Wat is er nieuw

Easystart of AquaSafe gebruiken, en hoeveel?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sylvi
  • Startdatum Startdatum
S

Sylvi

Guest
Ik blijf maar modderen met mijn Nitraat, hoe vaak en hoeveel moet ik verversen? Daarna moet er Easystart bij toch? Volgens de bijsluiter 10ml per 50 ltr. De vraag is nu ; alleen de hoeveelheid vers water, of de inhoud van het aquarium... 110ltr.
Doen de bovengenoemde merken hetzelfde?:S

Ik ververs elke week 20% van het water.
Ik voeg geen aquasafe, of iets anders toe, werkt goed.🙂

Hoe hoog is je nitraat dan? Hoeveel.en hoevaak ververs je nu?

Easystart en aquasafe is in nederland niet nodig. Ons water is zeer schoon. Kost je alleen maar geld.

Als je bak is ingedraaid dan hoef je geen Safestart of bacterien toe te voegen. Hoelang draait de bak en wat is de nitraat?

Ik test met stripjes, en kom toch iedere keer uit bij 50
De bak draait ruim een jaar, maar toch iedere keer weer dat..

Laatst bewerkt door een moderator:
Die middeltjes zijn alleen maar geldverspilling,kijk eens na een verversing van 25 liter water bv.

Ik test met stripjes, en kom toch iedere keer uit bij 50
De bak draait ruim een jaar, maar toch iedere keer weer dat..
50 kan nog, planten hebben nitraat nodig om te groeien. Snelgroeiers en drijfplanten nemen veel nitraat op.

Teststripjes zijn niet zo nauwkeurig, ik ben dit jaar ook overgestap naar druppels. Er zat een groot verschil tussen, deze heb ik:
https://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=18482&

Hoeveel nitraat zit er in je kraanwater en strips kunnen behoorlijk afwijken hoor.

Stripjes zijn niet nauwkeurig idd maar ze zijn best te gebruiken om een indicatie te krijgen van de waterwaarden.
Weet uit ervaring dat als de no3 en zeker de no2 goed verkleuren dat het tijd is voor een waterwissel.

Los van of de 50 klopt is wat Ruben zegt heel gevaarlijk want 50 en hoger kan dodelijk zijn voor je vissen en zelf planten dus dat moet je maar ff negeren! 😉

Heb vanmiddag 1/3 ververst, en geen Easystart bij gevoegd....

Wat geeft het stripje nu voor no3 aan?

Helaas hetzelfde.....:S

Heb je ook al gekeken wat de uitslag is van enkel je kraanwater?

eh...nee, kraanwater heb ik nog niet gedaan, maar heb nog maar 1 stripje....
Denken jullie dat druppel testen beter is?
Ik heb de link van Ruben gelezen, en daar staat idd dat kraanwater 50 is ...en niet schadelijk?

Staat eigenlijk minder dan 50 om precies te zijn.
En 50 is wettelijk toegestaan maar 25 is in sommige provincies echt de max,meeste kraanwater in NL zit daaronder.

Klopt, maar < 200 limiet van het aanvaardbare.....
Verder heb ik geen alg, of wat voor andere toestanden. Nitriet is 0
Wat vind je van de druppeltests, voordat ik weer strips ga kopen?

Kraanwater heeft hier een nitraat van 5 mg ongeveer. Tot 50mg is acceptabel maar minder is beter en je moet niet de grenzen opzoeken want het zal per soort vis ook verschillen.
Op die site staat inderdaad dat de no3 onder de 50mg moet zijn.

Klopt, maar < 200 limiet van het aanvaardbare.....
Verder heb ik geen alg, of wat voor andere toestanden. Nitriet is 0
Wat vind je van de druppeltests, voordat ik weer strips ga kopen?

Zou zeker geen strips meer kopen hoor. Dat is zonde.

Maakt verder eigenlijk ook niet uit wat de max of aanvaardbare is want bij een doorsnee draaiend aquarium komt het normaal gesproken niet zo ver.
Beter is om te kijken wat precies de toestand is met je bak want anders lossen de duurste meetinstrumenten nog niks op 😉

Inhoud is dus bruto 110 liter,
Welke en hoeveel bewoners zitten erin?
Welk filter met wat voor filtermateriaal en hoe onderhoud je die precies?

wat je kan doen, is kijken of er een aqua winkel in de buurt zit die je no3 (nitraat) met druppels wilt testen.

druppel zijn 10x beter dan strips. zeker de nitraat waardes zitten er bij strips meemaals extreem naast.

Helemaal eens dat druppels betrouwbaarder zijn maar extreem verkeerde waardes zelfs... komt dat echt door de strips of misschien door de persoon die de waardes interpreteert? 😉

Helemaal eens dat druppels betrouwbaarder zijn maar extreem verkeerde waardes zelfs... komt dat echt door de strips of misschien door de persoon die de waardes interpreteert? 😉

Bij de keuring doen ze ook een stripje in je bekertje verse.........
Dus ik hoop maar dat de persoon ze goed kan aflezen:stars:

Ik heb een Juwelbak met intern filtersysteem met sponsen...daarin zitten blauw/groen/zwart en witte watten bovenop. Eén keer per maand doe ik één van de sponsen schoonmaken in aquariumwater, dat ik eruit heb gehaald. Ik moet nog de bak waar alles in zit; pomp/verwarming en sponsen onderin schoonmaken.....
Wat er zwemt heb ik al in mijn voorstelberichtje geschreven, niet veel....
Ik kan heel goed de stripjes interpreteren...😉
Mijn bak is mooi helder, geen alg, of beschadigde planten....alleen wat wordt opgegeten dan....
Welke watertestkit raden jullie aan?

Ben benieuwd...:daisy:

Je kan kijken bij Wesdijk en dan kun je een koffer kopen voor 39,95.

Geen verdere tips?

Nee John, dienst keuring en een bekertje met pis:thumbs:

Ja dat zijn Colombo testen en je kunt er ook navulreagens bijkopen voor weinig geld. testen bevallen mij prima verder.

Ja dat zijn Colombo testen en je kunt er ook navulreagens bijkopen voor weinig geld. testen bevallen mij prima verder.

Ik gebruik deze testen ook!! Alleen Fe test zit er niet bij die heb ik van JBL!

Ik heb de sera druppel test koffer. De nitraattest van de sera geeft bij mij hetzelfde resultaat als de jbl teststrip.
De colombo testen ken ik niet, maar qua prijs is die goedkoper dan de sera.
De teststrip geeft (vind ik ) een goede indicatie van de waterwaardes, het zou mij dan ook niet verbazen als de nitraatwaarde
bij de teststrip en druppeltest hetzelfde zijn.

Nou meer dan een indicatie zijn de strips echt niet en er zit vaak wel een verschil bij de diverse testen. Ik zou dus geen teststrips kopen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan