90 liter van Esthersvisjes


leuke video Esther en zo bewegelijk waren ze hier niet maar dat komt denk ik dat ik ze in een bak met 25 liter bruto te klein had zitten.
 
Ja, ze zijn hier prima beweeglijk, maar vooral tussen de planten. :rolleyes:
 
Leuk zeg, ziet er echt goed uit!! Mooi al dat groen en veel voller en frisser dan een tijdje geleden. Ik kan me wel voorstellen wat je zegt over de heterandriaatjes, helaas. Ik heb ze toen kunnen verkopen met zijn alleen aan iemand die er heel blij mee was. Hoop jij ook, dan kan je wellicht iets anders uitzoeken. Iets met rood of oranje zou wel mooi afsteken :D .
 
Ja, zoiets wil ik wel doen inderdaad. Ik heb eigenlijk iets in mijn hoofd als A Freshwater Stream, van Amano, dat vind ik supermooi. En het heeft geen hout, als een van de weinige Amano aquariums. Ben bang voor algen, haha, dat merk je wel. Als vissen gewoon alles wat ik leuk vind. Liefst Paracheirodon simulans, maar daar is 50 cm lengte toch echt te kort voor helaas. Anders wist ik het wel. Misschien weer Boraras Brigittae, die vond ik ook heel leuk, Hyphessobrycon amandae, Rasbora kubotai, geen idee. In ieder geval niet te snelle kleine vissen. Dat zien we dan wel weer. En misschien doe ik dan wel iets heel anders. Voorlopig laat ik het even zo. Ik vind dat ik zo enorm heb zitten rommelen en veranderen de laatste tijd dat ik nu van mezelf alles even een tijdje met rust moet laten, haha! Ben begonnen aan een cursus, ook heel leuk, en ben bezig met een samenwerkingsproject met de muziekverenigingen in onze gemeente. Vraagt momenteel allemaal niet veel tijd, maar ik merk dat mijn aandacht enorm verschuift daardoor.
 
Foto's van vorige week.
3-10-2019 001.jpg
IMG_20191003_105910.jpg
 
Dank je! Ik vind het zelf ook erg mooi, op de rand van de Ankeveense Plassen!
 
Dank jullie wel! Straalt zeker veel rust uit, is ook fijn om daar elke week langs te lopen. <3
 
Nou, ik heb de knoop doorgehakt, ik heb de vissen op marktplaats gezet, zal zo hier ook de link nog even delen.
Met de laatste waterwissel merkte ik dat het deurtje zwaarder klemde. Heb de onderkast nog even bekeken, maar links bovenin zit een barst in de verf tussen bovenblad en de linkerzijkant. Dus blijkbaar helt de kast iets naar links. Gelukkig zit de kast aan de muur bevestigd, maar een echt prettig gevoel geeft het niet. Ik ga dus ook nadenken over een nieuwe onderkast die toch wat steviger is, aangezien mijn plannen een grotere hoeveelheid filterzand en een berg stenen inhouden. Word toch een beetje onrustig bij het idee dat dat op deze onderkast zou moeten staan.
 
Ik ook John! Moeten we wel nog even geduld hebben, want ik heb nog geen reacties op de advertentie. :D
 
Hoi Esther,
Met volle interesse je album doorgelezen, wat een rollercoaster en een tegenslagen, zowel privé als met het aquarium!
Ik hoop dat je snel met een frisse start kan beginnen en je bak zonder zorgen gaat draaien.
Succes!
 
Ik zie nu pas jullie berichtjes! Ik krijg op de een of andere manier geen melding als er in mijn eigen topic geschreven wordt.
Maar in ieder geval is er tot nu toe niet veel gebeurd. Ik heb een paar weken terug 10 vissen verkocht, ben aan het schetsen voor een nieuwe onderkast. Dus het ligt een beetje stil allemaal.
Heb wel een paar dagen terug een vrouwtje zien zwemmen met een jong uit haar lichaam hangend. Was bang voor een worm oid, maar het had duidelijk de streepjes van een jong en een heel klein mini staartvinnetje. :smitten:Ik heb het gefilmd, maar het is nauwelijks te zien helaas.
 
Hoi Esther, en...hoe is het met de plannen voor een nieuwe onderkast? Mijn vader had zich denk ik toch iets verkeken op het gewicht toen hij ‘m bouwde...ik hoop at je alsnog plezier hebt van de bak!!
 
Hoi Carlijn! :) Op dit moment ligt het helemaal stil. Ben nog bezig met het verkopen van de vissen. Er kwam ook in mijn schoonfamilie een situatie voorbij waarbij ik ineens in een zorgsituatie zat die al mijn tijd en energie nam, waardoor ik inmiddels al een paar weken zelfs geen waterwissel heb gedaan. De komende dagen ergens zal ik dat weer gaan doen.
Heb nu bedacht dat ik verder ga met de verkoop van de vissen, degene die eventueel over blijven (groepje mannetjes zoals het er nu uitziet) gaan in de kuip in het voorjaar en dan kan ik de boel om gaan gooien als ik de garnalen ook in een ander bakje kan stoppen.
De kast is op dit moment dus helemaal niet iets waar ik me mee bezig hou.
Ik kijk natuurlijk wel al naar inrichtingen, maar ik kan helemaal niet kiezen. :) De keuze is een soort grasbak a la Fresh Water Stream met stenen of zonder stenen in de stijl van Amano of iets heel anders, een blackwater bakje (zoals Kjartan Flatraker op instagram heeft) met Talawa hout en cryptocorynes of nympaea's/waterleliesoort. Eentje die een redelijk klein blad heeft. Maar daar twijfel ik nog over omdat de bananenplantjes het helemaal niet gered hebben in de vorige inrichting. En het hout dus voor die algenexplosie zorgde. Dus alles ligt nog open, suggesties zijn welkom. :)
Qua vissen neig ik naar Paracheiron simulans, Boraras brigittae, merah, etc. Micodevario kubotai, Sundadanio axelrodi, allemaal soorten die mooier uitkomen in een donkere achtergrond, maar qua beeld vind ik zo'n 'grasveldje' wel heel mooi. :) Lastig, lastig, haha!
Maar op dit moment zijn we nog met totaal andere praktische zaken bezig, dus het komt allemaal wel. Maar ik moet er wel mee aan de slag, want ik zag van de week toch weer een lange draad alg, dus het is zeker nog niet weg en neemt z'n kans waar om weer te gaan woekeren nu.
 
Foto's van een tijdje terug, van het uitvangen van de eerste visjes dmv een lege fles. Kan je goed zien hoe de verhoudingen liggen tussen de garnalen die in veel gevallen groter zijn dan de vissen. :)
IMG_20191113_130158.jpg
IMG_20191113_141216.jpg
 
Echt kleine rakkers, die visjes! Ben benieuwd naar wat het wordt. Ik heb nog een stapel gladde, grijze ronde keitjes liggen, als ik je er blij mee kan maken hoor ik het wel. Sterkte met de situatie thuis!
 
De laatste vrouwtjes zijn verkocht. Ik moest alle planten eruit halen, want ze lieten zich niet vangen. :) Nu alleen nog een groepje mannetjes over, een stuk of 15 schat ik. Ik heb het idee dat na het uitvangen van meer vrouwtjes dan mannetjes de vorige keer de balans weg was, waardoor de mannetjes de vrouwtjes de dood in hebben gejaagd. Ik kon het niet zien omdat de vrouwtjes voornamelijk tussen de planten zaten, maar dat bleek nu in ieder geval wel.
Dit is hoe de bak er nu uitziet, na het herplaatsen van voornamelijk de Bacopa en de Hydrocotyle.
IMG_20200105_155542.jpg
 
Nieuw bakkie is gearriveerd, een 35L Dennerle Scaper's tank. Nu goed schoonmaken en dan in laten draaien. De lilypipe wil ik vervangen en ik wil kijken of ik ergens vervangende rubberen ringetjes kan vinden, want die zijn op 1 na afwezig. En dan blijven de pijpjes niet echt goed zitten.
Hij ziet er wel mooi uit, heb geen krassen gezien.

Verder heb ik vanmiddag nieuw filtermateriaal gekocht, sponzen en mech of zoiets. En een dikkere hevelslang, want met die dunne 12 mm slang duurt het altijd heel lang voordat de emmers vol zijn.
IMG_20200221_203155.jpg
 
Ben benieuwd naar je ervaringen met de filter en uiteraard je inrichting.

Heb zelf net de 50ltr variant opgestart.

Als je terug kijkt in mijn berichten zie je dat ik gestart ben met een 50L scaper's tank. Dus op zich komt het me allemaal redelijk bekend voor. Dit is wel een andere lamp en het filter lijkt een net iets ander model. Ander kleurtje ook, grappig hoe lila voor wit doorgaat, maar ach, hij hangt straks toch weer aan de achterkant. Ik mis ook een onderdeel van de filter, er zat bij mij zo'n soort extra cassette in, zo'n ovaal filterelementje. Een filterpad oid noemen ze dat. Ik denk dat ik met een laag filterwatten ook een end kom ter vervanging daarvan. Ik heb alles uit elkaar gehaald en een lijstje gemaakt van de onderdelen die missen of die ik wil vervangen, dus die ga ik nog wel bestellen binnenkort.
Maar deze gaat in eerste instantie dienst doen als opvang van mijn vissen en garnalen, dus voorlopig doe ik er niets bijzonders mee. Alleen nieuwe planten kopen, want ik wil natuurlijk niet dat er iets van die alg meekomt naar deze bak. Ik zal mijn best doen om niet mijn vissen en garnalen af te spoelen met warm water voordat ze erin gaan. :engel::sorry:

Ben benieuwd naar jouw ervaringen ook! Ik lees af en toe je fotoalbum bij, dus ik hou je in de gaten, haha!

Edit: de link naar je scaper's tank werkt niet.
 
Laatst bewerkt:
Dat wat je mist is idd een watteding met naar wat ik denkool erin.

Mijn mening tot nu toe is toch wat weinig stroming bovenin door die lily uitlaat.
Ik ga er iig de binnenfilter uit de cube bijzetten zodat ik bovenin wat meer stroming krijg.

Als dat bevalt gaat de Flow vol met Ehfi Substrat van Eheim.
 
Dat wat je mist is idd een watteding met naar wat ik denkool erin.

Mijn mening tot nu toe is toch wat weinig stroming bovenin door die lily uitlaat.
Ik ga er iig de binnenfilter uit de cube bijzetten zodat ik bovenin wat meer stroming krijg.

Als dat bevalt gaat de Flow vol met Ehfi Substrat van Eheim.

Ok, ik vond het filter altijd goed, maar dat was het oude model, met echt wit plastic. Heb toch het idee dat het allemaal nu een net iets goedkopere uitvoering is, dus ik ga eens kijken wat er gebeurt met dit filter.
 

Terug
Bovenaan