90 liter van Esthersvisjes


Ik heb nog niets gekocht, wacht eerst af hoe het eruit ziet als er planten voor staan. Anders wordt het denk ik de zwarte, die valt minder op dan de steenlook denk ik, aangezien ik een zwarte achtergrond heb. Voor een steenlook achterwand zou het wel een prima oplossing zijn.
 
Het wordt mooi groen zo zeg, en prachtige garnalen!! Ik hoop dat het ook al beter gaat met je algen, of beter gezegd: slechter. Met de algen.
Toen ik Heterandria’s had, had ik er ook heel snel heel veel...ik had alleen vrouwtjes, maar die blijken dus de zaadcellen van de man heel lang op te kunnen slaan, dus ook zonder mannetje had ik allemaal zwangere vrouwtjes. De natuur blijft verbazen...
 
Update :

IMG_20190530_172311.jpg
 
Leuk Esther al die "paddestoletjes" zo op de voorgrond. Ik zou als het lukt de verwarming achter de planten op de bodem leggen want dat oogt netter denk ik.
 
Thanks Carlijn! Ja, het blijven ontzettend leuke visjes, en verbazingwekkend ook, hoewel je ze op het eerste gezicht voorbij zou lopen. Dat merk ik ook aan de opmerkingen die ik krijg over mijn aquarium. Op het eerste gezicht, van een afstandje is er niet veel aan. Mensen gaan het pas zien als ze er met hun neus bovenop gaan zitten en dan komen ook de complimenten, haha!

En dank je John, ja lollige plantjes zijn dat. En die verwarming, daar komt nog iets voor. Op de een of andere manier, letterlijk ook. Ik wacht tot het een beetje dichtgroeit en als dat niet gebeurt koop ik zo'n zwarte beschermhoes.
 
Beetje minder algen, duidelijk verkleurd! Nog maar weinig groen te zien, ook bij mijn planten. Nou ja, dat is overdreven, maar ze zijn niet blij, zeg maar.
IMG_20190604_162323.jpg
IMG_20190604_162305.jpg
 
Hier ook nog even de foto neerzetten, het hout is eruit omdat de algen weer gingen groeien, ook zonder plantenvoeding.

IMG_20190625_124638.jpg
 
Jammer van het hout Esther en inderdaad groeien algen net zo hard zonder plantenvoeding hoor. Soms is een tekort aan plantenvoeding juist de oorzaak naast de macro s. Maar goed jij had een bijzonder algje natuurlijk.
 
Nou ja, de grap was dat ik verder eigenlijk geen andere alg heb. Alles wat er tevoorschijn piept wordt vrij snel gekortwiekt door de garnalen.
 
Ja, dat is echt heel mooi hout. Ik ga eens kijken na de vakantie. Eerst maar weer eens de planten op de rit. En als het lekker vol staat mis ik misschien het hout niet eens.
 
Ook maar weer eens een update vanaf deze kant! We zijn nu anderhalve week thuis, ik vond bij thuiskomst een paar lange slierten cladophora middenin de bak, heb ze eruit gevist en het stukje plant waar ze aan vast zaten afgeknipt. Gelukkig verder voorzichtig gevoerd door de verzorger, dus dat was super, geen andere algen, behalve een klein beetje puntalg op het glas.
Achterin links zitten wat plukken cladophora en achterin rechts waren er twee bacopaslierten die aan de onderkant van de stengel cladophorasprieten hadden. Ik heb die twee er helemaal uitgehaald. Inmiddels is de boel gelukkig wel wat meer gegroeid, dus dat kon zonder grote gaten in de bak. Ook nog wat algsprieten op de filterinlaat.
Ik heb de knoop doorgehakt, op termijn, ergens over een half jaar tot een jaar na nu ga ik alle vissen en garnalen verkopen, planten in de prullenbak en dan gaat de bak leeg en grondig schoongemaakt worden. Nieuwe filterinhoud, nieuwe bodem, alles helemaal schoon. Dan hoop ik echt van de cladophora af te zijn. Maar voor nu probeer ik het een beetje onder controle te houden, ik denk dat helemaal verwijderen in een draaiende bak een utopie is. Voor noodgevallen heb ik nog wat waterstofperoxide staan, misschien dat ik de filterinlaat ermee behandel ofzo.

Verder valt me op dat ik volgens mij alleen maar vrouwtjesgarnalen over heb. Volgens mij zijn de mannetjes gewoon allemaal opgegeten omdat die wat kleiner zijn dan de dames. Zie al een tijdje geen zwangere garnalen meer, ook geen jonge garnalen meer in het filter. Misschien toch iets met dat de dames wat feller zijn en de heren zich op laten smikkelen ofzo. Heb de Heterandria's al eens een garnaal op zien eten, die was dood, maar dat was een dag ervoor gewoon een gezonde garnaal, dus wie weet. In ieder geval heb ik er nog steeds 8 van de 10 die ik vorig jaar gekocht heb, maar je verwacht toch ergens wel dat zo'n groep zich uitbreid. Maar helaas.

IMG_20190807_183437.jpg


(Zie je trouwens die gedresseerde bacopa? Precies voor de heater! :D)
 
Plantjes staan er wel lekker fris bij. Volgens mij eten de dames de heren niet op hoor bij garnalen.
 
Leuk die 'paddenstoelen' voor in de bak. Wellicht wat garnalen toe gaan voegen? Vind 8 ofzo niet heel veel voor dit formaat bak, zijn groepsdieren zie zich eerder zullen laten zien en meer op hun gemak zijn met meer.
 
Plantjes staan er wel lekker fris bij. Volgens mij eten de dames de heren niet op hoor bij garnalen.

Neenee, niet door de garnalen, maar opgegeten door de Heterandria formosa's! :D Dat heb ik wel eens gezien, dat een jonge, gezonde garnaal opgegeten werd.
Leuk die 'paddenstoelen' voor in de bak. Wellicht wat garnalen toe gaan voegen? Vind 8 ofzo niet heel veel voor dit formaat bak, zijn groepsdieren zie zich eerder zullen laten zien en meer op hun gemak zijn met meer.

Dank je! Ja, ik ga weer eens zoeken naar garnalen. Dit zijn mini-japonica's of malawa-garnalen, via marktplaats, dus kan ze niet uit de lfs halen.
Heb net gereageerd op een advertentie van iemand uit de buurt. Wat duurder, die garnalen, maar ze komen dan ook uit het sjieke dorp uit onze gemeente. :D Op zich zijn de meeste garnalen groter dan de volwassen mannetjes Heterandria hoor, dus ze laten zich prima zien, zijn niet echt onder de indruk. Alleen de vrouwtjes Heterandria's zijn ietsje groter dan de grootste garnalen.
 
Laatst bewerkt:
Een klein garnaaltje zal wellicht nog lukken maar de wat grotere vallen denk ik niet ten prooi aan de Formosa s.
 
Vorige week zag ik nog hoe een garnaal letterlijk over een jonge vis van anderhalve centimeter heenliep, dus van angst voor mijn vissen is niet echt sprake! :D
Het visje schrok zich rot, die bleef stokstijf staan, met versnelde ademhaling, haha!
 
Dat ziet er weer spik en span uit! :)
Dank je wel!

Topper! Wat een verschil met eerder, goed werk!
En jij ook dank je wel!
En jij natuurlijk ook bedankt!
Maarrrrr, zien jullie ook die ene sliert alg? Dat is gewoon weer de cladophora, die de kop weer opsteekt. Echt heel jammer. Ik ga het gewoon bij de volgende waterwissel weer zoveel mogelijk verwijderen. Nu krijgt de bak weer gewoon plantenvoeding, en dan groeit de alg ook duidelijk weer lekker mee.
 
Ik had het inderdaad gemist, net nog eens gekeken maar de foto is te klein op mijn iPad mini 4.

Balen voor je want het bakje staat er voor de rest prachtig bij.
 
Hee Carlijn, leuk om jou ook weer hier tegen te komen! Ik heb wel jouw fotoalbum gezien, mooie nieuwe betta, maar jammer van Sjaak! Maar die heeft wel een heel mooi leven gehad bij jou!
Hier alles zijn gangetje, ben druk met andere dingen, het aquarium is een beetje naar de achtergrond op dit moment. Gelukkig is de cladophora nog maar nauwelijks zichtbaar aanwezig. Her en der kleine plukjes, maar dan moet je wel zoeken. Het zit voornamelijk als kleine plukjes op de grindkorrels, vormt van die toefjes.
Wel heb ik eindelijk geld liggen voor een glasplaat, even kijken of ik binnenkort tijd heb om die te bestellen.
Verder ben ik eigenlijk wel uitgekeken op de Heterandria formosa. Klinkt erg, ik vind ze ontzettend leuk nog steeds, maar ze zitten voornamelijk tussen de planten, dus er is weinig te zien in de bak. Wel garnalen, daarvan heb ik er 20 bijgehaald een tijdje terug, dus die scharrelen lekker rond. Ze zijn wel een slag kleiner dan degene die ik al had. En vrij kleurloos ook.
Nog even een foto:
IMG_20191002_151303.jpg
 
Nou ja, je ziet het. Alles gaat goed, maar het is een vrij saai geheel. :D

Nog een filmpje, sorry voor de bzztbzzt, maar mijn zoon appte toen ik aan het filmen was. :D En je hoort de vaatwasser.
Maandag met de waterwissel heb ik aan de voorkant ook wat planten weggehaald. De micranthemum groeide tot aan de ruit en ook een deel paddestoeltjes weggehaald omdat die mee omhoog kwamen en het terugzetten daarvan lastig is.

 

Terug
Bovenaan