Dwergkreeften-projectje van Alwin


Wij hebben destijds in de 80cm vaak gezien dat zodra de Japonica aanstalten maakte om te lozen de Blauwoogjes er als de kippen bij waren en achter de Japonica gingen "hangen".
En als de larfjes loskwamen dan zag je ze de larfjes als een gek wegsnoepen en wachten op de volgende.
En als er geen vissen bij zitten dan is de bak 1 á 2 dagen vergeven van de larfjes.
 
Zou het dan mogelijk zijn een brakwater bakje klaar hebben staan en de garnaal met eitjes daar zolang in te zetten en dat ze dan daar de eitjes gaat lozen?

Ik denk dat de moeder die transitie niet gaat trekken.
 
Zou het dan mogelijk zijn een brakwater bakje klaar hebben staan en de garnaal met eitjes daar zolang in te zetten en dat ze dan daar de eitjes gaat lozen?


Ik denk dat de moeder die transitie niet gaat trekken.

Daar ben ik ook bang voor en zou de gok niet wagen.

Het zijn de larven die afgestoten worden. En opgroeien in brakwater. Dus de larven gaan mee met de stroming tot ze in brakwater terecht komen. En slechts een deel bereikt dat brak water. Daar groeien ze op. En trekken weer terug naar het zoete water. Daarom hebben de ouders ook zoveel larven bij zich.

De volwassen dieren kunnen NIET tegen brak water. Zij trekken ook niet naar het brakke water.

Dus je kunt de moeder in een een aparte zoetwaterbak zetten. Als ze de larven gelost heeft. Moeder uitvangen.
En langzaam zout toevoegen tot brakwater.
Echter de biotoop kan niet zo snel transformeren, dus er zal geen brakwater voedsel aanwezig zijn.
Dus zorgen voor het juiste voedsel is dan ook nog een uitdaging.
 
Al met al best een opgave om dat allemaal goed te doen:). Blijf het toch een raar iets vinden dat de larven juist naar brak toegaan en daarna weer terug. Wat is daar de reden van want als ze volwassen ook in zoet leven zou je denken dat ze daar ook kunnen opgroeien.
 
Het is voor mij zeker een brug te ver om te gaan doen. Ik kan me voorstellen als je een zeeaquarium in huis hebt de stap een stuk kleiner is om er een brakwaterbakje naast te hebben
 
Het is voor mij zeker een brug te ver om te gaan doen. Ik kan me voorstellen als je een zeeaquarium in huis hebt de stap een stuk kleiner is om er een brakwaterbakje naast te hebben
Nou die geeft me eerst al genoeg werk dus ik zou het persoonlijk niet overwegen;)
 

Terug
Bovenaan