Wat is er nieuw
Ik voorzie daar geen problemen mee en al helemaal omdat het boven de bodem uitkomt.
Oh super dankje wel. Heeft iemand verstand van hydroponie? Moeten deze planten in een bakje worden gezet of moeten deze vast te lijmen aan een stukje hout of stenen?

1737209611267.png

deze dingen heb ik op aliexpres besteld, werkt top.2 stukken filterspons, daartussen je plantje en dan zet je hem zo vast.
Je kan ze ook op de grens van wortel/stengel met secondelijm ergens op vast lijmen rond het wateroppervlak volgens mij. SerpaDesign heeft op YouTube goede uitleg video's, bijvoorbeeld deze: Definitive Guide to Growing Houseplants in an Aquarium (SerpaDesign)
1737209660200.png
1737209679525.png

Ik heb je topic niet helemaal gelezen, maar ik las snel iets over een peace lilly, ook wel spathiphyllum of lepelplant in het nederlands. Deze kan je prima gebruiken inderdaad. Maar er zijn veel meer planten die je kan gebruiken. De meeste planten uit de Araceae familie kunnen wel (wel altijd even voor de zekerheid online checken!). Ik wil ook nog een keer een aspergevaren proberen. Die vind ik super mooi, maar ik vind persoonlijk de looks van een aspergevaren niet passen in mijn huidige meer "regenwoud" achtige planten.

Mocht je het bij spatiphyllums willen houden en toch wat variatie willen kijk dan eens naar de Spathiphyllum cupido gold (Groen/geel blad) of cupido silver (wit streepje in het blad).

Oh super dankje wel. Heeft iemand verstand van hydroponie? Moeten deze planten in een bakje worden gezet of moeten deze vast te lijmen aan een stukje hout of stenen?
Ligt aan de plant. Ik steek ze vaak gewoon ergens tussen het hout. Beginpunt wortels boven water maar wel zodat de rest van de wortels in het water steken. Vaak zet ik de plant eerst op water in een vaasje zodat ze kunnen wennen aan het groeien in water.

Het aquarium begint inmiddels echt ergens op te lijken. De stenen liggen nu nog op het hout, deze worden uiteindelijk weggehaald maar liggen er nu op zodat het hout kan volzuigen.
Plant bestand bestaat voor nu uit Vallisneria (de verkoper wist geen naam, maar het is gewoon de normale variant?) niet de gigantische maar de smallere. De rode plantjes zijn de alt
En op het hout nog 2 cryptosoorten.

Omdat ik de bak nog aardig leeg vind ben ik nog op zoek naar leuke plantjes. Ik had zelf nog de gewone javavaren, behalphra kedeng en de windelov, de rode lotus kon eigenlijk niet ontbreken, in gedachten. De pistia als drijfplant en mos voor op de stenen.
Heeft iemand misschien nog een bijzondere plant als aanrader die mooi in deze bak past? Wil eigenlijk graag nog iets extraas als kleur.
Welk mos is fijn maar toch niet zo fijn dat het filter verstopt raakt?

Zat zelf te kijken naar nog een fijnbladerig plantje voor de voorgrond ergens zodat de garnalen ook nog iets hebben.
Maar zou eigenlijk graag tussen de vallisneria, het hout en de voorgrond nog 2 plantjes willen plaatsen die van hoog (vallisneria) naar laag lopen.

1000043366.jpg

Vul je de bak niet verder want het hout bovenwater zal nu amper inwateren.

Oooh jij houdt van Russisch roulette? 😉

Als dat hout gaat werken doordat het water opneemt en zo'n steen gaat aan het bewegen hierdoor, kan die zomaar de ruit intikken. En dat laatste wil je echt niet.
Gratis tip van Flip. Vul een stuk panty met hetzelfde zand als je op de bodem hebt liggen. Drapeer die panty over het hout. Het ergste wat dan kan gebeuren is dat de panty scheurt, maar dat gebeurt niet zo snel. Omdat je hetzelfde zand gebruikt is de schade dan beperkt tot een hogere bodem, hetgeen je wel weer kunt herstellen.

Oooh jij houdt van Russisch roulette? 😉

Als dat hout gaat werken doordat het water opneemt en zo'n steen gaat aan het bewegen hierdoor, kan die zomaar de ruit intikken. En dat laatste wil je echt niet.
Gratis tip van Flip. Vul een stuk panty met hetzelfde zand als je op de bodem hebt liggen. Drapeer die panty over het hout. Het ergste wat dan kan gebeuren is dat de panty scheurt, maar dat gebeurt niet zo snel. Omdat je hetzelfde zand gebruikt is de schade dan beperkt tot een hogere bodem, hetgeen je wel weer kunt herstellen.
Wat een goede tip 🙂
Helemaal niet aan gedacht. Het leek stevig te liggen maar het kan inderdaad maar zo zijn dat het gaat bewegen 🫣 heb helaas geen zand meer en heb in huis ook geen pantys liggen zal morgen eens langs de Hema gaan. Hoelang zou het eigenlijk duren voordat mopani hout is ingeweekt?

Iemand nog leuke aanraders voor plantjes? 😄

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan