In april 2017 ben ik met dit project gestart en ik zit dus inmiddels in het 4de jaar. Had ik alles van te voren geweten dan was ik er waarschijnlijk niet aan begonnen
🙂.
Zeker in de afgelopen maanden is de twijfel toegeslagen omdat ik maar geen oplossing zag voor het probleem dat er bij de uitstroom vanuit de sump onwerkbaar veel luchtbellen toegevoegd wordt. In de video die je hieronder aantreft laat ik zien wat ik bedoel. Je moet hierbij bedenken dat dit zich voordoet bij ieder van de 5 uitstroompunten. Er stroomt ~15.000 liter per uur water door de 63 mm pijp. De lucht die in de uitstroom wordt toegevoegd zorgt voor 3 problemen:
- al die luchtbellen zijn gewoon lelijk
- de extra lucht zorgt voor extra lawaai, tot 70 decibel in de huiskamer is niet leuk
- de luchtbellen hechten zich aan stenen en mogelijk ook aan koraal dat op die plek zou kunnen afsterven
De probleem kraan van VDL (gekocht bij Kranenbroek)
Ik was bang voor een lek in de pijpleiding. Maar omdat de leiding volledig ondoorzichtig is was het niet mogelijk om te controleren of er lucht in de leiding zat. Ik heb daarom een meter 63 mm acryl pijp gekocht en mijn leidingen op 2 plaatsen open gesneden en delen van de pijp vervangen met de acryl pijpleiding. Dit was een hele operatie omdat ik de maatvoering gelijk moest houden aan de pijp die verwijderd was en de bochten die ik nu in huis had niet identiek waren aan de eerder gebruikte bochten. Maar goed na een dag passen meten, zagen en lijmen was de acryl buis geïnstalleerd en kon ik zien of er in het water dat door de buis stroomt ook lucht aanwezig was. Op de foto hieronder zie je dat er niet of nauwelijks lucht aanwezig is. Er zijn altijd wel kleine luchtbellen maar die zie je enkel als de buis van achteren verlicht wordt. In ieder geval was de leiding niet lek en was er dus ook geen noodzaak om de leiding te vervangen.
Doorzichtige Acryl buis
Nu ik dus wist dat het probleem niet in de leiding zelf zat heb ik de kogelkranen onder de loep genomen. In de onderstaande video zie je hoe ik een gedemonteerde kraan weer in elkaar zet.
Inner workings van een VDL kogelkraan
Nu ik wist hoe de kraan werkt was het voor mij nog steeds onverklaarbaar waarom er lucht bij komt als ik de kogelkraan volledig open zet. Maar nu ik wist dat het probleem in de gebruikte kraan zat heb ik deze vervangen door een kraan van een ander merk. Tevens ben ik daarbij overgestapt van kogelkranen van 32 mm doorsnee naar kogelkranen van 25 mm doorsnee. Uiteraard heb ik dit eerst bij één kraan uitgevoerd. Nadat de lijm gedroogd was kwam een spannend moment, "de eerste keer dat er water door de nieuwe kraan zou gaan stromen". Ik was best wel gelukkig met de uitkomst want met deze nieuwe kraan had ik nauwelijks last van "gratis" lucht zodra ik de kraan open zet. Ik heb vervolgens alle 5 de kranen vervangen. Daarbij heb ik tevens het uitstroompunt verplaatst naar het midden van de bak zodat de uitstroompunten minder zichtbaar zijn.
De nieuwe kraan van het merk Tenco plastic
Zijn na deze aanpassingen alle problemen opgelost?
Dat is te veel gezegd maar het geluidsniveau is in de huiskamer gezakt naar 40 decibel. Dit is gemeten met mijn telefoon en daarmee slechts indicatief. Maar ik vind dit een acceptabel geluidsniveau in de huiskamer.
Instellen van de kranen blijft lastig. Ik kan de kranen niet volledig open zetten want dan stroomt er meer water door de leiding dan er aanvoer is van de opvoerpompen. Dat zorgt er dan weer voor dat er aan de kant van de sump lucht in de leiding komt omdat het waterniveau zakt tot aan de hoofdafvoer. Het waterniveau moet in het uitstroomvak van de sump zo hoog zijn dat er altijd een beetje water uit de nood overloop stroomt. Op de foto zie je de hoofdafvoer (63 mm) van de sump aan de onderkant. De nood overloop (32 mm) zit vanzelfsprekend aan de bovenkant. De sponzen zorgen ervoor dat de luchtbellen de hoofdafvoer niet kunnen bereiken.
De derde buis die je op de foto ziet is voor aanvoer van zeewater bij water verversingen. Je ziet ook een blauwe leiding lopen waarmee het osmose water wordt aangevoerd.
Met deze verbeteringen is het nog steeds zo dat er microbubbels in de showbak terechtkomen. Alleen het aantal is nu beperkt en ik zie het nog niet als een probleem, maar op dit moment ben ik nog aan het testen met zoet water. Zodra er zout water in de bak zit kan het zijn dat ik mijn mening moet bijstellen.
Zo dit is meer dan genoeg info in deze eerste update van 2020. Het project leeft nog steeds al hing het aan een zijden draadje :-(