90 liter van Esthersvisjes


Goed plan Esther, die marktplaats prijzen....
Heb mijn kubusbak ook weggedaan voor een spotprijs toch nog wel een beetje spijt van.
Als je d3 scape nog eens wil starten heb ik nog wel een leuk visje voor je:deal:


Groetjes John.
 
Oja? Welk visje? Poropanchax brichardi? :D
Maar inderdaad, kan me helemaal voorstellen dat je spijt hebt. Ik kreeg het al toen ik die biedingen zag.
Ik heb ook geprobeerd mijn oude altsax te verkopen, die had mij 410 euro gekost. Was er iemand die 135 bood en zei dat dat de gangbare prijs is, hahaha. Echt niet!
 
P7089033-1.jpg


Of iets anders
 
Laatst bewerkt:
Ja, prachtig..... Nou, wie weet! Morgen weer naar de huisarts voor controle.
 
Ik was net foto's aan het maken van de algen komt deze jongen voorbij! Wel heel erg rood he? Zal er nog een foto van een andere, meer representatief bijzetten. Heb dus bijna witte mannetjes, verschillende tinten bruine vrouwtjes en ineens deze rooie rakker!
IMG_20190325_174323.jpg
 
Net nog een keer gezien, met de waterwissel. Ik denk dat hij onderweg is om heel donkerbruin te worden. Ik heb een heel donkere dame erin, net zo donker als het hout op de foto. Ik denk dat dit een nakomeling daarvan is.
In het filter zaten ook een stuk of 10 jonge garnaaltjes in verschillende maten, heb er 8 gezien met terugzetten, dus hoop dat dat helemaal goed is gegaan. Was lastig, ze zaten in een hele berg troep van het bladafval, bruine mulm. En dat is dus helaas ook gedeeltelijk in het aquarium terechtgekomen. Heb uiteindelijk alles in een glas gedaan, voorzichtig steeds het water weggegoten en weer aangevuld met schoon totdat ik nog maar een beetje mulm met garnaaltjes over had en dat heb ik in het aquarium gedaan.
Toen ik het filter heb teruggezet vond ik een jonge Heterandria op het aanrecht waar de mandjes hadden gestaan. Tot mijn verbazing heeft hij bijna 10 minuten op het aanrecht overleefd in een filmpje water om hem heen, niet eens een druppel! Snel teruggestopt toen hij bewoog toen ik hem draaide om te kijken of het frummeltje echt een visje was! Hij zwom nog, zij het wel een beetje groggy. Ben benieuwd, ik duim voor hem.
Verder mijn aanpak voor de algen, ik heb een topic in het algenforum hier, voor nu eerst maar de bodem helemaal aanvullen, de planten allemaal in de grond en dan stap voor stap gaan kijken wat werkt.
 
Ja, het zijn Malawa garnalen heb ik hier op het forum gehoord, gekocht als mini-japonica, dus ik verwachtte niet zoveel kleur, haha. Soort van 50 tinten bruin. :D
 
Foto van vandaag, na de waterwissel en een minigarnaaltje:
IMG_20190326_133807.jpg
IMG_20190326_111547.jpg
 
Esther,

als ik het totaalplaatje van je bak bekijk heb ik volgende bedenkingen/vragen:

-Het lijkt alsof de plantjes links achteraan richting het raam groeien? Dat doet me vermoeden dat je niet echt heel sterke verlichting gebruikt boven de bak?

-Je hebt eigenlijk niet echt veel "plantenmassa" in de bak

Op basis daarvan vind ik dat EI bemesting vrij stevig is met dit plantenbestand. Je zou kunnen wat milder bemesten maar je zou ook kunnen omgekeerd te werk gaan en extra planten toevoegen.

Je alg-probleem zou ik persoonlijk als volgt aanpakken:

als ik kijk naar de inrichting en de beplanting van de bak lijkt het me relatief "makkelijk" om de bak leeg te halen. Ik bedoel daarmee dat je vrij snel al het hout en de plantjes zou kunnen verwijderen zodat je enkel een "kale" bak met water/visjes/garnalen/bodem overhoudt.
Klopt dat enigszins volgens jou?
Lijkt dit leeghalen je (makkelijk) doenbaar?

Want in dat geval zou je in één klap van je algen kunnen verlost zijn door een "actieplan" op te maken en te volgen.
Ik denk dan concreet als volgt:

1) Je zou in de rubriek "gevraagd" een oproepje kunnen doen voor wat plantjes. Je kan specifiek vragen naar plantjes die je zelf leuk vindt.
Het is misschien een goed idee om te kiezen voor plantjes die medium verlichting vragen. Probeer high light plantjes te vermijden.

2) Wanneer je wat nieuwe plantjes hebt ontvangen haal je AL het hout en ALLE planten uit de bak.
Het hout kan je dan uit de bak met carbo behandelen en even op het droge laten liggen. (10 minuten laten inwerken lijkt me al genoeg)
De impact van de carbo op de algen is dan maximaal (je kan hem desnoods onverdund op de algen aanbrengen met een penseel of met spuitje) en je vermijdt (hoge) dosering in de bak zelf.
Je plantjes haal je er ook uit en je knipt de aangetaste stukken af.

3) Terwijl de bak leeg is (qua hardscape/planten) kan je makkelijk alle restjes alg af hevelen en de bodem eens stofzuigen.

4) Wanneer alle zichtbare algjes uit de bak zijn plaats je je hout terug en voeg je de planten toe. (Dus de gezonde topjes van jouw planten en (zoveel mogelijk) nieuwe stekjes.)
Hoe meer (gezonde) planten hoe beter want gezonde groei en veel plantenmassa is een ideaal uitgangspunt. Dan wordt de bemesting ook werkelijk opgenomen door de planten.

Natuurlijk hangt het ook af van jouw wensen: misschien wil je liefst niet te dicht beplanten, verkies je een ietwat open inrichting?
Dat kan perfect maar dan is het belangrijk dat de plantjes die je kiest geschikt zijn voor jouw verlichting.
Zodat ze goed en gezond gaan groeien.

5) Je bak is ineens beplant met algvrije plantjes, de algen op je hardscape zijn garnalenvoer geworden, je bodem is algvrij en je hebt zo goed als alle vrije algen verwijderd!
Daarna doseer je eventueel (tijdelijk) easy carbo in de bak om de overblijfselen van de algen het leven zuur te maken... ;)

Als je op deze manier te werk gaat kan je volgens mij in één keer komaf maken met de algen. Het lijkt me (gezien de inrichting van de bak) een pak makkelijker en sneller om het zo aan te pakken. Dan kan je volgens mij zonder extreme maatregelen ("rent a mollie" heb je dan niet nodig :D, maar je moet ook niet aan de slag met peroxide of dergelijks) op korte tijd van de algen verlost zijn.

:thumbs:
Persoonlijk ben ik altijd bereid om je wat planten op te sturen maar momenteel heb ik helaas niet zoveel in de aanbieding.:sorry:
Ik kan je wel een aantal mooie plukken Willow mos bezorgen, wat waternavel moet ook lukken, eventueel wat Marsilea crenata.
Mosselplantjes heb ik ook in overvloed mocht je drijvers willen.
Stuur maar een PB bij interesse.

Je zou verder nog kunnen denken aan plantjes als Braziliaanse klimop, Vallisneria nana, Hydrocotyle leucocephala, eventueel Hygrophila siamensis.
Die lijken me allemaal vrij goed te passen bij je scape en je kan het vrij luchtig houden met de juiste selectie.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb eventueel ook nog wel wat stekjes voor je als je wilt. Groeien hier zonder toevoeging in de bak. Weet zo even niet de naam, maar de foto's zullen voor zich spreken hoop ik.
Net gevoerd maar de planten zijn de zien. Het gaat om de klimop en de snelgroeier rechts.
20190327_160144.jpg
20190327_160148.jpg
 
Esther,

als ik het totaalplaatje van je bak bekijk heb ik volgende bedenkingen/vragen:

-Het lijkt alsof de plantjes links achteraan richting het raam groeien? Dat doet me vermoeden dat je niet echt heel sterke verlichting gebruikt boven de bak?

Ik ga er even voor zitten Willem, je hebt een heel verhaal met een heleboel opmerkingen. Je eerste, klopt, die groeien naar het raam, maar er ligt een Eheim led op, dus ik ga ervan uit dat die wel voldoende licht geeft. Die kant is het zuiden, we hebben daar een groot raam waar een hoop licht vandaan komt, 's ochtends valt er met zonnig weer 's winters wat licht op de onderkant van de bak, dus dat zal een grotere aantrekkingskracht hebben dan de Eheim.:)


-Je hebt eigenlijk niet echt veel "plantenmassa" in de bak

Op basis daarvan vind ik dat EI bemesting vrij stevig is met dit plantenbestand. Je zou kunnen wat milder bemesten maar je zou ook kunnen omgekeerd te werk gaan en extra planten toevoegen.

Ja, klopt, maarrrrrr, ik heb dus een tijdje terug de bodem verwisseld, in een paar weken tijd, waar mijn ontstoken voet ook tussendoor kwam.Dus een paar weken heb ik niets kunnen doen, aangezien ik niet heel lang ben en steeds op een stoel moet gaan staan om in de bak te kunnen.
Omdat ik dus te weinig bodem had om de planten terug te zetten heb ik ook dat in gedeeltes losgehaald en teruggezet, waarbij een deel van de planten bleef drijven in afwachting van voldoende plek in de bodem. Zelfs nu nog ben ik niet klaar, is er nog een deel zonder zand. In die weken dreef het dus pal onder de lamp, waardoor er enorme bossen algen ontstonden. Daar heb ik de toppen uitgehaald, teruggeplant en de rest gewoon weggegooid. Vandaar dus de korte lengte van mijn planten.
Die groeien allemaal behoorlijk snel, vooral de Bacopa, dus dat zal met een paar weken een stuk voller zijn en dus hou ik de EI gewoon zo, op de standaard dosis die vermeld staat op de fles. (Trouwens wel gehalveerd vergeleken met de vorige verpakking, maar het lijkt wat sterker geconcentreerd te zijn. Heb de oude fles meteen weggedaan, dus kon het niet meer checken helaas.) Maar ik geef dus 5 ml op 90 L water, zou eigenlijk 4,5 moeten zijn volgens de fles.

Je alg-probleem zou ik persoonlijk als volgt aanpakken:

als ik kijk naar de inrichting en de beplanting van de bak lijkt het me relatief "makkelijk" om de bak leeg te halen. Ik bedoel daarmee dat je vrij snel al het hout en de plantjes zou kunnen verwijderen zodat je enkel een "kale" bak met water/visjes/garnalen/bodem overhoudt.
Klopt dat enigszins volgens jou?
Lijkt dit leeghalen je (makkelijk) doenbaar?

Want in dat geval zou je in één klap van je algen kunnen verlost zijn door een "actieplan" op te maken en te volgen.
Ik denk dan concreet als volgt:

1) Je zou in de rubriek "gevraagd" een oproepje kunnen doen voor wat plantjes. Je kan specifiek vragen naar plantjes die je zelf leuk vindt.
Het is misschien een goed idee om te kiezen voor plantjes die medium verlichting vragen. Probeer high light plantjes te vermijden.

2) Wanneer je wat nieuwe plantjes hebt ontvangen haal je AL het hout en ALLE planten uit de bak.
Het hout kan je dan uit de bak met carbo behandelen en even op het droge laten liggen. (10 minuten laten inwerken lijkt me al genoeg)
De impact van de carbo op de algen is dan maximaal (je kan hem desnoods onverdund op de algen aanbrengen met een penseel of met spuitje) en je vermijdt (hoge) dosering in de bak zelf.
Je plantjes haal je er ook uit en je knipt de aangetaste stukken af.

3) Terwijl de bak leeg is (qua hardscape/planten) kan je makkelijk alle restjes alg af hevelen en de bodem eens stofzuigen.

4) Wanneer alle zichtbare algjes uit de bak zijn plaats je je hout terug en voeg je de planten toe. (Dus de gezonde topjes van jouw planten en (zoveel mogelijk) nieuwe stekjes.)
Hoe meer (gezonde) planten hoe beter want gezonde groei en veel plantenmassa is een ideaal uitgangspunt. Dan wordt de bemesting ook werkelijk opgenomen door de planten.

Natuurlijk hangt het ook af van jouw wensen: misschien wil je liefst niet te dicht beplanten, verkies je een ietwat open inrichting?
Dat kan perfect maar dan is het belangrijk dat de plantjes die je kiest geschikt zijn voor jouw verlichting.
Zodat ze goed en gezond gaan groeien.

5) Je bak is ineens beplant met algvrije plantjes, de algen op je hardscape zijn garnalenvoer geworden, je bodem is algvrij en je hebt zo goed als alle vrije algen verwijderd!
Daarna doseer je eventueel (tijdelijk) easy carbo in de bak om de overblijfselen van de algen het leven zuur te maken... ;)

Als je op deze manier te werk gaat kan je volgens mij in één keer komaf maken met de algen. Het lijkt me (gezien de inrichting van de bak) een pak makkelijker en sneller om het zo aan te pakken. Dan kan je volgens mij zonder extreme maatregelen ("rent a mollie" heb je dan niet nodig :D, maar je moet ook niet aan de slag met peroxide of dergelijks) op korte tijd van de algen verlost zijn.

:thumbs:
Persoonlijk ben ik altijd bereid om je wat planten op te sturen maar momenteel heb ik helaas niet zoveel in de aanbieding.:sorry:
Ik kan je wel een aantal mooie plukken Willow mos bezorgen, wat waternavel moet ook lukken, eventueel wat Marsilea crenata.
Mosselplantjes heb ik ook in overvloed mocht je drijvers willen.
Stuur maar een PB bij interesse.

Je zou verder nog kunnen denken aan plantjes als Braziliaanse klimop, Vallisneria nana, Hydrocotyle leucocephala, eventueel Hygrophila siamensis.
Die lijken me allemaal vrij goed te passen bij je scape en je kan het vrij luchtig houden met de juiste selectie.

Dit laatste deel dus even in een keer beantwoorden: Ik vind het een prachtig plan, maar ik ga niet nog een keer na de bodemwissel waar ik al weken mee bezig ben wegens omstandigheden de bodem eruit halen. Ik snap helemaal wat je zegt, maar als dit inderdaad Cladophora is, waar ik wel vanuit ga, dan zit het overal, de sporen van deze alg. En dan ben je niet klaar met het totaal schoonmaken van de bak, want de sporen blijven erin, die zitten in het filter etc. Je kan je bak al besmetten doordat je van de ene bak naar de andere gaat met een druppeltje water met sporen van deze alg erin. Dus je snapt dan dat een grote schoonmaak niet heel veel zin heeft.
Het aanplanten van schone planten is waar ik nu al mee bezig ben, schone toppen terugplaatsen en 90% van de planten heb ik dus weggegooid. Nu gewoon wachten tot het weer aangroeit.

Ik vind het echt geweldig dat je aanbiedt om planten op te sturen, net als Mike, echt waar, maar ik heb veel tijd gestoken in het uitzoeken van het plantenbestand en wil enigszins een biotoopcorrect plaatje aanhouden met planten uit het gebied waar de Heterandria formosa vandaan komt. Dus de bacopa caroliniana, hydrocotyle verticillata en micranthemum micranthemoides (sp?) zijn daar op uitgekozen. De bananenplantjes (nymphoides aquatica) hebben het niet gered, als de bak stabiel is ga ik dat misschien nog een keer proberen, want dat lijkt me wel heel leuk. Maar andere planten komen er niet zomaar in, haha! Alleen als ze uit Noord-Amerika komen. :D


Ik heb eventueel ook nog wel wat stekjes voor je als je wilt. Groeien hier zonder toevoeging in de bak. Weet zo even niet de naam, maar de foto's zullen voor zich spreken hoop ik.
Net gevoerd maar de planten zijn de zien. Het gaat om de klimop en de snelgroeier rechts.
Bekijk bijlage 270492 Bekijk bijlage 270493

Superbedankt voor jullie input en aanbod om planten op te sturen, maar dat is dus niet nodig. Maar eventueel als ik de scaper's tank niet verkoop en ooit weer opstart dan hou ik me aanbevolen! :thumbs:
Nogmaals, voor nu eerst de bak op orde maken, plukken en met de tandenborstel aan de gang, dat geef ik een paar weken, daarna kijk ik weer verder. Rent-a-mollie is voorlopig nog niet aan de orde. :D Waarschijnlijk eerst nog een lease-japonica. :D
 
maar ik ga niet nog een keer na de bodemwissel waar ik al weken mee bezig ben wegens omstandigheden de bodem eruit halen.

De bodem mocht blijven liggen hoor voor mijn "plan". ;)
Ik zou gewoon het hout en de planten er even uithalen zodat je makkelijker alle kleine stukjes alg in één beurt uit de bak kan hevelen. Dan kan je ook makkelijker even "stofzuigen" net boven de bodem om alles zoveel mogelijk te verwijderen.

maar als dit inderdaad Cladophora is, waar ik wel vanuit ga, dan zit het overal, de sporen van deze alg. En dan ben je niet klaar met het totaal schoonmaken van de bak, want de sporen blijven erin, die zitten in het filter etc.

Daar geloof ik niet zo in eerlijk gezegd.
Er zal wel een zekere "nazorg" nodig zijn maar het wordt wel een stuk makkelijker wanneer je je enkel moet concentreren op eventuele nieuwe algvorming uit sporen.
Als je alle zichtbare alg verwijdert/behandelt met carbo en dan doseer je nog een periode wat Carbo in de bak dan zal het volgens mij wegblijven.
Zet je er nu japonica's in dan zullen ze de alg niet opeten maar als alle aanwezige alg weg is zullen ze de eventuele nieuwe aangroei uit sporen vermoedelijk opeten voor het uit de hand loopt.

Het aanplanten van schone planten is waar ik nu al mee bezig ben, schone toppen terugplaatsen en 90% van de planten heb ik dus weggegooid. Nu gewoon wachten tot het weer aangroeit.

Oké, dat is al een goede stap maar aangezien je nu dan tijdelijk zeer weinig plantenmassa in de bak hebt krijgen algen meer kans. Dus dan wordt goed onderhoud en manuele verwijdering van de algen de eerste periode zeer belangrijk. In zo'n fase komen drijfplanten goed van pas denk ik.

Maar andere planten komen er niet zomaar in, haha! Alleen als ze uit Noord-Amerika komen. :D

Oké, ik snap dat je biotoop-correct wil blijven. Dan vallen er inderdaad een pak planten af.

hydrocotyle verticillata

Dat is de waternavel die ik je kan opsturen, hé! ;)

Willow moss (Fontinalis antipyretica) is een zeer mooi mosje en komt ook voor in Noord-Amerika!

Quote:
"Fontinalis antipyretica, the antifever fontinalis moss,[2] greater water-moss,[3] or common water moss, is a species of submerged aquatic moss belonging to the subclass Bryidae. It is found in both still and flowing freshwater in Europe, Asia, North America and parts of Africa."
En Pistia stratiotes (mosselplantje) eigenlijk ook... :br:

Quote wikipedia:
"and fossil specimens that have been found in Florida date from the late Pleistocene (~12,000 BP) and early Holocene (~3,500 BP), indicating that Pistia is native to southeastern North America.[7][8]"

Nogmaals, voor nu eerst de bak op orde maken, plukken en met de tandenborstel aan de gang, dat geef ik een paar weken, daarna kijk ik weer verder. Rent-a-mollie is voorlopig nog niet aan de orde.

Succes alleszins!
Maar probeer het jezelf niet te moeilijk te maken.
Concentreer je, na het verwijderen van de zichtbare algen, vooral op gezonde plantengroei en dan komt het zeker goed!
:thumbs:
 
Dank je wel Willem! Maar op zich heb ik genoeg waternavel hoor, je ziet het niet zo goed op de foto, maar er staat aan de linkerkant een heleboel, rechts nog een pluk en er drijft nog een hoop rechtsbovenin. :)
Ik ga eerst plukken en met een tandenborstel aan de slag, komt goed. Al zou ik het maar onder controle hebben, dat is dat al mooi. Het grootste deel heb ik al weggegooid, dat zat in die pluk drijvende planten.
 
Waterwissel vandaag. Eindelijk alle planten in de bodem, behalve die ene die toch stiekem ging drijven!

IMG_20190401_185110.jpg
IMG_20190401_185022.jpg
IMG_20190401_185044.jpg


Nog de bodem een beetje aanvullen en dan kan het nu eindelijk gaan groeien. Dit aquarium staat er al een half jaar nu, dus dat wordt echt tijd!
 
Laatst bewerkt:
Die mooie rooie garnaal ligt zonder pootjes op de bodem en een dame was eraan aan het knabbelen. :( Toch iets te opvallend geweest blijkbaar.
 
Ik kwam de vakantiefoto's van vorig jaar tegen, dit was in Yport in Frankrijk. Uren over het 'strand' 'gelopen', zoveel moois te zien, van anemonen, wieren en slakken tot daarwerkelijk vissen en minikreeftjes.:smitten:
24-7-2018 064.jpg
24-7-2018 044.jpg
 
De scaper's tank is verkocht. Erg jammer, maar het is niet anders. Ik ga eens nadenken over een andere naam voor dit fotoalbum. :)
 
Ziet er goed uit!
Leuke minimale maar sfeervolle inrichting.

Eén puntje van "kritiek" echter... :sorry:

De verwarming hangt echt zeer scheef vind ik waardoor ze de aandacht teveel trekt...
Ik zou ze minstens recht hangen maar je zou ook kunnen zoeken naar een beter plekje! ;)
Ik heb een vergelijkbare staafverwarming en die zit in een zwart omhulsel geschoven, eigenlijk een 'geperforeerde' zwarte buis (ik vermoed dat die los te koop zijn). Dan valt dat compleet weg tegen een zwarte achterwand.
Je bak zou er ineens helemaal anders uitzien denk ik.
Of je kan ze ook horizontaal monteren, tegen de zijruit bvb...


Hoe gaat het met je algen-gevecht eigenlijk?

Maar op zich heb ik genoeg waternavel hoor,

Nu zie ik het inderdaad... :br:
Ik begrijp dat die niet op de wish list staat...
;)
 
Leuk bakje Esther. En ja die garnaal kon ik niet vinden dus op de eerste foto:D:D

Dank je wel!

Ziet er goed uit!
Leuke minimale maar sfeervolle inrichting.

Eén puntje van "kritiek" echter... :sorry:

De verwarming hangt echt zeer scheef vind ik waardoor ze de aandacht teveel trekt...
Ik zou ze minstens recht hangen maar je zou ook kunnen zoeken naar een beter plekje! ;)
Ik heb een vergelijkbare staafverwarming en die zit in een zwart omhulsel geschoven, eigenlijk een 'geperforeerde' zwarte buis (ik vermoed dat die los te koop zijn). Dan valt dat compleet weg tegen een zwarte achterwand.
Je bak zou er ineens helemaal anders uitzien denk ik.
Of je kan ze ook horizontaal monteren, tegen de zijruit bvb...


Hoe gaat het met je algen-gevecht eigenlijk?



Nu zie ik het inderdaad... :br:
Ik begrijp dat die niet op de wish list staat...
;)

Dank je Willem! Minimaal, maar het moet nog groeien he! :D Het is echt de bedoeling dat hij toch wel voor minstens de helft vol komt te staan. Ik hou nog steeds het wabi kusa idee aan, maar dan zonder de bollen. Gewoon het soort losse grasveld-berm-alles-door-elkaar-groeiend-stukje-groen, maar dan gewoon in de bodem en met voldoende ruimte er omheen.
Ik kijk ook nog uit naar een aanvulling in de planten, wil eigenlijk wel weer de bananenplantjes proberen, maar die zijn best duur, dus ik twijfel nog. Vanwege de algen ook.

De verwarming hangt inderdaad zeer scheef, maar de planten moeten nog groeien, er is geen ruimte op een andere plek vanwege de dekruit en de stabilisatiestrips op de voor- en achterruit. Hij hangt dan heel erg tegen de rechterruit aan verschrikkelijk zichtbaar te wezen vanaf de eettafel, dus hij hangt voor nu scheef, in de hoop dat de planten ervoor gaan groeien.
Ik zal eens een foto maken van hoe het er allemaal van boven uit ziet.
Een zwart omhulsel is inderdaad een goed idee! Hoe heb je dat gemaakt? Ik heb het nog nooit ergens gezien.

Het algengevecht gaat door. Voor nu nog steeds met de tandenborstel. Moet wel een hardere borstel kopen, deze is te zacht en veegt niet alles weg.
Heb niet het idee dat het heel explosief groeit, het is redelijk stabiel, maar zodra je het weghaalt breken er stukjes af die dus gaan zweven, ergens anders terechtkomen en daar weer lekker doorgroeien, dus het is nogal frustrerend. Maar ik poets en pluk nog even door om te kijken of ik daarmee de overhand kan krijgen. Zo niet, dan ga ik een andere maatregel uit mijn lijstje uitkiezen.
 
Minimaal, maar het moet nog groeien he!

Haha, ik bedoelde eigenlijk eerder minimalistisch qua hardscape. Was niet zo duidelijk.
Maar het was een compliment hé: het oogt rustig!

Een zwart omhulsel is inderdaad een goed idee! Hoe heb je dat gemaakt? Ik heb het nog nooit ergens gezien.

Ik heb dat niet zelf gemaakt hoor.
Ik weet niet meer of ik het apart kocht of icm een heater maar ik heb eens gezocht en ik denk dat dit hetzelfde is eigenlijk:

https://aquariumonderdelen.nl/interne-verwarming/verwarmings-beschermer

Je zal je wel moeten haasten want er zijn er blijkbaar maar twee meer. ;)

Het algengevecht gaat door.

Succes.
De aanhouder wint!
Op foto ziet het er alleszins goed uit!
 
Oh, mooi Willem, die zet ik op de lijst, dank je wel.
En ik had het compliment wel gezien, maar was al weer over het woord minimaal gestruikeld, sorry! En dank!
 
Foto's van vandaag en afgelopen dinsdag. Nu sinds 2 weken geen EI meer toegevoegd vanwege de algen. Het is echt maar 1 soort en het is echt verschrikkelijk. Ik pluk zoveel mogelijk weg, maar het maakt niet echt verschil helaas.
De zwarte garnaal is inmiddels een hele beauty geworden en een grote dame, net zo groot als mijn volwassen Heterandria dames, leuk om te zien!
Een tijdje terug heb ik de Pseudomugildame moeten euthanaseren en nu zie je opvallend veel meer jonge visjes. Of ze zich nu meer durven laten zien of dat ze nu niet meer opgegeten worden kan ik niet zeggen.

IMG_20190503_145401.jpg
IMG_20190501_173435.jpg
IMG_20190503_145328.jpg
IMG_20190501_185151.jpg
 
Wat een prachtig garnaaltje maar oh die algen, ik kan me voorstellen dat je dat een doorn in het oog is.
 
Wat jammer dat je de verschrikkelijke algen niet weg krijgt :(
Leuk dat je meer jonge visjes ziet!
 
Thanks, grappig dat je dat zegt, want ik moest gisteren eigenlijk een waterwissel doen, is er nog niet van gekomen. :D
 
Dank je wel!



Dank je Willem! Minimaal, maar het moet nog groeien he! :D Het is echt de bedoeling dat hij toch wel voor minstens de helft vol komt te staan. Ik hou nog steeds het wabi kusa idee aan, maar dan zonder de bollen. Gewoon het soort losse grasveld-berm-alles-door-elkaar-groeiend-stukje-groen, maar dan gewoon in de bodem en met voldoende ruimte er omheen.
Ik kijk ook nog uit naar een aanvulling in de planten, wil eigenlijk wel weer de bananenplantjes proberen, maar die zijn best duur, dus ik twijfel nog. Vanwege de algen ook.

De verwarming hangt inderdaad zeer scheef, maar de planten moeten nog groeien, er is geen ruimte op een andere plek vanwege de dekruit en de stabilisatiestrips op de voor- en achterruit. Hij hangt dan heel erg tegen de rechterruit aan verschrikkelijk zichtbaar te wezen vanaf de eettafel, dus hij hangt voor nu scheef, in de hoop dat de planten ervoor gaan groeien.
Ik zal eens een foto maken van hoe het er allemaal van boven uit ziet.
Een zwart omhulsel is inderdaad een goed idee! Hoe heb je dat gemaakt? Ik heb het nog nooit ergens gezien.

Het algengevecht gaat door. Voor nu nog steeds met de tandenborstel. Moet wel een hardere borstel kopen, deze is te zacht en veegt niet alles weg.
Heb niet het idee dat het heel explosief groeit, het is redelijk stabiel, maar zodra je het weghaalt breken er stukjes af die dus gaan zweven, ergens anders terechtkomen en daar weer lekker doorgroeien, dus het is nogal frustrerend. Maar ik poets en pluk nog even door om te kijken of ik daarmee de overhand kan krijgen. Zo niet, dan ga ik een andere maatregel uit mijn lijstje uitkiezen.

Er zijn steen look heater covers beschikbaar voor diverse heaters
 

Terug
Bovenaan