Zelfbouw 3.200 liter in 5 geschakelde bakken


Wel gaaf een UPS, Opzich ook wel slim om enkel je monitoring eraan te hangen.
Zie veel mensen toch de opvoerpomp en afschuimer eraan hangen in de hoop dat een stroomstoring niet meer dan 1-2 uur duurt.
Opzich heb je ook wel aardige bijzonderheden als je echt langer dan 2 uur zonder stroom zit..
 
Wowwww wat een project zeg dit.
Ik snap er niks van, maar geniet er wel van als iemand zich op die manier aan een project verbindt. Reuze knap vind ik dit.
 
Wel gaaf een UPS, Opzich ook wel slim om enkel je monitoring eraan te hangen.
Zie veel mensen toch de opvoerpomp en afschuimer eraan hangen in de hoop dat een stroomstoring niet meer dan 1-2 uur duurt.
Opzich heb je ook wel aardige bijzonderheden als je echt langer dan 2 uur zonder stroom zit..

Afschuimer en opvoerpomp zou ik net niet aansluiten .
Bij de meeste zit er in de sump nagenoeg geen levende have .
Heb je een ingerichte sump met levende have dan is het wel raadzaam om de opvoerpomp te laten draaien .
@ topic starter : dan stelt de ups toch niet veel voor , ik heb een heel klein accutje (coralbox) op mijn bak .
En dan blijft de stromingspomp toch wel een dag draaien denk ik (alle dat is de theorie , praktijktest nog niet gedaan voor die periode)
Hoeveel watt trekken die stromingspompen ?
Stromingspompen vallen ook terug op lager voltage , dus minder stroming zowieso .
Hoe is dat bij jou ?

Ik heb trouwens nog als extra een tractie batterij , die ik zelf handmatig oplaad ;) , daar heb ik voor noodgevallen ook 12V pompen voor .
Snel aan te sluiten , zeewatergeschikt , en voor continu bedrijf .
Die kan het ook wel even volhouden met een pompje van 3 ampere .
 
Nou heb ik niet zon mooi project maar toch een flinke bak staan zou zonde zijn dat de inhoud dood ging als gevolg van een stroom storing
dus nood stroom aanwezig in de vorm generator bij de Lidl vandaan.
aangezien ik 90% thuis ben is een waarschuwing systeem nog niet nodig maar kan me goed voorstellen dat dit handig is
Kortom goed bezig daar :thumbs: :thumbs:
 
@ topic starter : dan stelt de ups toch niet veel voor , ik heb een heel klein accutje (coralbox) op mijn bak .
En dan blijft de stromingspomp toch wel een dag draaien denk ik (alle dat is de theorie , praktijktest nog niet gedaan voor die periode)
Hoeveel watt trekken die stromingspompen ?
Stromingspompen vallen ook terug op lager voltage , dus minder stroming zowieso .
Hoe is dat bij jou ?
Die Maxspect duo pompen trekken per stuk 70 watt.
En dat deze "looptijden" tegenvallen t.o.v. een coralbox accu is makkelijk te verklaren.
Jouw coralbox levert 12 volt rechtstreeks aan de pomp controller, zodra de stroom uitvalt zorgt de pompcontroller ervoor dat de pomp automatisch op de helft van het normale vermogen gaat draaien. Dit zorgt er voor dat een relatief kleine batterij de pomp een aantal uren laat draaien.

Indien de stroom bij mij uitvalt dan vangt de UPS het op en geeft 220 AC aan de pompen. De pompen weten niet eens dat er stroomuitval is en blijven op 100% draaien. Daarmaast is er verlies van efficiëntie omdat de UPS batterijen heeft van 48 volt DC. Dit wordt in de UPS omgezet naar 220 volt AC. De adapter van de pomp zet dan weer om naar 24 volt DC. Bij iedere omzetting verlies je vermogen dat als warmte de lucht in verdwijnt. Ook is het zo dat de elektronica van de UPS zelf het nodige vermogen vraagt. Dit als met gevolg dat de looptijd niet bijster lang is.
 
Opzich heb je ook wel aardige bijzonderheden als je echt langer dan 2 uur zonder stroom zit..
Ik kan mij in mijn woonplaats geen stroomstoring herinneren in de afgelopen 20 jaar. Maar dat zegt natuurlijk niets, over 5 minuten kun ik aan de beurt zijn :-(
Je moet dus voorbereid zijn op het ergste (binnen redelijke grenzen natuurlijk).
 
Ik kan mij in mijn woonplaats geen stroomstoring herinneren in de afgelopen 20 jaar. Maar dat zegt natuurlijk niets, over 5 minuten kun ik aan de beurt zijn :-(
Je moet dus voorbereid zijn op het ergste (binnen redelijke grenzen natuurlijk).
Vooral dat laatste stukje “binnen redelijke grenzen”
Met zo’n setup als jij hebt val jij in mijn optiek nog ruim binnen die grenzen.
Maar jij had zonnepanelen toch?
Waarom dan een aggregaat en geen 11KW (of zwaarder) thuisaccu?
Spanningscheider in de meterkast die het net van het huis schakels bij stroom uitval en dan een kleine omvormer op een 12v accu die een referentie sinus afgeeft om de omvormer van je zonnepanelen draaiende te houden?
 
Maar jij had zonnepanelen toch?
Waarom dan een aggregaat en geen 11KW (of zwaarder) thuisaccu?
Spanningscheider in de meterkast die het net van het huis schakels bij stroom uitval en dan een kleine omvormer op een 12v accu die een referentie sinus afgeeft om de omvormer van je zonnepanelen draaiende te houden?
Zonnepanelen staan in de planning, maar eerst maar eens de tank zelf draaiende hebben. En spanningsscheider en accu's plus i.c.m. met zonnepanelen loopt aardig in de papieren zeker als je genoeg capaciteit voor de nachtelijke uren wilt hebben.
Voorlopig maar eens met de huidige setup gaan draaien. Wat de toekomst brengt moet blijken
 
Vertel mij wat XD
€9000 voor 5.4kw aan zonnepanelen, accu kost ongeveer €1000 per Kw
Maargoed zonnepanelen helpen wel goed je lopende kosten te drukken, zeker met zo’n bak.
Al eens uitgerekend wat je verbruik gaat worden voor de bak?
 
Al eens uitgerekend wat je verbruik gaat worden voor de bak?
Staat ongetwijfeld al eerder in dit topic maar is tussen de 12.000 en 13.000 Kwh per jaar.
En ja de zonnepanelen gaan er echt komen maar er is nog zoveel dat gebeuren moet :)
 
Staat ongetwijfeld al eerder in dit topic maar is tussen de 12.000 en 13.000 Kwh per jaar.
En ja de zonnepanelen gaan er echt komen maar er is nog zoveel dat gebeuren moet :)
wow das 2500 euro in energie?? waar woord de meesten stroom verbruikt?
 
Staat ongetwijfeld al eerder in dit topic maar is tussen de 12.000 en 13.000 Kwh per jaar.
En ja de zonnepanelen gaan er echt komen maar er is nog zoveel dat gebeuren moet :)
Valt nog mee, zit zelf voor een zoetwater van 1000L op 3.000Kwh per jaar ongeveer.
 
Valt nog mee, zit zelf voor een zoetwater van 1000L op 3.000Kwh per jaar ongeveer.

Wat doen wij met onze 2 bakken zo verschillend dan? Mijne is nog een tandje groter maar zit een stuk lager in verbruik.
 
Wat doen wij met onze 2 bakken zo verschillend dan? Mijne is nog een tandje groter maar zit een stuk lager in verbruik.
Hoe warm is jouw bak? En hoe warm is jouw woonkamer?
Weet niet precies Watvoor verlichting jij erop hebt maar ik dacht dat ik op de daglicht stand 150W verbruikte, dan nog 50W voor m’n pompen etc en dan nog de verwarming.
 
Tjongejonge, ik herinner me uit een grijs verleden dat iedereen de ontwikkelingen in vooral de Amerikaanse ruimtevaartprogramma's op de voet volgde, vooral de Space Shuttle en zo. Alle voorbereidingen tot het moment van lancering. Hier krijg ik bijna een vergelijkbaar gevoel, en het wordt steeds spannender...maar wel heel leuk om te volgen hoor.
Dank voor je opmerking maar deze bak is geen rocket science hoor :)

En als je echt iemand wilt volgen die alles tot op de details documenteert dan kan ik je WinterGatan aanraden met zijn build van de Marble Machine X (heeft overigens niets met de aquarium hobby te maken) :)
 
Staat ongetwijfeld al eerder in dit topic maar is tussen de 12.000 en 13.000 Kwh per jaar.
En ja de zonnepanelen gaan er echt komen maar er is nog zoveel dat gebeuren moet :)
Dan denk ik dat je gewoon geen verwarming meer nodig hebt.
 
In april 2017 ben ik met dit project gestart en ik zit dus inmiddels in het 4de jaar. Had ik alles van te voren geweten dan was ik er waarschijnlijk niet aan begonnen :).

Zeker in de afgelopen maanden is de twijfel toegeslagen omdat ik maar geen oplossing zag voor het probleem dat er bij de uitstroom vanuit de sump onwerkbaar veel luchtbellen toegevoegd wordt. In de video die je hieronder aantreft laat ik zien wat ik bedoel. Je moet hierbij bedenken dat dit zich voordoet bij ieder van de 5 uitstroompunten. Er stroomt ~15.000 liter per uur water door de 63 mm pijp. De lucht die in de uitstroom wordt toegevoegd zorgt voor 3 problemen:
  1. al die luchtbellen zijn gewoon lelijk
  2. de extra lucht zorgt voor extra lawaai, tot 70 decibel in de huiskamer is niet leuk
  3. de luchtbellen hechten zich aan stenen en mogelijk ook aan koraal dat op die plek zou kunnen afsterven
De probleem kraan van VDL (gekocht bij Kranenbroek)


Ik was bang voor een lek in de pijpleiding. Maar omdat de leiding volledig ondoorzichtig is was het niet mogelijk om te controleren of er lucht in de leiding zat. Ik heb daarom een meter 63 mm acryl pijp gekocht en mijn leidingen op 2 plaatsen open gesneden en delen van de pijp vervangen met de acryl pijpleiding. Dit was een hele operatie omdat ik de maatvoering gelijk moest houden aan de pijp die verwijderd was en de bochten die ik nu in huis had niet identiek waren aan de eerder gebruikte bochten. Maar goed na een dag passen meten, zagen en lijmen was de acryl buis geïnstalleerd en kon ik zien of er in het water dat door de buis stroomt ook lucht aanwezig was. Op de foto hieronder zie je dat er niet of nauwelijks lucht aanwezig is. Er zijn altijd wel kleine luchtbellen maar die zie je enkel als de buis van achteren verlicht wordt. In ieder geval was de leiding niet lek en was er dus ook geen noodzaak om de leiding te vervangen.

Doorzichtige Acryl buis
20200120_002246[1].jpg


Nu ik dus wist dat het probleem niet in de leiding zelf zat heb ik de kogelkranen onder de loep genomen. In de onderstaande video zie je hoe ik een gedemonteerde kraan weer in elkaar zet.
Inner workings van een VDL kogelkraan


Nu ik wist hoe de kraan werkt was het voor mij nog steeds onverklaarbaar waarom er lucht bij komt als ik de kogelkraan volledig open zet. Maar nu ik wist dat het probleem in de gebruikte kraan zat heb ik deze vervangen door een kraan van een ander merk. Tevens ben ik daarbij overgestapt van kogelkranen van 32 mm doorsnee naar kogelkranen van 25 mm doorsnee. Uiteraard heb ik dit eerst bij één kraan uitgevoerd. Nadat de lijm gedroogd was kwam een spannend moment, "de eerste keer dat er water door de nieuwe kraan zou gaan stromen". Ik was best wel gelukkig met de uitkomst want met deze nieuwe kraan had ik nauwelijks last van "gratis" lucht zodra ik de kraan open zet. Ik heb vervolgens alle 5 de kranen vervangen. Daarbij heb ik tevens het uitstroompunt verplaatst naar het midden van de bak zodat de uitstroompunten minder zichtbaar zijn.

De nieuwe kraan van het merk Tenco plastic
20200120_004051[1].jpg


Zijn na deze aanpassingen alle problemen opgelost?

Dat is te veel gezegd maar het geluidsniveau is in de huiskamer gezakt naar 40 decibel. Dit is gemeten met mijn telefoon en daarmee slechts indicatief. Maar ik vind dit een acceptabel geluidsniveau in de huiskamer.

Instellen van de kranen blijft lastig. Ik kan de kranen niet volledig open zetten want dan stroomt er meer water door de leiding dan er aanvoer is van de opvoerpompen. Dat zorgt er dan weer voor dat er aan de kant van de sump lucht in de leiding komt omdat het waterniveau zakt tot aan de hoofdafvoer. Het waterniveau moet in het uitstroomvak van de sump zo hoog zijn dat er altijd een beetje water uit de nood overloop stroomt. Op de foto zie je de hoofdafvoer (63 mm) van de sump aan de onderkant. De nood overloop (32 mm) zit vanzelfsprekend aan de bovenkant. De sponzen zorgen ervoor dat de luchtbellen de hoofdafvoer niet kunnen bereiken.

De derde buis die je op de foto ziet is voor aanvoer van zeewater bij water verversingen. Je ziet ook een blauwe leiding lopen waarmee het osmose water wordt aangevoerd.
20200120_010904[1].jpg


Met deze verbeteringen is het nog steeds zo dat er microbubbels in de showbak terechtkomen. Alleen het aantal is nu beperkt en ik zie het nog niet als een probleem, maar op dit moment ben ik nog aan het testen met zoet water. Zodra er zout water in de bak zit kan het zijn dat ik mijn mening moet bijstellen.

Zo dit is meer dan genoeg info in deze eerste update van 2020. Het project leeft nog steeds al hing het aan een zijden draadje :-(
 
Heb je ook nog geprobeerd de pakkingen in de kranen te vetten met zuurvrije vaseline?
 
werkt die blauwe kogelkraan intern anders dan die rode?
 
Heb je ook nog geprobeerd de pakkingen in de kranen te vetten met zuurvrije vaseline?
Yep dat was de eerste actie die ik heb genomen maar dat had geen effect.
werkt die blauwe kogelkraan intern anders dan die rode?
Ik heb die blauwe kraan natuurlijk ook uit elkaar gehaald en het principe van die blauwe kranen is hetzelfde, maar de details zijn blijkbaar iets anders uitgevoerd.
 
ik zat over dat lucht te denken.
rode kraan helemaal open gaf lucht.
kraan eraf en gewoon een stuk pvc van die lengte, krijg je dan ook lucht?

Of is het probleem met de blauwe nu helemaal opgelost?
 
Mooi project hoor maar 4 jaar al bezig zijn daar zou ik geen zin in hebben :)

I.p.v. die UPS kan je toch beter een aggregaat kopen? Zijn ook niet zo duur meer hoor!
 
Ik begrijp dat je sump een verdieping hoger staat.

Dan kan het niet anders dan dat je aanvoer lucht zuigt op het moment dat je de kranen beneden helemaal open zet. Heb je dat al bekeken?
Dat je ergens "gratis" lucht krijgt kan gewoon niet, die lucht moet van ergens komen, en als er valse lucht aangezogen wordt, dan zou je lekken hebben op het moment dat de kraan dicht staat.

Je hele probleem is dat je sump hoger staat dan je bak. Je moet er dus voor zorgen dat in je sump het water nooit te laag komt, dan kan er geen lucht in je dikke buis naar je bak.
. Dat doe je nu door die kranen dicht te zetten.

In een aquarium waar de bioloog onder de bak zit heb je hetzelfde probleem, maar daar krijg je dan de lucht in je bioloog, en dan stoort het misschien minder.
Als je kijkt wat het hoogteverschil is van 1 verdieping, dan is dat echt wel belangrijk, dat water valt echt hard, en zonder weerstand door een 63mm buis, daar kan een heel groot debiet door.

Maar hoe je het moet oplossen... niet makkelijk. Ik denk dat je sowieso de leiding van je sump naar het aquarium moet smoren (kraan op 1/2 of 3/4), maar ook dat je voldoende water naar die sump moet pompen.
Nu trek je eigenlijk continu je sump leeg, iets anders kan ik me niet voorstellen.
 
heb niet alles gelezen, maar werkt je sump met een overloop naar je bak toe?, wellicht dat hij daar lucht pakt
 
Je zou misschien nog een knie kunnen plaatsen op te retourleiding in het laatste vak.
Als je dan een knie naar beneden plaatst zuigt ie misschien minder snel lucht mee vanaf het oppervlak
 
Volgens mij zijn er inderdaad een aantal verbeteringen mogelijk

In het laatste vak van de sump:
Je kan zoals hierboven gezegd een knie op de retour naar beneden zetten, dan heeft ie nog minder kans om bellen te maken.

Wat volgens mij veel beter gaat werken is een knie op de noodoverloop naar boven zetten.
Die kan je schuin draaien, en zo de waterhoogte in dat laatste vak perfect afstellen hoe je wenst.
Die bellen die daar nu gevormd worden lijken me voornamelijk door een sterk hoogteverschil tussen het voorlaatste en het laatste vak.
Als je dat hoogteverschil wegneemt met behulp van die knie worden er veel minder bellen gevormd.
Als je die knie schuin naar boven zet, kan je er ook voor zorgen dat het weinige water dat erdoor loopt mooi langs 1 kant rustig overstroomt, wat geluidsoverlast ook tegengaat.

Je hoofdoverloop:
Volgens mij is de hoofdreden van die luchtbellen helemaal niets abnormaal. Het is hetzelfde in standaard overlopen.
Echter bij standaard overlopen die recht naar beneden gaan gebruiken we normaal 32 of 40 mm buizen.
Die buizen moeten correct gedimensioneerd zijn, niet alleen voor voldoende waterdebiet (groter is beter), maar ook om de aanwezige lucht uit te blazen (kleiner is beter).

Wat er volgens mij gebeurt:
De lucht die oorspronkelijk in je leidingen zit voor het water begint te lopen zit daar voor een deel nog steeds.
De stijgsnelheid van een luchtbel in water is ongeveer 0,45 m/s.
Gaat je water sneller door de buizen dan worden de luchtbellen meegenomen.
Gaat je water trager dan blijven er altijd luchtbellen hangen, niks aan te doen. Zeker in de horizontale leidingen zal er hier en daar lucht blijven hangen.

In jou voorbeeld, met die buizen van 63mm, binnendiameter 60 mm en een gewenste doorstroming van bv. 0,7m/s.
Dan heb je dit debiet nodig: volume 1m buis= 0.03m*0.03m*pi(3,1415)*1m=0.00283m³=2.8 liter, aan 0,7m/s =1.96 liter per seconde, is een dikke 7000 liter per uur.
Aangezien je aangeeft een 15.000 liter per uur stroming te hebben, vermoed ik dat dit in de praktijk in de buurt van de 7000-10.000 liter per uur zal liggen.
Dit is echter een pure gok, als je de pompkarakteristieken en totale opvoerhoogte, en de opvoerleidingen kent kan je dit berekenen.
Maar dus dit debiet is vermoedelijk voldoende om uit het verticale deel van de leidingen van 63 mm alle bellen uit te blazen.
Echter heb je ook die horizontale leidingen, waar de stroomsnelheid een heel pak hoger moet zijn om alle lucht mee te nemen.
En dan heb je nog de 5 aftakkingen, waar je dezelfde berekening kan maken, maar vermoedelijk ook de doorstroomsnelheid te laag kan liggen.
Daar blijft dus vermoedelijk lucht hangen. Als je die kraan openzet gaat er plaatselijk ineens veel meer water door, waardoor de lucht die aanwezig is in het horizontale deel van je leiding en mogelijk ook het laatste verticale deel mee gezogen wordt.
Met je kranen van 32mm trek je een groter debiet, en zal dit effect ook veel groter zijn dan met een kraan van 25mm.

Om dit effect te testen zou je gedurende lange periode (minimum enkele uren) 1 kraan kunnen vol open zetten, en kijken of dit effect minder wordt.
Wel uiteraard moeten de andere kranen dan dicht, zodat je aan de bioloog geen lucht mee trekt.
Bij een normale installatie zijn die horizontale leidingen er veel minder, en zal het bellen effect na enkele seconden tot enkele minuten weg zijn omdat alle lucht uitgeblazen is.


Nu enkele mogelijke oplossingen...
- Al je leidingen vervangen door de ideale dimensies om dit effect niet meer te hebben, lijkt me zeker zonde van het geld.
En met horizontale stukken vrees ik dat je het nooit volledig opgelost krijgt.
- Meer debiet, door meer pompen te installeren, maar het verbruik van die pompen wil ik niet weten.
Lijkt me ook niet de ideale oplossing.
- Zorgen voor ontluchting van de leidingen op een alternatieve manier.
Dit is een beetje out of the box denken, maar in de CV wereld heb je ook van die automatische ontluchters op je leidingen zitten.
- Zoals jij al gedaan hebt, proberen hier en daar problemen uit het systeem op te lossen.
Het ander type kranen zal niets gedaan hebben, maar de kleinere maat zeker wel.
Dat pakt de oorzaak niet aan, maar lost het meeste van de gevolgen wel op.
- Nog een out of the box, eerst je leidingen volledig vullen met water voor je de kranen open zet.
Als deze allemaal ten minste een beetje dalen kan dit zeker lukken als je lang genoeg wacht voor alle opstijgende bellen.
Echter elke keer bij een stroomuitval zal je dit opnieuw moeten doen, of automatiseren met automatische afsluiters, float sensors enal.
Maar dan haal je ook problemen op je nek als iets daar misgaat.


Verder is het denk ik aan jou om goed te denken en te proberen.
En uiteraard eens testen of mijn theorie correct is, want uiteraard kan ik ook gewoon mis zijn ;)
 
Ik ben het niet met alles eens hierboven.
De buis van 63mm is duidelijk te groot, maar daar 1 kraan op zetten die je kan regelen kan zeker zorgen dat de luchtstroom stopt.
Probleem zit dan bij de opvoerpompen.
Als de afvoer bv 7000l/h is, maar de toevoer van je pompen is 8000l/h, dan gaat er continu water door je noodoverloop, en dan gaat er daar wel lucht door komen, met ook geluid als gevolg.
 
kraan eraf en gewoon een stuk pvc van die lengte, krijg je dan ook lucht?

Of is het probleem met de blauwe nu helemaal opgelost?

Het is nog niet perfect maar werkbaar. Wat jij voorstelt lijkt een oplossing maar ik wil de mogelijkheid hebben om de uitstroom individueel te regelen.
Mooi project hoor maar 4 jaar al bezig zijn daar zou ik geen zin in hebben :)

I.p.v. die UPS kan je toch beter een aggregaat kopen? Zijn ook niet zo duur meer hoor!
Aggregaat hoort er inderdaad ook bij maar in de categorie die ik kan en wil betalen zal deze niet automatisch aanslaan. Ik zal thuis moeten zijn om het aggregaat op te starten. De UPS is er dus om het eerste uur of zo op te vangen en ervoor te zorgen dat er minimaal een SMS verzonden wordt.

Je zou misschien nog een knie kunnen plaatsen op te retourleiding in het laatste vak.
Als je dan een knie naar beneden plaatst zuigt ie misschien minder snel lucht mee vanaf het oppervlak
Het zou nog iets extra's kunnen toevoegen maar het probleem is inmiddels 'opgelost'
 
  • Leuk
Waarderingen: CVS
Beste StefaanF, dank je voor jouw uitgebreide reactie. Het is duidelijk dat je meer met dit bijltje hebt gehakt. Waarschijnlijk is het onderdeel van jouw werk :).
Wat volgens mij veel beter gaat werken is een knie op de noodoverloop naar boven zetten.
Die kan je schuin draaien, en zo de waterhoogte in dat laatste vak perfect afstellen hoe je wenst.
Die bellen die daar nu gevormd worden lijken me voornamelijk door een sterk hoogteverschil tussen het voorlaatste en het laatste vak.
Als je dat hoogteverschil wegneemt met behulp van die knie worden er veel minder bellen gevormd.
Als je die knie schuin naar boven zet, kan je er ook voor zorgen dat het weinige water dat erdoor loopt mooi langs 1 kant rustig overstroomt, wat geluidsoverlast ook tegengaat.
Op zichzelf zijn dit goede opmerkingen. Echter de bubbels die door het hoogteverschil tussen de verschillende vakken in de sump worden gemaakt bereiken de hoofdafvoer niet. Met een knie de noodoverloop instelbaar maken ga ik zeker implementeren.
Je hoofdoverloop:
....
Wat er volgens mij gebeurt:
De lucht die oorspronkelijk in je leidingen zit voor het water begint te lopen zit daar voor een deel nog steeds.
De stijgsnelheid van een luchtbel in water is ongeveer 0,45 m/s.
Gaat je water sneller door de buizen dan worden de luchtbellen meegenomen.
Gaat je water trager dan blijven er altijd luchtbellen hangen, niks aan te doen. Zeker in de horizontale leidingen zal er hier en daar lucht blijven hangen.
Het is waar dat het geruime tijd duurt voordat, na het inschakelen van de pompen, alle lucht uit de leiding is verdwenen. In de nieuwe situatie is het zo dat er na ongeveer 10 minuten geen lucht meer uit de leiding komt. Op de plekken waar ik plexiglas heb geplaatst zie je ook heel mooi hoe de lucht beetje bij beetje wordt voortgestuwd totdat de buis volledig met water is gevuld.

Wat je adviezen betreft. Meer debiet zou wenselijk zijn en zwaardere pompen zijn een mogelijkheid. Op dit moment heb ik 2x Jebao dcp 15.000 pompen. Ik ga er vanuit dat deze vanwege de lengte van de buizen, vele bochten en het hoogte verschil maximaal 50% capaciteit halen. Iedere pomp verbruikt 105 watt. Maar inderdaad de stroomkosten en aanschaf van andere pompen zit ik niet op te wachten. Automatische ontluchting zou een mooie oplossing zijn maar zie die maar eens zeewater bestendig te maken :).
 
@RichD1011
Dank voor het meedenken. Mooi die schuifregelaars maar ze kosten een klein vermogen. Gelukkig heb ik inmiddels met de huidige setup een werkbare situatie.
 
Beste StefaanF, dank je voor jouw uitgebreide reactie. Het is duidelijk dat je meer met dit bijltje hebt gehakt. Waarschijnlijk is het onderdeel van jouw werk :).

Graag gedaan! Hopelijk helpt het om mogelijk nog wat oplossingen te vinden. Niet slecht gegokt, ben ingenieur van opleiding.

Google geeft me deze pompkarakteristiek (rode lijn)
1579765936944.png

Daarmee kan je het debiet gaan berekenen. Opvoerhoogte op de Y-as is de som van enerzijds het hoogteverschil tussen de 2 waterniveaus en 'opvoerhoogte' door weerstand van je leidingen.
De weerstand van de leidingen berekenen is echter iets voor gevorderden. Algemeen geven veel bochten en kleine buizen een hogere weerstand.
Je ziet wel dat het debiet van de pomp zeer snel achteruit gaat met een grotere opvoerhoogte.
Om het wat gemakkelijker te maken kan je ook een emmer van 10 liter laten vollopen via je uitvoer, dan weet je het debiet ook.

Waar ik ook nog aan zat te denken, moest je nog zaken willen optimaliseren in de toekomst kan je ook wat closed loops installeren in plaats van 5 uitstroompunten.
Dan kan je van je bioloog bv. 3 uitstromers maken, en de 2 anderen rechtstreeks op een pomp aansluiten. Dan heb je veel minder efficiëntieverliezen van de pompen.
Met je debiet door je bioloog zit je immers al goed, dus die closed loops zijn een goed alternatief. Of gewoon stromingspompen en wavemakers uiteraard.

Veel succes alvast met het vervolg van het project!
 
Heel goede tip om een deel in closed loop te laten gaan. Dat geeft stroming.
Maar je ziet inderdaad dat bij deze pompen, en een hoogteverschil van 3m + weerstand er minder dan de helft van het debiet over blijft.
Dat is het grote nadeel van een bioloog die zo hoog staat.
Elke liter per uur die je minder naar boven gaat pompen levert je een stevige stroombesparing op, zeker omdat die pompen 24/24 draaien.

Voor het gedeelte in closed loop zou je een potfilter gevuld met sponsen kunnen gebruiken die dan onder je bak staan. Met een veel kleiner vermogen haal je dan toch het zweefvuil weg.
 

Terug
Bovenaan