Draadalgenplaag


Man man.. wat ik allemaal lees...

Juwel Led verlichting en zeker de novolux en multilux zijn zeker niet de beste Led verlichting voor een aquarium maar het voldoet aan groei van makkelijke planten.
Hier draai ik ook met de Juwel 450 met de orginele led Day en Nature en ik heb geen last van algen en de planten groeien goed de problemen van de algen zullen echt gezocht moeten worden in micro en fosfaten en zo niet silicate en tekorten bij de planten met de reden dat algen ze over nemen.

Erg jammer om te lezen: " Macro's en micros heb ik geen verstand en wil ik ook niet krijgen"
Je geeft wel aan 10jaar ervaring te hebben met aquaria's dan heb je in die 10jaar toch best geluk gehad dat je weinig algen problemen hebt gekregen..we zullen het maar op geluk houden en geen beginners geluk.
Zonde want door dit te gaan begrijpen snap je ook waarom er algen kunnen ontstaan en hoe je ze ook weer weg kan krijgen.
Ik veroordeel niemand maar vind het jammer en onbekwaamd dat je zo'n instelling hebt terwijl je in deze hobby te maken hebt met dieren en planten en dus ook onder leven vallen waar jij de verantwoording hebt genomen om ze te gaan houden in een Aquarium. (Kennis en Analyzeren, evalueren in de hobby is kennis der sleutel tot sucses!)

Baardalgen kunnen door diverse oorzaken ontstaan, te weinig Co2 of te veel licht of planten hebben tekorten aan voeding en stagneren en dan nemen de algen de overhand.
Deze kan je oplossen maar dan moet je wel wat kennis opdoen/krijgen over micro's en macro's die zowel planten nodig hebben en algen ook gebruiken en MET een onbalance winnen de Algen het altijd ofwel de PLANTENGROEI driehoek

Wil je het simple oplossen dan is Esy-life Carbo of Floracell Carbo de meest effectieve manier zolang je je wel aan de maximale dagelijkse dosering houd zullen algen na enkele weken afsterven en verdwenen zijn, echter er zit een nadeel aan je zult het moeten blijven gebruiken en dan elke dag een halve dosering blijven geven. (sommige planten kunnen verslijmen bij te hoge dosering en op lange termijn schadelijk voor vissen)
Ook easy-life Algexit werkt doeltreffend maar gaat wel ten koste van al je eventuele slakken die je hebt, het bestanddeelkopersulfaat dood alle slakken in een aquarium en is slecht voor de gezondheid van vissen al je gaat overdoseren of lang gaat gebruiken dus pas hier wel mee op.

Wil je de oorzaak van het probleem aan pakken zonder chemische middelen dan zal je toch echt water moeten gaan meten op nitraten en fosfaten en kalium en ijzer en silicate testjes om te zien of hier niks scheef zit wat planten te kort kunnen komen.
Verlichting kan je dempen met drijfplanten om minder vraag naar voeding en CO2 te krijgen naar de planten om te korten op te heffen, ook een licht pause van 1 a 2uur inlasten elke dag na 4uur belichten bouw je weer wat Co2 op wat vaak ook wil gaan helpen en na deze pause gewoon weer 4-6uur belichten.

Dus de keus is aan jezelf hoe je het wil gaan bestrijden zonder Co2 toe te gaan voegen omdat je dat niet wil.
Leuk verhaal maar niet iedereen is dit van plan zeker TS niet zoals aangegeven trouwens er zijn voldoende mensen die geen of nauwelijks middelen toevoegen
En een pauze in je licht tja in de natuur gaat het licht ook zeker 2 uur uit :juggle:
Gewoon je licht sterkte en kleur aanpassen dan kom je al een heel eind.
 
Leuk verhaal maar niet iedereen is dit van plan zeker TS niet zoals aangegeven trouwens er zijn voldoende mensen die geen of nauwelijks middelen toevoegen
En een pauze in je licht tja in de natuur gaat het licht ook zeker 2 uur uit :juggle:
Gewoon je licht sterkte en kleur aanpassen dan kom je al een heel eind.
Nouja dan hebben wij het altijd fout gedaan in de vroegere Jaren toen je niet eens Co2 instalaties had voor thuis, 4uur licht dan 1uur pauze dan weer 4uur licht.. en op die manier geen algen omdat vroeger ook minder licht had met T8 buizen
dan tegenwoordig met T5en Led maar het princiepe blijft het zelfde om een beetje Co2 te houden in het water wat algen tegen gaat.
En ja een Aqaurium is ook geheel het zelfde als een natuurlijke biotoop natuurlijk… das de grootste fout die je eigenlijk al maakt..
Dus wel een beetje respect hebben he voor deze oude man :deal: :D
 
Laatst bewerkt:
Dat het vroeger kon en nu met weinig licht komt denk ik omdat het aanbod van licht dan veel minder is er dus minder vraag naar voeding is en omdat men vroeger veelal makkelijke planten hadden die ook weinig eisen stelden. Ik herinner dit ook wel van 30 jaar geleden bij mn vader maar ja toen zag de hobby er wel anders uit.
 
Wij kunnen vaak al heel goed uit de voeten met basiskennis die niet al te ingewikkeld is. Ik heb ook helemaal geen kennis van scheikundige zaken namelijk maar goed als je planten goed wil houden en algen wil voorkomen dan moet je toch voor goede omstandigheden zorgen. Daarbij is plantenvoeding vaak essentieel. Op zich is het niet moeilijk want sporen en nitraat en fosfaat zijn vrij makkelijk aan te maken of kant en klaar te koop. Je hoeft dan enkel uit te rekenen hoeveel je moet toevoegen en dat is eigenlijk alles.

Als aanvulling: En zelfs dat rekenen valt mee. Ik ga altijd uit van een geadviseerde dosering. Na verloop van tijd vertellen je planten je, of je test je water, of er al dan niet een tekort of mogelijk teveel is. Stap voor stap aanpassen is dan het devies. Dan komt er weinig rekenwerk aan te pas.
 
Mijn leeftijd ga ik dan verder maar niet aangeven. Wel kan ik vertellen dat bakken zonder CO2 zo'n 50 jaar geleden heel gewoon waren. Weinig licht erboven en weinig, soms één keer in de twee, drie maanden was genoeg. Dit om teveel schommelingen in je water te voorkomen. Een pauze inlassen in de verlichting deden we overigens nooit maar algen wisten we ook te weren in onze bak. De plantenkeuze was beperkt maar eigenlijk was dit al zo bij de aankoop. Er was maar weinig geschikt. Rode planten waren, met uitzondering herinner ik mij van een lotus, er eigenlijk nauwelijks.
 
Klopt Ben
Zon 40 jaar geleden begonnen met de hobby ook toen geen co2 geen voeding en geen led wel een volle platen bak tja niet veel keuze qua vissen en planten
Het lijkt nu wel of de bak een lichtbak moet zijn met en dat de planten met allerlei middelen maar goed gehouden moeten worden of dit voor planten en vissen nu zo goed is daar heb ik zelf mijn bedenking :juggle: over
 
Veel van de veranderingen zullen door de commercie zijn ingegeven.
 
Zal getwijfeld zo zijn John spullen die vroeger heel normaal beschouwt werden zijn of verboden of verdwenen van de markt

Ja en de verlichting is erg veranderd en niet zo beperkt als vroeger en er zijn veel planten bijgekomen die meer eisen dan de planten van 40 jaar geleden.
 
het lijkt me dat je vroeger net veel meer poespas nodig had :)k

Nou toen had je minder intens licht en geen co2 nodig en veel makkelijke planten die weinig eisen stelden.

Zon 40 jaar geleden begonnen met de hobby ook toen geen co2 geen voeding en geen led wel een volle platen bak tja niet veel keuze qua vissen en planten

Zoals Jaap het beschrijft herinner ik me ook maar goed dat even off topic.
 
Nou toen had je minder intens licht en geen co2 nodig en veel makkelijke planten die weinig eisen stelden.
vanaf t8 /hqi verlichting is zeer veel mogelijk ,makkelijke planten deels marketing/interesse en beperkte transport mogelijkheden
 
vanaf t8 /hqi verlichting is zeer veel mogelijk ,makkelijke planten deels marketing/interesse en beperkte transport mogelijkheden

De opmerkingen werden geplaatst vanuit een vroeger kader. Mijn eigen ervaring vertelt dat dit niet zozeer met marketing van doen had. De plantenkeuze bij de dierenwinkel, een Local Fish Store hadden we toen nooit zo genoemd maar was er ook niet, was eenvoudig weg gering. CO2 was onbekend in onze aquarium omgeving. De T8 buizen waren er wel maar hielden we op zeer geringe sterkte.
 
De opmerkingen werden geplaatst vanuit een vroeger kader. Mijn eigen ervaring vertelt dat dit niet zozeer met marketing van doen had. De plantenkeuze bij de dierenwinkel, een Local Fish Store hadden we toen nooit zo genoemd maar was er ook niet, was eenvoudig weg gering. CO2 was onbekend in onze aquarium omgeving. De T8 buizen waren er wel maar hielden we op zeer geringe sterkte.
begrijp jullie perfect hoor, maar als men de huidig beschikbare planten en kennis 30 jaar geleden zou beschikken ...
 
Man man.. wat ik allemaal lees...

Juwel Led verlichting en zeker de novolux en multilux zijn zeker niet de beste Led verlichting voor een aquarium maar het voldoet aan groei van makkelijke planten.
Hier draai ik ook met de Juwel 450 met de orginele led Day en Nature en ik heb geen last van algen en de planten groeien goed de problemen van de algen zullen echt gezocht moeten worden in micro en fosfaten en zo niet silicate en tekorten bij de planten met de reden dat algen ze over nemen.

Erg jammer om te lezen: " Macro's en micros heb ik geen verstand en wil ik ook niet krijgen"
Je geeft wel aan 10jaar ervaring te hebben met aquaria's dan heb je in die 10jaar toch best geluk gehad dat je weinig algen problemen hebt gekregen..we zullen het maar op geluk houden en geen beginners geluk.
Zonde want door dit te gaan begrijpen snap je ook waarom er algen kunnen ontstaan en hoe je ze ook weer weg kan krijgen.
Ik veroordeel niemand maar vind het jammer en onbekwaamd dat je zo'n instelling hebt terwijl je in deze hobby te maken hebt met dieren en planten en dus ook onder leven vallen waar jij de verantwoording hebt genomen om ze te gaan houden in een Aquarium. (Kennis en Analyzeren, evalueren
Deze kan je oplossen maar dan moet je wel wat kennis opdoen/krijgen over micro's en macro's die zowel planten nodig hebben en algen ook gebruiken en MET een onbalance winnen de Algen het altijd ofwel de PLANTENGROEI driehoek

Wil je het simple oplossen dan is Esy-life Carbo of Floracell Carbo de meest effectieve manier zolang je je wel aan de maximale dagelijkse dosering houd zullen algen na enkele weken afsterven en verdwenen zijn, echter er zit een nadeel aan je zult het moeten blijven gebruiken en dan elke dag een halve dosering blijven geven. (sommige planten kunnen verslijmen bij te hoge dosering en op lange termijn schadelijk voor vissen)
Ook easy-life Algexit werkt doeltreffend maar gaat wel ten koste van al je eventuele slakken die je hebt, het bestanddeelkopersulfaat dood alle slakken in een aquarium en is slecht voor de gezondheid van vissen al je gaat overdoseren of lang gaat gebruiken dus pas hier wel mee op.

Wil je de oorzaak van het probleem aan pakken zonder chemische middelen dan zal je toch echt water moeten gaan meten op nitraten en fosfaten en kalium en ijzer en silicate testjes om te zien.

Dus de keus is aan jezelf hoe je het wil gaan bestrijden zonder Co2 toe te gaan voegen omdat je dat niet wil.
Ik heb hier maar 1 reactie op en dat is dat je kennelijk niet verder hebt gelezen dan tot een bepaald stuk...
Verder zie ik dat er wel degelijk mensen zijn die problemen hebben met de verlichting van Juwel. Fijn dat het bij jou niet het geval is.

Bubbelkruik snapt hem. Wat ik bedoel met 'geen zin' is dat ik geen zin heb in allerlei ingewikkelde berekeningen, scheikundige formules enz. Ik heb dyscalculie en ben een ramp met berekeningen. De berekening van Jessicapilon brengt de tranen al in m'n ogen.

Anyway, als Edje verder had gelezen, had hij gezien dat ik mij al verdiept heb in de micro en macro en ook dat ik mijn water al heb laten testen. En dat ik een te hoog fosfaat heb en nitraat op 0. En dat ik daar vervolgens ook weer tegenstrijdige adviezen over krijg. De speciaalzaak zei, fosfaat omlaag brengen. En ik vind Verduijn nou echt niet zomaar een zaak.
Vervolgens koop ik een fosfaatverlager en lees ik hier dat ik juist de fosfaat zo moet houden.

Nogmaals, ik ga geen ingewikkelde berekeningen doen omdat ik dat gewoonweg niet kan. Ik heb al 10 jaar aquaria, met een beetje alg soms, maar nooit zoveel als nu. En al 10 jaar doe ik dat met wekelijks een dosis profito en easy Carbo als ik eraan denk.

Verder vind ik mijn topic nu dus wel behoorlijk vervuild en de houding van sommige mensen staat mij ook niet helemaal aan.....
 
Ik heb hier maar 1 reactie op en dat is dat je kennelijk niet verder hebt gelezen dan tot een bepaald stuk...
Verder zie ik dat er wel degelijk mensen zijn die problemen hebben met de verlichting van Juwel. Fijn dat het bij jou niet het geval is.

Bubbelkruik snapt hem. Wat ik bedoel met 'geen zin' is dat ik geen zin heb in allerlei ingewikkelde berekeningen, scheikundige formules enz. Ik heb dyscalculie en ben een ramp met berekeningen. De berekening van Jessicapilon brengt de tranen al in m'n ogen.

Anyway, als Edje verder had gelezen, had hij gezien dat ik mij al verdiept heb in de micro en macro en ook dat ik mijn water al heb laten testen. En dat ik een te hoog fosfaat heb en nitraat op 0. En dat ik daar vervolgens ook weer tegenstrijdige adviezen over krijg. De speciaalzaak zei, fosfaat omlaag brengen. En ik vind Verduijn nou echt niet zomaar een zaak.
Vervolgens koop ik een fosfaatverlager en lees ik hier dat ik juist de fosfaat zo moet houden.

Nogmaals, ik ga geen ingewikkelde berekeningen doen omdat ik dat gewoonweg niet kan. Ik heb al 10 jaar aquaria, met een beetje alg soms, maar nooit zoveel als nu. En al 10 jaar doe ik dat met wekelijks een dosis profito en easy Carbo als ik eraan denk.

Verder vind ik mijn topic nu dus wel behoorlijk vervuild en de houding van sommige mensen staat mij ook niet helemaal aan.....

Ik had ook gezegd, ik veroordeel niemand en vond het jammer meer ook niet.
Daarbij heb ik je tips gegeven hoe je de algen plaag kan bestrijden met/of zonder chemische goedjes.

Dus nogmaals de keus is aan jezelf hoe je dat gaat aanpakken.
 
De berekening van Jessicapilon brengt de tranen al in m'n ogen.

Als je nu eenmalig opschrijft hoeveel je moet toevoegen voor de stockoplossing en om toe te dienen dan is het daarna erg simpel Ms Felix. Ik heb voor het gemak het ook met een briefje op de flessen geplakt staan al weet ik het nu wel al uit mn hoofd natuurlijk.
 
Bedankt voor de tip, maar ik ga het eerst met de juiste belichting proberen.
Ik zag op Facebook een man met een prachtig begroeide bak, die eigenlijk ook niks bijzonders doet, behalve wekelijks wat voeding.
Screenshot_20191231_093506_com.facebook.katana.jpg


Ik ga ook vandaag een algenopruimteam halen.
Screenshot_20191231_093754_com.android.chrome.jpg

Deze slakken zijn uitstekende algenopruimers en ik vind ze werkelijk schitterend! Een mooie toevoeging aan mijn bak.
 
Low light kan inderdaad prima werken als je wat minder lichtbehoefte planten hebt.
 
Low light kan inderdaad prima werken als je wat minder lichtbehoefte planten hebt.
En die heb ik. Dus voordat ik allerlei dingen ga doen, ga ik eerst kijken hoe het is met het gedimde licht en de andere kleurtoon.

Intussen gaan m'n nieuwe Vittina slakken de algen die erin zitten, te lijf. M'n anatome helena is er uit, die zit nu in het kleine bakje want ook daar had ik een slakkenplaagje, poel en torenslakjes.
 
Ik vraag me echt af of ik niet gewoon opnieuw moet beginnen en of een deel van het probleem gewoon in het hout zit. Ik zie van alles uit dit hout groeien. Heb ik met gewoon kie hout nooit gehad, dat heb ik jaren gehad zonder problemen.
IMG_20200101_221026.jpg
IMG_20200101_221037.jpg
IMG_20200101_221113.jpg
IMG_20200101_221129.jpg


En ja, het is vertakte alg.
Moet ik niet toch gewoon een anti algenmiddel gaan toedienen? En kunnen slakken daartegen?
 
Volgens mij is de vertakte alg op de eerste foto weer een andere dan de vertakte die ik zie op de latere foto s. De een lijkt me groenig en de ander wittig.
Als het die is die men eerder heeft genoemd dan is die erg slecht weg te krijgen.
 
Volgens mij is de vertakte alg op de eerste foto weer een andere dan de vertakte die ik zie op de latere foto s. De een lijkt me groenig en de ander wittig.
Als het die is die men eerder heeft genoemd dan is die erg slecht weg te krijgen.
Hoe kom ik eraan?
En hoe kan ik er vanaf komen?

Is het inzetten van een heel leger Vittina slakken een oplossing?
 
Ik heb geen ervaring met de genoemde alg maar zover ik begrijp is er haast niet vanaf te komen. Dan is natuurlijk de vraag of het deze alg is maar het lijkt er wel op zoals ik dacht Esther al zei.
 
Dus dan moet ik m'n hele aquarium weggooien ofzo? Kom op, dat is toch geen oplossing...

Als iemand wél een oplossing weet, hoor ik het graag. Krijg de neiging om het bijltje erbij neer te gooien zo...
 
Screenshot_20200102_173720_com.android.chrome.jpg

Je doelde op staghorn alg, meen ik. Ik heb even gegoogled en kom op een forum bij een onderwerp hierover. Eerste wat mij opvalt is dat de persoon in kwestie die er last van heeft, de Multilux lampen van Juwel heeft.
Dit kan geen toeval meer zijn hoor.
Die lampen zijn echt shit.
 
Oja, dank je. Ik wilde al zeggen, dat heb ik toch niet. Had op vertakte alg gezocht, ik was de naam kwijt.
Hier zie ik dat Cladophora juist veroorzaakt wordt door een teveel aan Co2.. Hier word je toch helemaal koekoek van. :stars:
Ik zie ook dat lage dieren het wel eten. Ik ga dus sowieso nog een aantal van die mooie slakken halen. Ze zijn sowieso een super toevoeging aan m'n bak.
Daarnaast zit ik erover te denken om dit spiderwood uit m'n bak te halen. Heb nog nooit gezien dat hout zo snel last van algen had. Ik ben echt geen fan van spiderwood. Het is hartstikke duur en niet houdbaar. Kan ik net zo goed wat hout uit het bos gaan halen.
 
Teveel co2 zal het dan niet zijn denk ik bij jou ;). Veel leden met de EI hebben ook een vrij hoge co2 en ik heb nog niet eerder gehoord dat dit algen kan opleveren hoor en ik denk eerder het tegenovergestelde.
 

Terug
Bovenaan