Wat is er nieuw

Roomsnoes_06

Well-known member
Lid geworden
2 augustus 2022
Leeftijd
22
Hoi Allemaal,

aanstaande zondag ga ik naar het vivarium. omdat we net een nieuw aquarium hebben aangeschaft hoop ik prachtige bewoners te vinden. Het aquarium is 45cm breed, 35 diep en 35 cm hoog. omgerekend 55L. Nu kwamen wij dwergklauwkikkers tegen. wat een schatjes. Echt zo ongelofelijk leuk en zo lekker stuntelig. Omdat het aquarium nu nog leeg staat had ik gehoopt om op het vivarium ideen op te doen. Het eerste idee was om een muskus schildpad te houden, maar ik heb inmiddels begrepen dat dit aquarium er eigenlijk te klein voor is. Toch zonde. Toen ontstond het idee van de dkk. Zouden deze diertjes in dit aquarium passen en met z'n hoevelen zouden ze hier kunnen wonen? Kan een aquasoil bodem? Zouden er dan ook nog visjes bij kunnen zoals eventuele guppen of garnalen, of een appelslak? Qua pomp heb ik een

Eigenlijk wil ik heel graag iets bijzonders in het aquarium houden in combinatie met vissen, helaas is het aquarium voor een axolot aan de te kleine kant.

Ik hoor het graag als jullie nog ideeën hebben of dat jullie me verder kunnen helpen 🙂

Ik heb ze ook gehad maar gewoon op kraanwater. Ik denk dat je er wel 5-6 in kan doen en een groepjes is ook mooier. Volwassen garnalen laten ze denk ik met rust maar elk jong garnaaltje zullen ze snel als een prooi zien.
Ze hebben slecht zicht en eten graag levendvoer. Ik voerde vaak diepvries in een glazen schaaltje en liet dat door een stuk filterbuis in het schaaltje landen.

Grotere bak of een exoterrading😀

Ik heb ze ook gehad maar gewoon op kraanwater. Ik denk dat je er wel 5-6 in kan doen en een groepjes is ook mooier. Volwassen garnalen laten ze denk ik met rust maar elk jong garnaaltje zullen ze snel als een prooi zien.
Ze hebben slecht zicht en eten graag levendvoer. Ik voerde vaak diepvries in een glazen schaaltje en liet dat door een stuk filterbuis in het schaaltje landen.
oh 6 is nog goed te doen, nog best veel eigenlijk. zit er nog verschil in de albino of de wildkleur? En zouden zij op een aquasoil bodem kunnen leven?

Wist je dat er dwergklauwkikkers en klauwkikkers zijn en dat die een beetje op elkaar kunnen lijken als ze klein zijn? Klauwkikkers wil je zeker niet, ze worden groter en zijn vraatzuchtig. Op internet vind je de verschillen.

aan wat voor een formaat bak is dan te denken?
Op zo een tentoonstelling is er veel te koop , tussen de ruimte die je hebt groot omhoog denken dan heb je alle soorten beesten van boven tot onder.
Onderhoud is wel iets.
Daar staat het supermooi natuurlijk.

Op zo een tentoonstelling is er veel te koop , tussen de ruimte die je hebt groot omhoog denken dan heb je alle soorten beesten van boven tot onder.
Onderhoud is wel iets.
Daar staat het supermooi natuurlijk.
klopt inderdaad. het word de eerste keer daarnaartoe gaan en heb er ontzettend veel zin in 🙂

Wist je dat er dwergklauwkikkers en klauwkikkers zijn en dat die een beetje op elkaar kunnen lijken als ze klein zijn? Klauwkikkers wil je zeker niet, ze worden groter en zijn vraatzuchtig. Op internet vind je de verschillen.
Je kan een dwerg gemakkelijk onderscheiden van de klauwkikker omdat deze zwemvliezen heeft, zowel op de voor als achterpoten. De klauwkikker heeft deze enkel op de achterpoten.

Tekst van aquariumleven.com

Ik denk inderdaad dat een groepje dwergen goed kan in die bak. 🙂

Voor een muskusschildpad moet je echt denken aan een bak van minstens 1 m, en dat is dan nog voor de kleinblijvende exemplaren. Vaak is het beter om iets ruimers te nemen. Het zijn nog best actieve dieren als ze de kans krijgen om veel rond te lopen/zwemmen.

Ik denk inderdaad dat een groepje dwergen goed kan in die bak. 🙂

Voor een muskusschildpad moet je echt denken aan een bak van minstens 1 m, en dat is dan nog voor de kleinblijvende exemplaren. Vaak is het beter om iets ruimers te nemen. Het zijn nog best actieve dieren als ze de kans krijgen om veel rond te lopen/zwemmen.
Wat leuk dat deze in de bak kunnen 🙂
Dan kan ik dit uitwerken op Vivarium 🙂
Zouden er eventueel nog visjes bij kunnen? En welke zouden dit kunnen zijn? 🙂

Laatst bewerkt:
Dat zijn andere dan dwergklauwkikkers Andre 😉
Haha ja dat zijn inderdaad ander soort kikker 🙂
Ook well super leuk om te houden, maar voor nu gaat dat iets teveel geld kosten.

Afgelopen weekend op Vivarium geweest en wat een geweldige beurs! Zoveel gezien en ook zoveel ideeën opgedaan.

Maar dan komt nu hier toch de grote maar...
Ik heb dus een bak van 45 breed bij 35*35. Omdat een paludarium te duur word is het idee om dit aquarium zo te maken dat er hout uitsteekt en het echt een open aquarium word. Op dat hout komen nog planten die tegen de muur groeien.
Op de beurs kwamen we de dwergklauwkikkers tegen en was eigenlijk meteen verkocht.

Maarrr... In mijn vorige bakje had ik een betta en eigenlijk mis ik het wel om zo'n vis te hebben....Zou er een betta bij dit bestand kunnen? En zoja, hoeveel?🥲 Om dit bestand compleet te maken word het waarschijnlijk aangevuld met een of twee appelslakken en garnalenmix 🙂

Dan nu nog een grote vraag, ze hadden overal prachtige bakjes met grasland. Super mooi en wil dat ook proberen te maken. Nu heb ik wel plantenvoeding maar ben ik eigenlijk niet zo gek op de soil. Dit gaat erg kort mee, is het mogelijk om een grasmat te krijgen op een dennerle garnalen kies bodem?

Nou voor de DKK moet de bak zover ik weet goed afgesloten zijn en met een Betta zou ik dat ook niet snel aandurven.

Volgens mij is een open bak ook geen goed idee.
Ik heb hier ook een 5-tal dkk met een koppel kaap lopez.
Wat een schatjes😍en wat mooii
Die lijken me wel echt super leuk, worden deze in een koppeltje of een harem gehouden?

Kunnen dkk met garnalen? Het is niet heeel erg als er af en toe eentje word opgesnoept...😅

Nou voor de DKK moet de bak zover ik weet goed afgesloten zijn en met een Betta zou ik dat ook niet snel aandurven.
Jaa de bak word met een soort gaas afgesloten en ook met veel beplanting aan de zijkant. Doordat het water maar 30cm hoog komt blijft en nog een rand over van ruim 5cm kaal glas.

Wat jammer dat een betta niet kan, ook dit zijn juist ontzettend leuke visjes en zijn zo lekker persoonlijk, hebben allemaal hun eigen karakter.

Welke bodem zou er goed zijn voor de dkk? Zou Soil mogelijk zijn?
Het liefste wil ik gaan experimenteren met een grasmatje laten groeien. Welke bodem is hiervoor geschikt (hoeft niet perse soil te zijn) en welke plantjes kunnen er zonder co2?
Ik had al iets gelezen over de marsilea hirsuta en de Sagittaria subulata.

Wat een schatjes😍en wat mooii
Die lijken me wel echt super leuk, worden deze in een koppeltje of een harem gehouden?

Kunnen dkk met garnalen? Het is niet heeel erg als er af en toe eentje word opgesnoept...😅
Koppel kan maar volgens mij is een harem beter. Ben zelf ook met een harem beginnen maar helaas is 1 vrouwtje overleden.
Ik ben zelf ook met wat garnalen begonnen maar die zijn er niet meer. Zowel kikkers als kaap lopez lusten wel een garnaaltje.
Je kunt het rustig proberen maar zou er niet de duurste soorten aan wagen.

Ik denk dat je bij de koop van de DKK het amper kan zien. Ik heb er altijd een stuk of 5 gehad en nooit op het geslacht gelet. Vrouwen zijn in de regel forser en voller.

Ik denk dat je bij de koop van de DKK het amper kan zien. Ik heb er altijd een stuk of 5 gehad en nooit op het geslacht gelet. Vrouwen zijn in de regel forser en voller.
Well fijn dat ze ondanks het geslacht samen kunnen leven. Zouden appelslakken ook bij deze kikkers kunnen of kennen jullie een andere slaksoort dat groot word maar toch het aquarium schoonhoud?

Daar heb ik geen ervaring mee en ik zou me kunnen voorstellen dat ze in de voelsprieten gaan bijten van de slak.

Ik heb er zebra appelslakken (link) en puntsakken bij in. Dat gaat prima samen. Verwacht niet dat andere slakken een probleem geven.

Ik heb er zebra appelslakken (link) en puntsakken bij in. Dat gaat prima samen. Verwacht niet dat andere slakken een probleem geven.
Ohh dat zijn ook leuke slakken. Helpen deze ook met de algen bestrijding?

Slakken zullen best wat alg eten maar het is niet de oplossing en je kan beter algen voorkomen. Anders is het dweilen met de kraan open.

Slakken zullen best wat alg eten maar het is niet de oplossing en je kan beter algen voorkomen. Anders is het dweilen met de kraan open.
Klopt inderdaad. Gelukkig zelf nooit last van gehad. Even afkloppen 😅
Omdat deze bak waarschijnlijk een soil bodem krijgt word dit een hele ervaring. Ik heb hier nooit eerder mee gewerkt maar wil het nu graag goed aanpakken. Ik ben er alleen wel bang voor dat de kikkertjes lekker in de bodem gaan wroeten en nu meen ik ergens te lezen dat aquasoil stil op zn plek moeten blijven.
Welke plantjes zijn geschikt voor het maken van een lage grasmat op dennerle garnalenkies? En is deze bodem ook geschikt voor de kikkies?

Met een soil heb je denk ik lage kh en ph en ik weet niet of de DKK daar echt tegen kan dus lees dat even na.

Klopt inderdaad. Gelukkig zelf nooit last van gehad. Even afkloppen 😅
Omdat deze bak waarschijnlijk een soil bodem krijgt word dit een hele ervaring. Ik heb hier nooit eerder mee gewerkt maar wil het nu graag goed aanpakken. Ik ben er alleen wel bang voor dat de kikkertjes lekker in de bodem gaan wroeten en nu meen ik ergens te lezen dat aquasoil stil op zn plek moeten blijven.
Welke plantjes zijn geschikt voor het maken van een lage grasmat op dennerle garnalenkies? En is deze bodem ook geschikt voor de kikkies?
Misschien wil je te veel in 1 keer

Misschien wil je te veel in 1 keer
Hoe bedoel je dat precies? Ik ben er een geruime tijd mee bezig maar dan met verschillende bakken, ik wil nu graag beginnen met een bak waarin alles bij elkaar zit.

Zeker om langzaamaan te beginnen met. Het gebruik van co2.

Met een soil heb je denk ik lage kh en ph en ik weet niet of de DKK daar echt tegen kan dus lees dat even na.
Ohh dat wist ik niet. Zijn alle soils verlagend in kh en ph? Want dat is inderdaad niet al te handig.

Iemand toevallig bekend met het mooie plantje H. Cuba?
Groeit deze ook zonder co2?

Aquaplantsonline:

Plant deze plant in kleine porties dicht op elkaar, de plant heeft een voorkeur naar veel licht en CO2 voeding voor een optimale groei en tapijtvorming.

Aquaplantsonline:

Plant deze plant in kleine porties dicht op elkaar, de plant heeft een voorkeur naar veel licht en CO2 voeding voor een optimale groei en tapijtvorming.
Oh super. Op vivarium verkochten ze grasplantjes. Weet iemand misschien hoe dit werkt? En welk plantje kan ook groeien zonder co2? Ik denk dat het toevoegen nog best lastig kan worden

Naaldgras bedoel je denk ik en die hebben ook best wel co2 nodig. Sagittaria Sabulata is wel een vrij makkelijk grasplantje.

Naaldgras bedoel je denk ik en die hebben ook best wel co2 nodig. Sagittaria Sabulata is wel een vrij makkelijk grasplantje.
Jaa zou goed kunnen.
Ze verkochten daar ook grasmatjes met een plastic matje eronder? Hoe werkt dit? Ik ben er eigenlijk een beetje huiverig voor omdat ik het aquarium well zo natuurlijk mogelijk wil houden. Moet elk plantje uit het matje worden gehaald of hoort het plastic eronder? Groeit dit ook op dennerle garnalenkies?

Well maak ik me een beetje zorgen. Want stel ik kies vior deze bodem, zijn deze steentjes niet te scherp voor de kikkers? Of horen deze echt op filterzand te leven?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan