Wat is er nieuw

Dubai 120 Aquarium 2.0 van Tharealmb

tharealmb

Well-known member
Lid geworden
9 augustus 2013
Website
www.martijnbouius.nl
[size]Historie[/size]

Na het lek raken van mijn vorige aquarium, snel op zoek gegaan naar een nieuw aquarium om de vissen in over te zetten. Gelukkig lekte het aquarium alleen als die meer als half-vol was, dus ik had de tijd.

Bij de LFS een Dubai 120 en een Juwel rio 240 op het oog. De bouwkwaliteit van de kappen en losse filter hebben mij doen kiezen voor de Dubai 120. Deze was bij de LFS nog goedkoper dan online! Na een week kon ik het aquarium ophalen (niet op voorraad) en kon het overzetten beginnen!

Het aquarium heb ik al sinds half oktober... en wilde pas foto's plaatsen als het "af" was. En dit weekend had ik (eindelijk) tijd om goede foto's te maken. De mooiste foto's plaats ik hier (3*), en door te klikken op een foto kom je in het album met alle foto's (2*).

[size]Over het aquarium[/size]
Het volledige aquarium:
69x0BFHhIP2vZ-ZHRk1PM2J5RWGYjY23.jpeg

En wat foto's van de bewoners:
g3Aoouu.jpg

Klik voor alle foto's in hoge resolutie van het aquarium tot nu toe.

Techniek:
  • Ferplast Dubai 120 (240l).
  • JBL E901 pomp.
  • Mini-stromingspomp.
  • TC-420 LED controller met 4x 1 meter wit leds (6500K) en 2x 1 meter RGB leds.
  • Alles in/op een verstevigd Woood dressoir Raval . (8 stalen poten op een stalen L profiel. De houten pootjes zweven er voor de sier bij)

Inrichting:
  • Europet zwart zand (is heel erg licht en fijn! ideaal voor cory's maar lastig voor planten om zich vast te zetten).
  • Ardenner breuksteen (om de takken niet te laten wegdrijven).
  • Perenboomtakken, zelf geraapt/ontschorst/gekookt.
  • Veel Cabomba.
  • een paar voor mij onbekende eenling-plantjes.
  • 2 begroeide halve kokosnoten.
  • zwarte poster.

Dieren:
  • 9 Corydoras Panda.
  • 3 Pangio Kuhlii (semicincta eigenlijk)
  • 4 Sewellia Lineolata.
  • ~7 Gele Appelslakken (paar met een wit huisje).
  • 1 Blauwe Appelslak.
  • 2 Apistogramma Cacatuoides.
  • 2 Apistogramma Vijieta (Macmasteri eigenlijk, maar zo worden ze nooit verkocht).
  • 2 Gyrinocheilus aymonieri (chinese algeneter).
  • 2 Crossocheilus langei (siamese algeneter).
  • 1 Waaierhandgarnaal

Tips en vragen zijn altijd welkom natuurlijk! Al ben ik qua visbestand soms wat eigenwijs :thumbs: .

Dankje :petjeaf: . Hij is niet zo mooi groen als jouw aquarium... maar heb absoluut geen groene vingers ;( . Achteraf had ik beter Mbuna's kunnen nemen 😛 . Maar deze planten kan ik nog wel in toom houden 😉

Ziet er goed uit!

Prachtige inrichting!

Ik vind de indeling wel mooi rustig hoor!

Wat een complimenten ^_^

Maar ik kan niet met alle eer strijken. Ik heb veel inspiratie gehaald van het forum, en vooral van Ypoc's Corybak 2.0, zie foto . Mede daarom (en omdat het mijn 2e grote aquarium is) hem ook "2.0" genoemd.

Ik ben erg benieuwd hoe lang het perenhout het volhoud. Volgens een kennis die docent groen is, is het een soort hardhout die het lang vol moet kunnen houden.

Ben nog aan het twijfelen om de takken te laten begroeien met mos of iets dergelijks... En of ik op de bodem een kruipplantje wil en wat voor dan. Mijn bodem is erg los, en door de stroming is het lastig planten op de plek te houden (bijna alle planten zijn aan takken bevestigd).

ziet er goed uit man!
heb je nog wat foto's van de vissen? (voornamelijk de apisto's 😉 )

Zwits zei:
ziet er goed uit man!
heb je nog wat foto's van de vissen? (voornamelijk de apisto's 😉 )

Alle "oude" foto's heb ik op imgur staan voor de liefhebbers. En voor alle foto's van deze "shoot" kan je op de lange afbeelding met alle foto's klikken. Maar op Imgur staan meer foto's van de Apistogramma's. Vooral de Cacatuoides is mijn trots, omdat ik in de aquariumzaken nog nooit zo'n fel-oranje exemplaar met hoge vin ben tegengekomen. Gelukkig match de felle kleur niet met zijn temperament, want het is een watje en valt niemand lastig.

Helaas is het me nog niet gelukt om een foto te maken als die zijn vinnen echt rechtop zet... maar dit is al een heel eind.
xfxwNxl2Y_s80ohbmdEF6bsClvpMQWFB.jpeg

Momenteel is het gele vrouwtje wat territoriaal... maar niks ernstigs. Wel gaaf dat ze zo fel geel worden en zwarte strepen krijgen.

Mooi hoor!

Ik heb destijds ook bewust gekozen voor de Dubai ipv een Rio240. Ik vond hem qua afwerking vele malen mooier. Ook de Dubai heeft zo zijn nadelen. De lichtkap kan flink 'werken' als de verlichting aan of uitgaat. Ik heb dan nog wel t5 verlichting en een hoge watertemperatuur (discussen) maar toch. De kap kan rake klappen maken waardoor de vissen soms alle kanten uitschieten. Ook vind ik de uitsparingen voor externe techniek wat aan de krappe kant. Dit heb ik inmiddels ook opgelost.

Je bak ziet er erg goed uit. Fraai ingericht met een leuk bestand (subtropisch?). Als ik je een tip mag geven zou ik de 2 witte stickertjes tbv het waterlevel verwijderen.

Mvg Robin

Dat is wel een goed punt ja XD. Die waterlevel-stickers mogen er inderdaad wel uit. Zal nog even een ander referentiepunt zoeken om het te bepalen.

En ja heb het inderdaad subtropisch ingericht. Alle vissen kunnen ~ met 24 graden overweg. Voor sommige is dat warm en sommige koud... maar het valt zeker binnen de range waar ze normaal gehouden worden.

En de uitsparingen zijn inderdaad wat krap. Direct al "uitgebroken" zodat ik meer ruimte heb, maar zelfs dan is het nog behelpen soms. Best apart gezien het toch aan de achterkant zit en er ruimte zat zou moeten zijn.

Had hiervoor een Juwel Vision 260... maar die kappen waren zo slap, die buigen als je ze optilt. Niet echt ideaal zeker gezien ik er ook niet led-strips aan heb hangen. En het gebogen glas maakte alles dieper in het aquarium waziger en zeker moeilijk te fotograferen.....

Dat wegschieten van de vissen heb ik ook wel eens als de deur wat te hard dichtklapt (de kappen heb ik bijna niet open). Dan scholen de roodkopjes opeens heel goed. dat doen ze sowieso wel, maar als er een tijdje niemand langsloopt gaan ze wel uit elkaar. Al met al leuke schoolvis.

hele mooie bak geworden zo, ik hou dit topic in de gaten voor meer fotootjes 🙂

Korte update, want nieuwe bewoners!

2 waaierhandgarnalen (ataya Gabonensis)
k8BkwrFHC_9vNsRPqcgGeWwn5eBPVaeH.jpeg

10 amano-garnalen (cardina multidentata)
k8BkwrFHC_9vNsRPqcgGeWwn5eBPVaeH.jpeg

Eindelijk garnalen die niet te klein zijn om opgepeuzeld te worden...

Verder zijn er nog 3 pangio kuhlii bijgekomen (baby's) om de andere 3 te vergezellen. Komende tijd zal ik proberen om weer wat foto's te maken van het geheel en de nieuwe en camera-verlegen bewoners op de gevoelige plaat vast te leggen...

Mooie waaierhanden heb je daar! 🙂
Hopelijk zijn ze niet te schuw.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan