Dutch Reef Rock


hensie44

Well-known member
Lid geworden
30 april 2017
Berichten
243
Niet iedereen zal mijn build topic volgen daarom herhaal ik hier mijn laatste bericht.

Ik was tussen kerst en nieuw bij CoralAndFish in Breda om mij al vast te orienteren op levend steen (het bleek om de afwezigheid van levend steen te gaan). Ieder die de zeewaterhobby volgt heeft waarschijnlijk wel vernomen dat het sinds een jaar erg moeilijk is om aan levend steen te komen. Dit vanwege de beslissing van Indonesië om de export van levend steen (en van koraal) te verbieden.

Bij Coral and Fishstore hebben zij bedacht dat men daarom zelf maar levend steen moest gaan maken. Ik mocht even mee naar een loods op het terrein die men had omgetoverd naar een indoor zee van 20 x 30 meter gevuld met 8 ton artificieel gemaakte steen à real reef rock welke men aan het enten is met bacteriën om omstreeks maart van dit jaar te gaan verkopen als Dutch Reef Rock. De steen wordt gefabriceerd in Indonesië op basis van lokale steen welke tot kleine stukken wordt vermalen en met hars in de gewenste vorm wordt gegoten. De kosten zouden vergelijkbaar zijn met die van Real Reef Rock (RRR). De samenstelling van de steen zou beter zijn bij RRR en het grote voordeel zou dus zijn dat het steen geënt is. Het zou nat verkocht gaan worden op dezelfde manier als dat met levend steen uit herkomst gebieden gedaan wordt.

Het is een project waaruit blijkt dat men bij C&F risico durft te nemen. Inmiddels staat er ook een concept van een website online (door de website designer dom genoeg niet beveiligd). Ik weet niet hoe lang deze online beschikbaar blijft daarom heb ik er maar een screenshot van gemaakt. Binnenkort zal Coral & Fish dit ongetwijfeld op haar website gaan aankondigen.

Disclaimer
Ik heb geen enkele band met Coral & Fish store. Ik vind dit een ontwikkeling waarvan de Reefing community mag weten dat dit er aan gaat komen. De grote vraag zal natuurlijk zijn in hoeverre het enten van de juiste bacteriën in het steen zal gaan lukken.


1579823024757.png


Citaat
 
Mooi initiatief ik vraag me alleen af waarom het niet ergens in Europa vervaardigd wordt, nu moet het eerst nog de wereld over vliegen om hier verkocht te worden.
 
Er is toch ook gewoon levend steen te koop uit andere gebieden? Egypte , Caribbean etc?
 
Hier bij de lfs is voldoende gewoon levend steen te koop maar waar dat wegkomt durf ik niet te zeggen.
 
er zijn ook voldoende "dood" steen varianten verkrijgbaar die met enkele weken extra geduld zeker hetzelfde resultaat opleveren.
 
er zijn ook voldoende "dood" steen varianten verkrijgbaar die met enkele weken extra geduld zeker hetzelfde resultaat opleveren.

Dat geduld dat is er denk ik vaak niet en wil men zo snel mogelijk kunnen opstarten;). Je zal dan zelf bacteriën moeten toevoegen lijkt me en ik heb gelezen dat je daarmee niet alle bacteriën verkrijgt die het levende steen bevat maar goed dat is iets wat ik heb gelezen.
 
er zijn ook voldoende "dood" steen varianten verkrijgbaar die met enkele weken extra geduld zeker hetzelfde resultaat opleveren.
+1. Ik startte de vorige keer op met dood steen en een flesje microbe lift. De hele opstart duurde 6 weken geloof ik, wat voor zoutwater niet heel lang is.

Maar goed er zijn altijd mensen die liever met levend steen opstarten en dan is dit een mooie oplossing.
 
Maar goed krijg je met die flesjes net zoveel soorten bacterien in je dak als met echt levend steen want mij werd verteld van niet maar ja men zegt zoveel soms he.
Dat was voor mij dus de reden om met echt levend steen te starten.
 
Ik ken de stenen , heb ze ook al een tijd terug ook gezien .
Nu liggen ze trouwens ook al in de verkoopbakken .
Ik kom er bijna alle weken , dus kan mooi het steen "opvolgen" .
 
Maar goed krijg je met die flesjes net zoveel soorten bacterien in je dak als met echt levend steen want mij werd verteld van niet maar ja men zegt zoveel soms he.
Dat was voor mij dus de reden om met echt levend steen te starten.
Misschien niet maar je krijgt wel genoeg bacteriën voor een gezonde bak.
 
Misschien niet maar je krijgt wel genoeg bacteriën voor een gezonde bak.

Of af en toe eens naar de zee rijden en wat water meepakken .
Ik ga geregeld naar de Oesterdam , water scheppen en dan direct de bak in .
Dat water is echt superlevend , het gevoel aan je handen is echt iets raars .
 

Terug
Bovenaan