Voor de kardinaaltetra's zit je in ieder geval qua afmeting, temperatuur en waterwaarden goed.
Over het onbekende algenetertje kan ik natuurlijk niet veel zeggen, aangezien die onbekend is. Met een fotootje in de rubriek "identificatie" kun je misschien de soort achterhalen, en dan kunnen we je daar meer over vertellen.
Voor wat betreft dwergcichliden begrijp ik uit jouw vraag dat je daarmee geen, of niet veel, ervaring hebt.
In dat geval zou ik me in ieder geval beperken tot de makkelijkste soorten om - bij 24 graden - te houden.
De kaketoe- of gekuifde dwergcichlide (Apistogramma cacatuoides) is er daar ��n van. Een soort die vrij sterk is en niet te gevoelig voor waterwaarden. Maar onder de "makkelijke" dwergcichliden bepaald niet de vreedzaamste, iets waarmee je in een gezelschapsbak wel rekening moet houden.
Apistogramma borellii is vreedzamer, maar niet geschikt voor jouw temperatuur.
En voor zover ik weet zijn alle andere Apistogramma-soorten niet echt geschikt voor beginners, maar er zijn hier leden met meer ervaring dan ik en misschien hebben die nog wel een tip.
Mikrogeophagus altispinosus (boliviaanse antennebaars) zou heel goed kunnen, en daarvan zou je zowel een koppel als een harem (1 man met meerdere vrouwen) en zelfs een groepje (meerdere mannen met vrouwen) kunnen houden, al zou ik het laatste in 1 meter niet aanraden.
De nauwe verwant M. ramirezi (antennebaars) is behoorlijk gevoelig voor de waterwaarden en bovendien zijn er door jarenlange inteelt veel zwakke exemplaren in de handel, dit is bepaald geen aanrader.
Qua oppervlakte en temperatuur zou een harem schaakbordcichliden (Dicrossus filamentosa) wel kunnen, als er tenminste op de bodem genoeg schuilplaatsen zijn in de vorm van hout en planten. Maar dan moet je er wel rekening mee houden dat die bijna uitsluitend levend voer eet; aan diepvriesvoer kunnen ze nog wel wennen maar gedroogd levend voer of vlok-, korrel- of tabletvoer worden in het algemeen niet geaccepteerd. Voor deze vis moet je dus wel bereid zijn 2 of 3 keer per week levend voer te kopen en op alle andere dagen (ook) diepvriesvoer te geven.
Van de andere dwergcichliden die regelmatig in de handel zijn lijkt mij alleen de Laetacara dorsigera (roodborst-acara of Bobo-cichlide) geschikt. Maar dat is dan ook gelijk wel een erg mooie en interessante vis die niet heel veel eisen stelt. Het lijkt tegenstrijdig, maar alleen als er genoeg schuilplaatsen zijn zal deze vis vaak zichtbaar zijn en haar mooie gedrag vertonen, want dan voelt de vis zich veilig genoeg; anders zullen de schaarse verstop-plekken bijna continu gebruikt worden. En die schuilplaatsen bestaan dan vooral uit stukken hout en planten. Niet alleen laagblijvende planten, maar ook drijfplanten (schaduw). En een aantal planten die tot (vlakbij) de oppervlakte groeien, want deze soort houdt zich - anders dan de meeste cichliden - vaak in de middenlaag van het aquarium op. Iets waar je bij de keuze van de andere soorten rekening moet houden.
De sleutelgatcichlide (Cleithracara maronii) lijkt me voor 1 meter iets te groot, maar als je al weet dat het om een bewezen koppel (die dus samen al een nest hebben gehad) gaat zou het kunnen.
De kardinaaltetra's bevolken met name de middenzone. Met 20 stuks daarvan (mooie grote groep, trouwens!) is het daar al wel vol genoeg. In de oppervlakte- en bodemzone heb je tot nu toe (afgezien dan misschien van de nog onbekende algeneter) niets.
Bij de bodem is - als je voor L. dorsigera zou kiezen - nog ruimte voor een groep (10 of meer) exemplaren van een van de kleinere Corydoras-soorten (C. habrosus, C. hastatus, C. metae, C. pygmaeus, C. panda, C. trilineata). Maar bij een harem A. cacatuoides of M. altispinosus is het daar al druk genoeg.
Voor de oppervlakte is de keuze niet heel erg groot, maar er zijn toch best wat opties te verzinnen. Zoals de verschillende bijlzalmen, zoals: Carnegiella marthae, C. myersi, C. strigata, Gasteropelecus levis en G. sternicla. Of de potloodvissen Nannostomus eques en N. marginatus. Of Pseudepiplatys annulatus (ringbandsnoekje).
Met L-nummers in een meterbak zou ik erg oppassen, de meeste soorten zijn namelijk behoorlijke watervervuilers en veel worden simpelweg te groot. W�l aanraders zijn bijvoorbeeldAncistrus cf. cirrhosus (borstelneusmeerval) en Panaquolus maccus. Er zijn nog heel veel andere soorten, die ik persoonlijk niet allemaal ken.
Je zou hiervoor een database met zoekfunctie kunnen gebruiken. Zelf raadpleeg ik het vaakst
www.aquavisie.retry.org.
Ik ken geen andere dan de hierboven genoemde families met geschikte soorten, en andere soorten van de genoemde families zijn volgens mij niet geschikt.
Met het bovenstaande kun je volgens mij al een heel interessant bestand opbouwen.
Maar je kunt natuurlijk ook zelf verder gaan zoeken. Het handigst daarvoor is een database met zoekfunctie te gebruiken.
Overigens h��l goed dat je even onderzoek doet voordat je je bak met van alles en nog wat volplempt! Ik zou willen dat iedereen dat deed.
En natuurlijk kun je, als je een idee voor een bestand hebt, dat hier weer aan ons voorleggen.
Wij zijn (onder andere) daarvoor op deze site aanwezig, en zo kun je gebruik maken van tientallen jaren ervaring die je zelf nog niet hebt!
H��l veel succes met het vullen van je bak, en alvast h��l veel plezier met het kijken ernaar.
Want daar gaat het natuurlijk eigenlijk alleen om.