Zelfbouw 3.200 liter in 5 geschakelde bakken


hensie44

Well-known member
Lid geworden
30 april 2017
Berichten
243
Ik ben nieuw hier maar niet nieuw met de hobby. Jaren in een flat gewoond waar ik een leuke bak had met 800 liters. Inmiddels ben ik verhuisd en heb ik iets meer ruimte om mijzelf uit te leven.

Na veel plannen, tekenen, sparen, en verbouwen is het nu zover dat ik het onderdeel aquarium ga oppakken..

Lang getwijfeld of ik dit project aan het web zou toe vertrouwen. Ik heb daar toch voor gekozen omdat het niet bepaald om een 13 in dozijn project gaat. Anderen kunnen wellicht iets leren van de fouten die ik maak met dit project. Zelf heb ik in ieder geval heel wat opgestoken van alle builds die ik her en der op het internet heb gezien. En vooral DIY Joey moet daarbij vermeld worden. Weet je niet wie dat is dan raad ik je aan om zijn youtube kanaal eens te bezoeken.

Het bijzondere aan mijn project is niet zozeer dat het hier om een forse build gaat, maar meer omdat hier meerdere bakken onder een hoek aan elkaar gekoppeld worden. Hieronder een SketchUP van hoe het moet gaan worden. De bak zal in een scheidings muur tussen de huiskamer en een aangrenzende kamer gebouwd worden. Het is dus, voor zover het de geschakelde bakken kleinere bakken betreft, een doorzicht aquarium. De grote bak kan enkel door een ruit bekeken worden.

Het wordt een Tanganyika bak. Wat de bezetting gaat worden is nog niet bekend. En vind ik op dit moment ook nog niet spannend. Eerst moet de bak er komen, dan moet ik de scheidingswand aftimmeren (leuk werk met al die hoeken). Vervolgens kan ik mij richten op de rotspartijen. Oh, en er schijnt ook gefilterd te moeten worden.

Als ik in januari 2018 vissen in de bak heb zitten dan valt het niet tegen. Maar planningen zijn er om aangepast te worden :)

Details over de bouw en de vorderingen tot nu toe komen in de 2de post die ik gereserveerd heb. In de komende maanden zal ik met enige regelmaat mijn vorderingen posten.

Hensie44