Zelfbouw 3.200 liter in 5 geschakelde bakken


[/QUOTE]
Voor het gedeelte in closed loop zou je een potfilter gevuld met sponsen kunnen gebruiken die dan onder je bak staan. Met een veel kleiner vermogen haal je dan toch het zweefvuil weg.
Potfilters worden in de zeewater hobby niet of nauwelijks gebruikt. Het zijn plaatsen waar fosfaat zich gaat ophopen en dat is volgens velen een doodzonde....
 
Waar ik ook nog aan zat te denken, moest je nog zaken willen optimaliseren in de toekomst kan je ook wat closed loops installeren in plaats van 5 uitstroompunten.
Dan kan je van je bioloog bv. 3 uitstromers maken, en de 2 anderen rechtstreeks op een pomp aansluiten. Dan heb je veel minder efficiëntieverliezen van de pompen.
Met je debiet door je bioloog zit je immers al goed, dus die closed loops zijn een goed alternatief. Of gewoon stromingspompen en wavemakers uiteraard.
Ik heb al 2x closed loops van 9000 l/pu geïmplementeerd :).
Daarnaast zijn er 2 Maxspect Gyres 280 aanwezig die ieder 20.000 l/pu rondpompen
 
"And now for something completely different" (in memoriam Terry Jones)

Ik was tussen kerst en nieuw bij CoralAndFish in Breda om mij al vast te orienteren op levend steen (het bleek om de afwezigheid van levend steen te gaan). Ieder die de zeewaterhobby volgt heeft waarschijnlijk wel vernomen dat het sinds een jaar erg moeilijk is om aan levend steen te komen. Dit vanwege de beslissing van Indonesië om de export van levend steen (en van koraal) te verbieden.

Bij Coral and Fishstore hebben zij bedacht dat men daarom zelf maar levend steen moest gaan maken. Ik mocht even mee naar een loods op het terrein die men had omgetoverd naar een indoor zee van 20 x 30 meter gevuld met 8 ton artificieel gemaakte steen à real reef rock welke men aan het enten is met bacteriën om omstreeks maart van dit jaar te gaan verkopen als Dutch Reef Rock. De steen wordt gefabriceerd in Indonesië op basis van lokale steen welke tot kleine stukken wordt vermalen en met hars in de gewenste vorm wordt gegoten. De kosten zouden vergelijkbaar zijn met die van Real Reef Rock (RRR). De samenstelling van de steen zou beter zijn bij RRR en het grote voordeel zou dus zijn dat de steen geënt is.

Het is een project waaruit blijkt dat men bij C&F risico durft te nemen. Inmiddels staat er ook een concept van een website online (door de website designer dom genoeg niet beveiligd). Ik weet niet hoe lang deze online beschikbaar blijft daarom heb ik er maar een screenshot van gemaakt.

1579823024757.png
 
En ik maar twijfelen of ik aan mijn vrouwtje uit kan leggen waarom ik die Eheim aanschafte ipv dat Chinese merk. :-D
 
Goed plan van Coral and Fish.

Ik snap ook wel dat we de natuur willen ontzien voor onze hobby dus in mijn ogen een prima plan.

@Guppeman Altijd als ik "Chinees" spul koop ga ik na korte of langere tijd toch over op kwaliteitsspul zoals Eheim :) Goedkoop is duurkoop zeg maar.
 
Goed plan van Coral and Fish.
Ik snap ook wel dat we de natuur willen ontzien voor onze hobby dus in mijn ogen een prima plan.

Denk je dat de reden is ?
Der komt gewoon te weinig steen deze kant op .
Ik heb al 1.5 jaar geen fatsoenlijk levend steen meer gezien .
Ik zou mijn bak nog wel eens willen bijenten met vers levend steen , maar voorlopig nog niet aan orde . Mijn eigen stenen zijn volgens mij beter .
 
Volgens mij dat Indonesië weinig meer exporteert is een milieu reden toch?
 
Nieuw ontwerp voor de SUMP
Nu het probleem met de ongewenste lucht in de leiding is opgelost kon ik beginnen aan de andere problemen die nog openstaan. Het eerste probleem waar ik aan heb gewerkt is de indeling van de sump. Ik heb mijn sump ontworpen met veel goede wil maar weinig praktische kennis. In de afgelopen weken is gebleken dat er een aantal problemen zijn met de indeling van mijn sump:

Issue 1 - 10-cm gafzakken
Ik had het aanvoervak van mijn sump zodanig smal gemaakt dat er ruimte is voor 4x 10cm gafzak. Dat leek mij meer dan voldoende om 15.000 liter per uur te verwerken. Niets is minder waar. De 10cm gafzakken zijn slechts 20 cm diep en raken in no-time verstopt. Gevolg is dat het water niet door de gafzak gaat maar over het eerste schot direct in het 2de vak van de sump. Ik zou dan zowat 2 per dag de gafzakken moeten vervangen om de doorstroming goed te houden. Of ik zou moeten kiezen voor gafzakken van gaas met 300 nm dichtheid. Dat laatste is niet waar ik de gafzak voor willen gebruiken.
Hier is goed zichtbaar hoe groot het verschil tussen een 10cm en een 16cm filtersok is.
filtersokVergelijk.jpg

Issue 2 - waterniveau
Zoals je hierboven leest gaat het water in het eerste vak al over het schot heen als de gafzakken verzadigd zijn met vuil. En hierbij neemt de waterhoogte tot wel 2,5 cm toe. In de praktijk staat het water dan tot 2 cm van de bovenkant van de sump. Er hoeft dus maar iets kleins te gebeuren over het water stroomt over de rand. Geen prettig vooruitzicht met 15.000 liter per uur

Issue 3 - inhoud van afvoervak
Het vak waarin de afvoer naar de showbak zit is niet erg groot. Dit betekend dat er heel veel stroming ontstaat en daarmee krijgen de luchtbellen die daarbij ontstaan niet de kans om naar boven te stijgen. Dit heb ik tot nu toe opgelost met een grove filtermat. Echter daarmee bestaat ook het gevaar dat deze vol met vuil komt en daarbij verstopt met mogelijk een overstroming tot gevolg. Zie de video

Aanpassingen waren dus noodzakelijk

Nieuwe ontwerp

Vak 1 => aanvoer 21 cm breed - 3x 18cm gafzak
- tussenschot 4 cm breed
Vak 2 -> skimmer + reaktors voor GFO en kool 70 cm breed
- tussenschot 4 cm breed
Vak 3 -> refugium 25 breed
- tussenschot 4 cm 47 cm hoog
Vak 4 -> levend steen 25 cm breed
tussenschot 5- cm
Vak 5
afvoer 15 cm breed
Originele ontwerp van de sump:

Vak 1 => aanvoer 11 cm breed - 4x 10cm gafzak
- tussenschot 4 cm breed
Vak 2 -> skimmer + reaktors voor GFO en kool 75 cm breed
- tussenschot 4 cm breed
Vak 3 -> refugium 25 breed
- tussenschot 4 cm 47 cm hoog
Vak 4 -> levend steen 25 cm breed
tussenschot 5- cm
Vak 5
afvoer 5 cm breed

Om deze wijzigingen te kunnen aanbrengen heb ik beide delen van de sump uit de stellage gehaald en de diverse schotten losgesneden. Een pittige klus omdat je niet overal makkelijk met een mes bij kunt. Je moet dus met losse stanley mesjes werken. Ik heb een groot deel ook met ouderwetse scheermesjes gedaan. Deze zijn namelijk een stuk dunner en je komt daarmee echt tussen 2 glasplaten.
"Needless to say", je moet je er continu van bewust zijn dat de messen vlijmscherp zijn dus handschoenen aan en voorzichtig zijn.

In de nieuwe indeling => 3x 16cm filtersok op een rij :)
16cm-filtersok.jpg


Na de aanpassingen zijn de meeste problemen verholpen. Hieronder een opname van het afvoervak tijdens het opstarten van de pompen.
 
Grafsokken zijn inderdaad dingen die veel te snel verstopt raken.

Filterfleece is een veel betere oplossing.

Ziet er wel allemaal goed uit!

Hoe ver ben je nu? Dit jaar koraal en vis er in?
 
Dat je ergens "gratis" lucht krijgt kan gewoon niet, die lucht moet van ergens komen, en als er valse lucht aangezogen wordt, dan zou je lekken hebben op het moment dat de kraan dicht staat.

Lucht die 'zomaar ontstaat' kan wel degelijk. Zoek maar eens op de term cavitatie. Dit zie je ook soms bij een dichtgeslibt filter. dan komt er ook een stroom bellen uit je filteruitlaat.
De opgeloste gassen worden dan letterlijk uit de oplossing geslagen en er ontstaan gasvormige bellen. Heeft iets met lokale druk/onderdruk en een rotor te maken.

Ik durf niet te zeggen of dat hier ook het geval is, dit zijn wel erg veel bellen namelijk, maar de schaal van het project is ook gigantisch natuurlijk.
 
Al die wijzigingen voor wat gafzakken ??
Volgens mij zul je die als je even echt aan het draaien bent snel verwijderen .
Wat een ondingen ...
Wat ik niet begrijp is dat een overlopende gafzak voor problemen kan zorgen , dat is dan een grove ontwerpfout in de sump .
Dat overlopende water moet gewoon in hetzelfde vak kunnen vallen en geen verschil in waterhoogtes mogen geven .
 
Wat ik niet begrijp is dat een overlopende gafzak voor problemen kan zorgen , dat is dan een grove ontwerpfout in de sump .
Dat was dan ook de ontwerpfout die de belangrijkste reden was voor de nieuwe indeling van de sump :).
En dat gafzakken niet de ideale oplossing voor alles is snap ik ook wel. In de nieuwe situatie is het in ieder geval een optie die mij ter beschikking staat.

Hoe ver ben je nu? Dit jaar koraal en vis er in?
Dat is wel de bedoeling. Het heeft lang genoeg geduurd :).
 
Gaat dat nog door de deur dan?
Natuurlijk niet, die dingen zijn 1 meter breed. Er komt er één in de garage en de andere op een verloren hoek op de plaats.
 
Natuurlijk niet, die dingen zijn 1 meter breed. Er komt er één in de garage en de andere op een verloren hoek op de plaats.
Ahha, dacht al “dat word koud water als ze buiten blijven”
 
Zou ze ook goed isoleren want dat scheelt een hoop stroom of hou je ze op kamertemperatuur?
 
Lucht die 'zomaar ontstaat' kan wel degelijk. Zoek maar eens op de term cavitatie. Dit zie je ook soms bij een dichtgeslibt filter. dan komt er ook een stroom bellen uit je filteruitlaat.
De opgeloste gassen worden dan letterlijk uit de oplossing geslagen en er ontstaan gasvormige bellen. Heeft iets met lokale druk/onderdruk en een rotor te maken.

Ik durf niet te zeggen of dat hier ook het geval is, dit zijn wel erg veel bellen namelijk, maar de schaal van het project is ook gigantisch natuurlijk.
Klopt niet helemaal. Cavitatie zijn onderdrukbellen die daarna terug in elkaar klappen. Als dat gebeurt komt er een hoop energie vrij plaatselijk, en dan beschadig je gewoon de pomp naast het feit dat het veel lawaai maakt.

Die onderdrukbellen geraken niet tot in je bak tenzij er heel veel opgeloste gassen in het water aanwezig zijn.

@hensie44 : hoe heb je dat luchtprobleem dan opgelost?
 
Klopt niet helemaal. Cavitatie zijn onderdrukbellen die daarna terug in elkaar klappen. Als dat gebeurt komt er een hoop energie vrij plaatselijk, en dan beschadig je gewoon de pomp naast het feit dat het veel lawaai maakt.

Die onderdrukbellen geraken niet tot in je bak tenzij er heel veel opgeloste gassen in het water aanwezig zijn.

@hensie44 : hoe heb je dat luchtprobleem dan opgelost?

Klopt maar juist wat je zelf aangeeft 'veel opgeloste gassen in het water aanwezig' is vaak het geval als je veel CO2 toevoert en halverwege de dag bouwt ook de zuurstof flink op.
Ik krijg bijvoorbeeld ook last van cavitatie bij mijn aquarium als mijn filter te veel vervuild is of als het voorfilter verstopt zit. Dan komt er een continue stroom bellen mijn aquarium in.
Ook op mijn werk zien we het in industriele filtratieprocessen vaak: continue stroom bellen bij filter dat verstopt raakt.

Ik zie dit fenomeen in ieder geval regelmatig. Zowel op werk als bij mijn aquaria (huidige en vorige aquarium).
 
@tommie @trinakria
Ik weet te weinig over het onderwerp cavitatie om een zinnige bijdrage te geven in de discussie. Voor mij is het probleem in ieder geval opgelost sinds ik de kranen die de uitstroom in de hoofdbak regelen van 32 mm heb verkleind naar 25 mm.
 
Hellup
Paniek
Mijn bak moet leeg....
 
Clickbait, :engel:

Sorry ik kon het niet laten.
Ik kreeg een telefoontje dat er morgen een paar kuub zeewater mijn kant op komt.
Ik moet het zoet water dus uit het aquarium verwijderen :)

En dan zal vanaf morgen de indraaiperiode beginnen waarna over een week of 8 à 12 de eerste dieren in de bak kunnen......
 
Laatst bewerkt:
Leuk man! Hou ons geupdate! Ook al levend steen er in?
 
Leuk man! Hou ons geupdate! Ook al levend steen er in?
De levering van het zeewater is wat eerder dan verwacht. Het levend steen zou ik pas bestellen als het zeewater binnen is om het steen zo vers mogelijk te krijgen.. Morgen dus maar eens langs de LFS :)
 
Geweldig project! Ik ga het volgen bij deze. ?
 
Oh kijk! Mooie vorderingen. Mag ik vragen hoe je dit geleverd krijgt?
 
Oh kijk! Mooie vorderingen. Mag ik vragen hoe je dit geleverd krijgt?
Ik gok op een brandweerwagen, die hebben goede pompen, en kunnen ook de tank snel vol zuigen. :)
Bijna goed, wel brandweerslangen maar geen brandweerwagen. Slangdiameter 75 mm. En met 300 liter per minuut de bak in.
1583937271249.png

http://zeewatertransport.nl/nl/ dit bedrijf komt niet voor een paar litertjes bij je langs. Men brengt tegenwoordig ook gevulde IBC containers op locatie. Maar in mijn geval kwam de 5.5 kuub rechtstreeks uit de grote wagen. Het zou vannacht om al 4 uur uit de zee gehaald zijn. Overigens is dit ook het bedrijf dat grote jongens als De Jong Marinelife en Coral and Fish en vele anderen van zeewater voorziet.

Het water is nu 9 graden en er zit nog veel lucht in dus het zicht is minimaal :)
Eerst maar eens een paar dagen laten opwarmen en dan meten wat de waarden zijn,
1583937555665.png
 
Succes.:thumbs:
 

:cooll:
Vanaf dergelijke volumes mag je jezelf ook tot de grote jongens rekenen vind ik!

dus het zicht is minimaal

Het zicht is misschien minimaal maar het is wel de max van een zicht!!
Wat een beest van een bak! :petjeaf::r
Is voor jou ook even wennen om hem ineens vol water te zien staan waarschijnlijk?
Lijkt me allemaal zeer spannend, alvast veel succes!
En plezier!
 
Moet je aanpassingen doen aan het zoutgehalte of iets dergelijks? Als ik mij niet vergis is water uit de Oosterschelde iets te zout (of minder zout, kan me dat niet zo goed herinneren) voor de vissen en koralen die in de hobby worden gehouden.
 
Vanaf dergelijke volumes mag je jezelf ook tot de grote jongens rekenen vind ik!
Kleine aanvulling. De bak zelf is 3.2 kuub.
De sump 400 liters
en 2x IBC vat van 1.000 liter voor verversen, quarantaine bak etc.

Is voor jou ook even wennen om hem ineens vol water te zien staan waarschijnlijk?
De bak staat al bijna een jaar vol met ZOET water. Dus dat de bak vol staat is niet vreemd :)

Moet je aanpassingen doen aan het zoutgehalte of iets dergelijks?
Waarschijnlijk wel, want er stond nog een bodempje osmose water in de bak (lees iets van 100 liter)
 

Terug
Bovenaan