Wat is er nieuw
Kom toevallig net van dennerle het plantahunter natuurgrind tegen. Baikal. Is dit een bodem opzich of is het de bedoeling dat dit als toplaag op een andere bodem komt? De grootte is 3-8mm
Zou dit geschikt zijn voor de kikkertjes?

Ik zou niet van dat grove grind nemen want daar zakt snel vuil en voer tussen. Verder ken ik het niet.

Ik zou niet van dat grove grind nemen want daar zakt snel vuil en voer tussen. Verder ken ik het niet.
Ben er inmiddels over uit. Het word zand.
Ik heb veel verhalen gehoord over zwart zand van de Hornbach is de maat 0.4 tot 0.8 goed genoeg? Omdat er geen soil in komt is het de bedoeling om te werken met plantenvoeding. Ik heb nog een bak met vloeibare plantenvoeding staan.

Nu vraag ik me af welke bodem bewoners er naast de eventuele kikkers er nog bij in kunnen?
Het idee voor nu is om bij de achterwand maaskeien op te stapelen zodat dit een soort muur word.

Met keien wel oppassen dat het niet kan instorten. Ik had de DKK ook op Aquasand.

Ik twijfelde of ik een reactie zou geven, iedereen mag doen wat ie wil. Dus als je er niets mee wilt, negeer het vooral.

Je hebt een bodem oppervlakte van 45x35 cm. Daar wil je dkk in. En een aquascape. En cory’s. Je wilt dus alles wat je leuk lijkt in 1 tiny aquarium.

Een aquascape grasmatje heeft flink licht nodig, co2 en voeding. Dkk hebben gedempt licht nodig en ik vraag mij af of co2 toevoegen schadelijk kan zijn. Hun huid is heel dun en zeer gevoelig. Kikkers nemen ook stoffen op via de huid.

Dkk zijn slechtziend. Waar zwemmen cory’s? In de waterlaag waar de dkk zitten. Op die 35x45 cm. Ze gaan elkaar dus nogal eens tegen komen. Dkk worden steeds overhoop gezwommen door kleine bulldozers die niet opletten op anderen. Want cory’s zijn leuk, maar kleine bulldozers.

Verder is 35x45 cm voor cory’s piepklein. Zij houden van zwemmen. En hebben zwemruimte nodig.

Kortom, mijn advies: koop drie aquaria zodat je al je wensen kunt vervullen of beperk en kies voor het welzijn.

Of doe het alledrie en negeer dit bericht. Is ook maar een mening.☺️

Ik ben het in dat opzicht met Nathalie eens en een combi zoals je voor ogen hebt is niet ideaal met de DKK.

Verder prima dat je je reactie geeft Nathalie.

Over co2 kan ik niks vinden maar eten is ook een ding want doordat ze slecht zien ben ik bang dat Cory s alles wat op de bodem komt voor hun neus wegeten.

Ik twijfelde of ik een reactie zou geven, iedereen mag doen wat ie wil. Dus als je er niets mee wilt, negeer het vooral.

Je hebt een bodem oppervlakte van 45x35 cm. Daar wil je dkk in. En een aquascape. En cory’s. Je wilt dus alles wat je leuk lijkt in 1 tiny aquarium.

Een aquascape grasmatje heeft flink licht nodig, co2 en voeding. Dkk hebben gedempt licht nodig en ik vraag mij af of co2 toevoegen schadelijk kan zijn. Hun huid is heel dun en zeer gevoelig. Kikkers nemen ook stoffen op via de huid.

Dkk zijn slechtziend. Waar zwemmen cory’s? In de waterlaag waar de dkk zitten. Op die 35x45 cm. Ze gaan elkaar dus nogal eens tegen komen. Dkk worden steeds overhoop gezwommen door kleine bulldozers die niet opletten op anderen. Want cory’s zijn leuk, maar kleine bulldozers.

Verder is 35x45 cm voor cory’s piepklein. Zij houden van zwemmen. En hebben zwemruimte nodig.

Kortom, mijn advies: koop drie aquaria zodat je al je wensen kunt vervullen of beperk en kies voor het welzijn.

Of doe het alledrie en negeer dit bericht. Is ook maar een mening.☺️
Ontzettend bedankt voor je reactie. Eigenlijk was ik naar zon antwoord op zoek. Nu weet ik precies wat wel of niet kan. Ik zat er inderdaad al aan te denken dat dkk en cory's niet helemaal samengaan vanwege hun verschillende behoeftes. De keuze was dan ook nog niet gekomen of het nou dkks zouden worden of toch de cory's.

Ik voerde de DKK altijd gericht met een petrischaaltje maar dat is denk ik geen succes met andere bewoners. Levendvoer kan ook maar ja dat is vrij duur.

Ik ben het in dat opzicht met Nathalie eens en een combi zoals je voor ogen hebt is niet ideaal met de DKK.

Verder prima dat je je reactie geeft Nathalie.

Over co2 kan ik niks vinden maar eten is ook een ding want doordat ze slecht zien ben ik bang dat Cory s alles wat op de bodem komt voor hun neus wegeten.
Ja precies. Het word inderdaad ook het een of het ander. In vraag me nu wel af welke bewoners er bij de dkk kunnen. Zouden er nog andere bodem bewoners bij kunnen, zoals kuhlis? Ik vind de mix garnalen ook erg mooi en is ook zeker niet erg als er af en toe een kleintje verdwijnt. Bij mij kweken ze altijd erg snel. Kunnen rili garnalen kruizen met een enkelkleurige?

Weet well dag het bestand om de dkk heen samen gesteld word

Tussen die garnalen van je is een heel kruizingschema
Het is te klein voor die kikkertjes🤗❤
Met garnalen heb jij zat ruimte, houd ze rood, blauw of geel als je ze mixen laat worden ze soms vaak wildkleur maar nog altijd mooi voor in een superklein bakje.

Tussen die garnalen van je is een heel kruizingschema
Het is te klein voor die kikkertjes🤗❤
Met garnalen heb jij zat ruimte, houd ze rood, blauw of geel als je ze mixen laat worden ze soms vaak wildkleur maar nog altijd mooi voor in een superklein bakje.
Oh de kikkertjes kunnen niet in de bak, zelfs niet zonder andere grond bewoners? Wat zonde want het is toch een 55l bakje

Je leest wel minimaal 60 cm. Ik had de bakmaat niet gezien nog.

Oh de kikkertjes kunnen niet in de bak, zelfs niet zonder andere grond bewoners? Wat zonde want het is toch een 55l bakje
Ohnee wil liever idd niet zulke garnalen. Ook mooi, maar heb dan toch liever kleur in de bak. Op vivarium waren bij veel kraampjes well alle garnalen gemixt met elkaar. Dacht dat sommige niet met elkaar kruisten.

Je leest wel minimaal 60 cm. Ik had de bakmaat niet gezien nog.
Ja de bakmaat is inderdaad 45 cm, wat zou hier wel qua aparte diertjes in gehouden kunnen worden?
Vallen de kikkertjes helemaal af? Heb weleens geleden dat leden ze ook in dit formaat bak houden

Je kunt het toch ook een keer met 1 kikkertje proberen, als die snel dood gaat misschien nog 2x weer proberen en dan weet je vanzelf of dat nou te doen is.
Klein is klein maar jij wilt al berichten lang graag DKK dat zou ik voor me eigen dochter ook niet weigeren hoor, die diertjes worden gewoon gekweekt dus probeer er lekker wat mee uit zou ik zeggen,,, dkk,dkk.

Je moet ze alleen nemen als je goed voor ze kan zorgen en het zijn groepsdiertjes dus ik zou niet met 1 of 2 gaan beginnen.
Als ze toch doodgaan dan heb je spijt en dat kun je voorkomen door ze niet met 1 of 2 te houden en er voldoende ruimte voor te hebben.

Je moet ze alleen nemen als je goed voor ze kan zorgen en het zijn groepsdiertjes dus ik zou niet met 1 of 2 gaan beginnen.
Als ze toch doodgaan dan heb je spijt en dat kun je voorkomen door ze niet met 1 of 2 te houden en er voldoende ruimte voor te hebben.
Het is zeker niet de bedoeling dat er dierenleed is. Ik wil het beste voor elk dier en als deze kikkertjes niet kunnen is het jammer. Zeker om er maar 2 te nemen terwijl ze eigenlijk met meerdere horen te zijn.
Weet iemand misschien nog een leuk dier die er wel in past?
Gaan deze kikkertjes trouwens zo snel dood? Want dat is zeker niet de bedoeling

No heel oud worden ze niet hoor. Je kan ook kijken voor mooie garnaaltjes.

No heel oud worden ze niet hoor. Je kan ook kijken voor mooie garnaaltjes.
Jaa Nee dat is niet de bedoeling. Dan ga ik kijken voor een ander bestandje. Wat er in de bak kan 🙂

Je had het over Sagittaria Sabulata groeit dit ook op het aquasand?

En welke vissen zouden er wel in deze bak kunnen? Zijn kuhli's mogelijk?

Ik vraag mij eigenlijk wel af waar een minimale bakmaat voor dkk's van 60cm op gebaseerd is. Als dat toch een getal genoemd moet worden dan wordt dat ineens waarheid. Het zijn nou niet bepaald baantjes trekkers ofzo.
Zowel het bodem oppervlak als de inhoud van het aquarium van ts is nagenoeg gelijk als een 60*30*30 bakje.
Hier kan m.i. net zo goed een groepje kikkers in gehouden worden als in een 60*30 bak.

combineren met bodemvissen zou ik alleen zeker niet doen. Dan zou ik het eerder houden bij een groepje garnalen (levert gelijk wat levend voer😉 )

Ja dat is zo Jelle en hier lagen ze ook vrij veel stil op de bodem of in de planten. Ik weet niet of ze in de nacht meer bewegen.

Ik vraag mij eigenlijk wel af waar een minimale bakmaat voor dkk's van 60cm op gebaseerd is. Als dat toch een getal genoemd moet worden dan wordt dat ineens waarheid. Het zijn nou niet bepaald baantjes trekkers ofzo.
Zowel het bodem oppervlak als de inhoud van het aquarium van ts is nagenoeg gelijk als een 60*30*30 bakje.
Hier kan m.i. net zo goed een groepje kikkers in gehouden worden als in een 60*30 bak.

combineren met bodemvissen zou ik alleen zeker niet doen. Dan zou ik het eerder houden bij een groepje garnalen (levert gelijk wat levend voer😉 )
Wat als de kikkertjes wel gehuisvest zouden worden in deze bak? Gaan de snel dood vanwege het formaat van de bak? Natuurlijk krijgen ze well genoeg opties om lucht te happen en schuilplaatsen. Ik wil niet graag dode kikkers op mn geweten hebben als dat nergens voor nodig is geweest. 😅 De garnaaltjes komen er denk ik zoiezo in, een beetje kleur in de bak maakt het allemaal net iets vrolijker. Zouden er nog boven/midden visjes bij kunnen?

Ja dat is zo Jelle en hier lagen ze ook vrij veel stil op de bodem of in de planten. Ik weet niet of ze in de nacht meer bewegen.
Jij hebt ze zelf in een 60cm bak zitten toch? Hoeveel kwaad kan het om ze in een 45cm te huisvesten? En waarom gaan deze kikkertjes zo snel dood? Het is geen wildvang toch want dat probeer ik juist te ontwijken.

Misschien wel iets meer bewegen, maar als ze hier zemmen is dat naar het oppervlak. Voor de rest zijn ze meer een beetje over de bodem aan het schuifelen
De meeste vissen zijn gebaad met wat zwemlengte volgens mij. Of er schooltjes zijn die geschikt zijn voor nano's ben ik niet echt in thuis, Misschien de Danio margaritatus – Rasbora Galaxy (link)
Maar dan sluit ik ook wel weer aan bij @NathaliePip dat het wellicht teveel van het goede wordt. Zelf zou ik het dan eerder bij dkk en garnalen houden denk ik.

1 albinokikkertje 10 kardinaaltetras, guppies en garnaaltjes.
Maar dat mag niet❤

Nee je moet de kikkertjes in een groepje houden Edwin want het zijn groepsdiertjes net als garnalen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan