Zelfbouw 3.200 liter in 5 geschakelde bakken


Een project als dit is nooit gereed, want tegen de tijd dat het gereed is begint het preventief vervangen van onderdelen :).

Anyway, vorig jaar heb ik de bak tijdens de zomer met zoet water laten draaien. Daarbij kwam de temperatuur op maximaal 28 graden uit, maar op dat moment was er nog geen verlichting aan het draaien. Ik wist dus dat er nog iets aan koeling gedaan zou moeten worden. In eerste instantie dacht ik aan closed loop op een meter diepte onder de plaats. Echter bij een doorrekening daarvan zou het koelvermogen van deze oplossing na enkele dagen al onvoldoende zijn omdat de grond opgewarmd wordt door het aquarium water en dan dus al snel dezelfde temperatuur zou zijn en dus geen koelend vermogen meer had. Er moest dus een andere oplossing komen.
Waarom maak je het dan niet groter?
Ik heb het zelf nooit uitgerekend hier.
Maar ik houd mijn bak op 25,5 (-0,2 +0,5) met 50m tuinslang wat is uitgerold in m’n kruipruimte.
Het blijft de gehele zomer ongeveer 18-19 graden in de kruipruimte en het “tocht” er altijd door de ventilatie die in de spouw zit.
Ik heb nu ongeveer 1/3 van m’n kruipruimte (1/3 van 60m2 ongeveer) in gebruik met de 50m slang dus als ik meer nodig heb kan ik hem verlengen.
 
En wat als je de lichtintensiteit tijdens hittegolven verlaagt?
Dan komt er een stuk minder warmte in de bak en moet je dus ook minder terugkoelen.
Heeft dat effect op de koraalgroei als ze bv. 2 dagen maar 50% van hun normale licht krijgen?
Op zich heb je in de tropen toch ook regelmatig een wolkje?

En wat maakte vorige zomer dan dat je bak zo warm werd?
Enkel de pompen? Is het mogelijk om daar efficiëntere pompen voor in te zetten? Want koelen kost ook veel geld...

Verder kan je mogelijk ook al veel afkoelen als je ventilatie naar buiten toe hebt.
Daar ben je tijdens een hittegolf niet echt mee geholpen, maar de rest van het jaar wel
 
Inmiddels heb ik de koeler aangesloten op het leidingwerk van mijn "bakje".

Bij het testen van de koeler bleek dat het apparaat 75 decibel produceert. Dat betekend dat ik dit apparaat niet op het dak naast mijn slaapkamer wilde hebben (dat was het eerste idee). Ik heb daarom de loze leidingen die ik onder de dekvloer bij de bouw al had aangebracht nu in gebruik genomen. Regeren is vooruit zien :). Ik had dus al rekening gehouden met de mogelijkheid om achter mijn aanbouw nog een filter of andere apparatuur te plaatsen. Onder de vloer lift daarvoor al over een lengte van 9 meter 4x 40 mm pijp. Maar dan alles passend maken in beperkte ruimte en zonder 90 graden knietjes te gebruiken is gewoon tijdrovend. En ik heb het mijzelf extra moeilijk gemaakt door een IBC vat boven de koeler te willen zetten.

Zoals je ziet is het gelukt en heb ik zo de beschikbare ruimte optimaal benut.

1591823232852.png


Overigens zal ik ook zeker lichten uitschakelen - dimmen tijdens extreme hitte maar dat zal niet voldoende zijn dus daarom dit koelbeest.
 
nice heb hier een airco dit jaar voor als het warm woord denk dat je wel veel werk krijgt met al dat zand om het schoon te houden in de toekomst
 
Denk dat je wel veel werk krijgt met al dat zand om het schoon te houden in de toekomst
Nou ik heb daar niet veel werk mee. Op de eerste plaats verwacht ik niet dat het compleet wit blijft.
Op de 2de plaats komen er hulptroepen (gobies, slakken, zandsterren) die het werk voor mij gaan doen :)
 
Met een flinke collectie aan bodembewoners blijft de bodem mooi schoon en hoef je er vrijwel niets aan te doen.

In mijn bak heb ik de bodem in de afgelopen 4 jaar zo'n 3x afgezogen en hij is nog mooi schoon en vrijwel wit, de laatste keer was alweer zeker 2 jaar geleden.
 
goeie wist nie dat da zo goed werkte in een zee aquarium de stroming zal ook wel helpe daar mee
 
Ik binnenkort een filmpje plaatsen. Er zijn de nodige nieuwe bewoners. Hieronder een stukje dat ik eerder op zeewaterforum heb geplaatst.

Update over de opstart:

Nieuwe dokters:

Ik heb gisterenavond vlak voor de lampen uitgingen de 2 nieuwe dokters in de showbak geïntroduceerd. Natuurlijk was het direct hommelus, maar het was te overzien Vandaag werden de 2 nieuwelingen natuurlijk nog een groot deel van de dag opgejaagd. Inmiddels, 24 uur later, is de rust een beetje neergedaald. Niet dat het de beste vriendjes zijn, verre van dat, maar de 2 nieuwe dokters hebben in ieder geval een paar hapjes kunnen/mogen nemen van de nori die op 2 plaatsen in de bak hangt. Nu maar afwachten wat morgen brengt. Het zal in ieder geval levendig zijn. Door het inbrengen van de nieuwe dokters is mijn Scopas een beetje ontwaakt uit zijn apathische toestand. Hij moest vandaag laten zien dat hij(of zij) nog steeds boven op de apenrots zat. Ik heb hem ook weer zien happen naar eten. Ik blijf het nauwlettend volgen.
Inmiddels zit er nog een 2de Z. Xanthurum in quarantaine. Kortom het wordt een echte "tang gang".

Pest control:
Ik heb tevens een vijlvis (Tomentosus) ingebracht. Ik had al eerder 2x Lysmata Wurdemanni ingebracht tegen Aiptaisia. Maar na het inbrengen heb ik deze niet meer gezien. Of ze zich goed verstopt hebben danwel dat ze door mijn Allenies de dood in zijn gejaagd weet ik niet.

Vermited snails:
Het caraïbisch levend steen zit vol met vermited snails. Het steen zit echter in de sump en daar kan het geen kwaad was mijn gedachte. Een beetje naïef want inmiddels heb ik ook mucusdraden op verschillende plekken in de showbak gezien.

Clean-up crew:
Ook het aantal ongewervelden is weer gegroeid. Ik begin nu ook duidelijk te merken dat de alg steeds minder kans krijgt om tot grote trossen uit te groeien.

Paarse flap:
De bak is nog niet stabiel. De paarse flap die ik afzuig is met 2 à 3 dagen weer terug. Het schijnt erbij te horen dus ik blijf afzuigen.

Kalk reactor:
De KH is inmiddels gezakt naar 5.5. In het weekend een testrun uitgevoerd van de kalkreactor. Het is een zelfbouw versie op basis van het dastaco principe. Ik heb de controller box opengemaakt en dat blijkt niet meer dan een switch te zijn die de co2 afsluit op het moment dat de vlotter in de CO2 kamer naar beneden komt. Ik had meer verwacht maar als het een simpel mechanisme is dan kan er ook weinig kapot gaan.
Het apparaat bleek op enkele plekken te lekken. Dus heb ik uitgedroogde rubbers vervangen en daarnaast deed een beetje tec 7 op de juiste plekken wonderen. Ook was de pomp versleten. Gelukkig was het een Eheim 1046 die nog steeds leverbaar is en mijn LFS had hem zelfs op voorraad (dank Joran). Nu moet ik de montage van de reactor boven de sump nog verbeteren, het gewicht incl. water en media is zwaarder dan waar ik van uit ben gegaan. Niemand zou er vrolijk van worden als deze reactor op termijn van de muur valt. Dus morgen maar een paar extra keilbouten in de muur draaien.

Vissenbestand:
4x Zebrasoma Flavescens
1x Zebrasoma Xanthurum
1x Zebrasoma Scopas
4x Pomacentrus Alleni
2x Halichoeres iridis
1x Hexamita
1x Salarias Fasciatus
1x Acreichthys tomentosus

Ongewervelden:
3x Lysmata Amboinensis
2x Lysmata Wurdemanni
6x Tectus Conus
6x Turbo Brunneus
15x Trocus Histrio
2x Nassarias Vibex
6x Heremiet kreeftjes
2x Mespila Globulus
 
Nog nieuws van dit geweldige project?
Dank voor je compliment jouw interesse voor dit project.
Tja, het bouwen is inmiddels wel afgerond ;-).
Ik ben nu ruim een half jaar geleden opgestart en uiteraard met zijn up en downs. Waar ik tegenaan loop is echter zo zeewater specifiek dat ik nu enkel nog op zeewaterforum.info post.
Met gevolg dat ik niet echt meer actief ben op dit forum.

Een actueel totaal shot. Met koraal gaat het nog niet hard
1602420922109.png


Hier mijn topic op zeewaterforum.
 
Wat bedoel je met met "het koraal gaat nog niet hard"?
Komt de groei er nog niet in ?
 
Komt de groei er nog niet in ?
Nope, de waterwaarden waren lange tijd niet goed, een haaralg explosie heeft ook diverse stekken overwoekerd. Te weinig flow en noem maar op. Allemaal aan te passen maar kost tijd :).
 
Nope, de waterwaarden waren lange tijd niet goed, een haaralg explosie heeft ook diverse stekken overwoekerd. Te weinig flow en noem maar op. Allemaal aan te passen maar kost tijd :).
en een chaeto refgium dat zou de algen weg moeten houden ? je kan dit al doen met led deep stralers van 50 euro hebben zelfde effect als die dingen van 300 euro
 
Hoi Hensie!

Tof dat je wat van je laat horen (y)

Heb qua zeewater dr niet zoveel verstand van dat ik je wat tips kan geven. Wat ik wel weet is dat ik eens op mn gemak je topic ga lezen op het zeewaterforum.

Snap wel dat je daar bent gaan schrijven want daar zit qua zeewater natuurlijk veel meer expertise.

Hoe dan ook weer tof om je bakkie te zien :giggle:
 
Als ik me goed herinner is hij vooral actief op een zeewaterforum en nauwelijks (of zelfs niet) meer hier. Meen dat er ergens een linkje in dit topic staat
 
Voor ieder de beste wensen voor 2022.

Maar sorry beste mensen ik ben overgestapt naar de 'dark side' https://www.zeewaterforum.info :).
Er is niets mis met Aquaforum en ik heb er met plezier gepost. Echter de kennis op het gebied van Zeewater zit toch vooral op het andere forum.

Hier de link naar mijn dagboek aldaar
 

Terug
Bovenaan