Wat is er nieuw
Als het er meer dan 2 moeten zijn is het dan mogelijk om met 3 te beginnen? Ik ga denk ik dit weekend spulletjes halen voor de bak. Mocht er interesse voor zijn kan ik zeker fotos plaatsen op het forum..
.
M.i. zou een groepje van 5 prima moeten kunnen. Afhankelijk wat je verder van plan bent natuurlijk. Gewoon lekker met 3 beginnen kan je het zelf ook even aankijken.

Meeste mensen zullen bovenstaand bestand denk ik niet aanraden.
Met bovenstaand bestand bedoel je de kardinalen, guppies en de kikker toch? Vind het een aparte samenstelling😅

Guppen zijn best drukke zwemmers en die zou ik groter houden.

Guppen zijn best drukke zwemmers en die zou ik groter houden.
Ahh oke dan doen we deze niet.
Zijn er nog andere (levendbarende) vissoorten die er wel in kunnen?

Het is een vrij kleine bak en veel levendbarende jongen veel. De onderstaande is wel kleiner te houden:

https://aquainfo.nl/artikel/heterandria-formosa-dwergtandkarper/

Misschien heeft @stanovic nog een idee.
Even opgezocht en super leukk. Die zijn ook ontzettend mooi. De rasbora soorten kunnen volgens mij altijd wel. Deze leggen wel eitjes maar maken wel kans om uit te komen? Of eten zij zelf ook de eitjes van hunzelf op?
Wil er graag een klein kleurrijk visje bij

Ik denk dat de meeste vissen wel hun eigen kleintjes opeten. Met Rasbora s heeft dacht ik @BlupGup wel ervaring.

Met kikkers geen ervaring maar galaxy rasboras zullen als zoveel visjes een deel van hun eieren en jongen opeten

Ik heb snel door je topic gelezen. Begrijp ik goed dat je zoekt naar DKK in combinatie met visjes? Realiseer je dat DKK heel traag zijn met voer eten en dat de gemiddelde vis het eten naar binnen schrokt. In die zin hebben de DKK een voedselconcurrent als je ze samen houdt met vissen, en daarbij leggen de DKK het IMHO zeker af.

John had het over de Heterandria formosa. Die zijn dusdanig klein dat ze moeten stoeien met een rode muggenlarf om hem te kunnen eten, maar ze hebben voor de rest klein voer nodig. Ik voerde vooral artemia nauplien. Daar kunnen DKK helemaal niks mee.

Ik moet nog wel ergens een filmpje hebben van die nauplien, dan kun je zien dat het echt kleine zwemmende stipjes zijn. Veel te klein voor DKK.

Als je ze apart voert denk ik dat de formosa samen kunnen met DKK. Maar omdat de DKK in mijn ogen slordige eters zijn vervuilen zij de bak ook navenant.

Ik heb Heterandria formosa gehad in een speciaalbakje en daarin plantten ze zich voort als konijnen en zwommen door alle lagen. John heeft er hele andere ervaringen mee. Bij hem waren ze een stuk schuwer en geen nakomelingen als ik me goed herinner. @jessicapilon

Je hebt een klein bakje en was blij met dkk. Nu wil je er weer iets bij. Ik zou toch bedenken om een grotere bak te kopen, zodat je de dkk kan houden zonder steeds te hoeven zoeken naar consessies. In een grotere bak kun je wel kleine scholenvisjes erbij doen, al is het dan erg goed opletten dat de dkk voldoende te eten krijgen, zoals al gezegd. De een is slechtziend en de andere ziet goed. Dan heb je al gauw dikke vissen en ondervoede kikkers.

Je kunt het toch ook een keer met 1 kikkertje proberen, als die snel dood gaat misschien nog 2x weer proberen en dan weet je vanzelf of dat nou te doen is.
Klein is klein maar jij wilt al berichten lang graag DKK dat zou ik voor me eigen dochter ook niet weigeren hoor, die diertjes worden gewoon gekweekt dus probeer er lekker wat mee uit zou ik zeggen,,, dkk,dkk.
Wtf is dir voor advies… Misschien ligt het aan je verwoording maar vind dit een heel vreemde opmerking. Zijn gewoon levende dieren, geen speelgoed?

Ik heb zelf ddk gehouden in het formaat wat jij hebt. Ik had er 3 en vond het niet zo goed werken omdat ze teveel vervuilen. Ik zou het lekker bij 3-4 houden, niks erbij en dan moet je echt al 50% verversen iedere week. Meer zou ik zeker niet aanraden en ook niks er verder bij behalve mss slakken of garnalen.
Het zijn heftige vervuilers. Ik zou dit eerst proberen als dat goed gaat voor over een paar maanden zou je misschien 1 betta erbij kunnen houden

minder = meer 🙂

Of ik zou compleet van de dwergklauwkikkers afzien sinds 60cm een beter formaat bak voor deze dieren is. En gewoon een leuk vissen bestand doen met garnalen en visjes.

Laatst bewerkt:
Zo zie je weer dat we wel relatief diervriendelijk heten, niet te veel en niet te weinig.
😂wtf is nog niet verwijderd straffen👍

Ik heb dkk gehad in het verleden maar wel in een 125 liter bak. Het zijn super leuke dieren. In zo'n klein bakje zou je ze zeker wel kunnen houden, maar dan niet met andere bodem vissen en al zeker niet met kuhlii's. Kuhlii's hebben een stekel op hun kop waar ze ook echt mee kunnen steken als ze zich bedreigd voelen. Die gaan op zeker in de clinch komen met de dkk. Ik had in mijn grote bak wel 2 dkk met corydoras samen maar dat was omdat ik genoeg ruimte had, in zo'n klein bakje zou ik dat ook niet doen.
Wat ik zou doen is 2 dkk, en een leuke kleine midden scholenvis nemen. Bijv een neon tetra ( niet te verwarren met de kardinaal tetra, die word veel te groot voor je bak) of een Hyphessobrycon amandae (vuurtetra) of een danio of rasbora soort of endler guppen maar dan wel alleen mannen van die laatste. In ieder geval moet een leuk schooltje vissen in het midden, samen met 2 of 3 dkk samen zeker wel lukken.

Wat ik zou doen is 2 dkk, en een leuke kleine midden scholenvis nemen. Bijv een neon tetra ( niet te verwarren met de kardinaal tetra, die word veel te groot voor je bak) of een Hyphessobrycon amandae (vuurtetra) of een danio of rasbora soort of endler guppen maar dan wel alleen mannen van die laatste. In ieder geval moet een leuk schooltje vissen in het midden, samen met 2 of 3 dkk samen zeker wel lukken.
Ik kan me helemaal niet vinden in de combinatie van deze vissoorten in combinatie met de dkk omdat het voedselconcurrenten zijn. De dkk eet traag en de vissen zullen alles voor hun neus wegkapen in zo'n kleine bak. Daarnaast zijn de dkk grote vervuilers als is het alleen al door hun slordige manier van eten.
Endlerguppen erbij lijkt me sowieso niet verstandig als ze in de verhouding 2 vrouw - 1 man worden gehouden. Ze jongen als konijnen en dan zit de bak rap overvol.
Om alleen mannen te houden, tja... daar zijn al de nodige discussies over gevoerd.

Kleine bakjes maken de keus in vissen er vaak niet makkelijker op.

Ik kan me helemaal niet vinden in de combinatie van deze vissoorten in combinatie met de dkk omdat het voedselconcurrenten zijn. De dkk eet traag en de vissen zullen alles voor hun neus wegkapen in zo'n kleine bak. Daarnaast zijn de dkk grote vervuilers als is het alleen al door hun slordige manier van eten.
Endlerguppen erbij lijkt me sowieso niet verstandig als ze in de verhouding 2 vrouw - 1 man worden gehouden. Ze jongen als konijnen en dan zit de bak rap overvol.
Om alleen mannen te houden, tja... daar zijn al de nodige discussies over gevoerd.
Kan makkelijk hoor. Ik heb de dkk eerst in een 20 liter bakje gehad met kleine vissen erbij, de pareldanio had ik er toen bij. Dat zijn zulke kleine visjes, die eten de grotere muggenlarven helemaal niet eens op. Dus dat blijft dan liggen voor de dkk. Als je zeker wil weten dat de dkk eten krijgt, kun je ze gericht voeren met een pincet. Maar de dkk die ik had zijn erg oud geworden, ze zijn later mee over gegaan naar een Rio 125 bak en die heb ik jaren gehad. Pas net voordat ik die bak weg deed, en last van blauwalgen had, vond ik vlak achter elkaar beide dkk dood terug helaas. Maar ik denk dat ze toen al een jaar of 5 waren of ouder.
Ik zeg toch al over de endler guppen, alleen mannen houden. Anders heb je zo een bak vol. En ja, ook dat kan heel goed, alleen mannen guppen houden. Zolang er geen vrouwtjes in de buurt zijn gaat dat allemaal gewoon prima.

Kan makkelijk hoor. Ik heb de dkk eerst in een 20 liter bakje gehad met kleine vissen erbij, de pareldanio had ik er toen bij. Dat zijn zulke kleine visjes, die eten de grotere muggenlarven helemaal niet eens op. Dus dat blijft dan liggen voor de dkk. Als je zeker wil weten dat de dkk eten krijgt, kun je ze gericht voeren met een pincet. Maar de dkk die ik had zijn erg oud geworden, ze zijn later mee over gegaan naar een Rio 125 bak en die heb ik jaren gehad. Pas net voordat ik die bak weg deed, en last van blauwalgen had, vond ik vlak achter elkaar beide dkk dood terug helaas. Maar ik denk dat ze toen al een jaar of 5 waren of ouder.
Ik zeg toch al over de endler guppen, alleen mannen houden. Anders heb je zo een bak vol. En ja, ook dat kan heel goed, alleen mannen guppen houden. Zolang er geen vrouwtjes in de buurt zijn gaat dat allemaal gewoon prima.
De dkk in een 20l bakje lijkt me well ontzettend klein hoor. Zaten ze dan niet enorm op elkaar geplakt?
Vind het een beetje spannend om alleen de mannelijke guppen bij elkaar te houden. Wij gaan morgen eerst kijken voor een bodem en voor maaskeien. Maaskeien zijn kalkvrij toch?
En heeft iemand misschien nog een goed merk in gedachten voor de bodem? Ik zit te denken aan een zwarte zandbodem maar kom niet in de buurt van de Hornbach. Vind deze eerlijk gezegt ook een beetje te grijsachtig en er nep uitzien? Zal vast door de coating komen.

Kleine bakjes maken de keus in vissen er vaak niet makkelijker op.
Klopt inderdaad. Word alleen maar lastiger.
In plaats van guppen. Zou er misschien een harempje betta's in kunnen? Eventueel met dkk maar anders zonder dkk. Wil graag het beste voor het leven in de bak

In plaats van guppen. Zou er misschien een harempje betta's in kunnen? Eventueel met dkk maar anders zonder dkk. Wil graag het beste voor het leven in de bak
Ik zou het zelf niet doen. Ook dames betta's kunnen behoorlijk met elkaar aan het knokken slaan.
Ik ken wel succesverhalen, maar dat zijn dan veel grotere bakken en die zijn dan zo ingericht dat zichtlijnen doorbroken worden.

In jouw formaat bak (45 x 35 oppervlakte toch?) moet je het in mijn ogen houden bij 1 Betta. Man of vrouw. Of dat kan met de DKK durf ik je niet te zeggen. Zelf zou ik bang zijn dat de Betta naar de DKK gaat "happen". Maar misschien is die angst ook niet terecht. En wellicht is het alleen in het begin uit nieuwsgierigheid.

Als je mij vraagt wat ik zou doen, DKK of Betta? Dan koos ik voor een kortvinnige Betta. Dat zijn vissen met "persoonlijkheid" die echt vertrouwd kunnen worden met je. Waarom kortvinnig? Omdat de langvinnige vaak erg vermoeid raken door de gigantische staart die ze mee moeten trekken, ze gaan dan ook vaak rustigen op een blad op op de bodem. Een kortvinnige Betta heeft daar geen last van en is dan ook meestal veel actiever.

Hornbach. Vind deze eerlijk gezegt ook een beetje te grijsachtig en er nep uitzien? Zal vast door de coating komen.
Ik heb deze gebruikt, ik ga eens voor je zoeken of ik nog een foto heb waar deze bodem duidelijk op staat (onder water).

Ik ben het met Nicole eens en meerdere Betta s in zo n bakje is een grote gok en of dat met de DKK goegaat is ook nog maar afwachten.

Ik heb overigens geen foto meer waar de bodem van Hornbach goed op staat.

Het zou jammer zijn als zo,n kempvis m/v eens een flinke ramstoot geeft en een bijt aan zo,n blind kikkerje, voor mij niet maar begin maar eens met iets van leven te laten ontstaan🤗

Ik zou juist een langvinnige betta in zo’n klein bakje zetten. Een kortvinnige wilt lekker zwemmen. Met 35 cm ben je zo uitgezwommen. Maar das verder alleen een mening, geen idee of een kortvinnige echt zoveel meer zwemt. Heb jij ervaring met kortvinnige @NicoleE?

Verder zou ik ze zeker niet combineren. Als zelfs Edwin dat afraadt, dan zal het echt geen goede combi zijn.

Ik heb beide gehad en vaak zie je wel dat de langvinnige sneller moe wordt en meer rust in de bak.

Ik zou juist een langvinnige betta in zo’n klein bakje zetten. Een kortvinnige wilt lekker zwemmen. Met 35 cm ben je zo uitgezwommen. Maar das verder alleen een mening, geen idee of een kortvinnige echt zoveel meer zwemt. Heb jij ervaring met kortvinnige @NicoleE?

Verder zou ik ze zeker niet combineren. Als zelfs Edwin dat afraadt, dan zal het echt geen goede combi zijn.
Het was vroeger not done om een betta vanuit de kikkerverkoopbak te zetten omdat het de handel vernietigt.
Heb ze er al overigens ,,1,, paar of zijn dit allemaal dromen❤

Bettas horen in een iets hogertemperatuurbereik boven 25 c.
Anders hangen ze maar te kwijnen. bij 15 graden koud dan gaat de hele karakter en strijdlust eruit
Kempvissen, daar wordt flink op gegokt mee in thailand siam.

Ik heb een vrouwtje gehad, kortvinnig dus. Ze was veel actiever. Ik wil zelf nooit meer een langvinnige Betta. Ik vind de langvinnige sneue visjes. Let wel, ik heb ook langvinnig gehad door de jaren heen, maar zou ze nu dus niet meer aanschaffen.
Je hebt wel een punt dat een kortvinnige Betta meer ruimte aan kan en daar ook van zou profiteren. En dus moeten we haar dit wellicht gunnen.

Kom je op een heel ander gebied, dierenwelzijn in de aquariumwereld. Waag me niet aan die discussie 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan