Wat is er nieuw

Dwergchicliden Z-A, en wat meer??

holgersson

Well-known member
Lid geworden
27 januari 2013
Website
www.aquaforum.nl
Hallo allen,

Ik ben bezig met het inrichten van een aquarium waarin in graag dwergcichliden wil gaan houden.
Omdat ik weinig ervaring heb met het houden van een aquarium heb ik besloten maar even een topic te starten. Ik wil natuurlijk niet zomaar wat bij elkaar ingooien.

Allereerst maar even wat informatie over de bak+waterwaarden:

Afmetingen: 100x50x55 cm.
Inhoud: bruto 275 liter.
Inrichting: holen (5x), diverse stukken hout, (drijf)planten.

Waterwaarden:
temp: 24�C
PH: 7.5
GH: 8
NO2: 0
NO3: n.b.

De vissen die inmiddels in de bak zitten zijn:

- 20x Kardinaaltetra
- Een algenetertje waarvan ik niet weet welke soort het is.

De dwergcichlide die ik leuk vind is de a.cacatuoides, en schijnt voor beginners als ik een goede keus te zijn.

Waar ik nog naar op zoek ben:

- Een aantal L-nummers (wellicht 010a?).
- Leuke vissen voor de bovenlaag.
- En eventueel andere bijvissen die goed in het geheel passen.

Ik ben heel benieuwd welke opmerkingen/suggesties jullie hebben.

Voor de kardinaaltetra's zit je in ieder geval qua afmeting, temperatuur en waterwaarden goed.
Over het onbekende algenetertje kan ik natuurlijk niet veel zeggen, aangezien die onbekend is. Met een fotootje in de rubriek "identificatie" kun je misschien de soort achterhalen, en dan kunnen we je daar meer over vertellen.

Voor wat betreft dwergcichliden begrijp ik uit jouw vraag dat je daarmee geen, of niet veel, ervaring hebt.
In dat geval zou ik me in ieder geval beperken tot de makkelijkste soorten om - bij 24 graden - te houden.
De kaketoe- of gekuifde dwergcichlide (Apistogramma cacatuoides) is er daar ��n van. Een soort die vrij sterk is en niet te gevoelig voor waterwaarden. Maar onder de "makkelijke" dwergcichliden bepaald niet de vreedzaamste, iets waarmee je in een gezelschapsbak wel rekening moet houden.

Apistogramma borellii is vreedzamer, maar niet geschikt voor jouw temperatuur.
En voor zover ik weet zijn alle andere Apistogramma-soorten niet echt geschikt voor beginners, maar er zijn hier leden met meer ervaring dan ik en misschien hebben die nog wel een tip.
Mikrogeophagus altispinosus (boliviaanse antennebaars) zou heel goed kunnen, en daarvan zou je zowel een koppel als een harem (1 man met meerdere vrouwen) en zelfs een groepje (meerdere mannen met vrouwen) kunnen houden, al zou ik het laatste in 1 meter niet aanraden.
De nauwe verwant M. ramirezi (antennebaars) is behoorlijk gevoelig voor de waterwaarden en bovendien zijn er door jarenlange inteelt veel zwakke exemplaren in de handel, dit is bepaald geen aanrader.
Qua oppervlakte en temperatuur zou een harem schaakbordcichliden (Dicrossus filamentosa) wel kunnen, als er tenminste op de bodem genoeg schuilplaatsen zijn in de vorm van hout en planten. Maar dan moet je er wel rekening mee houden dat die bijna uitsluitend levend voer eet; aan diepvriesvoer kunnen ze nog wel wennen maar gedroogd levend voer of vlok-, korrel- of tabletvoer worden in het algemeen niet geaccepteerd. Voor deze vis moet je dus wel bereid zijn 2 of 3 keer per week levend voer te kopen en op alle andere dagen (ook) diepvriesvoer te geven.
Van de andere dwergcichliden die regelmatig in de handel zijn lijkt mij alleen de Laetacara dorsigera (roodborst-acara of Bobo-cichlide) geschikt. Maar dat is dan ook gelijk wel een erg mooie en interessante vis die niet heel veel eisen stelt. Het lijkt tegenstrijdig, maar alleen als er genoeg schuilplaatsen zijn zal deze vis vaak zichtbaar zijn en haar mooie gedrag vertonen, want dan voelt de vis zich veilig genoeg; anders zullen de schaarse verstop-plekken bijna continu gebruikt worden. En die schuilplaatsen bestaan dan vooral uit stukken hout en planten. Niet alleen laagblijvende planten, maar ook drijfplanten (schaduw). En een aantal planten die tot (vlakbij) de oppervlakte groeien, want deze soort houdt zich - anders dan de meeste cichliden - vaak in de middenlaag van het aquarium op. Iets waar je bij de keuze van de andere soorten rekening moet houden.
De sleutelgatcichlide (Cleithracara maronii) lijkt me voor 1 meter iets te groot, maar als je al weet dat het om een bewezen koppel (die dus samen al een nest hebben gehad) gaat zou het kunnen.

De kardinaaltetra's bevolken met name de middenzone. Met 20 stuks daarvan (mooie grote groep, trouwens!) is het daar al wel vol genoeg. In de oppervlakte- en bodemzone heb je tot nu toe (afgezien dan misschien van de nog onbekende algeneter) niets.

Bij de bodem is - als je voor L. dorsigera zou kiezen - nog ruimte voor een groep (10 of meer) exemplaren van een van de kleinere Corydoras-soorten (C. habrosus, C. hastatus, C. metae, C. pygmaeus, C. panda, C. trilineata). Maar bij een harem A. cacatuoides of M. altispinosus is het daar al druk genoeg.
Voor de oppervlakte is de keuze niet heel erg groot, maar er zijn toch best wat opties te verzinnen. Zoals de verschillende bijlzalmen, zoals: Carnegiella marthae, C. myersi, C. strigata, Gasteropelecus levis en G. sternicla. Of de potloodvissen Nannostomus eques en N. marginatus. Of Pseudepiplatys annulatus (ringbandsnoekje).

Met L-nummers in een meterbak zou ik erg oppassen, de meeste soorten zijn namelijk behoorlijke watervervuilers en veel worden simpelweg te groot. W�l aanraders zijn bijvoorbeeldAncistrus cf. cirrhosus (borstelneusmeerval) en Panaquolus maccus. Er zijn nog heel veel andere soorten, die ik persoonlijk niet allemaal ken.
Je zou hiervoor een database met zoekfunctie kunnen gebruiken. Zelf raadpleeg ik het vaakst www.aquavisie.retry.org.

Ik ken geen andere dan de hierboven genoemde families met geschikte soorten, en andere soorten van de genoemde families zijn volgens mij niet geschikt.

Met het bovenstaande kun je volgens mij al een heel interessant bestand opbouwen.
Maar je kunt natuurlijk ook zelf verder gaan zoeken. Het handigst daarvoor is een database met zoekfunctie te gebruiken.

Overigens h��l goed dat je even onderzoek doet voordat je je bak met van alles en nog wat volplempt! Ik zou willen dat iedereen dat deed.

En natuurlijk kun je, als je een idee voor een bestand hebt, dat hier weer aan ons voorleggen.
Wij zijn (onder andere) daarvoor op deze site aanwezig, en zo kun je gebruik maken van tientallen jaren ervaring die je zelf nog niet hebt!

H��l veel succes met het vullen van je bak, en alvast h��l veel plezier met het kijken ernaar.
Want daar gaat het natuurlijk eigenlijk alleen om.

Bedankt voor je uitgebreide reactie Patrick, dit gaat me zeker verder helpen!

Ik ga de komende tijd eens uitgebreid jouw suggesties nader bekijken.
Die ringbandsnoekjes zijn erg fraai trouwens!

Ik heb ook de Ringbandsnoekjes en ze zijn inderdaad erg mooi en een rustig visje ook qua gedrag.
Ze willen wel graag de nodige drijvers in de bak.

Dicrossus filamentosus is behoorlijk gevoelig voor de verkeerde waterwaarden. Die houd je slechts op zacht water voor lange tijd goed. Geen aanrader dus als je niet bereid bent water aan te gaan passen. De stellingen over de typen voer die deze soort wel of niet zou eten zijn onjuist. Diepvriesvoer vormt geen enkel probleem, daar hoeven ze echt niet aan te 'wennen' en zelfs droogvoer gaat er in, zij het na een kleine aarzeling.

Nannostomus marginatus is niet een oppervlaktevis. Aan het oppervlak komt 'ie wel eens, maar uitvalsbasis is en blijft het midden, waar je kardinaaltetra's al bivakkeren.

Er zijn meer Apistogramma soorten die aardig overweg kunnen met wat harder water. Dan gaat het om de soorten waarvan standaard nakweek beschikbaar is. Kijk eens op ruinemans.com

De waarschuwing voor L-nummers is wat ongelukkig. Ten eerste omdat er genoeg soorten zijn die prima in een meterbak passen wat betreft gedrag en formaat (L333, L134, om er een paar te noemen) en ten tweede omdat als je ze dan toch vrijwel allemaal afraad vanwege het formaat dat ze bereiken het uitermate vreemd is wel aan te raden een soort die de 16/17 kan bereiken (Ancistrus cf. cirrhosus). Onze tip: L010a.

Een korte update..

De tot nu toe onbekende algeneter is (3x) gedetermineerd als 'Ancistrus cf. cirrhosus 'albino'.

En de L010a heb ik vaker voorbij horen komen, zeker het overwegen waard. Al wordt het i.c.m. een groep corydorassen wel weer erg druk dan.
Bovendien valt de A.caca zowieso af dan.

Keuzes, keuzes.. :stars:

Prima verhaal van Paddy!

Kleine opmerking nog:

misschien moet je er ook even rekening mee houden dat als je een L-nummer uit gaat zoeken dat vele L-nummers als een tank over de bodem gaan. Als je wilt gaan kweken met Caca's moet je dat even in je overweging meenemen of je inrichting er proberen zo goed mogelijk op aan te passen.

Beste allen,

Wat is er nu leuker om lekker over je aquarium na te denken als je vanwege ijzel niet op je werk kunt komen? 😀

Dus heb ik er maar eens rustig over nagedacht en ik zit zelf aan de volgende soorten te denken, waarbij ik twijfel aan de aantallen (met name de snoekjes):

Boven: Ringbandsnoekjes (2xM, 4xV)

Midden: kardinaaltetra (20x)

Onder: ancistrus cf.cirrhosus (1x) / L010a (2x) / a.cacatuoides triple red/orange (1xM, 3xV)

Toelichting:

Ik zit er aan te denken om voor de ancistrus een nieuwe eigenaar te zoeken zodra hij aan de grote kant wordt.

Kwa samenstelling van de snoekjes heb ik bar weinig info kunnen vinden. Wellicht dat John me hier iets over kan/wil vertellen?

Zou er in de middenlaag nog iets bij kunnen (uitbreiding school), of zal het dan een drukke boel worden?

Zoals gewoonlijk zijn alle suggesties/opmerkingen meer dan welkom!

Voorstel: vervang de kardinaaltetra door de neontetra.
Die kan wat koeler. Is goed voor het ringbsndsnoekje en de Cacatuoides die als Peruviaan toch ook al niet zo warm hoeft (enqua sex ratio is het ook alleen maar gunstig als je nakomelingen krijgt).
Verwarming bv. op een graadje of 22.

Eens met Ivo, zorg ook voor voldoende holen voor de Apistogramma. 3 holen per vrouw, en aangezien je ook nog meervallen hebt die jolen gebruiken zou ik dus voor 15 holen gaan met dit bestand. Holen kunnen bestaan uit gaten in hout, kokosnoten, stenen en bladeren.

Aangezien je de kardinalen al hebt zou ik me kunnen voorstellen dat je die liever niet weg doet, in dat geval zou ik voor de bovenlaag gaan voor Carnegiella strigata ipv de ringbandsnoekjes en als Appistogramma een harem A. macmasteri (ook wel verkocht als A. viejita).

Allen bedankt voor de reactie's.

De hoofdbewoners zijn inmiddels gearriveerd:

Apistogramma Cacatuoides (1xm, 2xv):

844773_0_82_img_20160109_145335.jpg

494736_0_82_img_20160109_145327.jpg

Het andere vrouwtje heeft nog geen zin in foto's, die vindt de grotjes interessanter.

Ook zitten er inmiddels 10 bijlvisjes in:

448562_0_82_img_20160109_162607.jpg

Leuk om te zien dat de tetra's ineens lijken op te leven, ze worden ineens veel actiever.

Ik heb er ook 2 slakken bij in gedaan, de soortnaam is me ontschoten:

639351_0_82_img_20160109_141147.jpg

In een 275 liter bak kan je wel wat vissen in houden, dus laat je maar eens lekker gaan! Je vissenbestand ziet er goed uit en je bent goed op de hoogte van de stand van zaken! Proficiat!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan