Zelfbouw 3.200 liter in 5 geschakelde bakken


hensie44

Well-known member
Lid geworden
30 april 2017
Berichten
243
Ik ben nieuw hier maar niet nieuw met de hobby. Jaren in een flat gewoond waar ik een leuke bak had met 800 liters. Inmiddels ben ik verhuisd en heb ik iets meer ruimte om mijzelf uit te leven.

Na veel plannen, tekenen, sparen, en verbouwen is het nu zover dat ik het onderdeel aquarium ga oppakken..

Lang getwijfeld of ik dit project aan het web zou toe vertrouwen. Ik heb daar toch voor gekozen omdat het niet bepaald om een 13 in dozijn project gaat. Anderen kunnen wellicht iets leren van de fouten die ik maak met dit project. Zelf heb ik in ieder geval heel wat opgestoken van alle builds die ik her en der op het internet heb gezien. En vooral DIY Joey moet daarbij vermeld worden. Weet je niet wie dat is dan raad ik je aan om zijn youtube kanaal eens te bezoeken.

Het bijzondere aan mijn project is niet zozeer dat het hier om een forse build gaat, maar meer omdat hier meerdere bakken onder een hoek aan elkaar gekoppeld worden. Hieronder een SketchUP van hoe het moet gaan worden. De bak zal in een scheidings muur tussen de huiskamer en een aangrenzende kamer gebouwd worden. Het is dus, voor zover het de geschakelde bakken kleinere bakken betreft, een doorzicht aquarium. De grote bak kan enkel door een ruit bekeken worden.

Het wordt een Tanganyika bak. Wat de bezetting gaat worden is nog niet bekend. En vind ik op dit moment ook nog niet spannend. Eerst moet de bak er komen, dan moet ik de scheidingswand aftimmeren (leuk werk met al die hoeken). Vervolgens kan ik mij richten op de rotspartijen. Oh, en er schijnt ook gefilterd te moeten worden.

Als ik in januari 2018 vissen in de bak heb zitten dan valt het niet tegen. Maar planningen zijn er om aangepast te worden :)

Details over de bouw en de vorderingen tot nu toe komen in de 2de post die ik gereserveerd heb. In de komende maanden zal ik met enige regelmaat mijn vorderingen posten.

Hensie44
 
  • Leuk
Waarderingen: Ekin
Een heel project, succes.

Wat is je overweging dat je wilt gaan schakelen i.p.v een aquarium op maat te laten maken?
 
Dat is niet niks in ieder geval en ik ga het volgen.
 
Een heel project, succes.

Wat is je overweging dat je wilt gaan schakelen i.p.v een aquarium op maat te laten maken?

Ik denk dat dit de doorstroming wel zal bevorderen. Stroming in een zeer lange bak, die een hoek maakt blijft problematisch.

Daarnaast kun je natuurlijk veel meer soorten vissen houden. Dus ook vissen die niet samen in 1 bak kunnen om dat ze een territorium vormen.

Ik vind het echt een zeer bijzonder project. Ben ook heel erg blij, dat je het hier wilt delen!
Zoiets unieks is echt een inspiratiebron / droom voor velen van ons.

Ik hoop dat je ook uitgebreid in gaat op techniek en het onderhoud. Want bij ingebouwde bakken is het vaak lastig er goed bij te kunnen.

Ik wens je heel veel succes toe met dit project. Ik ik ga dit zeker volgen!
 
Wow, gaaf project!
 
Arghh, kleine kink in de digitale kabel. Ik kan blijkbaar mijn eigen posts niet meer aanpassen (tenminste ik zie het niet meer, waarschijnlijk mogen aanpassingen alleen in de eerste x uur gedaan worden). Ik moet de updates dus tussen alle comments stoppen. Dat vind ik zelf wat minder overzichtelijk maar het is niet anders.

ff korte reactie op de term geschakelde bakken. Deze term brengt je wellicht op het verkeerde been. Het is in principe één aquarium. Ik kan eventueel, mocht ik dat nodig vinden, de grote bak en de kleine bakken van elkaar scheiden door het plaatsen van een glasplaat. De techniek wordt zodanig dat ook filtering in 2 gescheiden compartimenten kan plaatsvinden. Ik heb de term geschakeld verzonnen vanwege alle hoeken in het aquarium. Wat de doorstroming in de bak betreft. Er komen 2 afvoerpunten ieder in de uiterste hoek van het aquarium. Er komen daarnaast ook enkele stromingspompen in het aquarium zelf.

Bouwverslag t/m april 2017
De woning zelf had niet de mogelijkheid om te doen wat ik wilde en ik heb daarom een aanbouw laten plaatsen. Gelukkig waren de regels voor bouwvergunningen net een stuk soepeler geworden.

Bekijk media item 208De vloer is gestort. De aannemer wilde werken met beton versterkt met vezels zodat hij geen staalnetten hoefde te leggen. In overleg met de architect heb ik toch extra staalnetten laten plaatsen onder de plaats waar het aquarium zou moeten komen.

Bekijk media item 211Bekijk media item 213Vervolgens ben ik met afbouwen begonnen. Van het plaatsen van de vloerverwarming en de extra staalnetten die daar gebruikt zijn ter hoogte van het aquarium heb ik geen foto. Belangrijk detail is dat er een uitsparing in de isolatie is geplaatst op de plaatsen waar het onderstel van het aquarium moet komen. De architect gaf aan dat het te gebruiken isolatiemateriaal niet bestand zou zijn om de druk van het aquarium te weerstaan. Ik vond steenglas te kostbaar en heb de koudebrug die hierdoor ontstaat voor lief genomen.

Nadat de afwerkvloer, stucwerk etc gereed was ben ik begonnen met het metselen van het onderstel. Ik zou met de kennis van nu niet meer kiezen voor metselen. Een stalen frame is makkelijker maar vooral nauwkeuriger in elkaar te zetten. Daarnaast is de ruimte onder het aquarium dan ook beter te benutten maar ik heb 0 kennis van lassen en zag op tegen de kosten van het te laten maken. Als je niemand met laskennis kent dan betaal je de hoofdprijs. Ik ben geen metselaar maar daar durfde ik wel aan te beginnen. Een houten onderstel had ook gekund en was waarschijnlijk een betere oplossing geweest. Echter volgens mijn berekening was metselen goedkoper, ik had een stapel stenen op de kop getikt. De bovenbouw zal wel in hout uitgevoerd worden
Bekijk media item 214
Eindresultaat. Het ziet er niet verkeerd uit maar als ik denk aan alle ongebruikte ruimte baal ik daar enigszins van.

Bekijk media item 216

OPBOUW AQUARIUM
Hierbij de maatvoering voor het aquarium. Dit is een bovenaanzicht. De hoogte van alle bakken is 75 cm. De waterlijn zal op ongeveer 70 cm uitkomen. De glasdikte is 12 mm.
Bekijk media item 218
Het aquarium wordt voorzien van een houten ombouw welke zo goed als volledig te verwijderen zal zijn om overal onderhoud te kunnen uitvoeren. Als de ombouw verwijderd is blijft er aan de kanten van de huiskamer en de werkkamer een vrije ruimte van 45 cm hoogte voor onderhoud. Vanuit de technische ruimte is de bak vrij bereikbaar.
Bekijk media item 220Bekijk media item 219Ik zal later tekeningen toevoegen van enkele details

TECHNIEK:

Ik kan nog niet zeggen wat ik precies ga doen, maar ik heb er al wel 2 afzonderlijke stroom groepen beschikbaar in de technische ruimte achter het aquarium, aangesloten op 2 afzonderlijke aardlekschakelaars.

Daarnaast zit ook de aansluiting voor de vloerverwarming in deze ruimte. Het is denkbaar dat ik voor de verwarming deels gebruik ga maken van een warmte wisselaar. Daarnaast heb ik natuurlijk ook een aansluiting voor een waterkraan en afvoer van water aangelegd voordat de afwerkvloer is gemaakt. Ook zal er kleine wasbak in de technische ruimte komen. En voor het geval er een calamiteit optreed is er ook een afvoerputje zodat water direct weg kan lopen. Ik heb in mijn vorige woning al 2x meegemaakt dat ik niet op tijd de kraan had dichtgedraaid tijdens het bijvullen. 2cm water in je kamer is gewoon niet leuk.

Als je de foto bekijkt zie je ook 4 leidingen die in de grond zitten. Deze gaan naar buiten. Deze leidingen worden op dit moment niet gebruikt maar kunnen gebruikt gaan worden als ik het nodig vind om koeling toe te passen. Ik ga dan op enige diepte een ring aanleggen in mijn tuin. Mocht het water dan te warm worden dan kan ik die ring inschakelen. Maar goed voorlopig doe ik er niets mee.
Bekijk media item 215
 
ja het werkt hier net even iets anders als op malawifreaks met topics aanpassen enzo :)

wel een zeer gaaf project.
 
Mag ik ff zeggen....... wat een VET project.

En aanbouw plaatsen voor een aquarium. Heb je de loterij gewonnen, of een sugar mommy?

Bedankt voor het delen met ons.
 
Erg indrukwekkend inderdaad.
 
Gaaf dit zeg! Dit heet nou je droom waarmaken (of niet?:D)
 
Wauw!!!!

wat een gaaf project, ga ik zeker volgen!
 
Dank voor alle positieve reacties . Even wat aanvullingen. Nee, ik ben geen miljonair en heb geen onlangs gestorven tante met te veel geld. Ook de loterij heb ik niet gewonnen, daarvoor moet ik namelijk eerst meedoen aan een loterij ;-). Wel heb ik de afgelopen jaren geld opzij gezet. Daarnaast doe ik heel veel zelf en dat scheelt aanzienlijk. Natuurlijk, niet alles is perfect maar wel functioneel. Als een stukadoor bij mij binnenloopt zal hij bijv. gruwelen van mijn niet al te rechte muren.

Verder is de aanbouw zeker niet alleen neergezet voor het toekomstige aquarium. Maar als je toch bezig bent kun dingen wel leuk combineren.

En of dit mijn droom waarmaken is? Zou kunnen maar ik moet voorkomen dat het een nachtmerrie wordt. Ik zie in mijn donkerste nachten 3 kuub op de vloer liggen in de plaats van in het aquarium.

Anyway, hiermee even mijn reactie op jullie reacties. Ben bezig om een stukje te schrijven over de constructie van het aquarium en mijn beweegredenen voor de keuzes die ik hierbij heb gemaakt, komt eraan zodra het geschreven is.
 
Dit ga ik volgen, wat een ongelooflijk mooi idee heb je! Ben erg benieuwd hoe het eruit gaat zien wanneer het klaar is.
 
Briljant ding wordt het zo te zien.
 
Bouwkundige details van de bak

Voor een normaal aquarium dat rechthoekig is bestaat het berekenen van de maten van het glas voor het aquarium uit relatief simpele berekeningen. Neem buitenmaten en trek daarvan de dikte van de verschillende zijruiten cq. bodemplaat vanaf rekening houdend met dikte kitvoeg en de positie van de ruit. Daarbij kun je 2 bouwwijzen hanteren

  • Bouwwijze waarbij de zijruiten op de bodem rusten, bij deze bouwwijze is de maatvoering iets minder kritisch er is immers meer ruimte voor correcties, dit wordt vooral toegepast bij de wat kleinere bakken
  • Bouwwijze waarbij de bodem tussen de zijruiten is geklemd, dit geeft grotere stevigheid omdat er optimaal gebruik wordt gemaakt van de grotere sterkte van siliconenkit bij trekkrachten, bij grotere bakken is dit gebruikelijk en wordt ook in dit project toegepast

Bekijk media item 223
De kitvoeg zal in de meeste gevallen niet wezenlijk de berekeningen beïnvloeden. Echter in mijn project komen in de volledige lengte 4 voegen voor en dat is bij elkaar bij een halve centimeter. Dat kan je maatvoering aardig verstoren als je er geen rekening mee houdt.
Bekijk media item 232
In mijn project staan de 4 kleine bakken onder een hoek met elkaar. De totale draaiing die het aquarium zou moeten maken was ooit 90 graden. Over 4 bakken verdeeld met ieder 2 schuine kanten geeft dat een hoek 11,5 graden op elk raakvlak. Vervolgens is de laatste schuine kant in de eindbak vervallen maar de hoek van 11,5 graden per schuine kant is gehandhaafd. Om vervolgens de exacte lengte van alle glaspanelen te bepalen zou ik weer terug moeten naar de middelbare school om de goniometrische functies op te rakelen. Pietje goras ken ik nog wel maar Tangens en Cotangens daar pas ik ff voor :). Nu was dat voor mij niet noodzakelijk omdat ik inmiddels best handig ben geworden met SketchUp. Ik heb het aquarium dan ook volledig op schaal uitgetekend, incl. kitvoegen. Vervolgens kon ik de maten van de glasplaten gewoon uit het SketchUp model overnemen. Ik moest nog wel wat kleine correcties opnemen omdat SketchUP zonder problemen met halve millimeters aankomt. De glasboer gaat qua nauwkeurigheid niet verder dan hele millimeters.

Gedeelde bodem

De totale lengte van het aquarium gemeten van de uiterste punt links tm de uiterste punt rechts is meer dan 5.50 meter. Over een dergelijke lengte is het onvermijdelijk dat er in de loop van de tijd oneffenheden optreden als gevolg van de werking van de vloer onder de druk van het aquarium. Dit wordt zo goed mogelijk opgevangen door de volgende factoren:
  • 2 cm floormate op de gemetselde muren
  • Daar bovenop 18mm watervast verlijmd mutiplex in 6 delen
  • Op de multiplex platen leg ik piepschuim van een halve centimeter dik
  • Het feit dat de bodem van het aquaruim uit 6 delen bestaat van maximaal 105 cm lang, dus de grote bak heeft geen bodemplaat uit één deel
SKETCHUP FILE

Ter "lering ende vermaeck" heb ik mijn sketchUP file als bijlage beschikbaar gesteld. Daarbij wel de noodzakelijke waarschuwing dat ik geen enkele garantie kan geven voor de geschiktheid van deze tekeningen voor andere projecten. Gebruik daarvan is volledig voor eigen risico!

[Euhh, ik dacht de sketchUp file te kunnen uploaden naar het forum maar dat slikt het forum niet. Moet dus op zoek naar externe hosting, dus aub even geduld]
 
2. Meer over de schuine zijden

De hoeken in het aquarium zorgen voor een extra uitdaging. Normaal gesproken is glas dat op maat gesneden is niet helemaal maatvast. Dit omdat de breuklijn van glas nooit helemaal recht is. Naarmate het glas 12 mm dik is kan dit verschillen opleveren tot wel 1 mm links of rechts. Als dat verschil optreedt tussen elkaar rakende oppervlakken zoals bij de staande ruiten gemarkeerd op de detailtekening. Dan kan de dikte van de voeg erg variëren. Dit heeft grote gevolgen voor de sterkte van de lijm verbinding. Ook al zou het breukvlak van het glas na het snijden 90 graden zijn krijg je bij het plaatsen van ruiten onder een hoek dat de kitvoeg ongelijk van dikte is. Ook dat is minder wenselijk voor de sterkte van de kitvoeg.



De oplossing is om het glas onder een hoek te laten slijpen. Dit is een relatief kostbare bewerking (reken iets van 10 euro per strekkende meter) maar in dit geval noodzakelijk want de lijm verbinding is het enige dat de staande glasplaten met elkaar verbind. Er is geen zijruit die voor extra stevigheid kan zorgen. Door de zijkanten van de glasplaten onder de juiste hoek te laten slijpen wordt het lijmoppervlak vergroot, en door het slijpen kan de glasboer de maatvoering veel nauwkeuriger garanderen. Ook dat komt de sterkte van de lijmverbinding ten goede.



Aanzicht op de staande ruiten van bovenaf bekeken geslepen onder hoek van 78,5 graden, de open ruimte is de lijmnaad

Bekijk media item 228
 
Laatst bewerkt:
3 Over het ontbreken van zijruiten

Bekijk media item 226Normaal gesproken zorgen de zijruiten van een aquarium voor de broodnodige stevigheid. De zijruiten zorgen ervoor dat de voor en achterruit niet naar binnen of naar buiten kunnen bewegen. Bij de kleine bakken in dit project ontbreken de zijruiten op 4 plaatsen. Dit betekend dat de druk van het water voornamelijk op de naar buiten gerichte zijruiten zal komen te staan. Zonder extra maatregelen is de kans groot dat de siliconen kit behoorlijk opgerekt wordt en de buitenste zijruiten iets uit lood getrokken worden. De oplossing is om extra bovenstrips aan te brengen welke helpen om de kracht op te vangen zodat de kitvoegen in de zijruiten niet alle kracht zelf hoeven op te vangen. Vanwege de hoeken wordt er gewerkt met steeds 2 overdwars geplaatste trekstrips die volledig met elkaar verlijmd worden. In de afbeelding zie je de extra kit voegen in het groen. Dit staat wel enige werking toe maar geeft de bakken toch de structurele stevigheid die nodig is. Om de constructie zo stevig mogelijk te maken worden alle bovenstrips onder hoeken gesneden zodat alle strips aan elkaar verlijmd kunnen worden. Dat zal nog wel een tijdrovende klus gaan worden.

Bekijk media item 224
 
Laatst bewerkt:
4 Over de halve zijruit in de grote bak

De grote bak heeft aan de kant waar de kleine bakken beginnen geen doorlopende zijruit. Anders zou er immers geen opening zitten tussen de kleine bakken en de grote bak, en dat wil ik wel.
Bekijk media item 227
De eerst bijzonderheid is dat de halve ruit op de bodemplaat staat en niet tegen de bodemplaat aan geplakt is zoals aan de andere kant wel het geval is. Dit heeft 2 redenen. Op de eerste plaatst zou er een opening van de dikte van het glas ontstaan tussen de bodemplaten van de grote bak en de kleine bakken. De 2de reden is dat de trekkracht van siliconenkit groter is dan de afschuifkracht (is mij verteld). Door de zijruit op de bodem te plakken is de kans dat de zijruit door de achterruit wordt ontwricht het kleinste, want nu zijn er enkel trekkrachten op dit stukje glas van toepassing.

Vanwege het ontbreken van een verbinding met een zijruit zijn er ook extra maatregelen nodig om te voorkomen dat de voorruit van de grote bak naar buiten gaat bewegen. De bovenstrip is met 15 cm extra breed gemaakt. Daarnaast is deze dubbel uitgevoerd om het risico bij breuk van deze strip te verkleinen. Ook de 2 trek strips zal ik dubbel uitvoeren voor dezelfde reden. De dubbele strips worden volledig aan elkaar gekit.
 
Laatst bewerkt:
5 Overloopkamers en doorvoeren

Er komen 2 overloopkamers in het aquarium. Dit vanwege de grote lengte en het feit dat ik de mogelijkheid wil hebben het aquarium te splitsen in 2 afzonderlijke bakken met ieder zijn eigen filters. Deze bakken worden voorzien van bioballen om al enige zuurstof toe te voegen, maar voornamelijk om het geluid te dempen (het staat allemaal in de huiskamer). Voorlopig ga ik ervan uit dat ik met drukpijpen van 4cm doorsnee ga werken. De gaten in de bodem zullen dan 56 mm doorsnee hebben.

Naast de doorvoeren in de overloopkamers overweeg ik nog een 3de gat te laten boren waarin een doorvoer komt die het mogelijk maakt om het aquarium volledig leeg te laten lopen. Deze wordt rechtstreeks op het riool aangesloten. Ik heb slechte ervaring met hevelslangen, dat is altijd een knoeiboel en het gemak dient de mens.
Bekijk media item 229Bekijk media item 230
 
Laatst bewerkt:
the new king of DIY ! Maak een youtube video en post een link naar Joey, zou ik zeggen :)... Ik volg bv. ook Rachel O'Leary op youtube, ze weet ook wel wat interessants te vertellen, voornamelijk over (kleinere) vissen dan, niet zo zeer over DIY. Je treedt hiermee zeker in de voetsporen van Joey.. die kerel is tegenwoordig ook nogal aan het bouwen geslagen ! Joey heeft maar liefst 85.000 dollar aan sponsoring gekregen van zijn youtube-"fans" om zijn nieuwe expositiehuisje te maken. Grappig, dat metsen, dat heb je dan toch niet van Joey want die bouwt alle steunen in hout. Hout, of zoals je zegt een metalen structuur zou idd ook wel handig zijn. Of waarom geen aluminium ? Ik denk wel dat je in staat zou zijn om alles bij elkaar te lassen hoor Hensie, als ik zie wat jij allemaal zelf doet ! Onnauwkeurige lasnaden kun je altijd bijslijpen, en stevig zal het in ieder geval sowieso zijn en wat extra verboutingen kunnen ook altijd. Anyway, een ongelofelijk fantastisch project, je verdient alle steun. Keep up the good work :)
 
Tjee, wat indrukwekkend dat je zoiets zelf kan zeg:petjeaf:
 
Heerlijk om een mede techneut/klusser bezig te zien.

Heb zelf altijd een klusbedrijfje gehad en nu hoofd technische dienst van 3 hotels waarvan ik nu 1 nieuwbouw in Tilburg aan het bouwen ben.

Vind het heerlijk om te zien als iemand alles zelf probeert en uitvoerd.

Hier op het forum is ook genoeg ervaring met zelfbouw. Ik hoop dat we jou ook nog ergens mee kunnen helpen.

Het is iig indrukwekkend.
 
Ja gelukkig zijn er ook genoeg handige mensen want voor mensen zoals ondertekende is dat echt niet weggelegd:)
 
Gaaf project. Zou 't zelf niet durven zoveel liters en kitnaden.
 
zo daar ben je even goed onderbouwd bezig zeg
lekker dat je zoveel zelf durft aan te pakken houd de kosten in de hand
want wat ze tegenwoordig aan uurloon vragen das niet leuk meer :S
vraag me wel af of de vele kit naden ik de zichtzijde je niet gaan storen
mischien een idee om eens te infomeren wat een gebogen glasplaat kost in deze grote
maar verder :petjeaf:hoor
succes
 
Ik heb de SketchUP file inmiddels via Jottacloud beschikbaar gesteld. Let op het is een SketchUP 2017 bestand. Met eerdere versies kun je het bestand niet openen. Aquarium 2017.skp

Binnenkort ga ik verder in op de filtering en eventuele andere te gebruiken technieken. Maar ik moet mij daar eerst nog verder in verdiepen.

@thebsidedj
De vergelijking met DIY Joey is heel aardig bedoeld maar dat is hier toch niet van toepassing. Voor Joey is het "a way of live" om over zijn uit de hand gelopen hobby te vloggen. Ik houdt het voorlopig enkel bij het bloggen over dit project.
 
Mooi project hoor , en vooral dat je het grotendeels zelf aanpakt , dat is iets wat tegenwoordig bijna een uitzondering lijkt te worden.
 
Net doorgelezen en ziet er uit als een heel gaaf, maar ook flink uitdagend project. Ga ik zeker volgen!
 
Heel gaaf project. Ik ga dit op de voet volgen
 
Complimenten Hensie, ook gaaf om te volgen. Ikzelf heb een Zuid- Amerika bak van 1600 liter, maar dan van hout . . .
Ook helemaal zelf gezaagd en gemaakt, met 11 doorvoeren in de bodem en 14 kranen onder de bak . . . geweldig mooi
om allemaal zelf te doen. Ik blijf dit wel volgen . . .
 
Complimenten Hensie, ook gaaf om te volgen. Ikzelf heb een Zuid- Amerika bak van 1600 liter, maar dan van hout . . .
Ook helemaal zelf gezaagd en gemaakt, met 11 doorvoeren in de bodem en 14 kranen onder de bak . . . geweldig mooi
om allemaal zelf te doen. Ik blijf dit wel volgen . . .
Fotoalbum, fotoalbum aanmaken!:foto::foto::foto:;)
 
Haha, Hay Ruben, ja ik zit er wel over te denken om een topic aan te maken hoewel het al weer een 2 ½ jaar geleden is dat ik er mee ben begonnen. Wellicht is het leuk voor anderen om te zien hoe je zoiets aanpakt, we mogen dan weer veel van anderen leren. Ik heb ruwweg een 1300 foto's genomen van de hele bouw, inclusief techniek, stutten van de beton vloer onder het huis, een biologisch filter met pijlglas en nood overloop op het riool. gefiltert wordt er over twee JBL 1901 pompen en een 3000 ltr pomp in het laatste van van m'n biologisch filter. In de bak zwemmen een 15 soort(jes) meervallen waarvan de grootste ( dikste ) de Panaqolus albivermis uit Peru / Colombia is, maar de langste zijn m'n Farlowella acus ( naald meervallen ) van een 25 cm lang. Daarnaast koppel Heros Rotkiel, koppel Mesonauta Guyana en een 7 tal volwassen Geophagus winemillerii . . .
 
Haha, Hay Ruben, ja ik zit er wel over te denken om een topic aan te maken hoewel het al weer een 2 ½ jaar geleden is dat ik er mee ben begonnen. Wellicht is het leuk voor anderen om te zien hoe je zoiets aanpakt, we mogen dan weer veel van anderen leren. Ik heb ruwweg een 1300 foto's genomen van de hele bouw, inclusief techniek, stutten van de beton vloer onder het huis, een biologisch filter met pijlglas en nood overloop op het riool. gefiltert wordt er over twee JBL 1901 pompen en een 3000 ltr pomp in het laatste van van m'n biologisch filter. In de bak zwemmen een 15 soort(jes) meervallen waarvan de grootste ( dikste ) de Panaqolus albivermis uit Peru / Colombia is, maar de langste zijn m'n Farlowella acus ( naald meervallen ) van een 25 cm lang. Daarnaast koppel Heros Rotkiel, koppel Mesonauta Guyana en een 7 tal volwassen Geophagus winemillerii . . .
als ik dit zo lees dan sluit ik me bij Ruben aan
:foto::foto::foto:
 
Complimenten Hensie, ook gaaf om te volgen. Ikzelf heb een Zuid- Amerika bak van 1600 liter, maar dan van hout . . .
Ook helemaal zelf gezaagd en gemaakt, met 11 doorvoeren in de bodem en 14 kranen onder de bak . . . geweldig mooi
om allemaal zelf te doen. Ik blijf dit wel volgen . . .


Het is of topic maar Ekin heb jij ook foto's van jou zelfbouw bak
 

Terug
Bovenaan