ongewenst gedrag (naar jouw smaak) verbannen hoeft te worden uit 'jouw' topic.

Ik wil het hier graag bij laten en stop ook met het adviseren in dit topic. Het antwoord is meerder malen gegeven maar je lijkt bij je eigen punt te blijven.

Ik hoop desondanks dat jouw bakje een prachtwerk gaat worden natuurlijk en wens je er veel plezier mee! :petjeaf:
 
Edje staat bij mij wel op negeer, dus gelieve hem niet meer te quoten in dit topic. Ik heb geen behoefte om zijn onbeleefde reacties te lezen.


Dank je wel voor deze inhoudelijke en lange reactie. Ik denk ook niet dat de oorzaak alleen in het licht zit, het is het licht icm de planten die ik nu heb. Ik heb dan ook wat snelgroeiers besteld, maar ik denk dat je gelijk hebt en dat Juwel heeft ingespeeld op mensen die graag plantenbakken maken en met Co2 werken. Ik behoor niet tot die groep mensen.

Mijn visie met deze bak is een combi van aquascape en low tech. Ik wil een vulkanisch geheel maken, met lavastenen. Daarbij weinig lichtbehoevende planten en mos. En wat hout.
Daarom denk ik dat ik het beste af ben met nieuwe belichting, die ik zelf kan dimmen enz.
Ik heb vanmiddag een afspraak met de man van Kitelight. Hij maakt voor mij vandaag 1 en ander in orde. Als de nieuwe verlichting erin zit, zal ik bekijken of 1 lamp voldoende is voor het effect wat ik wens. Dat is een enigszins donkere bak met een geel tot rode gloed. Dit heb ik voorheen met mijn zuid Amerikaanse bak ook gehad en was daar altijd zeer tevreden over. Ik had destijds ook de Juwel T8 aangepast naar een wat geliger belichting.
In mijn laatste rio 300, die ik vanwege gezondheidsklachten weg moest doen, had ik led strips van HVP. Deze gaven weer net te weinig licht, waardoor ik last kreeg van bruinalg en stof. Ik wil daar nu net tussenin gaan zitten.
Dimbare verlichting maakt dit spelen met lichtbehoefte gewoon makkelijker en voor mij beter te doen dan spelen met voeding. Ik heb dyscalculie en snap alles wat met verhoudingen werkt echt totaal niet. Zodoende zijn de EI methode enz voor mij te ingewikkeld.

Ik tracht nu de PO4 naar beneden te krijgen, op aanraden van de aquarium zaak. Maar dat werd hier dan weer afgeraden. Dus wat is nu het juiste om te doen dan?
Nitro is besteld en ik heb complete voeding en Co2 vloeibaar en tabs staan. Maar uiteindelijk denk ik nog altijd dat andere verlichting voor mij de enige juiste oplossing is.

Ik denk, en er zitten vaak fouten in wat ik denk hoor :), maar ik denk dat je het nu niet al te ingewikkeld moet maken tot je de nieuwe verlichting krijgt. Dan wordt alles toch anders.

Het voordeel van minder licht is dat je weinig co2 nodig hebt (afhankelijk van de hoeveelheid licht zal de standaardhoeveelheid in je kraanwater voldoen. Voldoet die niet en krijg je draadalgen, de lange groene slierten/flarden waar ik het over had of zelfs baardalg, dan kan je kiezen voor vloeibare co2 die de alg wat ontmoedigt, of wanneer dat niet voldoende is een lichte toevoeging van co2. Maar met wat je zegt zal dat waarschijnlijk helemaal niet nodig zijn.

Verder door weinig licht zullen je planten ook minder groeien en zal voeding ook minder ingewikkeld worden.

Ik heb geen dyscalculie en waag me ook niet aan ei. Ook te ingewikkeld. En ook onnodig hier. Wij gebruiken een plantenvoeding met nitraat en fosfaat en 1 zonder nitraat en fosfaat, en afhankelijk van teveel of te weinig nitraat kunnen we de juiste geven.

Gezien de algen die je hebt, zou ik zelf zorgen voor goede filtratie en geregeld je filter schoonmaken (sponzen licht uitspoelen/knijpen in aquariumwater). Eventueel een keer je bodem diep schoonmaken nu als daar op de plekker waargeen planten staan veel vuil in zit.

Wanneer je betere verlichting krijgt, beter afgestemd op je planten ook, zullen die waarschijnlijk ook minder afval gaan geven en zal je bak ook beter in balans komen.

Is een kleurtje aan het water middels bijvoorbeeld catappablad of catappaschors niet wat voor jou? Dat houdt, zeker voor nu, toch ook weer wat licht tegen?
 
Ik tracht nu de PO4 naar beneden te krijgen, op aanraden van de aquarium zaak.

Ik ken bakken met een po4 van 10mg en dat zijn prachtige showbakken. Hoge fosfaat zal niet voor problemen zorgen zolang de andere voeding ook maar wel in verhouding voorhanden is. Je moet het zien als een bak met ballen waarvan er veel fosfaat inzitten en weinig van de andere voeding. De plant zal dan lastiger de andere voeding eruit kunnen krijgen dan met minder po4.
 
Maar ik zeg toch helemaal nergens dat de verlichting het enige probleem is? Hoe komen jullie daarbij?
En ja, zijn toon is wel irritant, aanvallend en vervelend. Ik interpreteer dat niet, het is gewoon zo.
Deze toon vind ik dan ook wel weer irritant . Zo zie je maar.
 
Ik ga helemaal van het forum af nu weet ik weer waarom ik hier nooit meer kwam.
 
Ik ga helemaal van het forum af nu weet ik weer waarom ik hier nooit meer kwam.

En zo zie je maar weer..wie met zijn neus op de feiten wordt gedruk en blijkbaar en erg jammer..maar met zo'n instelling kan je maar beter stoppen met een aquarium hobby.
Je hebt geen geduld en disrespect, als het te moeilijk wordt om je eigen te corriceren haak je af.
Maar wens je nog veel geluk toe met je hobby en dat je mag slagen in de strijd tegen algen in je aquarium.
Verder laat ik het hierbij om geen persoonlijke vete aan te wakkeren waar niemand mee is geholpen.

:zwaai:
 
Zo zie je maar weer dat ook een aquariumforum een doorsnede bevat van de bevolking en dat de commentaren en het groepsgebeuren het schoolpleinniveau niet altijd ontstijgt.

Wanneer iemands mening/houding je niet bevalt kan je er toch ook voor kiezen uit haar/zijn topic weg te blijven? Of is dat tegen de principes van echte schoolplein-bullies?
 
Zo zie je maar weer dat ook een aquariumforum een doorsnede bevat van de bevolking en dat de commentaren en het groepsgebeuren het schoolpleinniveau niet altijd ontstijgt.

Wanneer iemands mening/houding je niet bevalt kan je er toch ook voor kiezen uit haar/zijn topic weg te blijven? Of is dat tegen de principes van echte schoolplein-bullies?

Denk dat je op mijn reakties doelde,
Ja dat had ik ook kunnen doen maar hoopte dat hij het iets beter antcipeerde om gewoon normal een oplossing te zoeken.
Schoolplein bullie spelen nee, maar zoals iedereen beetje respect naar elkaar zou voldoende moeten zijn om normaal te communiceren ook al ben je het niet eens met elkaars oplossing of begrijp je elkaar niet wat er mee bedoeld wordt.

Maar goed… het zei zo.
 
Denk dat je op mijn reakties doelde,
Ja dat had ik ook kunnen doen maar hoopte dat hij het iets beter antcipeerde om gewoon normal een oplossing te zoeken.
Schoolplein bullie spelen nee, maar zoals iedereen beetje respect naar elkaar zou voldoende moeten zijn om normaal te communiceren ook al ben je het niet eens met elkaars oplossing of begrijp je elkaar niet wat er mee bedoeld wordt.

Maar goed… het zei zo.

Voor een klein gedeelte bedoelde ik jou, maar slechts een klein gedeelte, want het oneens zijn met iemand kan natuurlijk altijd.

Wat ik meer bedoelde was het groepsgebeuren wat daar op volgt, het bevestigen hoe fout iemand is, elkaar liken, steunen, dat. Je punt maken over de rug van/ten koste van iemand anders. Pestgedrag.

Een groep voelt zich machtiger dan een individu en dat kan de individu een behoorlijk shit gevoel geven. Vaak meer dan de groep bedoelt. Het kan zo lekker voelen met de meute ergens op te duiken.

Ik vind het jammer, en ondanks dat het niets gaat helpen wilde ik het toch zeggen.
 
Hartelijk dank.

Anyway, de nieuwe led is binnen.
Ik heb vandaag alle materialen uit m'n bak gehaald. De Corydoras zijn verkocht. Er is een nieuwe scape gemaakt met extra lavastenen.

De nieuwe led is echt een stukje donkerder, ik heb er immers maar 1 ipv 2.
Het wordt nu zoeken naar de nieuwe, juiste balans. Mocht dit te donker blijken, dan denk ik erover om in de middaguren de Multilux nog een uur of 3 aan te zetten. De nieuwe led zal dan uitgaan en gaat weer aan als de multi uit gaat.
Ook heb ik op advies van de mensen hier de fosfaat killer verwijderd. Nitro is onderweg van APO om deze waarde omhoog te krijgen.
Ik ga volgende week langs bij Verduijn om m'n waarden nogmaals op te meten.
Moet wel zeggen dat alles er nu echt schoon en fris uitziet. Bladeren met alg zijn verwijderd en de takken zijn redelijk schoon.
Ik stop met de Co2 tabs. Vind het rommel.
Ik blijf voorlopig de Dennerle bio Carbo en Plant elixir gebruiken.
Kreeg elders nog het advies om A complex te gaan gebruiken. Maar ik maak eerst deze voeding op. Ga niet alles door elkaar doen.
 
Van alle bovenstaande adviezen mis ik toch de ultieme oplossing.
Koop enkele Jordanella 's Florida oftewel het Blokvisje.
Deze vis leeft van draadalgen.
Als je toch naar Verduyn gaat , ze hebben ze nu in de stocklist.
Ze zullen je het zeker aanbevelen i.p.v. technische hulpmiddelen.
En het bespaart je een hoop geld.
Succes ermee,
Henk P.
 

Terug
Bovenaan