Nieuw ontwerp voor de SUMP
Nu het probleem met de ongewenste lucht in de leiding is opgelost kon ik beginnen aan de andere problemen die nog openstaan. Het eerste probleem waar ik aan heb gewerkt is de indeling van de sump. Ik heb mijn sump ontworpen met veel goede wil maar weinig praktische kennis. In de afgelopen weken is gebleken dat er een aantal problemen zijn met de indeling van mijn sump:
Issue 1 - 10-cm gafzakken
Ik had het aanvoervak van mijn sump zodanig smal gemaakt dat er ruimte is voor 4x 10cm gafzak. Dat leek mij meer dan voldoende om 15.000 liter per uur te verwerken. Niets is minder waar. De 10cm gafzakken zijn slechts 20 cm diep en raken in no-time verstopt. Gevolg is dat het water niet door de gafzak gaat maar over het eerste schot direct in het 2de vak van de sump. Ik zou dan zowat 2 per dag de gafzakken moeten vervangen om de doorstroming goed te houden. Of ik zou moeten kiezen voor gafzakken van gaas met 300 nm dichtheid. Dat laatste is niet waar ik de gafzak voor willen gebruiken.
Hier is goed zichtbaar hoe groot het verschil tussen een 10cm en een 16cm filtersok is.
Issue 2 - waterniveau
Zoals je hierboven leest gaat het water in het eerste vak al over het schot heen als de gafzakken verzadigd zijn met vuil. En hierbij neemt de waterhoogte tot wel 2,5 cm toe. In de praktijk staat het water dan tot 2 cm van de bovenkant van de sump. Er hoeft dus maar iets kleins te gebeuren over het water stroomt over de rand. Geen prettig vooruitzicht met 15.000 liter per uur
Issue 3 - inhoud van afvoervak
Het vak waarin de afvoer naar de showbak zit is niet erg groot. Dit betekend dat er heel veel stroming ontstaat en daarmee krijgen de luchtbellen die daarbij ontstaan niet de kans om naar boven te stijgen. Dit heb ik tot nu toe opgelost met een grove filtermat. Echter daarmee bestaat ook het gevaar dat deze vol met vuil komt en daarbij verstopt met mogelijk een overstroming tot gevolg. Zie de
video
Aanpassingen waren dus noodzakelijk
Nieuwe ontwerp
Vak 1 => aanvoer 21 cm breed - 3x 18cm gafzak
- tussenschot 4 cm breed
Vak 2 -> skimmer + reaktors voor GFO en kool 70 cm breed
- tussenschot 4 cm breed
Vak 3 -> refugium 25 breed
- tussenschot 4 cm 47 cm hoog
Vak 4 -> levend steen 25 cm breed
tussenschot 5- cm
Vak 5
afvoer 15 cm breed | Originele ontwerp van de sump:
Vak 1 => aanvoer 11 cm breed - 4x 10cm gafzak
- tussenschot 4 cm breed
Vak 2 -> skimmer + reaktors voor GFO en kool 75 cm breed
- tussenschot 4 cm breed
Vak 3 -> refugium 25 breed
- tussenschot 4 cm 47 cm hoog
Vak 4 -> levend steen 25 cm breed
tussenschot 5- cm
Vak 5
afvoer 5 cm breed |
Om deze wijzigingen te kunnen aanbrengen heb ik beide delen van de sump uit de stellage gehaald en de diverse schotten losgesneden. Een pittige klus omdat je niet overal makkelijk met een mes bij kunt. Je moet dus met losse stanley mesjes werken. Ik heb een groot deel ook met ouderwetse scheermesjes gedaan. Deze zijn namelijk een stuk dunner en je komt daarmee echt tussen 2 glasplaten.
"Needless to say", je moet je er continu van bewust zijn dat de messen vlijmscherp zijn dus handschoenen aan en voorzichtig zijn.
In de nieuwe indeling => 3x 16cm filtersok op een rij
🙂
Na de aanpassingen zijn de meeste problemen verholpen. Hieronder een opname van het afvoervak tijdens het opstarten van de pompen.